7 v lapsi ahdistui Jeesus -jutuista. : /
Koulussa selitettiin Jeesuksen koulemasta ja lapsi tuli kotiin todella ahdistuneena kuulemastaan. En tajunnut valmistella lasta noita väkivaltatstooreja varten etukäteen, olisi pitänyt. : / Jouduin lohduttamaan lasta yli tunnin, ennenkuin helpotti.
Ei olisi kannattanut kastaa lasta, emme ole uskovaisia. En voi sietää hihhulointia, mielestäni kyse on mielenhäiriöstä ja oman itsekkyyden pönkittämisestä (MINÄ olen oikeassa ja heps, kokonainen uskonto tukee MINUN näkemyksiäni) Miettikääpä tarkkaan, ennenkuin teette saman virheen.
Kommentit (118)
Kuka haluaa lasten kasvavan väkivaltaa sietävään maailmaan?
yritän varjella lapsiani tosimaailman raakuuksilta (joukkosurmat, kännitapot, raiskaukset...) En halua, että lasteni tarvitsee pohtia ihmisen tuottamaa väkivaltaa. Osa 13-17 vuotiaistakin ahdistuu pahasti todellisista uutisista/ väkivallanteoista (törmään erilaisiin ilmiöihin työssäni nuorten parissa). Mielestäni on hienoa, että lapsilla ja nuorilla on herkkyyttä ja empatiaa. Mistään hinnasta en haluaisi, että tämä "siedättäminen" maailman julmuuksiin aloitettaisiin lapsille. Kaikki tarinat väkivallasta turruttavat lapsia. Vaikka kuinka niitä käsittelisi tarkoittaa se aina väkivallan läsnäolon hyväksymistä. Kuka haluaa lasten kasvavan väkivaltaa sietävään maailmaan?
en ainakaan siedä väkivaltaa, en tykkää väkivaltaelokuvista, enkä live-tappeluista, en halunnut katsoa sitä täälläkin linkitettyä videota hoitajasta joka pahoinpiteli vauvaa jne. Silti en muista lapsena mitenkään kauhistuneeni tai ahdistuneeni Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta.
Muta minä en ole yhtä kuin lapseni, joka on ihan oma persoonansa.
Minun tehtäväni äitinä on olla läsnä ja suojella pikkupoikaa parhaani mukaan. Kidutusjutut EIVÄT ole 7 -vuotiaille sopivia, siksi elokuvissakin on ikärajat. Jostain syystä kristityt kuitenkin opettavat lapsilleen asioita, jotka eivät 7 -vuotiaiden kehitystasolle välttämättä kuulu.
Eiväthän kaikki ahdistu väkivaltaelokuvistakaan, vaikka osalle lapsista ne aiheuttavat painajaisia. Kumpikin on ihan normaalia. Olen itse asiassa iloinen, että poikani suhtautuu noinkin herkästi väkivaltaan.
Ja sitten muka uskonnottomat dominoivat... joopa joo. Kristityt saavat rauhassa tuputtaa kauhutarinoitaan kaikelle kansalle. Järkyttävää.
yritän varjella lapsiani tosimaailman raakuuksilta (joukkosurmat, kännitapot, raiskaukset...) En halua, että lasteni tarvitsee pohtia ihmisen tuottamaa väkivaltaa. Osa 13-17 vuotiaistakin ahdistuu pahasti todellisista uutisista/ väkivallanteoista (törmään erilaisiin ilmiöihin työssäni nuorten parissa). Mielestäni on hienoa, että lapsilla ja nuorilla on herkkyyttä ja empatiaa. Mistään hinnasta en haluaisi, että tämä "siedättäminen" maailman julmuuksiin aloitettaisiin lapsille. Kaikki tarinat väkivallasta turruttavat lapsia. Vaikka kuinka niitä käsittelisi tarkoittaa se aina väkivallan läsnäolon hyväksymistä. Kuka haluaa lasten kasvavan väkivaltaa sietävään maailmaan?
en ainakaan siedä väkivaltaa, en tykkää väkivaltaelokuvista, enkä live-tappeluista, en halunnut katsoa sitä täälläkin linkitettyä videota hoitajasta joka pahoinpiteli vauvaa jne. Silti en muista lapsena mitenkään kauhistuneeni tai ahdistuneeni Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta.
Muta minä en ole yhtä kuin lapseni, joka on ihan oma persoonansa. Minun tehtäväni äitinä on olla läsnä ja suojella pikkupoikaa parhaani mukaan. Kidutusjutut EIVÄT ole 7 -vuotiaille sopivia, siksi elokuvissakin on ikärajat. Jostain syystä kristityt kuitenkin opettavat lapsilleen asioita, jotka eivät 7 -vuotiaiden kehitystasolle välttämättä kuulu. Eiväthän kaikki ahdistu väkivaltaelokuvistakaan, vaikka osalle lapsista ne aiheuttavat painajaisia. Kumpikin on ihan normaalia. Olen itse asiassa iloinen, että poikani suhtautuu noinkin herkästi väkivaltaan. Ja sitten muka uskonnottomat dominoivat... joopa joo. Kristityt saavat rauhassa tuputtaa kauhutarinoitaan kaikelle kansalle. Järkyttävää.
tarkoitinkin lähinnä sitä, ettei lapsia tarvitse nykyään siedättää väkivaltaiseksi sen kummemmin kuin meitäkään on aikoinaan siedätetty. Siis käsitin kysymyksen niin, että pitääkö nykyään lapsien sietää enemmän, kuin aiemmin.
Ja kysyn uudelleen, kun et vastannut aiempaan kysymykseeni. Miksi väität, että kristityt tuputtavat kauhutarinoitaan? Ihan yhtä lailla ne Lallit ja talvisodat voivat järkyttää lasta.
että Jumala laittoi Jeesuksen kärsimään ristillä? Miksi kaikkivaltiaan Jumalan mielestä hänen luomiensa ihmisten synnit on sovitettava kärsimyskuolemalla? Tapa tuntuu kovin julmalta. Ja miten kaikkivaltiaan Jumalan luomista ihmisistä tulee syntisiä? Kaikkivaltiashan voisi tehdä kaiken paljon paremmin, viisaammin ja humaanimmin.
Tietystikään nuo tarinat eivät puhuttele minua enkä ymmärrä niitä siksi, että en ole uskossa. Uskoville nämä asiat taitavat olla selviä?
miljoonat lapset ovat kuulleet kyseisiä tarinoita, mutta yhtäkkiä Sinun lapsesi ahdistuu. Onkohan lapsellasi yleisesti ottaen kaikki ok?
tuli mieleen, että miten kauan tuota tarinaa on kerrottu, eikä siinä ole ollut isompaa ongelmaa. Ahdistuuko lapsi sitten historian tunnillakin kun kerrotaan sodista ja keskiajan noitavainoista ja Lallin tekosista? Jotenkin tuntuu, että se ongelma on tuossa uskonnottomuudessa, eli kun tapaus liittyy uskontoon, asian kauheus korostuu.
seuraa raakuudellaan ikäkehitystä. Koitin 7 vuotiaana (eli saman ikäisenä kun ap n poika) kysellä opettajalta toisen maailmansodan asioita. sain vastauksen, ettei minun kuulu niitä vielä oppia. saman vastauksen sain jokikiseltä historianopettajalta kunnes 14 vuotiaana ne vihdoin käsiteltiin. Olihan se aika hassua, kun ussantunnilla ristiinnaulittiin jeesusta, mutta historiassa ei voitu puhua pahemmasta kuin agraariyhteiskunnan kehityksestä.
Muta minä en ole yhtä kuin lapseni, joka on ihan oma persoonansa. Minun tehtäväni äitinä on olla läsnä ja suojella pikkupoikaa parhaani mukaan. Kidutusjutut EIVÄT ole 7 -vuotiaille sopivia, siksi elokuvissakin on ikärajat. Jostain syystä kristityt kuitenkin opettavat lapsilleen asioita, jotka eivät 7 -vuotiaiden kehitystasolle välttämättä kuulu. Eiväthän kaikki ahdistu väkivaltaelokuvistakaan, vaikka osalle lapsista ne aiheuttavat painajaisia. Kumpikin on ihan normaalia. Olen itse asiassa iloinen, että poikani suhtautuu noinkin herkästi väkivaltaan. Ja sitten muka uskonnottomat dominoivat... joopa joo. Kristityt saavat rauhassa tuputtaa kauhutarinoitaan kaikelle kansalle. Järkyttävää.
tarkoitinkin lähinnä sitä, ettei lapsia tarvitse nykyään siedättää väkivaltaiseksi sen kummemmin kuin meitäkään on aikoinaan siedätetty. Siis käsitin kysymyksen niin, että pitääkö nykyään lapsien sietää enemmän, kuin aiemmin. Ja kysyn uudelleen, kun et vastannut aiempaan kysymykseeni. Miksi väität, että kristityt tuputtavat kauhutarinoitaan? Ihan yhtä lailla ne Lallit ja talvisodat voivat järkyttää lasta.
Eikä siellä ole mitään ristiinnaulitsemisjuttuja puhuttu. Jeesuksesta puhutaan jouluna, pääsiäisenä on esillä vaan tiput, puput, noidat ja rairuoho.
Ihan hyvä minusta. Kyllä ne ristiinnaulitsemiset voi odottaa vielä pari vuotta.
tavalla siitä ristiinnaulitsemisesta sitten kerrotaan? Mainitaanko se vain tyyliin: "Jeesus ristiinnaulittiin ja kuoli ristillä" vai kerrotaanko että Jeesusta ensin piestiin ja hakattiin ja sitten naulattiin käsistä 30 senttisillä nauloilla ristiin, joka piti vielä itse kantaa raipaniskujen säestyksellä sinne mäelle.
Mä yritin rippikoulussa kysyä, miksi kortinpeluu on syntiä, ei muuta vastausta kuin kortit takavarikoitiin.
