Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemusta ristipurennasta / oikomahoidosta?

Vierailija
23.03.2010 |

Pojallani todettiin ristipurenta eli alahampaat tulevat hampaat yhteen purtuna edemmäs kuin ylähampaat. Hammaslääkärin mukaan tila vaatii oikomahoitoa, itse epäilen..siis että olisiko tuosta oikeasti haittaa, jos ei oikoisi?

Kysynkin, onko jollakulla täällä vastaavasta kokemusta ja millaistahan oikomishoitoa ko. vaiva vaatii? Itselläni kun ei ole oikomisista mitään kokemuksia. Vähän pelottaa lapsen puolesta, että tuleeko hankalaa/kivuliasta/kavereiden haukkumista..

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni ei lapsena hoidettu ja lukioiästä eteenpäin kävin viisi vuotta lääkäreillä ihmettelemässä päänsärkyjä, purentasärkyjä ja niskakin oli koko ajan jumissa. Vihdoin tajusin mennä oikomishoitoon, nyt raudat toista vuotta, kohta pääsen eroon. Mutta jatkuvat purentakivut ovat kadonneet, jos lapsena olisi hoidettu niin olisi mennyt nopeammin ja paljolta kivulta olisi säästynyt. Aikuisena näiden ongelmien hoito on huomattavasti vaikeampaa!

Vierailija
2/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidetaan, sen parempi. 5-vuotiaalla tytölläni on menossa ristipurennan oikominen ja se vaikein tai inhottavin osuus oli muotin tekeminen, laittaa yökkäämään mutta onneksi kestää vain hetken. Näillä näkymin oikomiskoje joka on siis yläkitalaessa pidetään vuoden verran ja sitten on homma ohi. Oikominen on tärkeää juuri sen takia ettei tulisi mm. kasvojen toispuoleisuutta kun lihaksisto muokkaantuu väärin jos purenta on väärä. Ja tietysti päänsäryt, niskasäryt ym. vaivat ovat tästä seurauksena. Puhe on aluksi vähän sössöttävän kuuloista mutta nopeasti lapsi tottuu laitteeseen ja puhekin normalisoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka se oikominen käytännössä tapahtuu eli mitä sinne suuhun laitetaan ja onko käytössä koko ajan vaiko vain esim. öisin? Onko se siis joku muotti vai sellaiset perinteiset hampaisiin tulevat raudat vai millaista? Ja viekö siis vuosia? Huh.

t. ap

Vierailija
4/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei aikoinaan oiottu, tehtiin sitten aikuisena ja omalla rahalla (onneksi sain pienen perinnön, se meni siihen). Mun lapsella sama vika, oikomishoito aloitettiin 7 vuotiaana. ensin oli pysyvä rauta, joka oli koko ajan suussa. Piti sitä hiukan yli vuoden. Nyt on yöksi laitettava rauta, jota nyt täytyy pitää mielellään myös iltaisin. Nyt lapsi saa uuden raudan, en tiedä onko irroitettava. Hoito voi viedä vielä vuosia, koska kasvaa vielä. Lapsi on nyt melkein 10v.

Vierailija
5/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa aikuisena aiheuttaa esim pahoja päänsärkyjä tai leukasärkyjä, jos ei oiota. Kyseessä ei siis ole mikään pelkästään kosmeettinen haitta. Mulla oiottiin sellaisilla kilatakiraudoilla, ei siis kiinteillä, mutta siitä on kyllä aikaa melkeen 30 vuotta, joten en osaa sanoa miten nykyisin hoidetaan.

Vierailija
6/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettiin sellaiset kumiset lenkit hammasväliin levittämään sitä väliä jotta sen kojeen saisi helpommin paikalleen. Varsinainen oikomiskoje on seuraavanlainen: takahampaisiin yläleukaan tulee sellaiset metalliset renkaat joiden väliin tulee metallinen "häkkyrä" joka on kitalakea vasten. Tämä koje ei millään tavalla näy ulospäin eikä tuossa hampaiden etupinnalla ole mitään näkyvissä. Koje on paikallaan koko ajan, sitä vain välillä kiristetään tiukemmalle jotta saadaan yläkitalaki leviämään ja hampaat asettumaan oikeaan purentaan. Puolesta vuodesta vuoteen on se yleinen aika kun koje on suussa.

Vierailija
7/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman alkaa selviämään, mistä on kyse. Iso juttu kyllä. Lisääkin saa kommentoida :)

t. ap

Vierailija
8/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noinhan se juurikin menee.

Ja suosittelen minäkin, meillä esikoisella oittu nyt jo kahteen kertaan hampaita ja hyvin mennyt. Itselläni oiottiin myös lapsena.

Vierailija
9/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäisi aloittaa tuo oikomishoito ja ajattelin että ei kai nyt vielä 5-vuotiaana??? Olin aika yllättynyt mutta kun hammaslääkäri perusteli hoidon tarpeellisuuden niin tulin siihen tulokseen että parempi hoitaa heti eikä sitten myöhemmin. Itseäni jännitti eniten nimenomaan sen muotin teko tai lähinnä jännitin sitä että lapsi ei suostukaan koko hommaan. Mutta hienosti se meni eikä koko kojeen olemassaoloa enää juurikaan edes huomaa. Purkan syönti ja tietyt tahmeat karkit kyllä kiellettiin ettei se koje irtoa. Muuten ei eroa ole normaalielämään. Niin ja se piti mainita että hampaissa saattaa tuntua jomotusta ja särkyä aluksi mutta menee kyllä ohi ja kannattaa varata keittoruokaa ja särkylääkettä kaappiin. Tsemppiä, hyvin se menee ja poikasi saa hurmurin hymyn!

Vierailija
10/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ehdottomasti oikomishoitoihin mahdollisimman pian. Aina helpompi ja nopeampi oikoa lapsena, kuin aikuisena, ja kaikki purenta ongelmat yleensä aiheuttaa jonkinlaisia ongelmia myöhemmällä aikuisena. Jokaisen tilanne on tietysti omanlaisensa, mutta ehdottomasti oikomaan, jos hammaslääkäri on sitä mieltä!

Nykyään puututaan onneksi melko aikaisin noihin purenta ongelmiin, ennen aloitettiin myöhemmällä iällä, ja ei yhtä huolella kuin nykyään.

Siksi itselläni, ja monella tutullanikin on monenlaisia ongelmia hampaista johtuen.

Meillä on esikoisella raudat, ollut viime syksystä asti, tosin meillä on eri tilanne kuin teillä, eli liian ahtaat välit, rautahampaat ei olisi mahtuneet tulemaan suoraan, joten pojalla on siis yöraudat, ja tulee olemaan vielä pitkään. Toki lasta harmitti raudat, mutta kun selittää lapselle miksi kannattaa niitä käyttää, niin käyttää ihan mielellään. Olen muutenkin ehdottomasti sitä mieltä, että nyt hoidetaan jo lapsena kuntoon hampaat, ja niin kauan kuin tarve vaatii.

Tosin, minulla on itselläni ongelmia purennan kanssa, siitä aiheutuen pääkipua, niska/hartiakipua, leuat jumii..jne jne.

Voi kun olisi lapsena puututtu aiemmin, ja pidetty pitempään. Minulla on siis edelleen ongelmia, mutta nyt aikuisena ne hoidot maksaa, ja paljon!

Älä siis epäile mitään, vaan teette juuri niinkuin hammaslääkäri sanoo olevan tarpeen!

Vierailija
11/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä jännittää, mutta helpottaa kun tietää mitä tuleman pitää - ja ettei se nyt sentään ikuisuutta kestä :)

t. ap

Vierailija
12/29 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun kannustus on lapselle tärkeää, koska lapsi varmasti jännittää rautojen laittoa jne.

Vaikka sinua itseäsi jännittäisi ja mietityttäisi asia, näytä lapselle, että olet varma siitä, että se on lapsen parhaaksi, kerrot siitä, kuinka hampaita on helppo oikoa kun on vielä lapsi, ja että monilla lapsilla on ihan sama tilanne ja raudat.

Rohkaiset ja kannustat siihen, ja vakuutat, että kukaan ei kiusaa, eikä naura jne..useimmat raudat on kuitenkin niitä, jotka ei päälle päin näy!

Tsemppiä, niin äidille, kuin lapselle :)

Vierailija
13/29 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojallani on nyt tuollainen kitalaessa kiinni oleva, metallipiikillä kiristettävä oikomiskoje mutten ole edelleenkään aivan varma, miten se toimii. saisinko siis sinulta jotain ohjetta kiristämiseen, kiitos ;)?

Nimim. Epätietoinen Hämeestä

Vierailija
14/29 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla aloitettiin ristiinpurennan oikominen ensin kiinteällä raudalla, lapsen yläleukaa levitetään. ( 7v) Sen jälkeen sai oikomiskoneen jota käytettään yöllä, muistuttaa jääkiekkoilijan hammassuojaa. Nyt sai toisen samanlaisen, entinen jäi pieneksi. Eka hamamsraurta vaati totuttelua, tottui viikossa syömään yms. Tämä yörauta ei haittaa eloa. Edessä vielä useamman vuoden työ, lapsi nyt 10 v. Minulla itsellä ei aikoinaan korjattu, maksoin aikuisena sit oikomishoidosta itseni kipeäksi. Aiheutti päänsärkyä, kulmahampaat rupesi kaatumaan ja aiheuuti myös esteettisen ongelman, näytin siltä kun olisin jatkuvasti vihainen.

Toiki aloitatte hoidon.

Vierailija
15/29 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana aloitettiin oikomishoito periaatteella "ehkä vuosi niin se on siinä". Aloitettiin tuollaisella kitalakivirityksellä, siirryttiin muihin, ja yhteensä oikomishoitoa kesti 10 vuotta, kunnes todettiin, että se on ollut täysin turhaa, koska lapsen leuka kasvaa melkein täysi-ikäiseksi, ja purenta siinä samalla.

Lopputulos oli 10 vuotta eri kokeiluja, jatkuvaa kipua, paino-ongelmia (kipujen takia ei pystynyt syömään mitään kiinteää pitkiin aikoihin) koulukiusaamista ja entistä huonommat hampaat.

20-vuotiaana sain sitten parin vuoden tauon jälkeen raudat takaisin vuodeksi, jonka jälkeen leikkauksella siirrettiin leukoja, ja tämän jälkeen vuoden rautojen käytön jälkeen purenta ja hampaat oli hyvät.

Nyt olen tyytyväinen, mutta vielä tyytyväisempi olisin, jos tuo turha 10 vuoden työ olisi jätetty väliin.

Itse en lastani päästäisi oijottavaksi ennenkun on leuat kasvaneet lopullisiin mittoihinsa, ja purennasta oikeasti tiedetään jotain,

Vierailija
16/29 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun leuat kasvavat, silloin se on helpointa ja leukojen kasvuun voi vaikuttaa. Vaikeampaa oikominen on aikuisena.

Vierailija
17/29 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oikoja aloitti ristipurennan korjaamisen tikutuksella ja vasta sen jälkeen olisi aloitettu järeämpi oikomishoito.

Suurin osahan ristipurennoista saadaan korjattua tikutuksella, se on helppo ja vaivaton tapa korjata ongelma - vaatii toki vanhemmilta päivittäistä osallistumista.

Vierailija
18/29 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä ei hoidettu lapsena, koska siitä ei ollut vaivaa eikä oireillut. Aikuisena sitten jouduin oikomishoitoon kärsittyäni vuosia päänsärystä sekä niska- ja selkäjumista, hoitona oikomiskoje ja leikkaus. Tai ei se ehkä joutumista ollut, siinä vaiheessa se oli kyllä pääsemistä, töihin ja kouluun menin kipulääkkeiden voimalla ja olin joutunut olemaan useilla sairauslomillakin kipujen ja selkävaivojen vuoksi. Eli suosittelen minäkin hoitamaan heti vaan purennan kuntoon.

Vierailija
19/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä on parhaillaan 3 eri häkkyrää suussa yö aikaan,päivällä vaan yksi.

Vuodet on vieriny ja hampaat suoristuu ym.

Alku valitusten jälkeen kun tottui niin hyvin meni.

Välillä kun sanon,että ole yksi yö ilman jotain kojetta,ei halua on jo niin tottunut niihin.

Alkuun aina hankalaa lopussa kiitos seisoo,pätee tässä hyvin.

Vierailija
20/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teille sellaista ehdotetaan kannattaa ottaa vastaan. Kunnallisesti ei tarjota kuin niille jotka todella tarvitsevat hoitoa.

Minulle on tehty oikomishoitoa 20 vuotta sitten. Häkkyrää jos toista oli vuosikaudet suussa. Loppujen lopuksi todella pieni vaiva että saa kauniit hampaat!

Nyt oma lapseni on aloittanut oikomihoitoputkensa. Hänellä suussa jo edellä kuvattu rautalankahäkkyrä kitalessa. Toka vrk oli pahin. Annoin jäädä jopa pois koulusta kun oli niin kipeä. Siitä kun selvisi niin ei haittaa elämää yhtään. Kuka nyt kiusatuksi tulisi hammasrautojen takia?? kaikillahan nykyään on sellaiset!

Kyllä minuakin hirvitti kun lapsen kanssa mentiin hammaslääkäriin ja näin mitä ne sinne lapsen suuhun meinaa asentaan. Itse en halunnut näyttää omaa pelkoani laitetta kohtaan vaan olin "reipas." Kerroin omat kokemukseni rehellisesti ja kannustin lasta. Loppujen lopuksi minä taisin olla nyt se joka pelkäsi enemmän.

Oikeesti nyt se on helppo ja halpa korjata ja palkinto on kaunis hymy :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän