( . )TAMMIMASUJEN MA-SU ( . ) VKO 4
*Onnea vauvan saaneille ja sitä noutamaan lähteneille!!*
Mies lähti tunti sitten töihin ja tietenkin mullakin piti aamiaista nousta syömään, kun niin alko kurnimaan.. Rupesin sitten vauvalle kutomaan villasukkaa, nyt on varsi valmiina. Sitten aattelin huovuttaa tuohon päkiään pienet vaaleanpunaiset sydämet, Novitan sivuilla oli malli. Mutta tuohan tuleekin niin nopsaan... Kunhan vaan jaksais tehdä molemmat valmiiksi, kun on taipumusta mulla jättää kesken nuita.. Korillinen keskeneräisiä käsitöitä löytyy, että olis mistä valita mitä tekis mutta aina pitää alottaa uus. Yks äitiysloman tavoite oli ennen vauvan syntymää saada edes osa nuista valmiiksi, mutta heikolta näyttää... No mutta joo, meni taas asian viereen. Mutta jee! Meidän kaikkien vauvat saa marttojen kutomat villasukat siitä hyvästä, että syntyvät juuri tänä vuonna!!
Asiasta viidenteen. Sitä piti tänne tulla kirjottamaan, että minkälainen se *limatulppa* oikein on? Kun äsken pyyhkiessäni tuli semmosta kirkasta limaa, niinku olis räkää ollu. (anteeksi sanavalinta) Ja aika monta kertaa piti pyyhkästä että loppu... Olisko ollu sitä kuuluisaa limatulppaa?? Vai toiveajattelua? Vai viikkojen flunssa valunu alas? :D Selässä on vähän semmonen menkkamainen tunne ja muutenkin vähän etova olo. Etova olo on ollu kyllä jo useamman päivän.. Tietenkin tämä alkaa nyt syntymään, kun miehen kanssa sovittiin että viikonloppuna, kun sillä on niin kiirettä töissä. Tai sitten tämä menee yli, kun olen päättänyt synnyttää tammikuussa, enkä missään nimessä helmikuussa. Joku ihme päähänpinttymä mulla. Ja huomenna vasta, kun horoskooppi vaihtuu vesimieheen enkä kaurista aikonut tehdä. (äiti on kauris). Murphyn laki. Se tulee joko tänään tai sitten helmikuussa. Mutta mieluummin tänään!! :D
Anteeksi aamuturinat ja taas tämä omanapaisuus.. Näyttää tulleen meikäläisellä tavaksi, mutta se tässä tilassa sallinettakoon :D
Semmosta piti vielä kysästä, että kun tein eilen vauvalle toiset hahtuvabökät, niin kun niihin tuli haaroväliin sauma, niin kuinka ilkeä sitten käytännössä on? Vaikka tuleehan sinne kyllä harso ym muuta "krääsää" väliin, mutta painaako? Suunnittelin kyllä jo itse ohjeen nuille housuille, kun tuo ohje minkä eilen tein ei oikein hyvältä tuntunu.
Tänään neuvola, jos jotain uutta ja ihmeellistä ilmenee, niin tietenkin sitten tulen uudemman kerran teitä ilostuttamaan. Muuten *Ihanaa maanantaipäivää isomahaiset ja mahastaan jo eroon päässeet kohtalotoverit!*
Hömppä ja typy 38+3
Kommentit (146)
Ja ihanaa kun on hyvin nukuttu yö takana, pari vessareissua vain ja muuten nukuin ku tukki!! Ollaan tänään menossa pulkkamäkeen ja luistelemaan niin hyvä, että sain hyvin nukuttua.
Joo kyllä noita hiivatulehduslääkkeitä käytetään raskausaikana, rasvaa ja niitä kapseleita mitä laitetaan tonne emättimeen ja josta ne sit sulaa. Oon itekki joutunu muutaman kerran käyttämään. Voithan vielä apteekista varmistaa ;-)
Tää lumi on NIIIIIIN ihanaa, että nyt ei oo kiire synnyttämään ku on vaan niin kiva ku voi ulkoilla talvessa! Eilen tein lumityötkin, hitaastai ja rauhassa kun tekee niin ei tuota ongelmaa.
Mäki ajattelin, josko tänään vähän leipois lisää pakkaseen jotain hyvällistä. Oon jo jonkin verran leiponu, mut aina ne sieltä jononkin (??!!) hupenee..
Nyt on alkanu mullaki sukulaisten toimesta puhelin soida "onko mitään oireita?", "ai, vielä oot yhdessä koossa" yms. yliälykkäistä kommentteja. Oon yrittänyt kysyä niiltä, että pelkääkö ne, että mä jätän kertomatta niille syntymästä..
No, mutta, viettäkäähän mukava viikonloppu!
Pantsa ja masuasukki rv 39-40
Melkoinen kärsimysnäytelmä viime yö :( Apteekki aukeaa ihan justiin ja lähden sinne saman tien. Soitin yöllä synnärille kun en muutakaan keksinyt kutinalta ja kätilö siunasi kuurin. Sanoi, että vauvalle siitä ei ole haittaa, kalvot suojelevat ja siitäkään ei ole haittaa vaikka synnytys käynnistyisi hiivan tai kuurin ollessa päällä. Mutta kuulemma repeämiä tulee helpommin jos hiiva on päällä, joten asia kannattaa hoitaa :S Se on minulle ihan riittävän hyvä syy painua sinne apteekkiin aivan heti! Ajattelin ostaa puikot ja voidetta.
Että voihan kökkö. Ja vieraitakin tulossa tänään, plus meidän piti lähteä syömään ja elokuviin jos saadaan lapset isovanhemmille... Nyt toivon että synnytys EI lähtisi käyntiin muutamaan päivään :/
eikkuli 40+1
Piti sellaista vielä, että itteeni ärsyttää ihan hitosti nyt se, kun keskiviikkona tulimme kotiin, niin heti samana päivänä olis miljoona eri ihmistä tullut vaavia katsomaan. Eikö ihmiset tosiaan tajua, että tällaisen kokemuksen jälkeen haluaisi kotiutua kunnolla, ja saada levättyä, eikä heti mitään vieraita!
Ärsyttää..
eikkulille voimia hiivan kanssa. Todellakin tiedän miten kamalaa se on, itse kärsin siitä raskauden puolessa välissä. Ja synnyttämään kun menin, kysyi kätilö heti ensimmäisenä katsoessaan alapäätäni, että onko mulla ollut hiiva. Ja kertoi sitten siitä repeytymisvaarasta, joka hiiva tuo tullessaan.
Ainiin, kyllä oli kätilö pikkusen väärässä pienokaisen painon suhteen. Ennen ponnistusvaihetta kokeili mahan päältä ja totesi "korkeintaan 3.5kg", mutta arvio heittikin sitten 500g:lla..:/
Tässä siis meidän prinsessa
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f2afef3c-e9ed-11dd-8bc8-…!
Huomenta!
Taas pätkissä nukuttu yö takana.. Jossain vaiheessa oli älytöntä menkkamaista kipua selässä ja alamahassa, mutta sain kuitenkin nukuttua eikä aamulla herätessä enää mitään tuntemuksia ollu. Mitä nyt muutama supistus, muttei muuta. Mitähän on, kun mulla on nyt pari päivää lirahdellu housuun jotain nestettä? Pissaa se ei mun mielestä ole. Muutaman kerran tullu "klönttejä" sitä limatulppaa, mutta tämä on mun mielestä ihan nestettä. Voisko olla lapsivettä? Vai sitten sitä limatulppaa? Ärsyttävää.. Toivottavasti enteilis pian alkavaa synnytystä... Iltapäivällä saan tulokset siitä pissakokeesta. Toivottavasti nyt ei mitään häikkää siitä löydy.
Eikkulille hiivan kans pikaista paranemista, että pääsisit ilman sitä synnyttämään!
Ihania vauvoja Jadmiraksella ja Lootuskukkasella! Tuommosen minäkin haluan mahdollisimman pian!!
Täytyy alkaa valmistautumaan yksille syntymäpäiville. Ainakin pitää kunnolla herkutella, kun ei tästä sinne synnärillekkään näköjään vielä pääse. No, alle 3 viikkoa korkeintaan "enää"!
Hömppä ja typy 39+1
Edelleen ollaan täälläkin yhtenä kappaleena.... Yöt olen nukkunut melko hyvin, mutta lonkkasäryt alkaa olemaan jo melko epämiellyttäviä.. Tuntuu että joutuu vaihtamaan kylkeä vartin välein.
Pitäisikö hömppä sun käydä varmuudeksi synnärillä tarkastamassa että onko se neste lapsivettä. Mun tietääkseni se voi olla tulehdusriski jos synnytys ei lähde etenemään. Tämän vuoksi ne synnärillekin pyytävät 12h päästä vaikka synnytys ei ole lähtenyt muuten käyntiin paitsi lapsivesi on mennyt. Pantsa varmaan osaa vielä vahvistaa tai korjata mun kommenttia tarvittaessa.
Jotkut puhelivat sikiön pään kiinnittymisestä. Yleensä sanotaan että 2 viikon sisään syntyy kun pää on kiinnittynyt, mutta mun mielestä mullakin oli jo 38 viikoilta asti kiinnittynyt eikä vieläkään mitään ole tapahtunut.
Hiivatulehduksesta olette keskustelleet. Mulla on tämän viikon tullut melko kellertävää valkovuotoa, mutta ei mitään kutinaa, ei klönttejä, eikä hajua..ei kai se silloin ole mitään hiivatulehdusta?? Ja virtsa on haissut melko voimakkaalle myös tällä viikolla..voi olla kyllä että olen juonut huonommin. Väriltäänkin on melko tummaa..mutta ei ole mitään kirvelyä..tiheästi käyn wc:ssä, mutta sitä olen tehnyt jo muutenkin kun sikiön pää painaa sen verran. Kaikkea sitä pohtii tässä itsekin että pitäiskö jotain tehdä asialle...
Vitsi kun alkaa olla kärsimätön olo. Selkäkin oli eilen älyttömän kipeä kun tein lumitöitä ja imuroisin..valivali taas kerran...
Eipä auta meidän muiden kuin jatkaa odottelua..
Lila82+vauva 40+4
*Lootuskukkanen* Onnea kovasti! Ihana vauva.
Heti uteliaana kysyn, että kun vauva oli "noin pieni", niin sanottiinko siitä mitään? ja onko sun aikaisemmat lapset olleet pieniä? Mullehan vauvan painoarvio tällä viikolla oli 2,8 kg, ensin lääkäri sai vain 2,5 kg ja tutkaili ja mittaili sitten tarkemmin niin laittoi 2,8 kg. Pieniä ovat olleet aiemmatkin, tosin syntyneetkin jo aikaisemmin. Verenpaineethan mulla on olleet kovat ja se kuulemma voi aiheuttaa tuota pientä kokoa. Hyvinhän ne lapset on sitten masun ulkopuolella kasvaneet kyllä ja suvussa syntyneet vauvat on olleet meillä pieniä.
*Jadmiras* kiva kuulla sinusta ja että hyvin on lähtenyt sujumaan vauvan kanssa!
*Hömppä* pitäiskö sun soittaa sinne laitokselle? Jospa se on lapsivettä tosiaan, jota tihkuu.
*Eikkuli* toivottavasti hiiva paranee pian!
Itsellä eilen illalla tuli hirveä päänsärky. Verenpaineet oli sitten 155/106 eli aika kovat, pari panadolia naamaan ja nukkumaan... sitten tuli muutama kipeä supistus ja taas ajattelin, että joko nyt. Yön nukuin kuitenkin kuin tukki, tosi hyvin. Heräsin aamulla uudelleen päänsärkyyn ja lonkat oli ihan puuduksissa. Nyt olo on ihan ok.
Ja kävin äsken lasten kanssa *hiihtämässä* :-) auttaiskohan se? Taloa ympäri hiihdettiin, ihana talvikeli täällä, joten täytyy nauttia nyt. Pantsakin taisi olla menossa luistelemaan ja pulkkamäkeen :-) ainakin lasten kanssa!
T. Jaffa rv 39
Täälläkin on nyt jotain edistystä havaittavissa synnyttämään lähdön kanssa. Aiemminhan mulla ei oo ollut mitään oireita, tosi harvoin sellasia kiristäviä harkkasuppareita, mutta ei muuta. Yöllä sitten kolmen aikaan heräsin kipeään supistukseen ja sen jälkeen niitä on tullut koko aamun 5-10 minuutin välein. Nyt harkitaan tässä lähtöä Naistenklinikalla, mutta on kyllä vaikea sanoa, koska tarvis lähteä. Supistusten välillä olo on hyvä eikä supistuksetkaan vielä niin kamalan kipeitä. Mutta toisaalta kun niitä tulee niin usein...
Taisi supistukset saada vauhtia mun eilisestä suursiivouksesta. Tein nimittäin kunnon siivouksen eilen, pesin lattiat ja vaihdoin lakanatkin. Illalla miehelle ihmettelin, ettei yhtään supistusta aikaansaanut mun siivousurakka. Yöllä sitten heräsin kuitenkin supistuksiin ja kyllä vähän mietitytti, että olisko sittenkin pitänyt jättää siivoilut väliin. Mulla kun ei ole ollut mitään kiirettä päästä mahasta eroon, vaan oisin ihan hyvin voinut vielä ensi viikon rentoutua, nyt kun kaikki siivoilut ja muut hommat on saanut hoidettua ja vointikin on ollut hyvä.
Mutta eihän sitä tiedä vaikka nämä supistukset vielä loppuisivat ja homma siirtyisi viikolla tai parilla eteenpäin. Mutta seuraillaan ja ilmoittelen sitten, jos jotain tapahtuu.
Meille syntyi eilen eli perjataina klo 15.15 pahnanpohjimmaiseksi tyttövauva. Strategiset mitat mimmillä oli 46cm ja 3190g ja pipo 35cm.
Synnytys oli helppo, aikaa koko urakassa taisi kulua nelisen tuntia ja minispinaali toimi taasen kerran kuin unelma. Kirjoittelen lisää kuulumisia kunhan kotiudumme sairaalasta (toivottavasti huomenna).
Onnea kaikille vauvansa lunastaneille ja jaksamisia, supistuksia ja helppoja synnytyksiä kaikille jäljellä oleville masukkaille:).
t:KainoElvi ja kaunokainen rv 0+0
Onnea vauvan saaneille!
Mulla ollut kovaa menkkamaista kipua alavatsalla ja alaselässä aamuyöstä asti ja jatkuu vaan. Tulevat sillain aaltomaisesti ja noin vartin välein. Mietinkin voiko tää olla nyt sitä, että synnytys on käynnistymässä? selkä on niin kipeä, että ei pysty istuun. pitäs vaan kävellä edes takaisin, aargh! Yöllä tais tulla se limatulppa, koska ensin niinku lirahti housuun ja kun menin vessaan niin sinne tuli pissan mukana limaa ja veristä vuotoa. Laitoin siteen ja siihenkin tuli sellaista limasta hieman verensekaista vuotoa. Kipeetä tekee, enkä tiä missä asennossa oisin. Saas nähä kuinka nyt käy!
aino-mariia 39+6
Onnea kovasti KainoElvi! :) Olisi tosiaan kiva kuulla myöhemmin kuulumisiasi. :)
Täällä minä taas istuksin koneella, kun tyttö nukkuu, eikä ole mitään muutakaan tekemistä. Tosin voisinhan minäkin nyt nukkua tässä samalla, mutta ei vaan päivisin ole yhtään sellanen olo, että väsyttäis tai tekis mieli nukkua. :)
Miehen äiti oli täällä eilen "käymässä", piti vain tulla nopsaan vilkaseen vauvaa, mutta viihtykin sitten monta tuntia!!!
Muutenkaan en pidä miehen äidistä ollenkaan! Raskauden alussa uhkaili lakimiehellä ja vaikka millä, että tekisin abortin, mutta nyt tunkee tänne väkisin ja puuttuu liikaa meijän asioihin.
Ristiäiset olen miettinyt, että pidän joko täällä omassa kotona, tai sitten äidilläni, ja sellaiset pienimuotoiset, että vaan lähisuku. Nyt sitten mieheni äiti eilen selitti, keitä kaikkia hän aikoo kutsua ristiäisiin, jopa oman isänsä serkkua olisi pyytämässä, vaikkeivät ole missään tekemisissä! Ja kaikki hiton sukulaisten kaimatkin pitäis saada kutsuttua! Ja kummit olen jo valinnut, mutta anopin mielestä HÄNEN sukulaisistaan jonkun pitäisi päästä kummiksi, hemmetti ku minä ja mies olla missään tekemisissä edes niiden kanssa!
Ajattelin sitten, että hitot mä mitään ristiäisiä, ehkä vaan nimenantojuhla, niin ei tarvi pyytää niitä kaikkia kumminkaimoja. Enkä mä sille kehannu sanoo, että en todellakaan haluais heidän suvustaan kun vaan miehen äidin, koska muiden kanssa ei olla missään tekemisissä.
Anteeksi valitus, mutta ottaa vaan niin paljon päähän ja on niin kamalan stressaavaa tollanen höösääminen ja asioihin puuttuminen...Ja kun itse olen suunnitellut kaiken valmiiksi, niin sitten tämä alkaa kutsua vieraita...
Jaffa: meillä pojat on painanut 3360g ja 3280g ja syntyneet ihan täysiaikasina.
Ei ollut puhetta tytön painosta sanoivat vaan että jotkut vauvat on pienempiä.
Ja meillä suvussa on ollut pieniä lapsia, minun sisko ja veli on ollut saman painoisia syntyessä. Eli voisin kuvitella että on sukuvika :) Itse kun olen keskonen niin olen kuulema 4 kk iässä painanut 2700g.
Vauva syö hyvin ja nukku paljon. Isoveljet on ihan haltioissaan pienestä siskosta. Vähäsen mahavaivoja vauvalla on kakka tiukassa joka välillä itkettää toista :( Muuten tyytyväinen tytsy.
Onnea KainoElville pienestä tytsystä :) Ja muillekkin vauvansa saaneille.
Nyt syömään ja lypsylle kamala nälkä ja tissit räjähtämispisteessä.
*Tärkein: Vauvautuneille onnea!*
*Lootuskukkaselle* ja *KeinoElville* onnittelut tytöistä, kuten myös muille vauvan saaneille!
*mamtillakin* taitaa olla jo vaavi sylissä?!?
*eikkulille* paranemsia hiivaan, et oisit sit kunnos synnytyksessä!
*hömppä* : Mulla tulee valkovuoto tommosena ihan nestemäisenä. Tuli esikoisestakin ja silloin mietin, et oisko lapsivettä, mut nyt kokemuksesta tiedän, et näin loppuvaiheessa mulla tulee ihan vetenä tuo vuoto. Mut kannattaahan sitä käydä tarkistuttamassa, jos mietityttää.. mulla ohjeeks sano neuvolassa, et side housuun ja sit, kun se märkä niin polille tsekkaan se.
*Aino-Mariialla* kuullosti jo lupaavalta oireet, joten ootko päässyt tositoimmin?
Kuten myös *Stiinan* suursiivouksesta tais olla apua, et ollaanko siellä tositoimissa?
Yliaikasille jaksuja odotteluun, mutta hei, teillä ei kauaa enää voi olla aikaa vaavin saamiseen, kuten meillä vielä muilla ja kyllähän me se jaksetaan oottaa, eikös vaan ;)
Emmuli rv 39+3
Voi että miten "syötävän" suloisia noi teidän pienet nyytit on Lootuskukkanen ja Jadmiras!!Mä olen täällä ihan "vihreä kateudesta" kun kattelen noita teidän vauvojen kuvia....Ja jotenkin samalla yritän kuvitella miltä meidän vauva näyttää nyt masussa ja sitten synnyttyään!!Ja edelleen "jännittää" se vauvan sukupuoli...
Eilispäivän olin taas tosi kipeä,kun joka paikkaa kolotti ja vatsa oli pinkeenä koko ajan.Viime yön nukuin hyvin,mutta vähän(vain reilu 6h) ja tänään oon taasollut kovin energinen!!!Vauvakin vietti tossa hiljaisempaa eloa pari päivää,mutta tänään on taas liikkunut enemmän.Liekö nuo supistelutkin sitten vaikuttavat vauvan liikkumiseeen??
Limatulppaa(?) tuleee delleen silloin tällöin,mutta muuten on just mullakin sellainen "kostea" olo koko ajan tuolla alapäässä.Alvariinsa täytyy juosta vessassa tarkistamassa tilanne...
Niin,ja Lootuskukkaselta pitikin kysyä,että oliko Jorvissa ruuhkaa,kun ymmärtääkseni siellä synnytit??? Sinne minäkin olen tästä menossa,kunhan h-hetki koittaa!!
Niin,ja oletteko kaikki jo synnyttäneet saaneet vauvoillenne ne Marttojen kutomat villasukat sairaalasta?? Ja mitä muuta sieltä nykyään saa "lahjoja"???Kyselen tuota sukka-asiaa,koska itsekin kuulun paikallisiin Marttoihin ja tässä tekemisenpuutteessa noita sukkia muiden vauvoille kudon...
T:kotiäityli +masukki rv 39+1
Ne marttakerhon sukat ovat loppuneet, mutta sain lapun, jossa oli ohjeet, miten ne sukat saa. Kutovat siis parhaillaan lisää. :)
Eli täällä ollaan vieläkin...vaikka viime yö olikin jo supistusten kellottamista. Koko yön melkein valvoin, mutta ei tullut tarpeeksi usein supistuksia. Olin jo taas niin lähdössä synnyttämään! Tuntuu niin ärsyttävältä taas pettyä. Aamullakin supisteli vielä tunnin verran 10-15min välein, mutta nekin jo loppui.
Onnea vauvautuneille!! Olen teille niin kateellinen!! Oli muuten kiva lukea Jadmiraksen synnytyskertomus, Mua jopa nauratti se kun olit huutanu kätilöille takas, että ENKÄ VARMANA PONNISTA!! :) Mä varmaan päästän suustani just jotain tollasta, ehkäpä vielä parin kirosanan vahvistuksella!
Otetaan vaan hei kisa kuka täällä viimeisenä voivottelee oloaan ja tahtoo jo synnyttämään. Mä varmaan olen täällä vielä ensi kuussakin. ;)
Pitääkin muistaa kysyä noista sukista kun menee/pääsee synnärille. Olin jo melkein unohtanut koko sukka-asian. Kiva kun muistutitte!
Ke mulla on kontrolli synnärillä, silloin saan viimeistään tilanne tietoja missä mennään tuolla alapäässä ja vauvasta varmaan kokoarviota. Viimeksi kuukausi sitten arvio oli vähän alle 3kg.
SUPISTUKSIA TOIVON MEILLE MAHAKKAILLE!!! Kohta mekin päästään tositoimiin ja loppuu tämä "valitus" täällä! ;)
Moelpa 40+6
Sama juttu täällä, "synnytystä tehdään" jo toista viikkoa. Toissa yönä supisteli 3.30-7.00, mutta siihen ne säännölliset sitten loppuivatkin. Unisaldoksi tuli 5,5 tuntia ja eilen olin tooosi väsynyt, ja rupesin nukkumaan klo 22. Hieman puolen yön jälkeen säännölliset supistukset alkoivat uudestaan, tällä kertaa osa oli sellaisia, että ihan hiki tuli. Väsytti ihan pirusti ja ajattelin, että jos tällä univajeella synnytys oikeesti käynnistyy, niin huonosti käy. Supisteluja kesti jonnekin yli kahteen, ja olin kyllä aamulla tosi onnellinen, kun heräsin omasta sängystä klo 7.30.
Tosiaan, ihana nähdä vauvakuvia! Pitää itsekin laittaa tänne kunhan toukka nyt päättää joskus luopua yksiöstään.
Pakko kysyä *Jadmirakselta*, että imetätkö ja jos kyllä niin miten onnistuu, siitä kun oli puhetta aiemmin.
Mulle terkka "lupasi", että vauva syntyy viimeistään 11. tai 12. päivä (12 päivä tulee se 14 vrk yli la:n neuvolan laskujen mukaan). Toivottavasti pää kestää sinne asti... siis yläpää tällä kertaa. Tänään taasen olisi tarkoitus sitä saunaa ja seksiä, viimeksi siitä tuli kyllä supisteluja, mutta niistähän nyt ei ole muutenkaan ollut puutetta, ne ovat vaan liian plöröjä ja säännöllisinä loppuvat parin tunnin päästä.
Curious 39+5
Kävin äsken nuiden "lorahdusten" takia tarkastuttamassa tilanteen.. Viime yönä heräsin 4 kertaa, kun lorahteli. Testissä ei mitään näkynyt, kätilö epäili että voi olla korkealla kalvoissa reikä josta tihkuu lapsivettä. Ja kun ennen testin ottoa ei ollut tihkunut pariin tuntiin, niin ei sitten välttämättä näy. Eikä kuulemma välttämättä näy muutenkaan jos tihkuu tuolta korkealta. Jos nyt en ihan väärin ymmärtäny.
Käyrällä supistuksia 11min välein, eli synnytys *saattaa* olla käynnistymässä. Paikat kiinni, paitsi ulkosuu vähän auki. RR 130/96(!) Painoa 6 päivässä tullu *2100g* eli nyt menee 20kg rikki mullakin. Tämä oli kipuraja. Ja pissassa proteiini yhellä plussalla. Lämpö 37. Käski seurata lämpöä, miksi?? Onko kellään tietoa? Ja että jos tihkuu vielä niin heti pitää mennä päivystykseen. Päästi vielä kotiin, mutta tosiaankin pitää kuulemma tosi herkästi mennä päivystykseen.
Mutta mikä tärkeintä, vauva voi hyvin :)
Lähden tästä nyt eilisten juhlien rääppiäisiin syömään lapinukon keittoa ja leipäkakkua :P
Hömppä ja typy 39+2
Tosta imetyksestä sen verran, että sairaalassa imetin, mutta joutu antamaan korviketta aika paljon lisäksi, kun ei maitoa tullut tarpeeksi, eikä pikkunen sen takia nukkunut kovinkaan paljoa. Kotiuduttuani yritin jatkaa imetystä, mutta neiti vaan hermostui koko ajan, kun ei maitoa tosiaan tarpeeksi tule, eikä rinta oikein maistunut muutenkaan. Nyt siis annan korviketta + pumppaan itse maitoa sen verran mitä tulee ja syötän pullosta. Kerralla tulee juuri ja juuri 40ml yhteensä, mutta tämä syö ainakin 60-80ml kerralla..:) On meinaan aika kova tyttö syömään. :D
Jadmiras ja Oona 1vk
Hohhoijakkaa... Olisi voinut nukkua vähän pidempäänkin, kun esikkokin nukkuu vielä, mutta ei malta millään. Yöllä tuli satunnaisesti kipeitä supistuksia ja olen ihan täpinöissäni niistä. Lienekkö johtuvat eilisestä aika pitkästä kävelylenkistä. Esikon kanssa kyllä kipeät supistukset alkoi heti aikas säännölisinä, eli toivon ettei ne nytkään jää vain tuohon yöhön... Välillä tuli kyllä aivan tavallisia kivuttomiakin, niinkuin nyt tälläkin hetkellä. Pitäisiköhän sitä alkaa touhuamaan kovasti jotain, jos saisi sillä jotain aikaiseksi. Ajattelin ainakin antiikkimessuilla käydä metsästämässä kirjoituspöytää itselleni. Minulle tulee myös sukuaisapuja viikonlopuksi ja pitäisi siivoilla ja tehdä leipomuksia+ruokia valmiiksi pakkaseen. Mietin kyllä yöllä, että voisin itse kyllä lähteä sinne synnyttämään ja jättää sukulaiset puuhailemaan tänne itsekseen ;). Mutta saas nähdä tuleeko tästä mitään. Ei ole vielä nyt hereillä ollessa tullut yhtään kipeää supparia...
Kävin eilen taas neuvolassa ja oli taas eri terkka siellä. Ei suostunut vielä varaamaan yliaikaiskontrolliaikaa! Varattiin uusi neuvola-aika maanantaille ja kuulemma sitten laitetaan lähete... Mittaukset oli ok, painoa ei ollut tämän viikon maanantaista onneksi tullut lisää, mutta sf-mitaksi sai taas 1cm lisää... :O Onhan tuo maha melkoinen pallo (kun vauva ei ole laskeutunut vielä) ja arpiakin alkaa olla turhan runsaasti.
eikkuli: Tuosta hiivatulehduksesta. Olen itse kärsinyt siitä vähän väliä koko raskauden ajan. Minun tietääkseni hiivalääkkeitä saa käyttää, mutta niitä asettimia ei. Itse olen siis käyttänyt vain sitä rasvaa.
Pitäisi varmaan sen verran tässä järjestellä, että kehtaa päästää ihmiset tänne kämppään touhuilemaan vaikka itsekseenkin. Hyvää viikonloppua ja supistussäteitä kaikille haluaville!
- Salsatar ja typy rv 40+4