*SYYSKUUN SYDÄNTEN VIIKKO 4*
Aloitin nyt sitten uuden pinon tälle viikolle.
Viikonloppu meni ihan ilman vauva-sivuja, mutta lehtiä ja kirjallisuutta tuli taas plarattua. Luulin, etten toisesta jaksaisi olla samalla tavalla innoissaan, mutta toisin kävi.
Tässä vaiheessa tuntuu, että viikot kuluvat todella hitaasti; onneksi kohta alkaa työt, niin aika kuluu nopeemmin.
Etomista löytyy taas vaihtelevasti. Eilen kuorin esikoiselle banaanin ja haisihan se ällöttävälle! Sama juttu myöhemmin päärynän kanssa. Viikko sitten söin molempia vielä ihan mielissäni. Kumma juttu. Tässä koneen ääressä sitten hedelmäisen makuiset terva leijona mix -karkit eivät haise lainkaan ällöttävälle! Erikoista, vai mitä?
Mukavaa viikon alkua kaikille syyskuisille!
rv 5+1
Kommentit (100)
Olin jo aloittamassa pinoa, kunnes huomasin (onneksi) pinon jo avatun. Sellanen pieni pilkunviilauksellinen asia, että kumpi on parempi?
- Syys-sydämet vaiko
- Syksyn sydämet ?
Mulla ei vielä hajut vaikuta ja kahviakin pystyn vielä kittaamaan ja sitä sitten meneekin. Aurajuusto ja valkosipuli "himottaa" aivan mahottomasti. Toissailtanakin oli aivan pakko saaha itetehtyyn pitsaan Auraa, tosin uunissahan sekin paistui. Ja valkosipuli pilkottuna kermaviiliin, jota laitoin sitten pitsan päälle :p
Nyt nuorimmainen kaipaa seuraa, menen...
*AJ ja taitaa olla tänään 6+6*
A-J: syksyn sydämet on mun mielestä hyvä nimi. Mulla kans kahvia kuluu muutama kuppi päivässä ja hyvä niin, sillä mun verenpaineet meinaa olla aika matalat alkuraskaudessa.
Maikki007: Mulla kans kauhean epäuskoinen olo, et voiko mennä kaikki hyvin. Ekalta en pelänny näin paljon, tai sit aika kultaa muistot. Pidetään kuiteski mieli virkeänä ja lippu korkealla!
Kuvottava olo on ollut nyt joitakin päiviä ja asiaa ei auta se että hajuaisti on tosi tarkka. Eiliset aamupala pekonien käry tuntuu koko asunnossa, toivottasti ei leiju ilmassa koko raskausaikaa :-)
Moni ruoka etoo, ja nyt elänkin aika pitkälti paahtoleivällä jossa päällä paistettu kanamuna ja paljon tomaattia. Kaikki makea etoo tosi paljon. Harmi!
Kai olette kaikki tietoisia uudesta tutkimuksesta jossa todettiin että SUKLAANSYÖNTI on hyväksi sikiölle? Tulee iloisemmaksi ja sosiaalisemmaksi vauvaksi. Taisi olla jopa suomalainen tutkimus.
Mukavaa viikkoa,
Syysbebis 7+4
Ultrista oli viime viikolla ollut keskustelua. Koska ensimmäinen neuvolakäynti on vielä edessäpäin, minulla ei ole tarkkaa käsitystä niistä, mutta sen tiedän, että ainakin np- ja rakenneultra kuuluvat, ja ne tehdään sairaalassa. Esikoinen siis syntyi muualla. Synnytys käynnistyi viikolla 38 supistuksilla ja edistyi pikavauhtia; ehdimme juuri ja juuri sairaalaan ja pääsin suoraan ponnistamaan. Nyt olenkin hiukan (tai aika paljonkin) huolestunut siitä, että jos kaikki menee hyvin, niin minne esikoinen ehditään viedä hoitoon ja ehditäänkö ylipäätään sairaalaan. Kun käsittääkseni toinen synnytys etenee usein ensimmäistä nopeammin. Miten teillä on ollut, joilla on jo kaksi lasta tai enemmän?
Vieläkään ei ole tullut mitään varsianaisia oireita, ja nipistelyt alavatsassakin ovat hävinneet. Väsymys vaivaa välillä, mutta se todennäköisesti johtuu yöllä heräilevästä esikoisesta. Kuten Maikki007:llä ja Irpulla, niin itselläkin on epäuskoinen olo ja huoli siitä, että meneekö kaikki hyvin. Oireettomuus ei tietenkään auta asiaa... Kovasti jo odotankin tämän viikkoista alkuraskauden ultraa.
Hyvää vointia kaikille!
Onneli-Orvo, rv 7+0 (?)
Plussasin tänään puolentoista vuoden yrityksen ja yhden keskenmenon jälkeen. :) Olen todella onnellinen, ja myös päättänyt että minä ja papu jatketaan hyvin matkaa. :)
En ehdi kirjoitella enempää nyt, mutta tahdoin kuitenkin pinoutua. :)
virva, rv 5+1
Pitipä tulla katsomaan minkä nimen on tämän viikon aloittaja sitten valinnut pinollemme :D Minusta voitaisiin hyvin olla SYYSKUUN SYDÄMET-nimellä, tuo syksyn sydämet kun minusta kokoaa sitten koko syksyn odottajat, menee vähän sekaisin sitten niinkuin täällä oli aiemmin yksi syysmammat-pinokin jossa odottajia oli sekä elo- että syyskuulta. Minusta olisi kiva pitää ihan syyskuussa l.a:n omaaville oma pino, eli tuo syyskuu pitäisi siinä pitää. Mutta mitäs mieltä muut ovat (onko tää edes niin tarkkaa muille..) :D
Mä yritin aamulla hieman rauhallisempaa treeniä, ihan hyvin nilkka tuntuu kestävän kun laittaa varrelliset kengät aika tiukasti nilkan kohtaa kiinni, ettei liiku paljon nivel. Sitten suihkussa tunnustelin varovasti alavatsaa ja voi juku, tuntuu kova alue jo tuossa sektioarven alaosassa, eli kyllä siellä vaan täytyy jonkun kasvaa :D Rinnat on valtavan kipeät, lähinnä nännit. Pakko pitää rintsikoita öisinkin, kun tuntuu kauhealta yöpaidankin kosketus paljaalle nännille. Muistan edellisessä raskaudessa kun pian nännikipujen jälkeen alkoi rintojen tuhoton kutina, tuntui että syyhyää niin että pakko raapia, eikä se auttanut mitään. Saas nähdä meneekö samaan malliin tässäkin raskaudessa.. Eilen söin illalla muutaman täytelakupalan, sen jälkeen ensimmäinen kerta kun tuli paha olo niin että pyörin myöhään sängyssäkin miettien tuleeko oksennus vai ei. Ei onneksi tullut, mutta tuli selväksi ettei mun kannata enää makeaa syödä ollenkaan, jos se (toistaiseksi) ainut mistä saan pahoinvointia. Kaveri toi tänään pari pussillista pikkuruisia vaatteita, olipas ne tosiaan pieniä, 50-56cm kooltaan, on sitä hyvin unohtanut kuinka kirppuja vauvat onkaan vastasyntyneenä :D
TAAS kirjoitan tänne romaania.. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja pahoittelut pudonneille!!
*helene 7+0*
Onnea Virvaliekki sekä kaikki muutkin raskautuneet!!
Ja Syksyn Sydämet on mun mielestä kaunis nimi tälle kutkuttavalle matkalle!
