Joudun huomenna kertomaan tytölleni, että joutuu kertaamaan toisen luokan :(
Olen niin hajalla :(. Olen itkenyt koko viikonlopun...lapset ovat nyt isällään ja huomenna joudun asian kertomaan. Lapseni ovat vielä kaksoset eli vielä ero edessä sisaresta kertaamisen lisäksi...
Hyvin vinkkejä kaivataan...
Kommentit (48)
Kertaaminen on joskus ihan paikallaan, mutta oppimisvaikeutta se ei muuksi muuta.
Vierailija kirjoitti:
Luokan kertaaminen on todella monelle lapselle etu eikä paha juttu. Lapsen aivot kehittyvät koko ajan ja kehittyneemmillä aivoilla opiskelu sujuu paremmin. Samalla on aikaa kuntouttaa lasta, koska hänhän on suorittanut esimerkiksi käsityöt ja kuvaamataidon jo ensimmäisellä kerralla. Näitä tunteja voidaan käyttää hänen hyödykseen.
Voisi jopa sanoa että "aivoilla opiskelu sujuu paremmin". AP:n kannattaa tutkailla millaiset geneettiset ominaisuudet on lapselleen antanut. Jos kelpaa vain Siwan kassaksi niin turhaa vaatia mahdottomia.
4/5. Erittäin hyvä provo. Painostaan opettajat tietävät tämän provoksi.
Olisiko myös hyvä idea vanhempien katsoa miten on tyttöä valvottu opiskelussa ja autettu? Ettei ole jätetty yksin tekemään aina tehtäviä? Miten paljon vanhemmat itse ovat olleet mukana opiskelussa?
Tosi surullista että äiti sanoo "ettei kertaaminen auta"... no ehkei mikään ihmekkään, ettei onnistu, kun vanhemmilla on jo asenne ettei kuitenkaan selviä.
Ap, aloitus on vanha. Kertaaminen ei auta oppimisvaikeuksiin. Kuvitteleeko joku näin? Oppimisvaikeudet ovat niin syvällä lapsen persoonassa, että vaaditaan riittäviä tukitoimia, psykologin, neuropsykologin apua, erityisopettajan. Miksi peruskoulussa ei ole resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Ap, aloitus on vanha. Kertaaminen ei auta oppimisvaikeuksiin. Kuvitteleeko joku näin? Oppimisvaikeudet ovat niin syvällä lapsen persoonassa, että vaaditaan riittäviä tukitoimia, psykologin, neuropsykologin apua, erityisopettajan. Miksi peruskoulussa ei ole resursseja.
Kertaaminen ei auta läheskään kaikkiin oppimisvaikuksiin, mutta on tilanteita joissa yhden lisävuoden lisääminen alkuopetukseen on paikallaan. Resursseja se kertaaminekin vaatii eikä siihen minusta kannata lähteä kokeilu mielessä "josko siitä olisi apua" vaan ensin kannattaa selvittää tilanne mitkä tukitoimet lasta auttaisi. Itse näen myös luokan kertaamisen tukitoimena.
Kyllä kai koulussa on tukiopetusta, matematiikassa ja kielissä etenkin. Kyllä kai kaikki muu menee. Kotona voi tehdä lapsen kanssa läksyjä ja tsempata vai onko kysymys jostain vakavammasta. Kyllähän normi lapsi oppii, ei se niin vaikeeta oo peruskoulu.
Minkä takia tällaisia pitää väkisin yrittää kouluttaa? Onhan niille kaikkea yksinkertaista työpaikkaa tarjolla - kuminauhojen lajittelua ja pussittamista ja Siwaa ja lähihoitajaa.