Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua unettomuuteen?

Vierailija
24.03.2010 |

Meillä on mennyt muutama vuosi todella vähillä unilla useista syistä. On tullut valvottua monta vuorokautta putkeen, välissä nukkunut vaan tyyliin vartin jne.

Nyt kun sitten vihdoin sais nukkua niin en enää osaakaan niin vaan nukahtaa. Ja jos satun nukahtamaan niin uneni on todella pinnallista ja herään pienimpäänkin ääneen ja sitten on ihan turha enää sinä yönä kuvitella nukkuvansa.

Kadehdin niitä, jotka pitkänkin unettomuuden jälkeen osaavat taas nukkua ilman sen kummempia kommervenkkejä (mm. mieheni kuuluu näihin), minulla se ei näköään onnistu.

Mistä te muut olette saaneet avun, jos täällä on muita, jotka joutuneet elämään vähäisillä unilla pitkään eikä ole sitten enää osannut nukkua?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neurologilta apua ja pian ennen kuin vaiva kroonistuu täysin! Melatonin voi auttaa. Saa reseptillä apteekista.

Vierailija
2/2 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuletettu, puhdas makuuhuone

puhtaat lakanat

hyvä tyyny ja patja

riittävä pimeys

ei alkoholia

ei raskasta ruokaa

ulkoilua ja liikunta viisi tuntia ennen nukkumaan menoa

säännölliset elämätavat yleensäkin

rauhallinen ilta

ei telkkaria enää myöhään, eikä missään nimessä mitään kiihdyttävää (esim kauhumurha-yms ohjelmi)

ei liian hyvää kirjaa

jos silti et nuku tai heräät kesken unien,nouse ylös ja tee jotain rauhallista. Älä stressaannut siitä, että et nuku. (heh helposti tehty...)

jos unettomuus johtuu siitä, että asioita pyörii päässäsi, etkä siksi saa enää unta. Pidä yöpaivakirjaa, johon kirjoita, mikä painaa mieltä ja lopuksi kirjoita, että nyt ne on tallennettu tähän. Mun ei tarvitse niitä enää miettiä. Mietin niistä sitten huomenna päivällä. Hetken päästä se jopa auttaa. Kokeiltu on.

Ei kannata päästää unettomuutta krooniseksi, vaan hae apua, jos näilläkään keinoilla ei uni tule.

Itse olen vältellyt uni- ja nukahtamislääkkeitä, kun pelkään niiden sivuvaikutuksia eli esim. sitä, että seuraava päivä on sitten tosi huono, kun lääke tekee tokkuran olon vielä päivällä. Uni ei kuitenkaan ole lääkkeillä samalaista kuin normaali uni. Pelkään myös henkistä ja fyysistä riippuvuutta niihin. Ehkä turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi