Joudun huomenna kertomaan tytölleni, että joutuu kertaamaan toisen luokan :(
Olen niin hajalla :(. Olen itkenyt koko viikonlopun...lapset ovat nyt isällään ja huomenna joudun asian kertomaan. Lapseni ovat vielä kaksoset eli vielä ero edessä sisaresta kertaamisen lisäksi...
Hyvin vinkkejä kaivataan...
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yritä keksiä mahdollisimman paljon hyviä puolia ja kerrot ne lapsellesi. äläkä ainakaan näytä omaa pahaa mieltäsi (pettymystäsi?) hänelle.
Tämähän se ois. Toisaalta hyvä kertoa tosiasiat miksi näin. Tokaluokkalaiseen ei tehoa enää tekopirteä lässytys.
Idiootti. Tämä on 7 vuotta vanha ketju.
Joku saattaa etsiä itseä kiinnostavia aiheita ja löytää apua vuosia vanhoista ketjuista. Siksi näitä nousee.
Ero kakkosesta voi olla hyväksi, joutuu kypsymään itse, kun tuttu ja turvallinen ei ole aina läsnä.
Ap, tiedätkö että tuota luokan kertaamista, ei ole lainkaan pakko hyväksyä. Onhan se huono puoli, että joutuu aivan uuteen luokkaan ja ne entiset kaverit ovat toisella luokalla. Joutuu sopeutumaan uusiin luokkatovereihin. Onko hän saanut tukiopetusta, kyllä pitäisi saada ellei pysy muiden mukana. Moni vanhempi ei hyväksy tuota luokalle jättämistä, älä kaunistele nimitystä. Kolmas luokka ei ole vaikeampi, miksi häntä ei tueta koulun puolelta. Vähän myöhäistä tukemista nyt. Laita kolmannelle ja vaadi tukiopetusta. Eivät siis ota huomioon, että joutuu kaiken lisäksi aivan uuteen luokkaan. En suostuisi vaan vaatisin tuettua opetusta.1
Vierailija kirjoitti:
Oman tokaluokkalaiseni asiaa olen tässä murehtinut. Häntä ei voi jättää luokalle, sillä on kerrannut jo eskarin.
Tänä talvena selvisi vaikea oppimisvaikeus (työmuistin kapeus), että mulle on väläytelty jo sitä että vapautettaisiin englannista ja mukautettaisiin kaikissa lukuaineissa ja matikassa. Erityisluokkaan ei nyt pääse.
Huolettaa ihan vietävästi. Se että ei osaa englantia yhtään, sulkee nykymaailmassa niin monia ovia.
Empatiani sulle ap.
Hei, oletteko jo jossain vertaistukiporukoissa mukana! Kannattaa kokeilla! Minulla ei ole omakotaista kokemusta, mutta kerran vapaaehtoistyössä olin tekemissä toiminnassa, jossa oli eri oppimisvaikeuksista kärsivien porukoita koolla.
Lapsi näkee paljon samanlaisia ikätovereita ja vanhemmat saavat vaihtaa ajatuksia, vinkkejä ja tukea.
Voimia.
Aina ei muistakaan olla kiitollinen omista "lähes normaaleista" lapsistaan, jotka menestyvät pienellä persiille potkinnalla koulussa hyvin.
Onneksi nykyään on mukautettua opetusta, muista pitää huolta että lapsesi saa kaiken mahdollisen avun.
Ap, sinä et siis tiedä lapsen oikeuksia saada hänelle tuettua opetusta. Minä tiedän, että luokalle jättäminen ei korjaa oppimisen ongelmia. Tiedän myös, että harva vanhempi suostuu jättämään lasta luokalle. Vanhempia kuullaan, ja valinta on vanhemmilla. Et siis ole osannut pyytää hänelle apua jo aikaisemmin. Huono valinta. Turhaa kaunistelua, se on luokalle jättäminen ja kyllä kaverit jäävät.
Ei kai ketään jätetä enään luokalle. Eikö oo kouluja jossa käy ne jotka ei pysy normi opetuksen tahdissa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö että tuota luokan kertaamista, ei ole lainkaan pakko hyväksyä. Onhan se huono puoli, että joutuu aivan uuteen luokkaan ja ne entiset kaverit ovat toisella luokalla. Joutuu sopeutumaan uusiin luokkatovereihin. Onko hän saanut tukiopetusta, kyllä pitäisi saada ellei pysy muiden mukana. Moni vanhempi ei hyväksy tuota luokalle jättämistä, älä kaunistele nimitystä. Kolmas luokka ei ole vaikeampi, miksi häntä ei tueta koulun puolelta. Vähän myöhäistä tukemista nyt. Laita kolmannelle ja vaadi tukiopetusta. Eivät siis ota huomioon, että joutuu kaiken lisäksi aivan uuteen luokkaan. En suostuisi vaan vaatisin tuettua opetusta.1
Eiköhän opettaja ole yhdessä vanhempien ja erityisopettajan kanssa arvoinut, mikä on lapsen oppimisen kannalta paras vaihtoehto. Ärsyttää tuollaiset vanhemmat, jotka eivät hyväksy kertaamista silläkään uhalla, että se olisi lapsen edun mukaista. Juuri sinun kaltaisten vanhempien vuoksi opettajat väsyvät työhönsä. Nykyään vanhemmat uskovat tietävänsä kaiken paremmin.
On tuettua opetusta, ihme että apua ei ole tullut. Ilman vanhempien suostumista ei luokalle jätetä. Ap, oletko tehnyt kaikkesi? Miksi nyt vasta asiaan puututaan.
Turhaa kaunistelua muilta, ap:n lapsi ei ole saanut tarvitsemaansa tukea, se ei auta vaikka jätetään luokalle. Ongemat ovat suurempia.
Ei nykyisin ketään jätetä luokalle ap. Miksi asiaan ei ole puututtu? Syytä vaan itseäsi.
Olisko pitäny vähän enemmän auttaa lasta läksyissä ja yrittää kotona neuvoa niin olisi sinnitellyt luokan läpi! En usko, että jää luokalle jos on aina läksyt tehtynä ja käy koulussa.
Luokan kertaaminen on todella monelle lapselle etu eikä paha juttu. Lapsen aivot kehittyvät koko ajan ja kehittyneemmillä aivoilla opiskelu sujuu paremmin. Samalla on aikaa kuntouttaa lasta, koska hänhän on suorittanut esimerkiksi käsityöt ja kuvaamataidon jo ensimmäisellä kerralla. Näitä tunteja voidaan käyttää hänen hyödykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyisin ketään jätetä luokalle ap. Miksi asiaan ei ole puututtu? Syytä vaan itseäsi.
eiköhän apn lapsella ole jo oppivelvollisus päättynyt
Vierailija kirjoitti:
Miksi kertaaminen ei olisi tilanteeseen puuttumista?
Ap, nyt jätät jotain kertomatta. Lapselta kysytään kuinka hän kokee asian. Lapsi ei ole objekti. Et ole nykyajassa, lapsi ei voi jäädä luokalle. Ennen oli toisin.
Välillä toivon, että mut oltais laitettu vuotta myöhemmin kouluun. Olen syntynyt joulukuun vikoina päivinä. Ala-aste oli haasteellista ja luulin olevani typerä, mutta vasta kasiluokalla jotenkin pää valaistui/kypsyi ja numerot nousivat 6/7 -> 8/9. Nyt kuitenkin yliopistossa opiskelen ja kirjotukset menivät hyvin, mutta mieluummin olisin ollut ilman itsetunto-ongelmia ala-asteella :(
Vierailija kirjoitti:
Välillä toivon, että mut oltais laitettu vuotta myöhemmin kouluun. Olen syntynyt joulukuun vikoina päivinä. Ala-aste oli haasteellista ja luulin olevani typerä, mutta vasta kasiluokalla jotenkin pää valaistui/kypsyi ja numerot nousivat 6/7 -> 8/9. Nyt kuitenkin yliopistossa opiskelen ja kirjotukset menivät hyvin, mutta mieluummin olisin ollut ilman itsetunto-ongelmia ala-asteella :(
Samat fiilikset täällä. Vanhempien piti pitää kulissit yllä ja vakuutella että eihän HEIDÄN lapsessaan ole mitään vikaa. Ja oppimishäiriöepäilyt oli höpönhöpöä, eihän heidän lapsellaan mitenkään mitään sellaisia ole.
Vaikka aloitus onkin ikivanha, saattaa se olla jollekin ajankohtainen.
Luuletteko todellakin, että tukiopetuksella voisi välttää kertaamisen. Ei tukiopetusta ole mahdollista antaa kuin tunti viikossa; kunnat säästävät näin. Joissain kunnissa saattaa olla tukiopetuskielto, (lainvastainen).
Kyllä opettajilla olisi halua antaa oppilaille enemmän tukea, mutta raha tulee joka paikassa vastaan. Järjenvastaistahan tämä on, mutta näin se vaan nykyään Suomessa toimii. Maksetaan sitten kallis lasku niistä syrjäytyneistä, joita ei ollut rahaa tukea ennaltaehkäisevästi.
Opetatte tietysti englantia kotona!