Miksi niin monet mielenvikaiset ovat jeesuksia tai mooseksia?
Silti mulla sydämessäni on usko "johonkin", mutta en todellakaan ymmärrä isää, joka uhraa kiduttamiseen poikansa. Se on luonnon vastaista. Niin paljon on tehnyt, että uhraa ainoan poikansa... Ei mene jakeluun.
on lapselle tuttu. Anopin (lapselle tosi läheinen, asuu 4 km päässä) koira kuoli vuosi sitten ja maillä on usein kotona ollut kuolleita eläimiä (minä eläinlääkäri, mies biologi) jotka lapsikin on nähnyt.
Eikä siellä ole mitään ristiinnaulitsemisjuttuja puhuttu. Jeesuksesta puhutaan jouluna, pääsiäisenä on esillä vaan tiput, puput, noidat ja rairuoho.
Ihan hyvä minusta. Kyllä ne ristiinnaulitsemiset voi odottaa vielä pari vuotta.
Ja heillä on kyllä pääsiäiskirkko. Eipä ollut tullut mieleenkään sitä "pelätä"!
Eikä siellä ole mitään ristiinnaulitsemisjuttuja puhuttu. Jeesuksesta puhutaan jouluna, pääsiäisenä on esillä vaan tiput, puput, noidat ja rairuoho. Ihan hyvä minusta. Kyllä ne ristiinnaulitsemiset voi odottaa vielä pari vuotta.
niin mäkin tein. Nykyisin uskon vain että jotain on, ja kristinusko on yksi tulkinta siitä jostakin.
Mä yritin rippikoulussa kysyä, miksi kortinpeluu on syntiä, ei muuta vastausta kuin kortit takavarikoitiin.
Miksi niin monet mielenvikaiset ovat jeesuksia tai mooseksia?
Silti mulla sydämessäni on usko "johonkin", mutta en todellakaan ymmärrä isää, joka uhraa kiduttamiseen poikansa. Se on luonnon vastaista. Niin paljon on tehnyt, että uhraa ainoan poikansa... Ei mene jakeluun.
myöhäisemmässä vaiheessa opeteltavaksi kuin ristiinnaulitseminen päiväkoti-ikäisenä....
nimim. hyvän mielikuvituksen omaava (nykyisin vapaa toimittaja/kirjailija) joka lapsena ahdistui väkivaltaisista pääsiäisjutuista.
Ja heillä on kyllä pääsiäiskirkko. Eipä ollut tullut mieleenkään sitä "pelätä"!miset voi odottaa vielä pari vuotta.
kun uskonnoton lapseni menee päiväkodin kanssa kirkon pääsiäisvaellukselle. Poika ei pahemmin tainnut tarinaa kuunnella. Mieleen jäi yleensä että mentiin bussilla ja Jeesus antoi karkkia. Huomenna retkelle lähtee kuitenkin 6v tyttö, joka kuuntelee ja miettii asioita enemmän. Toivottavasti esittävät asian nätisti.
Päiväkodissa ei ole ET-vaihtoehtoa, vaihtoehto olisi kai jäädä kirkon pihalle seisomaan tai mennä taaperoiden ryhmään kun muut pääsee retkelle. Koulussa sitten pääsee ET-tunneille ja kirkosta pois jääjiä on muitakin.
myöhäisemmässä vaiheessa opeteltavaksi kuin ristiinnaulitseminen päiväkoti-ikäisenä....
minkäikäiselle luetaan näitä "susi söi isoäidin ja metsästäjä leikkasi suden mahan auki" -satuja? 14-vuotiaalle?
Ja kysyn uudelleen, kun et vastannut aiempaan kysymykseeni. Miksi väität, että kristityt tuputtavat kauhutarinoitaan? Ihan yhtä lailla ne Lallit ja talvisodat voivat järkyttää lasta.
Grimmin sadut (ne vanhat, OIKEAT) annan joskus n. 10 v. tienoilla. Sitä enne saa mennä light-versioilla.
minkäikäiselle luetaan näitä "susi söi isoäidin ja metsästäjä leikkasi suden mahan auki" -satuja? 14-vuotiaalle?
yritän varjella lapsiani tosimaailman raakuuksilta (joukkosurmat, kännitapot, raiskaukset...) En halua, että lasteni tarvitsee pohtia ihmisen tuottamaa väkivaltaa. Osa 13-17 vuotiaistakin ahdistuu pahasti todellisista uutisista/ väkivallanteoista (törmään erilaisiin ilmiöihin työssäni nuorten parissa).
Mielestäni on hienoa, että lapsilla ja nuorilla on herkkyyttä ja empatiaa. Mistään hinnasta en haluaisi, että tämä "siedättäminen" maailman julmuuksiin aloitettaisiin lapsille. Kaikki tarinat väkivallasta turruttavat lapsia. Vaikka kuinka niitä käsittelisi tarkoittaa se aina väkivallan läsnäolon hyväksymistä. Kuka haluaa lasten kasvavan väkivaltaa sietävään maailmaan?