Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirsi Pihan kolumni imetyksesta

Vierailija
30.03.2010 |

http://blogit.iltalehti.fi/kirsi-piha/

Olen hanen kanssaan samaa mielta! Enta te?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjoitus ei syyllistanyt niita , jotka imettavat.

Kritiikki kohdistui niihin jotka suhtautuvat imetykseen fanaattisesti, eivatka ymmarra etta kaikki eivat halua/voi/tahdo imettaa.

Itse imetin mielestani pitkaan (noin vuoden)enka syylistynyt kirjoituksesta.

Vierailija
22/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ehkä joku toinen kokoomuslainen voi kirjoittaa näin typerää tekstiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättärin ilmoitustaululla julisteessa miehensä kanssa mainostamassa jotain neuvola-asiaa, mutta se ei tee hänestä asiantuntijaa imetysasiassa. Jokainen imettäköön kuten haluaa, se, että meidän lapsi sai äidinmaitoa kaksi vuotiaksi ja ei ollut mitään korvakipuja/kuumeita/jne riittää ainakin meille todisteeksi imetyksen eduista. Myös yöt menivät todella sujuvasti, vauva nukkui hyvin ja kasvoi tyytyväisenä, yöllä hiukan tissiä ja uni jatkui. Kaikilla.

Vierailija
24/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siitä että imetys ei olisi hyvä juttu. Samaa mieltä siitä, että on jokaisen oma asia imettääkö vai ei. Syyllistäminen suuntaan tai toiseen on aina huono juttu. Ihan samalla lailla suvaitsevaisuutta on imettämisen "salliminen" kuin äidin päätöksen kunnioittaminen, jos hän haluaa/joutuu olemaan imettämättä.

Itse nautin suunnattomasti imetyksestä, oli ihanaa olla vauvan kanssa lähekkäin ihan rauhassa ja aina oli ruuat valmiina, pystyi lähtemään mihin vaan, otti vaan vauvan kainaloon;)

Kaikille äideille kevättä rintaan ja menoksi. Ollaan ylpeitä siitä, että meillä on rinnat, jotka tuottavat mielihyvää niin itselle, miehelle kuin lapsille ravintoa:)

Vierailija
25/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuosta olen eri mieltä että jokainen äiti osaisi käyttään rintojaan niin kuin haluaa. Itse ainakin esikoisen kohdalla todellakin tarvitsin imetysohjausta, ja sen avulla sain hankalan alun avulla imetyksen sujumaan. Tästä olen kiitollinen, sillä imetys osoittautui hienoksi jutuksi.

Vierailija
26/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta K. Pihan suusta en tätä ihmettele, koko äitiys tuntuu olleen hänelle niin järkyttävän kauhea kokemus että siitä riittää vieläkin ammennettavaa. Silloin kun tytär oli pieni hän kirjoitti jatkuvasti siitä kuinka kauheaa pienen lapsen kanssa oli.

Vierailija
27/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjoitus ei syyllistanyt niita , jotka imettavat. Kritiikki kohdistui niihin jotka suhtautuvat imetykseen fanaattisesti, eivatka ymmarra etta kaikki eivat halua/voi/tahdo imettaa. Itse imetin mielestani pitkaan (noin vuoden)enka syylistynyt kirjoituksesta.

Itselleni imetys oli tärkeää, mutta ei minua kiinnosta pätkän vertaa miten muut lapsensa ruokkivat. Pääasia, että lapsi saa ruokaa. Enkä todellakaan koe, että imetys olisi äitiydenmitta. Ja todellakin olen sitä mieltä, että rintani kuuluvat minulle eivätkä miehelleni tai lapsilleni.

Vierailija
28/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi Piha kirjoitti todella huonosti argumentoidun kolumnin, jonka sanoma jäi epäselväksi.

Ensinnäkin, kuinka moni nainen voi sanoa törmänneensä "imetysfanaatikkoon"? Näistä mystisistä imetysfanaatikoista puhutaan paljon eri palstoilla ja lehdissä, mutta en ole kertaakaan moiseen törmännyt. Se, että on imetystuki ry:n jäsen/tukihenkilö ei tee kenestäkään fanaatikkoa. Itse tarvitsin apua imetyksen aloituksessa, neuvolasta sitä oli antamassa terkkari, jolla ei ollut omia kokemuksia asiasta, joten ohjeet luki suoraan kirjasta. Oikeita hyviä vinkkejä sain imetystuki ry:n tukihenkilöltä. Kiitos siitä, imetin 8 kk lastani.

Kirsi Pihan ranskalainen esikuva kertoo rintojen kuuluvan miehille. Jessus, ei ne miehet sitä maitoa juo.

Vierailija
29/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kolumni häneltä!

On huvittavaa perustella imetystä sen kansanterveydellisillä vaikutuksilla, missä se näkyy? 90% äideistä imettää ja suomalaiset ovat silti mm. maailman allergiatilastojen kärjessä.

Vierailija
30/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siitä että imetys ei olisi hyvä juttu.

Vierailija
31/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme imettäisi ollenkaan. Kenties allergiatilanne olisi vielä pahempi?

Kyllähän imetyksen edut tutkitut ovat (myös länsimaissa), vaikka toki ilmankin pärjää.

Yksittäisen äidin kannalta imetys VOI olla todella hieno juttu + se myös säästää rahaa, ja on ihan kohtuullista, että siihen on apua saatavilla ja imetystietoutta jaetaan. Fanatismi on eri juttu sitten, mutta siihen en itse ole koskaan tosielämässä törmännyt, vain näillä keskustelupalstoilla.

t. kolmen äiti

Hyvä kolumni häneltä! On huvittavaa perustella imetystä sen kansanterveydellisillä vaikutuksilla, missä se näkyy? 90% äideistä imettää ja suomalaiset ovat silti mm. maailman allergiatilastojen kärjessä.

Vierailija
32/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystukihenkilöt joita tunnen ovat kaukana fanaattisista. Olen itse huomannut että silloin kun apua tarvittaisi niin sitä on vaikea löytää.

Vierailija
33/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiteihin, joilla on huono omatunto siitä etteivät imetä ja puolustavat imettämättömyyttään ja muita leimaavat.

Vierailija
34/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"rinnat kuuluu miehille..." mitä hittoa!? Kyllä ne ihan mun rinnat on =) ainakin kun viimeksi tarkistin...

Nainen käyttäköön rintojaan kaikkiin niihin asioihin joihin luonto on ne tarkoittanut, ilman syyllisyyttä. Opastusta imetykseen tarvitaan nyky-yhteiskunnassa esim. kätilöiden taholta, koska kaikki muukin ihmisruumiiseen kuuluva on medikalisoitu ja ulkoistettu terveydenhuollolle. Paras "opastaja" tässä olisi varmasti oma sisko tai ystävätär, mutta kaikilla tällaista apua ei ole olemssa. Siksi on erittäin hyvä että tietoa jaetaan ja sitä löytyy.

Yllättävää että kokoomukselainen poliitikko tarttuu ranskalaisen vasemmistonaisen ajatuksiin näin hanakasti ;) onkohan linjassa puolueen politiikan kanssa!? Vai aikooko Kirsi loikata?

Kirsi Piha kirjoitti todella huonosti argumentoidun kolumnin, jonka sanoma jäi epäselväksi. Ensinnäkin, kuinka moni nainen voi sanoa törmänneensä "imetysfanaatikkoon"? Näistä mystisistä imetysfanaatikoista puhutaan paljon eri palstoilla ja lehdissä, mutta en ole kertaakaan moiseen törmännyt. Se, että on imetystuki ry:n jäsen/tukihenkilö ei tee kenestäkään fanaatikkoa. Itse tarvitsin apua imetyksen aloituksessa, neuvolasta sitä oli antamassa terkkari, jolla ei ollut omia kokemuksia asiasta, joten ohjeet luki suoraan kirjasta. Oikeita hyviä vinkkejä sain imetystuki ry:n tukihenkilöltä. Kiitos siitä, imetin 8 kk lastani. Kirsi Pihan ranskalainen esikuva kertoo rintojen kuuluvan miehille. Jessus, ei ne miehet sitä maitoa juo.

Vierailija
35/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopussa olleesta vihjaisusta olen täsmälleen samaa mieltä, että nainen on myös parempi kumppani miehelleen jos miettii muutakin kuin imettämistä ja stressaa omasta äitiydestään liiallisesti. Tyytyväinen mies; tyytyväinen vaimo ja perhe.

Vierailija
36/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetys-hysteerikot lukee taas kuin piru raamattua tätäkin kolumnia.

Itse imetän edelleen 8kk ikäistä ja olen sitä mieltä, että Pihan teksti on juuri sopivaa kolumnitekstiä; herättää ajatuksia, tuo esiin erilaisia näkökantoja, puhuttelee lukijaa ja saa aikaan keskustelua.

Toivoisin, että oppisitte joskus ymmärtämään etteivät kaikki ajattele asioista samalla tavalla kuin te, eivätkä toimi samalla tavalla ja silti se ei tarkoita, että ovat tekemässä jotakin väärin. Mutta ei, kun MINÄ kyllä tiedän ja MINÄ olen aina oikeassa joka asiassa...

Vierailija
37/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetys-hysteerikot lukee taas kuin piru raamattua tätäkin kolumnia. Itse imetän edelleen 8kk ikäistä ja olen sitä mieltä, että Pihan teksti on juuri sopivaa kolumnitekstiä; herättää ajatuksia, tuo esiin erilaisia näkökantoja, puhuttelee lukijaa ja saa aikaan keskustelua. Toivoisin, että oppisitte joskus ymmärtämään etteivät kaikki ajattele asioista samalla tavalla kuin te, eivätkä toimi samalla tavalla ja silti se ei tarkoita, että ovat tekemässä jotakin väärin. Mutta ei, kun MINÄ kyllä tiedän ja MINÄ olen aina oikeassa joka asiassa...

SINÄKÖ sitten tiedät paremmin? Huomaatko ollenkaan ristiriitaa tekstissäsi?

Vierailija
38/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toivoisin että oppisitte...minäminä...

Vierailija
39/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika rajua tekstiä..

Vierailija
40/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainasi toisen tekstiä sellaisenaan. Rinnat kuuluvat miehelle-lause kuulostaa raflaavalta, mutta samaan tapaan voidaan jatkaa: Kalu kuuluu naiselle (tyytyväinen nainen, tyytyväinen perhe), miehen maha kuuluu naiselle (kun mies ei juo olutta niin jaksaa, tyytyväinen mies, tyytyväinen nainen, tyytyväinen perhe) jne. Tehtailkaa lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme