En kyllä vain millään jaksa uskoa, että tv:n katselu on perustavasti haitallista.
Selittäkää mulle, mitä vahinkoa pikkukakkosen katselu tekee alle 3 v:n hermostolle?!
Kommentit (24)
Meidän perheessä on oltu ilman telkkaria n 2,5 vuotta (digiaikaan siirtymisestä lähtien.) Tai on meillä koko ajan ollut dvd:n katselumahdollisuus.
sinun mielestäsi eroaa se, katsotaanko ohjelmat telkkarista tai dvd:ltä? Meillä(kin) sekä aikuiset että lapset katsoo lähes yksinomaan dvd:tä, koska emme asu Suomessa ja täällä tv-tarjonta on aika surkeaa. Ja dvd:n katsominen on aikataulullisesti helpompaa, sen voi laittaa pyörimään ja katkaista koska vain.
Mutta jos lapsen kehitystä ajattelee, niin ei kai sillä ole eroa, tuleeko se Myyrä tai Tiku ja Taku telkkarista vai dvd:ltä? Ei kai elämää oikein voi kutsua tv:ttömäksi, jos lapset katsoo tunnin päivässä dvd:tä?
t. 14
Meidän aikuisten arki on parantunut kun enää ei valvota tv sarjojen takia vaan mennään nukkumaan ajoissa kun aamutkin on aikaisia.
t äiti&kasvatustieteilijä
Katsomme kaikki sarjat päivän myöhässä. Menemme nukkumaan ajoissa. Ja puhun tässä nyt sarjoista jotka tulevat 21-22. Tai sitten 19-20, jolloin on lasten nukkumaanmenoaika. Meidän lapset katsovat arkisin Pikkukakkosen aamuohjelmaa vartin-puoli tuntia, illalla eivät lainkaan. Viikonloppuisin katsovat pidempään. Lisäksi toisinaan elokuvia dvd:ltä.
Lapset (4 ja 2 v) katsovat pikkukakkosen iltaisin tai jonkin korkeintaan tunnin mittaisen dvd:n. Ihan joka päivä ei katsota. Lapset ovat kuulemma(kerhotätien mielestä) kiellellisesti ikäisekseen kehittyneitä, jaksavat hyvin keskittyä pitkäjänteisiin leikkeihin ja molemmat tykkäävät "lukea" kirjoja pitkiäkin aikoja. En siis omalla kohdallani allekirjoita väitettä, että vähäinen tv:n katselu olisi lapsille haitallista.
Meidän perheessä on oltu ilman telkkaria n 2,5 vuotta (digiaikaan siirtymisestä lähtien.) Tai on meillä koko ajan ollut dvd:n katselumahdollisuus. Lapset 2v ja 6v katsovat telkkaria noin tunnin päivässä. Olen ostanut aika paljon dvd:tä ja joitain hyviä on vaari myös polttanut levylle meidän käyttöön. Olen aika kranttu ohjelmien suhteen ja jos jokin ohjelma vaikuttaa negatiivisesti se katoaa (esim vanha Disneyn Tiku Taku jossa oli paljon mätkimistä -) aiheutti lyömisbuumin myös lapsilla, joten katosi toimestani)
Välillä voi mennä päiviä etteivät lapset katso mitään ja joskus sitten enemmän. Itse vuokraamme/lainaamme leffoja about 4 krt/kk.
Jostain syystä tämä 6v esikoinen saa kehuja rauhallisista pitkäjänteisistä leikeistä ja hyvästä mielikuvituksesta. Itse oletan että jotain tekemistä tällä tv:ttömyydellä on.
Meidän aikuisten arki on parantunut kun enää ei valvota tv sarjojen takia vaan mennään nukkumaan ajoissa kun aamutkin on aikaisia.
Työssäni näen lapsia joilta liiallinen pelaaminen ja tv katselu ovat oikeasti tuhonneet mielikuvituksen. Yksinkertainenkin tarinan kerronta keskittyy pelimaailmaan.
Tv ja pelaaminen ovat säännösteltyinä kehittäviä ja hyviä rentoutumisvälineitä, mutta MYRKKYÄ väärinkäytettyinä.
t äiti&kasvatustieteilijä