Kirsi Pihan kolumni imetyksesta
http://blogit.iltalehti.fi/kirsi-piha/
Olen hanen kanssaan samaa mielta! Enta te?
Kommentit (109)
että naiset, joiden imetys on epäonnistunut, tai eivät itse ole pitäneet sitä antoisana/hauskana/tarpeellisena, kutsuvat imetysfanaatikoiksi niitä äitejä, jotka
a) ovat imettäneet heitä pidempään
b) ovat suhtautuneet imetyksen tärkeyteen omalla kohdallaan eri tavalla
c) eivät ole antaneet lapselleen korviketta, eli ovat "kärsineet" kaikki imetyksen "hirveät haittapuolet", kuten sen, että eivät ole halunneet olla päiväkausia pois vauvan luota imetyksen vuoksi, ovat imettäneet toisten läsnäollessa sen sijaan, että olisivat antaneet tuttelia jne jne.
Nämä, jotka ovat suhtautuneet imetykseen eri tavalla ja kokeneet sen rasituksena, tietysti pitävät moista suhtautumistapaa fanaattisena ja ärsyttävänä. Tosi fanaattista, kun kaveri ei lähde ryyppäämään, koska se imettää, eikä halua antaa korviketta.
lopuksi: ”Kuvailin, kärjistin, väritin ja yritin olla huumoripitoinen”, kuten Linden sanoi aikoinaan.
Ja jos ette nyt prkle tajunneet Pihan kolumnin pointtia se ei johdu siitä että se olisi huonosti tai epäselvästi kirjoitettu, vaan te imetysfanaatikot olette imetyshöyryissänne! Lukija/viestin vastaanottaja on väärässä jos ei tajua selkeää kirjoitusta, jonka viestiä ja sanomaa on mietitty mahdollisimman lukijaystävälliseksi ja oikoluettukin toimituksessa. NIIN!;-)
ja Kirsi Pihaa ei saa neuvoa, imetysasioissakaan...
todistavat, että Imetyksen tuki ry yrittää pakottaa kaikki syyllistämällä imettämään. Ihan vanhanaikaista ajattelua, vaikka Piha ilmeisesti luuli jotain uutta asiaa kirjoittavansa.
Pahasti jäi sellainen vaikutelma, että Pihan oma imetys ei mennyt ihan putkeen ja siksi tollanen asenne. Yleensä ne jotka eivät oikeasti halua imettää ovat sinut asian kanssa eivätkä syyllisty. Ne äidit, jotka olisivat halunneet imettää, mutta eivät tuen ja ohjauksen puutteessa onnistuneet, syyllistyvät.
kokoomuslaiseen tapaan voi sitten sanoa lopuksi: ”Kuvailin, kärjistin, väritin ja yritin olla huumoripitoinen”, kuten Linden sanoi aikoinaan. Ja jos ette nyt prkle tajunneet Pihan kolumnin pointtia se ei johdu siitä että se olisi huonosti tai epäselvästi kirjoitettu, vaan te imetysfanaatikot olette imetyshöyryissänne! Lukija/viestin vastaanottaja on väärässä jos ei tajua selkeää kirjoitusta, jonka viestiä ja sanomaa on mietitty mahdollisimman lukijaystävälliseksi ja oikoluettukin toimituksessa. NIIN!;-)
"Yleensä ne jotka eivät oikeasti halua imettää ovat sinut asian kanssa eivätkä syyllisty. Ne äidit, jotka olisivat halunneet imettää, mutta eivät tuen ja ohjauksen puutteessa onnistuneet, syyllistyvät."
takoituskaan olla poliittisesti korrekti vaan mielestäni tarkoitouksena on herättää ajatuksia ja hiukan provosaoida. Asia sen sijaan on aina yhtä tuore, muka, mutta otan saman linjan imetykseen kuin lasten ruokailuun. Kaikkea täytyy maistaa eli kokeilla pitää. Sitä myötä kun kokee tehneensä parhaansa niin miettiä sopivaa ratkaisua asiaan, jos tuntuu ettei ole hyvä, mutta niitä äitejä en oikeastaan ymmärrä, jotka jo laitoksella päättävät, etteivät imetä. Mutta ei muiden sitä kai ymmärtää tarvitsekaan. Turha älämölö puolin ja toisin on pahasta. Nykyään kyllä tietoa riittää äidinmaidon hyvyydestä sekä siitä, että ilman sitäkin vauva pärjää. Ja allergiaan ts. sen välttämiseksi jatkettu imetys ties mhin asti on mielestäni turhaa. Asiat eivät mene yksyhteen ja se täysimetetty taapero voi aivan hyvin sairastua moniin allergioihin ja se korvikelapsi voi niiltä säästyä. Mikäli niillä vaikutusta on niin se on vain yksi tekijä.
aika kovaa tekstiä ja ihmettelen kyllä, miksi Piha noista imetyssivustoista noin vauhkoaa. Ja eihän tuolla kaupungilla nyt joka kuppilassa ja puistonpenkillä imettäviä äitejä näe, että tosiaankin pitäisi olla jokaisen äidin ja perheen oma asia.
Itse olen imettänyt kaikki kolmea lastani ensimmäisen puoli vuotta ihan vain laiskuuttani, sillä sen helpompaa ei olekaan (esimerkiksi öisin nostan lapsen mieluummin rinnalleni kuin lähden pulloa lämmittämään). Kyllähän se vähän sitoo, mutta aika aikansa kutakin.
Koin imetyksen stressaavana, koska se ei todellakaan sujunut helposti. ahdistuin, kun vauva imi ja imi ja imi eikä tullut kylläseksi, itkeskeli päivät pitkät ja painokäyrä laski. Hain apua imetysfoorumeilta ja tukipuhelimista, ja sain vain samoja ohjeita: imetä, älä stressaa, juo paljon, pidä ihokontaktissa. Tein kaikkea tätä, mutta silti sama asia oli koko ajan edessä. Lopulta todettiin lääketieteellisiä syitä imetyksen hankaluuden takana.
Koin kaiken tämän todella kaksipiippuisena. toisaalta imetyslistoista ja vastaavista oli hyötyä, sain neuvoja ja tukea. Toisaalta kukaan ei kuitenkaan sanonut, että olet ihan hyvä äiti vaikka imetys olisikiva vaikeaa, voit onnistua äitiydessä vaikket onnistu imettämisessä. Tukipuhelimessa kehotettiin jatkamaa imetystä, vaikka itkin puhelimessa ja kerroin olevani henkisesti loppu. Silti hoettiin imetyksen tärkeydestä.
En kiellä imetyksen hyviä puolia, mutta mielestäni liiallinen imetysfanatismi saisi kyllä vähentyä, ja toivoisin tukea kaltaisilleni äideille, joille imettäminen ei ole ollut helppo tie. Sain imetettyä lastani 2,5kk täysin, sen jälkeen pakosta otettiin korvikkeet mukaan ja imetys loppui kokonaan ennenkuin lapsi täytti 4kk. Toisaalta en olisi ehkä siihenkään pystynyt ilman imetysfoorumeita, mutta toisaalta olisin toivonut lempeämpää otetta ja useampia vaihtoehtoja imetyspolkuun.
ihan kuin pitäisi olla 100 % samaa mieltä, tai sitten aivan päinvastoin.
tiesittekö, että kolumnit useinkin kirjoitetaan tarkoituksella kärjistetysti ja provosoivasti, jotta ne herättäisivät keskustelua. siinä ainakin tämä kirjoitus on onnistunut.
ei sitä tarvi ottaa niin henkilökohtaisesti. oikein vetää suupieliä ylöspäin tämä älytön vouhkaaminen aiheesta kuin aiheesta äidit rakkaat.
musta se oli hyvä kirjoitus, laittoi ajattelemaan. en siltikään ole kaikesta samaa mieltä, mutta ei tarvikaan.
Koin imetyksen stressaavana, koska se ei todellakaan sujunut helposti. ahdistuin, kun vauva imi ja imi ja imi eikä tullut kylläseksi, itkeskeli päivät pitkät ja painokäyrä laski. Hain apua imetysfoorumeilta ja tukipuhelimista, ja sain vain samoja ohjeita: imetä, älä stressaa, juo paljon, pidä ihokontaktissa. Tein kaikkea tätä, mutta silti sama asia oli koko ajan edessä. Lopulta todettiin lääketieteellisiä syitä imetyksen hankaluuden takana. Koin kaiken tämän todella kaksipiippuisena. toisaalta imetyslistoista ja vastaavista oli hyötyä, sain neuvoja ja tukea. Toisaalta kukaan ei kuitenkaan sanonut, että olet ihan hyvä äiti vaikka imetys olisikiva vaikeaa, voit onnistua äitiydessä vaikket onnistu imettämisessä. Tukipuhelimessa kehotettiin jatkamaa imetystä, vaikka itkin puhelimessa ja kerroin olevani henkisesti loppu. Silti hoettiin imetyksen tärkeydestä. En kiellä imetyksen hyviä puolia, mutta mielestäni liiallinen imetysfanatismi saisi kyllä vähentyä, ja toivoisin tukea kaltaisilleni äideille, joille imettäminen ei ole ollut helppo tie. Sain imetettyä lastani 2,5kk täysin, sen jälkeen pakosta otettiin korvikkeet mukaan ja imetys loppui kokonaan ennenkuin lapsi täytti 4kk. Toisaalta en olisi ehkä siihenkään pystynyt ilman imetysfoorumeita, mutta toisaalta olisin toivonut lempeämpää otetta ja useampia vaihtoehtoja imetyspolkuun.
