Toisinaan jurppii, että vähätellään yhden lapsen aiheuttamaa työmäärää
En halua mitenkään väheksyä ueamman lapsen äidin työtaakkaa, enkä halua gloriaa itselleni, mutta tuonpa nyt näkökulmani esille...
Valitettavan usein olen törmännyt irl-elämässä siihen asenteeseen, että joidenkin mielestä yhden lapsen äidillä ei ole äitiytensä vuoksi ollenkaan työtä, koska lapsia on vain yksi. Ajatellaan, että äidillä on aikaa ihan kaikkeen, koska lapsenhoitoon ei juurikaan mene aikaa, koska on vain se yksi lapsi. Kyllä sille yhdellekin lapselle pitää kokata ruokaa, pestä sen pyykit, kuljettaa harrastuksiin, kuunnella murheita. Jossain asioissa voi olla jopa työläämpää kun lapsi yrittää hakea leikkiseuraa äidistä tai isästä kun sitä sisarusta ei kaverina ei ole. Kaikki sitä paitsi eivät saa sitä toista lasta, vaikka yrittäisivät. Senkin vuoksi olisi joskus viisainta pitää mölyt mahassaan.
Kommentit (5)
joka ei näköjään tajua elämää ennenkö se on itsellään! Ei minulla ole ollut hankalaa yhden tai neljän kanssa. Ja leikkikavereita omani haluaa muistakin lapsista kuin että leikkisivät aina kaksin tai minä leikkisin. Kaksi menee meillä siinä missä yksi ja neljä siinä missä kolme. Raskasta jollain saa olla puolestani vaikka ilman lapsia.
en valita, että on raskasta. Ei minulla yhden lapsen äitinä mitään ylitsepääsemättömän raskasta ole. Jurppii vain muiden vähättelevä asenne. Sellainen, että oletetaan, ettei yhdessä lapsessa ole lähes ollenkaan työtä.
sen vain tajuaa vasta jälkikäteen kun on monta.
sillä oma elämä helpottui toisen lapsen myötä ihan vauva-aikaa lukuunottamatta. Toinen menee siinä sivussa, ekaa joutui viihdyttämään...
SEn sijaan tunnen näitä kolmen ja neljän äitejä joille ei mikään apu maailmassa ole tarpeeksi, aina on vaan rankkaa. Vaikka veli hakisi aamulla leikki-ikäiset lapset ja veisi päiväkotiin ja naapuri veisi esikoisen kouluun. Ja mummo hoitaisi nuorimmaista -- äiti ja isä vaan käyvät töissä. Jos joskus veli taikka mummo sairastuu, ollaan soittamassa meille vähempilapsisille ja pyytämässä apua kun onhan se rankkaa kiirehtiä neljäksi päiväkodille kaupungin halki, helpompi on mennä kotiin laittamaan ruoka uuniin ja odottaa kun lapset tuodaan kotiovelle...
Väittäisin että on rankempaa hoitaa yhtä tai kahta ilman turvaverkkoja kuin kolmea niin, että mummoapu pelaa :)
jokainen lapsi teettä työtä, jopa se ainokainen. Mutta kun lapsia on useampia niin työmäärää kasvaa samaa tahtia lapsiluvun kanssa.
Ruokaa toki teet nytkin, mutta kun lapsia on enemmän, tulee enemmän tiskiä, enemmän sotkua ruokailusta, enemmän kaatuneita maitoja, enemmän leivänmuruja pöydän alla jne. Lienee sanomattakin selvää, että pyykkimäärät kasvavat lapsiluvun myötä, samoin yleinen sotku (mm. tavaroita ja vaatteita enemmän, vähemmän hiekkaa eteisessä, vähemmän likaisia kädenjälkiä ympäriinsä) jne. Pukemiseen, kylpemiseen ja kaikkeen menee huomattavasti enemmän aikaa.
Meillä 3 lasta ja joskus kun 2 ovat hoidossa mummolla niin yhden kanssa eläminen on melkein kuin lomaa. Jaksan aina ihmetellä sitä, miten siistinä koti pysyy ja miten hiljaista kotona on.
joka ei näköjään tajua elämää ennenkö se on itsellään!
Ei minulla ole ollut hankalaa yhden tai neljän kanssa.
Ja leikkikavereita omani haluaa muistakin lapsista kuin että leikkisivät aina kaksin tai minä leikkisin.
Kaksi menee meillä siinä missä yksi ja neljä siinä missä kolme.
Raskasta jollain saa olla puolestani vaikka ilman lapsia.