Itse plussasin 'pienoisen yllätyksen' ja nyt menossa jo ;-) kuudes viikko. Ennestään meillä on poika -06 ja tyttö -08. Kolmatta haaveilin yrityksen alle vasta ensi kesänä,mutta ottikin jouluisen varaslähdön... Tässä on mennyt hetki sulatellessa tai oikeammin uskaltautuessa ajatella olevansa raskaana. Pientä kutkuttavaa ajatusta olen jo uskaltanut tuonne masun suuntaa lähetellä,mutta muuten olen ollut vielä aika hissukseen. Vaikka koko ajan pikkuinen onkin mielessä ;-)
Oireina on alavatsalla ja ristiselässä tuntuvat ajottaiset jomotukset. Pahoinvoinnin odotan alkavan siinä 6-7 viikoilla. Hajuaisti on kyllä jo herkistynyt. Iltaisin palelee. Imetän vielä kuopusta ja maidon määrä on romahtanut: kai sekin yksi oire on. Muita oireita ei vielä ole. Jotenkin tuo varmuutta ja turvallisempaa mieltä tähän odotukseen,kun pahoinvointi tulee kuvaan mukaan.. Nyt vähän vielä odotan ja pelkään tädin tulevan....
Mutta kaikille kuitenkin ihanaa odotusta ja mukavaa yhteistä 'matkaa' ;-)
T:PauliNea rv5+3
Alkuun onnittelut uusille plussanneille ja tervetuloa meidän "syyskuun sydänten" joukkoon! =)
Nyt tää raskaus vasta alkaa todella iskeytyä päähän.
Etova olo on lähes päivittäin jossain välissä ja oikeesti saan tunnin välein olla laittamassa jotain sapuskaa suuhuni välttääkseni pahimman... =/ Varmaan sitten tulee kilojakin kerättyä sen mukaa... mikä ei kyl olis niin toivottavaa...
Tänään varasin aikaa np-ultraan ja saatiinkin se jo 6.2. ja sillon mulla on viikkoja 10+3, no sehän kai taitaa kuitenki riittää? Viime viikolla käytiin alku ultrassa jossa kaikki oli kunnossa ja viikotkin täsmäs parin päivän heitolla =)
Kyllä muakin vaan mietityttää ja pelottaakin se että voiko tän kolmannen raskauden kanssa mennä ihan yhtä hyvin ku aikasempien ja saatais terve lapsi. No se kai se on kaikkien odottavien huolena mutta jotenkin tuntuu, niin hassulta ku se kuulostaakin, että olis jo omansa käyttänyt ku on jo kaks tervettä lasta =D
No ei vaan! Kyllä tämä syyskuun sydämenikin on varmasti ihan yhtä lailla valioyksilö kun kaksi aikaisempaakin! =)
Mutta nyt vielä hetkeks hommiin ja sit lapsia hakee!
Eikku 7+6
Maanantaita kaikille!
Tulin juuri ultrasta, siellähän se pieni katkarapu köllötteli, mittaa "hurjat" 1.45 cm!!! Viikkoja nyt siis 7+5 ja laskettuaika siis 1.9. eli juuri ja juuri mahdun mukaan tähän pinoon :)
Nyt täytyy lähteä hakeen esikoinen koulusta, tai siis iltapäiväkerhosta!!! :9
Vointeja siskot!
-Mira79, raskaana kunnes toisin todistetaan-
ps. rv 7+5
Kuinka monella on tullut pientä vuotoa alussa? Huomasin vessassa pientä vaaleanpunaisuutta ja nyt tietenkin jännittää meneekö tämäkin kesken sitten alkuunsa. Minkäs sille sitten mahtaa, mitään lääkettä ei siihen vaivaan ole. Mutta toivotaan, että kyseessä on vain valekuukautiset. :)
virva, 5+1 plussattu toisellakin testillä. :)
Toinen neiti simahti just päikkäreille ja toinen heräsi - syötän tässä samalla häntä. Yksisormisena tää naputus on melko hidasta.
*Onneli-Orvo* kyselit noista synnytysten kestoista. Jokainen on oma tapahtumansa eikä ole aina edellisen kaltainen. Ite tein esikkoa kaks päivää (käynnistettiin), kakkosen syntymä alkoi vesien tihkumisella ---> aamulla klo 7 sairaalaan ja kalvojen puhkaisun jälkeen tyttö syntyi apaut klo 17. Synnytyksen kesto reilut 2 h. Kolmonen lähti tulemaan itestään, laitokselle mennessä olin auki jo 6 cm ja synnytys kesti reilun 5 h. Ja me ei keretty viemään kakkosta mihinkään hoitoon tai ootteleen hoitajaa kotiin, koska tunsin synnytyksen etenevän nopeasti. Mies vei mut laitokselle klo 23, tyttö nukahti autoon ja lähti sitten takasin kotiin tytön kanssa. Yksin olin synnyttämässä, mutta silti mun oli rauhallinen ja hyvä olla, hyvien kätilöiden kanssa :) Tää kolmonen oli paras synnytykseni - kivuton, helppo ja nopea <3
*Virvaliekille* tervetuloa ja onnittelut plussasta :) Mulla oli kakkosesta myös ihan kirkkaanpunaista vuotoa parikolme päivää, kolmoselta pari päivää ja tästä nyt yhtenä päivänä vessareissulla tuli vanhaa/uutta verta paperiin. Ja ois kuulemma vain ja ainoastaan kiinnittymisvuodosta kyse eli ole vaan aivan rauhassa, mutta jos verta tulee vielä jatkossakin, nii käväset lääkärissä, jos on vaikka hematoomaa..
Ja *PauliNealle* myös :) Missä kuussa sun -08 tyttösi on syntynyt? Mulla tyttö 08/08.
*Miralla* oli mukavia terveisiä ultrasta :)
Nyt pitää mennä!
Hei vaan syyskuiset odottajat!
Ilmoittaudun mukaan kuulumisten vaihtoon. Meille on tulossa toinen lapsi ja la on laskurin mukaan 19.9. Ekassa ultrassa tarkentuu sitten. Viime kerralla aikaistui melkein viikolla. Nyt voisi vaikka siirtyä päivää eteenpäin. :)
Pahoinvointia ei ole taaskaan (ainakaan vielä). Kahvia juon mielelläni; oikeastaan toivoisin, että sitä ei tekisi mieli.. Väsymystä tunnen sen sijaan jatkuvasti. Osittain siksi, että esikoinen valvottaa öisin enemmän tai vähemmän. Tekee hampaita, ja ehkä noille yöheräilyille on muitakin syitä. "Tassuhoito" ei toimi, vaan on siliteltävä ja taputeltava ja laulettava (eli piristyn itse enkä aina nukahda helposti uudelleen). Poju on ollut aina myös huono päiväuninukkuja eli omatkin päiväunet jäävät hyvin vähälle. Muita oireita on palelu ja vatsan ihoa kutittaa. :)
Minäkin imetän vielä esikoista. Vieroitus olisi joka tapauksessa ollut pian edessä, koska palaan kohta töihin.
Virvaliekille: Mulla tuli hieman vuotoa sinä päivänä, kun odotin kuukautisia alkaviksi. Loppui kyllä samana päivänä. Edellisessä raskaudessa tuli joskus viikon 10 tienoilla (en muista enää tarkemmin) vuotoa vähäsen parina kolmena päivänä. Kyllä se säikäyttää varmasti jokaisen. Toivotaan parasta!
Ensiksi tervetuloa kaikille uusille! :)
Kannatan myös SYYSKUUN SYDÄMET- nimeä! On kiva että nimessä näkyy selkeästi tuo syyskuu.
Täällä oireena on edelleen lähinnä tuo rintojen kipu tai oikeastaan nännit ovat hyvin arat ja kosketusherkät. Myös jos esim juoksee ja ei ole tarpeaksi tukevia liivejä päällä tuntuu kipeältä.
Huomaan kylä myös koko ajan olevani napostelemassa jotain. Pahoinvointia ei ole, mutta kaikkea raikasta tekee mieli. Suklaata ei tee mieli jota yleensä voin kilo kaupalla syödä.
virvaliekki: Minulla ensimmäisen odotuksessa tuli useampaankin kertaan vuotoa. Välillä ruskeampaa ja välillä kirkkaampaa, välillä vähän ja välillä hyvin runsaastikin. Vuodot loppuivat viikolla 11. Syytä niihin en tiedä.. Mutta kyllä se aina todella kovasti säikäytti.
Huomaan että välillä en pitkään aikaan mieti koko raskautta, mutta heti kun on enemmän aikaa ettei mitään tarvitse tehdä niin heti se on kyllä mielessä. Vaikeaa tulee kyllä olemaan pitää asia töissä salassa kun jo nyt tuntuu että meinaan sen möläyttää joka välissä. :D
Työsuhteeni on heinäkuunloppuun ja la siis syyskuun lopussa. Olen äitiysloma sijaisena ja vakituinen henkilö luultavasti jatkaa vielä hoitovapaataan vielä tai saattaa myös irtisanoa itsensä kokonaan. (hänen pitäisi ilmoittaa asiasta kesäkuussa) Onko työnantaja velvollinen palkkaamaan minut vielä tuoksi ajaksi ennen ä.loman alkua vai voiko ottaa jonkun muun minun tilalleni? Entäs jos vakituinen henkilö irtisanoo itsensä tuolloin kesäkuussa niin onko minulla mitään mahdollisuuksia saada tuota vakivirkaa? Ihanaa jos joku teistä osaa noihin kysymyksiin jotain vastata vaikkeivat ihan ehkä tähän pinoon kuuluisikaan. :)
Soitin neuvolaan tänään ja sain ajan kahden vkon kuluttua. Silloin katsotaan myös vatsan päältä ultralla onko sydämen lyöntejä ja montako lasta ollaan saamassa... Pyysin myös riskiraskaus verikokeet ja ne otetaan viikkoa ennen niskapoimu-ultraa. Nyt jännittää neuvola, josko sydämenlyöntejä ei olekaan. Rinnat toki on arat, mutta hajuaisti ei ole terävämpi eikä aikaisemmin olleita kuvotusta ja pahoinvointiakaan ole vielä ollut.
Pidetään lippu korkealla ja yritänpä saada ajan kulumaan nämä kaksi viikkoa...
Heipsan!
Tervetuloa uudet mukaan, ainakin Virvaliekki ja joku muukin oli päässyt joukkoon mukaan. Minustakin tuo Syyskuun sydämet on oikein passeli nimi porukallemme.
Oltiin tänään tytön 3v neuvolassa ja samalla varasin itelleni ekan neuvolan. Se on parin viikon päästä. Ultraan yksityisellä on reilu viikko ja se kyllä jännittää. Järkkäsin tänään lapsille hoitopaikan, jotta voin ottaa miehen henkiseksi tueksi mukaan :)
Mulla myös hajut etoo ja nenä on kuin vainukoiralla. Kävisin hyvin appiukon metsästyskoirien seuraksi vaikka kettumetälle... Tuntuu et kaikki haisee 100 metrin päästä. Muuten tää on vaan tätä väsymystä ja ollako vai eikö olla-mietiskelyä?!
Nyt lähden nukkumaan, mulla on huomenna edessä 12 h työpäivä, hohhoi.
Rv 6+ olisi vissiin menossa, ultra on 9.2. Meidän kunnalla on tapana toimia niin, että ultra on ennen ensimmäistäkään neuvolakäyntiä.
Olen kolmatta odottava, jolla takana riskiraskauksia sekä tuulimunia+keskenmenoja. Joten ei tässä uskalla hirveästi hehkuttaa ennen kuin ultrassa olen päässyt käymään. Esikoinen on syntynyt keskosena, pienenä sellaisena. Juniori on syntynyt tasan la päivänä, ja tästäkin pojasta oli melkoinen raskausmyrkytys päällä.
Mistä päin muut syyskuiset ovat? olen itse Laukaasta.
Heipähei!
Varovaisesti liittyy joukkoon viikolla 4+5 :)
Pitäisi varata ensimmäinen neuvola aika tänään, mutta olo on todella epäuskoinen raskauden suhteen. Tämä siis olisi meille kolmas lapsi ja tuli vähän liiankin helposti eli heti ensiyrittämällä. Edellistä "tehtiin" yli puoli vuotta ja siksi en ollut uskoa testin plussaa ja tein sen parin päivän kuluttua uudelleen.
Olo on onnellinen, mutta enemmän tosiaan pelottaa kuin noilta edellisiltä. Juuri samaa mietin kuin aikaisemmin kirjoittaneet, että voiko käydä niin hyvä tuuri et kolmaskin olisi täysin terve.
Vielä ei ole minkäänlaista ellotusta ja sekin tekee tämän asian niin vaikeaksi uskoa.
Tuota parvorokkoa on meidänkin päiväkodissa liikkeellä :(
Täytynee kertoa siitä neuvolaan soittaessa.
Ihanaa odotusta kaikille!
Uusi odottaja ilmoittautuu mukaan, ainakin kunnes toisin todistetaan. Meillä yksi lapsi (02/08) ja takana myös yksi keskenmeno, joten en usko mitään ennen kuin joskus viikkojen päästä. Mulla sama huoli kuin monella täällä tuntuu olevan, voiko kaikki mennä tälläkin kertaa hyvin. Ja toisaalta huolettaa sekin, kun esikoinen on vielä noinkin pieni, että kuinka sitä jaksaa. Ja toisaalta olen hurjan onnellinen, tunteet menee vuoristorataa. :-)
Sinulle, joka kyselit määräaikaisesta työsuhteesta. Raskautta ei saa ottaa huomioon työhönotossa. Jos tuurattava irtisanoutuu ja avautuu vakipaikka, olet oikeutettu saamaan sen. Samoin jos tuurattava jatkaa hoitovapaalla, on työnantajan jatkettava sinun työsopimustasi.
Lily 7+0
*Minulle tuo alkuraskauden verenvuoto on vähän kaksi piippuinen juttu. Esikosiesta vuodin kolme kertaa massiivisesti, lääkärin sanojen mukaan ennen rv 16. joka kerralla kävin lääkärissä ja kahhdella kerralla sikiö ultrattiin kuolleeksi. Äitipolilla kuitenkin aina selvisi että sikiö voi hyvin.
Mutta kuitenkin ajatellen, että istukka petti rv 32 niin kukaan ei tiedä onko alkuraskauden vuodoilla tähän jotakin osaa tai arpaa? Kuitenkin istukka oli hematoomainen, napanuora oli kalvokiinnitteinen ja istukka irtosi yks kaks yllättäen. Onneksi olin sairaalassa raskausmyrkytyksen vuoksi ja päästiin nopeasti leikkuriin.
*lapset pienellä ikäerolla...Hmmm... Olihan se aikaa, kun esikolla ja juniorilla on ikäeroa 1,5v. Kaksi puhumatonta ja vaipatettavaa... lopulta juniori oli kuiva ennen esikkoa... kaksi syötettävää... ohhoh... Jotenkin sen ajan muistan aivan ihanana, mutta kun luen päiväkirjaani niin muistan sen, että taisin olla aika masentunut.
Nykyään pojat pian 6v ja päälle 4v on aivan karmeita tappelupukareita... aivan kaikesta tapellaan ja kovasti tulee turpaan puolin ja toisin=(
eli kaikki tuoksuu tosi voimaakkaalle ja jotkut ihan normaalit tuoksut tosi ällöttävälle. Esimerkiksi oma aikaisemmin hyvälle tuoksunut hajuvesi tuntui eilen ihan liian voimakkaalta. Muutenkin eilen oli koko päivän sellainen olo että olisi ollut "krapula" ja tänään taitaa jatkua samalla tavalla. Lisäksi on koko ajan sellainen olo että särkeekö pää vai ei. Ja hampaiden pesu aamulla on ihan toivotonta yökkäämisen takia.
Olen tästä kolmosesta ihan yhtä innoissani kuin kahdesta aíkaimmasta, aika tuntuu vaan menevän nopeammin. Pelko siitä että kaikki ei mene hyvin on vaan ihan kauhea.... miten voisi käydä niin hyvä tuuri että saisi kolmannen terveen lapsen ja kaikki menisi hyvin......
Mukavaa viikkoa kaikille
Maikki rv 5+5