Mutta en pidä pakkotuputtamisesta ja imetys-lässytyksestä minäkään. Sitäpaitsi Suomessa imetetään todella lyhyen aikaa verrattuna esim. muihin Pohjoismaihin eli en oikein ymmärrä Pihan hookaamista.
Tässäkin asiassa Kirsi voi olla mainostamallaan tavalla suvaitseva ja muistaa, että se mikä hänelle ja Sakulle toimii ei ole yleispätevä tai esimerkillinen muille. Ymmärrän sen nöyryytyksen tunteen kun ei itse voi päättää asiasta ja neuvolassakin neuvotaan ja ei onnistu ei ja ei voi olla oman elämänsä sankari tässä asiassa.
Mutta sovitaanko Kirsi, pidetään ne A-koon tissit ihan vaan teidän perhepiirissä miehelle kuuluvina ja ei oteta kantaa siihen, jos joku haluaa käyttää tässä ylierotisoidussa maailmassa niitä niiden alkuperäiseen ruokintatehtävään.
Muistan kyllä että kokoomusnuoret mainostivat "Kenen joukossa seisoo eniten" ja jakoivat nuorisomessuilla kortsuja mutta ei tehdä näistä naisten rinnoista nyt uutta vaalivalttia tyyliin "kenen joukossa rinnat terhakammin ovat pystyssä - ei-imettävien kokoomuspoliitikkojen!". Nyt vaikka kuinka kokisi olevansa teini-iässä ja vihaavansa vanhempiaan niin ei jokainen nainen, muodokaskin (varsinkin jos se johtuu siitä että imettää) ole vihollinen.
"Räväkkä keskustelu, jossa on paljon mielipiteitä, on mun mielestä haastavaa ja hemmetin nastaa", sanoo Kirsi, mutta silloin pitää olla asiaa ja ei olla samanlainen tyhjänpuhuja kuin Kirsin lapsen kummisetä Wallu Valpio.
Netissä seikkaillessa helposti voi kiertää ahdistavat snuff, pedofili ja imetyssivustotkin, varsinkin jos oma lapsi on jo 11 vee ja imetys ei ole ajankohtaista itselle. Ei siitä, että neuvotaan asioita tarvitse Kirsi aikuisen ihmisen ahdistua.
Minusta oletusarvo on, että se joka hakeutuu IMETYKSEN TUEN nettisivuilla, haluaa tukea imetykseensä. Kirsi, jos tarvitset oman sivun imettämättömien tuelle niin pitäisikö sinun alkaa puuhanaiseksi?
tai ehkä joku toinen kokoomuslainen voi kirjoittaa näin typerää tekstiä.
Kokoomuslaisten kovat arvot vähättelevät imetystäkin.
"Kenen rinnat?". Naisella on ne rinnat vain siksi, että hän voisi ruokkia eli imettää lapsiaan.
Lääketieteellinen syy tai imetyksen kohtuuton rasittavuus ovat hyväksyttäviä syitä lopettaa imetys. Muuts syyt ovat äidin itsekkyyttä. Mutta kokoomushan onkin itsekkäiden puolue.
Tässäkin asiassa Kirsi voi olla mainostamallaan tavalla suvaitseva ja muistaa, että se mikä hänelle ja Sakulle toimii ei ole yleispätevä tai esimerkillinen muille. Ymmärrän sen nöyryytyksen tunteen kun ei itse voi päättää asiasta ja neuvolassakin neuvotaan ja ei onnistu ei ja ei voi olla oman elämänsä sankari tässä asiassa.
Mutta sovitaanko Kirsi, pidetään ne A-koon tissit ihan vaan teidän perhepiirissä miehelle kuuluvina ja ei oteta kantaa siihen, jos joku haluaa käyttää tässä ylierotisoidussa maailmassa niitä niiden alkuperäiseen ruokintatehtävään.
Muistan kyllä että kokoomusnuoret mainostivat "Kenen joukossa seisoo eniten" ja jakoivat nuorisomessuilla kortsuja mutta ei tehdä näistä naisten rinnoista nyt uutta vaalivalttia tyyliin "kenen joukossa rinnat terhakammin ovat pystyssä - ei-imettävien kokoomuspoliitikkojen!". Nyt vaikka kuinka kokisi olevansa teini-iässä ja vihaavansa vanhempiaan niin ei jokainen nainen, muodokaskin (varsinkin jos se johtuu siitä että imettää) ole vihollinen.
"Räväkkä keskustelu, jossa on paljon mielipiteitä, on mun mielestä haastavaa ja hemmetin nastaa", sanoo Kirsi, mutta silloin pitää olla asiaa ja ei olla samanlainen tyhjänpuhuja kuin Kirsin lapsen kummisetä Wallu Valpio.
Netissä seikkaillessa helposti voi kiertää ahdistavat snuff, pedofili ja imetyssivustotkin, varsinkin jos oma lapsi on jo 11 vee ja imetys ei ole ajankohtaista itselle. Ei siitä, että neuvotaan asioita tarvitse Kirsi aikuisen ihmisen ahdistua.
Minusta oletusarvo on, että se joka hakeutuu IMETYKSEN TUEN nettisivuilla, haluaa tukea imetykseensä. Kirsi, jos tarvitset oman sivun imettämättömien tuelle niin pitäisikö sinun alkaa puuhanaiseksi?
aika kovaa tekstiä ja ihmettelen kyllä, miksi Piha noista imetyssivustoista noin vauhkoaa. Ja eihän tuolla kaupungilla nyt joka kuppilassa ja puistonpenkillä imettäviä äitejä näe, että tosiaankin pitäisi olla jokaisen äidin ja perheen oma asia.
Itse olen imettänyt kaikki kolmea lastani ensimmäisen puoli vuotta ihan vain laiskuuttani, sillä sen helpompaa ei olekaan (esimerkiksi öisin nostan lapsen mieluummin rinnalleni kuin lähden pulloa lämmittämään). Kyllähän se vähän sitoo, mutta aika aikansa kutakin.
Puskeekos tästäkin tekstistä läpi hiukka kirjoittajan paremmuus imettämättä jättäneeseen äitiin verrattuna? Mistä tiedät, että tuo pulloruokinta öisin olisi niin paljon vaikeampaa kuin rintaruokinta? Oletko ihan käytännössä kokeillut? Vai tuomitsetko vain?
Tämä näissä imetyskeskusteluissa ärsyttää. Sanotaan, että aivan sama vaikka joku ei imettäis, mutta sitten kuitenkin rivien välistä saa lukea sen "MUTTA meillä ei allergioita kun on imetetyt lapset... onhan se helpompaa lapsi vaan tissille nostaa... se on se ainutlaatuinen läheisyys kun lapsi on rinnalla... (ps. onhan se lapsi siinä "rinnalla" vaikka tuttipullosta syötät...)"
...siitä että imetys ei olisi hyvä juttu. Samaa mieltä siitä, että on jokaisen oma asia imettääkö vai ei. Syyllistäminen suuntaan tai toiseen on aina huono juttu. Ihan samalla lailla suvaitsevaisuutta on imettämisen "salliminen" kuin äidin päätöksen kunnioittaminen, jos hän haluaa/joutuu olemaan imettämättä.
Itse nautin suunnattomasti imetyksestä, oli ihanaa olla vauvan kanssa lähekkäin ihan rauhassa ja aina oli ruuat valmiina, pystyi lähtemään mihin vaan, otti vaan vauvan kainaloon;)
Kaikille äideille kevättä rintaan ja menoksi. Ollaan ylpeitä siitä, että meillä on rinnat, jotka tuottavat mielihyvää niin itselle, miehelle kuin lapsille ravintoa:)
Imettäminen oli aivan ihanaa. Itku tuli kun se loppui vaikka aika jo olikin.
En ole tuo siteeraamasi kirjoittaja, ja minulla on kokemusta myös pulloruokinnasta. Olen ko. kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä imetyksen helppoudesta pulloruokintaan verrattuna. Mutta tätä mielipidettähän ei saa sanoa, ettei taas joku loukkaannu..
aika kovaa tekstiä ja ihmettelen kyllä, miksi Piha noista imetyssivustoista noin vauhkoaa. Ja eihän tuolla kaupungilla nyt joka kuppilassa ja puistonpenkillä imettäviä äitejä näe, että tosiaankin pitäisi olla jokaisen äidin ja perheen oma asia. Itse olen imettänyt kaikki kolmea lastani ensimmäisen puoli vuotta ihan vain laiskuuttani, sillä sen helpompaa ei olekaan (esimerkiksi öisin nostan lapsen mieluummin rinnalleni kuin lähden pulloa lämmittämään). Kyllähän se vähän sitoo, mutta aika aikansa kutakin.
Puskeekos tästäkin tekstistä läpi hiukka kirjoittajan paremmuus imettämättä jättäneeseen äitiin verrattuna? Mistä tiedät, että tuo pulloruokinta öisin olisi niin paljon vaikeampaa kuin rintaruokinta? Oletko ihan käytännössä kokeillut? Vai tuomitsetko vain? Tämä näissä imetyskeskusteluissa ärsyttää. Sanotaan, että aivan sama vaikka joku ei imettäis, mutta sitten kuitenkin rivien välistä saa lukea sen "MUTTA meillä ei allergioita kun on imetetyt lapset... onhan se helpompaa lapsi vaan tissille nostaa... se on se ainutlaatuinen läheisyys kun lapsi on rinnalla... (ps. onhan se lapsi siinä "rinnalla" vaikka tuttipullosta syötät...)"
En ole tuo siteeraamasi kirjoittaja, ja minulla on kokemusta myös pulloruokinnasta. Olen ko. kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä imetyksen helppoudesta pulloruokintaan verrattuna. Mutta tätä mielipidettähän ei saa sanoa, ettei taas joku loukkaannu..
aika kovaa tekstiä ja ihmettelen kyllä, miksi Piha noista imetyssivustoista noin vauhkoaa. Ja eihän tuolla kaupungilla nyt joka kuppilassa ja puistonpenkillä imettäviä äitejä näe, että tosiaankin pitäisi olla jokaisen äidin ja perheen oma asia. Itse olen imettänyt kaikki kolmea lastani ensimmäisen puoli vuotta ihan vain laiskuuttani, sillä sen helpompaa ei olekaan (esimerkiksi öisin nostan lapsen mieluummin rinnalleni kuin lähden pulloa lämmittämään). Kyllähän se vähän sitoo, mutta aika aikansa kutakin.
Puskeekos tästäkin tekstistä läpi hiukka kirjoittajan paremmuus imettämättä jättäneeseen äitiin verrattuna? Mistä tiedät, että tuo pulloruokinta öisin olisi niin paljon vaikeampaa kuin rintaruokinta? Oletko ihan käytännössä kokeillut? Vai tuomitsetko vain? Tämä näissä imetyskeskusteluissa ärsyttää. Sanotaan, että aivan sama vaikka joku ei imettäis, mutta sitten kuitenkin rivien välistä saa lukea sen "MUTTA meillä ei allergioita kun on imetetyt lapset... onhan se helpompaa lapsi vaan tissille nostaa... se on se ainutlaatuinen läheisyys kun lapsi on rinnalla... (ps. onhan se lapsi siinä "rinnalla" vaikka tuttipullosta syötät...)"
Kysyinpä vaan tosiaan, että onko hänellä kokemusta molemmista?
Minulla on ja silti en ylistä ja rivien välissä syyllistä pulloruokintaa.
lukea koko ketjua, mutta itse olen imetyksen kannalla siksi että se on luonnollinen tapa ruokkia vauvaa. Toivoisin että jokainen pystyisi imettämään edes sen aikaa että vauva saisi tarvitsemansa vasta-aineet äidinmaidosta, edes ensimmäisen kuukauden ajan. Itse olen imettänyt ensimmäistä lastani neljä kuukautta ja sitten oli pakko siirtyä lääkärin määräyksestä erityiskorvikkeelle, koska vauva allergisoitui jo äidinmaidon kautta pahasti ja tuli tosi ihottumaiseksi. Nyt toinen lapsi 3 kk ja sama juttu kohta edessä.. ELi en todellakaan väitä että imetys olisi ainoa hyvä tapa, meillä esikoinen parantui ihottumistaan vasta kun löydettiin oikea korvike. MUtta terve on ollut, ei ainuttakaan korvatulehdusta eikä muuta vastaavaa, eli ehkäpä siitä neljänkin kuukauden imetyksestä oli jotain hyötyä!
kun eivät voi tuntea olleensa täydellisiä. Kun ei imetä hyväksyy itsensä epätäydellisenä ja voi olla Kirsi Pihan lailla suvaitsevainen...