Ettekö tee lapsille toista lämmintä ateriaa alkuillasta?
Päivällä syödyn lounaan lisäksi siis.
Meillä on 1- ja 2-luokkalaiset ja teen heille ruuan klo 17 aikaan, mutta selvästikään muilla perheillä ei ole tällaista käytäntöä. Lasten kaverit pyörivät tuntikausia meillä, iltapäivästä iltaan asti eikä kukaan koskaan soita/hae heitä kotiin syömään. Ihmettelen oikeasti, että onko tosiaan näin yleistä, että perheen kesken ei syödä alkuillasta tai että edes lapsille ei ole ruokaa tarjolla. Eikö ole suositeltavaa, että kasvaville lapsille on kaksi lämmintä ateriaa päivässä? Vai olenko ihan väärässä?
Myönnän, että minua ärsyttää noiden "hyvin yksinään pärjäävien" lasten nurkissa pyöriminen siksikin, että olen itse hoitovapaalla ja tuntuu, että saan tässä vahtia ja ruokkia muidenkin lapset. Myös siitä saa jatkuvasti sanoa, että ei tulla nenä ruokapöydän reunalle tuijottamaan kun me syömme vaan odotetaan lastenhuoneessa. Omatkaan lapset eivät syö kunnolla kun kaverit hoputtavat kyljessä.
Kommentit (95)
kun tullan töistä ja haetaan lapset niin syödään 15.30-17 riippuen onko eilisiä tähteitä jälellä vai tehäänkö uutta ruokaa...
Yleensä syödään n. klo 17.30 tai aiemminkin, jos on ruokaa jo valmiina.
riippuu hieman töistä. Lapsen kouluruokailukin vaihtelee, jos on aiemmassa ryhmässä, pyritään syömään aiemmin.
päivässä. Kuitenkin tapoja on monia... esim. meidän naapurit eivät KOSKAAN syö lounasta vaan heillä ainoa lämmin ateria on tuo iltapäivän ruoka. Heillä syödään lounasaikaan aamupala.
Päivällinen on 16.30-17.30 riippuen siitä mitä ruokana ja koska mies pääsee töistä kotiin.
Samalla kun kutsun omat mukulat syömään, lähetän lasten kaverit kotimatkalle. Päivällisestä alkaa meidän perheen oma iltaohjelma ja en tykkää jos lauma ylimääräisiä parveilee siinä jaloissa.
Siinä klo 16.30 maissa yleensä päivällinen. Lapsille varsinkin pitää tarjota kaksi lämmintä ateriaa päivässä, aikuiset nyt pärjäävät ilmankin jos sellainen tilanne on. Mutta lapsille ehdottomasti!!
Nukutaankin niin pitkään ettei kerittäis :)
Mutta arkisin tietty syödään, ihan siksikin että lapset eivät kouluruokaa syö kuin ihan minimaalisesti.
Mutta minä nyt hoitovapaalla ollessa aamupalan lisäksi en syö muuta kuin sen yhden aterian perheen kanssa n.klo 16.00.
Meillä on ns. lounas klo 12-14 ja myös koululaiset syövät heti koulusta tultuaan. Joten sitten saattavat pyöriä iltapäivän kavereiden luona kun meillä seuraava ruoka on vasta klo 19-20 joka on ns. päivällinen tai jos tahtoo sanoa niin lämmin iltapala. Noiden välissä välipala jos lapsille maistuu. Ja koululaiset syövät tietysti myös kouluaterian.
Pidätkö ap jotain iltapäiväkerhoa? Oletteko kutsuneet ne lastenne kaverit teille? Jos olette silloin annat ruokaa myös heille tai ainakin tarjoat se on kohteliasta.
Mutta muutoin mitä ihmettä ne lapset teillä kaiket illat pyörii? Eikö todella 1 ja 2 luokkalaisten vanhemmat välitä missä heidän lapsensa ovat? Sanot näille lasten vanhemmille, että teille ei sovi vierailut joka ilta ja ainakin ilmoitat suoraan, että ennen kello 17 lapset lähtevät koteihinsa, koska teillä alkaa silloin perheaika.
Todellakin myös meillä syödään päivällistä n.17-18 vällillä joskus saattaa mennä myöhempään.
yhden perheen kyllä tiedän, jossa ei syödä. Anorektisen äidin mielestä varmaan eivät tarvi toista ruokaa...
Jos pidät iltapäiväkerhoa sinun kuuluu saada maksu työstäsi. Pyydäpäs joskus.
Oletteko kutsuneet ne lastenne kaverit teille? Jos olette silloin annat ruokaa myös heille tai ainakin tarjoat se on kohteliasta.
Ei siihen voi aina varautua, että syömässä onkin monta suuta enemmän. En ainakaan itse pitäisi siitä, että lapset olisivat syöneet jossain kavereillaan!
Onhan noita, joilla ei ole mitään rajoja eikä ruoka-aikoja.
Joka päivä ei tehdä, ja silloin kun tehdään niin se on jonkus 19.30 aikoihin/jälkeen.
Syömme yleensä klo 17 mennessä, mutta joskus venyy lähemmäs kuutta. Riippuu monelta tulen kotiin ja onko vanhaa ruokaa lämmitettäväksi.
Viikonloppuisin on joskus vain yksi kunnon ruoka, jos on herätty myöhemmin ja syödään myöhäisempi ja tuhti lounas. Silloin tehdään myös tuhdimpi iltapala esim. pizzaa, pannaria...
Kyllä kylmä ruoka ajaa asian ihan samalla tavalla vai millä perusteella luulet, että lämmin ruoka muka olisi suositeltavampaa?
Meillä syödään riittävästi ja terveellisesti eikä lapset syö muiden nurkissa.
Me syömme pääsääntöisesti aina lounaan lisäksi päivällisen, tosi tosi harvoin jää toinen lämminruoka väliin. Mieluummin teen ruoan kuin että lapset vähän väliä hakevat leipää, hedelmää ym. Mutta kuten ap:n olen ihmetellyt miksi esim.naapurit eivät tee iltaruokaa? syödään vain leipä koulun jälkeen ja sitten saadaan mennä missä vaan koko ilta, eikä kukaan soita/kysele perään. Kyllä olen tarjonnut joskus lasteni kavereille ruoan ihan sen takia, kun ovat nälissään ja kun kysyn, että koska teillä on ruoka-aika niin vastaus on, että söin jo leivän, eikä ruokaa tänään tehdä.
Mutta jos kutsuu kylään ruoka-aikaan eikö olekin kohteliasta tarjota myös vieraille?
Yllätysvieraat on tietysti eriasia. Lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen voi ja pitääkin mainita asiasta jos esim.ruoka-aine allergioita on.
Tietty syödään. Johan itsekin jo "kuolisin nälkään" jos en saisi kahta lämmintä ateriaa päivässä! Ja aamupala ja iltapala ja välipala kuuluu myös meidän arkeen. Viikonloppuisin jos väsyttää niin että herätään melkein lounasaikaan syödään vain yksi lämmin ateria ja tuhti aamupala.
Meillä ruoka on klo 19 mikä on samalla lasten kotiintuloaika.