Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirsi Pihan kolumni imetyksesta

Vierailija
30.03.2010 |

http://blogit.iltalehti.fi/kirsi-piha/

Olen hanen kanssaan samaa mielta! Enta te?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä mielestäni stressiä vähentävä eikä lisäävä tekijä.

Lopussa olleesta vihjaisusta olen täsmälleen samaa mieltä, että nainen on myös parempi kumppani miehelleen jos miettii muutakin kuin imettämistä ja stressaa omasta äitiydestään liiallisesti. Tyytyväinen mies; tyytyväinen vaimo ja perhe.

t. neljä lastaan rennosti täysimettänyt äiti, joka ei livemaailmassa ole törmännyt yhteenkään imetysfanaatikkoon. Itselleni se oli luontevaa ja helppoa ja soisin saman kokemuksen muillekin.

Vierailija
42/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani äidit ovat suhtautuneet luontevasti imetykseen ja suurimmalta osalta imetys on onnistunut ja joilta ei onnistunut ei heitä ole tuttavapiirissäni lynkattu.

Luulen että fanaattisuus esiintyy palstoilla aivopieruina samaan tapaan kuin Pihan omat aivopierut kolumneissaan.

Ruma kämänen akka, taisi jaksaa tehdä yhden lapsen ja eikös hänen äitiys ollut aikoinaan jotenkin vaivalloista muistan lukeneeni siitä aikoinaan jotain. Lienee niin ettei Piha ole äiti-tyyppiä, lieneekö tehnyt lapsen kun se on yleensä tapana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein jaksaisi enää koko aihetta (imetys, ei Kirsi Pihan kolumni), kun lapset jo ohi imeväisiän, onneksi. Olisin halunnut ja yritinkin kovasti jokaista kolmesta lapsesta imettää. Ei onnistunut erinäisistä syistä. Yhdellä kolmesta oli pienenä korvatulehduksia, kahdella ei toistaiseksi ainakaan. Yhdellä kolmesta ruoka-aineallergiaa, joka saattaa kyllä hävitä. Lääkärin mielestä saa olla nykyään onnekas, jos kolmesta vain yhdellä allergiaa, on kuulemma niin yleistä.

Kaverit manasivat, kun heidän mielestään heidän imetetyt lapsensa sairastelivat pienenä enemmän kuin meidän ei-imetetyt. Joka tapauksessa, olen syyllistänyt itseäni, kun en onnistunut. Lääkärit ovat vain olleet huvittuneita, kun aikanaan olin huolissani mitä lapseni menettävät, kun eivät saa rintamaitoa. Heidän mielestään asiasta ei kannata edes keskustella, on tärkeämpääkin terveyden kannalta. Neuvolassa terkkarit toki asianmukaisesti yrittivät tukea asiassa.

Mutta, anyway, itselleni jäi Pihan kolumnista olo, että onko hänelläkin jotain piilosyyllisyyttä oman tyttären pikkulapsiajoilta? Muistaakseni hän aikanaan kirjoitti siitä miten raskasta se oli..

Enkä ymmärrä miksi imetystä pitäisi kritisoida tai miksi se on edes puheenaihe.

Vierailija
44/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sujunut imetys

on kyllä mielestäni stressiä vähentävä eikä lisäävä tekijä.

Lopussa olleesta vihjaisusta olen täsmälleen samaa mieltä, että nainen on myös parempi kumppani miehelleen jos miettii muutakin kuin imettämistä ja stressaa omasta äitiydestään liiallisesti. Tyytyväinen mies; tyytyväinen vaimo ja perhe.

t. neljä lastaan rennosti täysimettänyt äiti, joka ei livemaailmassa ole törmännyt yhteenkään imetysfanaatikkoon. Itselleni se oli luontevaa ja helppoa ja soisin saman kokemuksen muillekin.

Kyllä meillä miehellä on ihan riittävän hyvä vaimo, vaikka hän imettäisikin ja vieläpä tyytyväisenä, vauva olisi tyytyväinen jne.

Vain ihminen, joka ei tiedä mistä puhuu, voi höpistä tuollaista.

Sääli, ettei Kirsi Piha ole kyennyt kehittymään pikkutyttömäisen itsekkäästä ajattelutavastaan yhtään korkeammalle kehitystasolle. Kaikki hänen suustaan tulevat lapsia ja äitiyttä koskevat kommentit ovat harvinaisen kylmää tekstiä, jossa ei ole osaa lapsen tunteille, tarpeille tai oikeuksille. On vai aikuisen ja kansantalouden arvot. Mutta nämä asiathan kulkevat usein perintönä: lapsi, jonka tunteet ovat toissijaisia ja jota kohdellaan siten, kasvattaa itse lapsia, joiden tunteita ei osata ja haluta huomioida.

Vierailija
45/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee niin ettei Piha ole äiti-tyyppiä, lieneekö tehnyt lapsen kun se on yleensä tapana.

Ihan inhimillistä, joskin harmillista, että tällaisella katkeralla ihmisellä on noin hyvät kanavat mölistä mielipiteitään julkisesti.

Vierailija
46/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalisti, mutta eihän se nyt tähän käy kun Kirsi oli äänessä ja poti huonommuuttaan.

Vierailija
47/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Miksi imetystä pitää kritisoida?

Kun sanotaan että rinnat kuuluvat miehelle niin minä isänä ja miehenä olin tyytyväinen vaimoni runsaihin ja normaalia isompiin rintoihin hänen imettäessään.

Vierailija
48/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä Pihan kanssa. Liika fanaattisuus asiassa kuin asiassa on huonoa!

Vierailija
49/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut vain miespuolisia...

Vierailija
50/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaa ottaa tähän kantaa, kun en ole missään törmännyt tähän imetysfasismiin. No törmäähän siihen, jos menet imetysfanaatikkojen nettisivuille. Mutta ei sinne ole pakko mennä. Mun rinnat on tasan tarkkaan mun, ja päätin imettää nillä lapsiani vuoden. Ei kiinnosta yhtään kenenkään fanatikoinnit suuntaan tai toiseen.

Vierailija
51/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- niistä ei tulisi maitoa

- ne olisi lapsilta kielletyt

- ne sijaitsisivat alushousujen sisällä piilossa

Vierailija
52/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä näitä sikiää?

Vierailija
53/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hämärään. taisivat keskittyä liikaa siihen imetykseen ettei tullu kunnolla luettua...

Vierailija
54/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

”vasemistolaiset ovat katkeria” kuten kokoomuslainen sanoisi

normaalisti, mutta eihän se nyt tähän käy kun Kirsi oli äänessä ja poti huonommuuttaan.

Vasemmistolaiset ovat usein katkeria rahasta, mutta tämä kokoomuslainen nainen taitaa olla jostain muusta. Vaikkapa siitä, ettei ole saanut lahjana kykyä empaattiseen ja sensitiiviseen äitiyteen.

t. kokoomuslainen, joka ei ole katkera

Vierailija
55/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monelta tainnu jäädä kirsin pointti ihan hämärään. taisivat keskittyä liikaa siihen imetykseen ettei tullu kunnolla luettua...

Vierailija
56/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä Pihan kanssa. Liika fanaattisuus asiassa kuin asiassa on huonoa!

pitävät imetysfanatismina sitä, että annetaan toiselle imetysohjeita netissä niitä pyydettäessä, yritetään itse panostaa imetyksen onnistumiseen, joskus nähdään jopa vaivaa kovastikin imetyksen eteen, ei haluta antaa omalle lapselle korviketta jne.

Että kyllä ihminen, joka ei halua kuulla imetyksestä, näkee imetysfanaatikkoja varmasti joka puolella. Sairastahan sellainen fanaattisuus on!

Vierailija
57/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kolumni häneltä!

On huvittavaa perustella imetystä sen kansanterveydellisillä vaikutuksilla, missä se näkyy? 90% äideistä imettää ja suomalaiset ovat silti mm. maailman allergiatilastojen kärjessä.

esim 6 kk:n täysimetys on vielä suht tuore (= että sitä on enemmän).

Allergiaan vaikuttaa teollisuusmaissa vähän muut jutut varmaan enemmän. (Hygienia = ei tarpeeksi kosketusta mikrobeihin, teollinen ruoka, jne)

Vierailija
58/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"... jos tyytyy olemaan vähän vähemmän täydellinen äiti, voisi olla helpompi olla myös suvaitsevaisempi ihminen."

Ketkä hyötyvät siitä, että lasta EI imetetä? Naiset/äidit, jotka eivät imetä ja haluavat synninpäästön etteivät imetä ja ilmaston muuttumisen anti-imetys-myönteiseksi. Äidinmaidonvastikevalmistajat.

Onko Kirsi Piha suvaitsevainen kirjoittaessaan kolumnissaan hysteerikoista, fanaatikoista ja uskonnosta? Kolumnin tarkoitus on herättää keskustelua, mutta jos se tekee sen tyhmästi ja väärin argumentein niin se jää lähinnä huomion kalasteluksi ja av-palstan provoilun asteelle. Mielestäni ydinkysymys on miksi imetystä pitää kritisoida tai tehdä se huonoksi asiaksi, kuten Piha nyt tekee? Kokoomuksen arvoihin ennen kuulunut koti on nykyisin enemmänkin raha.

Vierailija
59/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en heti alkuhankaluuksien tullen luopunut esikoisen imetyksestä aikoinaan. Onneksi niin en kuitenkaan tehnyt, sillä homma alkoi sujumaan hyvien ohjeiden ja auttavien ihmisten avulla. Mikä tässä nyt sitten oli väärin? Joku varmaan loukkaantuu tästäkin, kun omasta kokemuksestaan kertoo.. en tuputa imetystä muille, mutta minusta se oli luonteva ja tutkitusti lapselle ja äidille terveellinen tapa ruokkia lapseni vauvoina, ja se läheisyyden tunne oli myös ihanaa. Mitenkään pois minulta tai esim. mieheltäni se ei ollut (miksi olisi?). Fanatismia sanoa näin?

Ja imetyksistäni on jo vuosia aikaa, että en tässä missä hormonihöyryissä kirjoittele.

Imetysvastustajat ja huonommuuden potijat

pitävät imetysfanatismina sitä, että annetaan toiselle imetysohjeita netissä niitä pyydettäessä, yritetään itse panostaa imetyksen onnistumiseen, joskus nähdään jopa vaivaa kovastikin imetyksen eteen, ei haluta antaa omalle lapselle korviketta jne. Että kyllä ihminen, joka ei halua kuulla imetyksestä, näkee imetysfanaatikkoja varmasti joka puolella. Sairastahan sellainen fanaattisuus on!

Vierailija
60/109 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsevat 'synninpäästön'? Keneltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän