Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö jotain luonnonuskonnoista ja mitä ajattelet niistä?

Vierailija
20.03.2010 |

"Luonnonuskonnot ovat elämää juhlistavia, omaan kokemukseen perustuvia uskontoja ja elämäntapoja. Suurimpana yhteisenä tekijänä eri luonnonuskonnoilla on kunnioitus luontoa ja sen kiertokulkua kohtaan. Luonnonuskonnoissa ihminen nähdään osana tätä loppumatonta kiertokulkua; ei erillisenä, ylempänä tai alempana. Luonnonuskonnoille on ominaista pyrkimys tasapainoon.

Jumaluuskäsitys vaihtelee voimakkaasti perinteestä toiseen, yleisimpänä kuitenkin lienee panteismi, koko universumin pitäminen pyhänä. Toisena vallitsevana näkökulmana on animismi, usko siihen, että kaikella (myös kivet ja puut) on oma sielunsa. Ja kolmantena polyteismi, usko siihen, että jumaluudella on useat eri kasvot tai että on useita eri jumaluuksia, jotka edustavat luonnon ja elämän eri puolia, yhtälailla feminiinisiä kuin maskuliinisiakin. Näkökulmia on yhtä monta kuin luonnonuskontojen harjoittajiakin. Suurin osa luonnonuskonnoista pohjautuu vanhoihin, esikristillisiin uskontoihin kansanperinteen ja/tai rekonstruktion kautta.

Luonnonuskonnoiksi voidaan luokitella esim. asatru, wicca, maakeskeinen uuspakanuus, Gaia-henkisyys, muinaissuomalaisen tai-eurooppalaisen uskonnon harjoittaminen; esim. druidismi ja uus-samanismi."

http://www.lehto-ry.org/uskonnot.html

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän lukenut virolaisesta muinaisuskonnosta, joka on osittain säilynyt tähän päivään asti. Se on maauskonto (vir. maavald).

Virossahan ei tuo kristinusko lyönyt läpi ihan niin hyvin, kuin vaikkapa Suomessa. Myös Latviassa on säilynyt tätä muinaisuskoa. Suomalais-ugrilaisista kansoista marit ja samojedikansat ovat myös säilyttäneet luonnonuskoaan.

Vierailija
2/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmitonta huuhaata :)

Nim mukana aikana kun Lehtoa perustettiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Virossa maauskontoa tunnustaisi jopa 10 prosenttia. Aika mielenkiintoista.

Olen vähän lukenut virolaisesta muinaisuskonnosta, joka on osittain säilynyt tähän päivään asti. Se on maauskonto (vir. maavald).

Virossahan ei tuo kristinusko lyönyt läpi ihan niin hyvin, kuin vaikkapa Suomessa. Myös Latviassa on säilynyt tätä muinaisuskoa. Suomalais-ugrilaisista kansoista marit ja samojedikansat ovat myös säilyttäneet luonnonuskoaan.

Vierailija
4/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä nyt sitten on huuhaata. Uskonto on toisille totisinta totta, toiselle huuhaata.

#2, itse ateisti

Vierailija
5/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luonnonuskonnot ovat elämää juhlistavia, omaan kokemukseen perustuvia uskontoja ja elämäntapoja. Suurimpana yhteisenä tekijänä eri luonnonuskonnoilla on kunnioitus luontoa ja sen kiertokulkua kohtaan. Luonnonuskonnoissa ihminen nähdään osana tätä loppumatonta kiertokulkua; ei erillisenä, ylempänä tai alempana. Luonnonuskonnoille on ominaista pyrkimys tasapainoon."

Vierailija
6/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

shintolaisuus on eräänlainen luonnonuskonto koska siinä palvotaan luonnonkohteita ja esi-isiä sekä pyhiä paikkoja, kuten kotialttaria ja Fuji-vuorta. Se on enemmänkin jonkinlainen elämänfilosofia jossa ei esim. ole pyhää kirjaa.

Vierailija
7/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipuun häntä kohtaan. Ihminen etsii Jumalaa monesti epäjumalista ja mm. luonnonuskonnoista. Ne eivät ole tie pelastukseen, ja siksi meidän tuleekin noudattaa lähetyskäskyä ja viedä ilosanoma kaikille kansoille.

Vierailija
8/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipuun häntä kohtaan. Ihminen etsii Jumalaa monesti epäjumalista ja mm. luonnonuskonnoista. Ne eivät ole tie pelastukseen, ja siksi meidän tuleekin noudattaa lähetyskäskyä ja viedä ilosanoma kaikille kansoille.

tärkeintä on hiljentyminen, rukous, yhteyden tunne. Ja siksi meidän tulee noudattaa sitä periaatetta, ettei yritetä tunkea omaa uskontoa muiden kansojen kurkuista alas, vaan kunnioitetaan toisiamme ja pyritään elämään rauhanomaista rinnakkaiseloa.

Vierailija
9/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siitä lukenut? Kiinnostavaa...

Vierailija
10/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa suomalaisuus on luonnollisuuden ylistystä kauneimmillaan.

Tulee mieleen laulu "kivi on mun kirkkoni...".

Juuri suomalaisten vahva side luontoon ja sitä kautta vankka ja terve psyyke on ollut aina läntisen valloottajan suurin pelko.

Sama propaganda on edelleen päällä; suomalaisten luontoside täytyy kääntää muotoon metsäläisyys, junttius jne.

Vierailija
11/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samaan aikaan voi olla kristittykin, jos niin haluaa.

Jännä, että tosiaan voit ajatella niin, että oma uskontosi olisi ainoa oikea ja muiden jumalat epäjumalia... Onneksi on myös uskontoja, joissa suhtaudutaan paljon hyväksyvämmin toisten ihmisten palvomiin jumaliin.

Vierailija
12/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkäsin wiccalaisuuden koska en usko hyvyyteen.

Vierailija
13/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niissä on luultavasti yhtä paljon järkeä kuin muissa uskonnoissa, valtauskontomme mukaan lukien.

Vierailija
14/21 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotaanko koulun uskonnon tunneilla luonnonuskonnoista? Miten paljon? Nehän ovat olleet olennainen osa suomalaista kulttuuria (ennen kuin kristinuskosta tehtiin suomalaisten uskonto ja osa suomalaista kulttuuria).

Vierailija
15/21 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Wiccojen käsitys tuonpuoleisesta? Entä miten ihmisestä tulee wicca? Mistä idea lähti?

Wiccan aikakäsitys on kehämäinen, niin vuodenkulun kuin koko elämänkaarenkin suhteen. Kuoleman jälkeen ihmisen henki siirtyy edelleen, ei vain lakkaa olemasta. Siitä on eri mielipiteitä, syntyykö tämä "sielu" sellaisenaan uudelleen (ihmisenä) vai tapahtuuko jotakin muuta. Itse uskon, että kuollessani henkeni palaa osaksi jumaluutta, josta sitten "irtoaa" henkeä syntyviin ihmisiin, eläimiin ja kaikkeen elävään. En usko syntyväni uudelleen tässä ns. samassa kokoonpanossa.

Tyypillistä on, että wicca ensi kertaa Wiccasta kuullessaan tuntee voimakasta samastumisen tunnetta ja hämmästystä siitä, että on olemassa muitakin samanlaisia ja että asialle on nimikin. :) Itse esimerkiksi kirjoitin jo lapsena hyvin wicca-henkisiä tekstejä (jumaluuksista, vuoden kierrosta, auringon ja kuun symboliikasta ym.), vaikken asiasta tiennyt muuten tuon taivaallista. En siis osaa sanoa, milloin minusta tuli wicca. Virallisesti toki aloin opiskella aihetta teini-iässä siitä ensi kerran kuultuani ja omistin itseni tälle polulle n. 20-vuotiaana. Nyt olen vähän vaille 30.

Wicca nykymuodossaan perustettiin 1940-luvulla Iso-Britanniassa. Se ammentaa kuitenkin huomattavasti vanhemmista, esikristillisistä uskonnoista ja perinteistä. Wicca on hyvin ei-byrokraattinen uskonto; uskontokuntia tai niiden jäseniä ei kirjata mihinkään, jotkut harjoittavat uskontoa omissa piireissään, toiset (kuten minä) yksin. Ei ole olemassa mitään yksittäistä auktoriteettia, joka sanelisi käytäntöjä, vaan kyseessä on pikemminkin yhteinen ns. verenperintö, käsitys maailmasta. Toki on olemassa tekstejä ja tapoja, jotka ovat yhteisiä useimmille wiccoille.

Vierailija
16/21 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä on, että wicca ensi kertaa Wiccasta kuullessaan tuntee voimakasta samastumisen tunnetta ja hämmästystä siitä, että on olemassa muitakin samanlaisia ja että asialle on nimikin. :) Itse esimerkiksi kirjoitin jo lapsena hyvin wicca-henkisiä tekstejä (jumaluuksista, vuoden kierrosta, auringon ja kuun symboliikasta ym.), vaikken asiasta tiennyt muuten tuon taivaallista.

Olen aina tuntenut käsittämätöntä vetoa jooga-meditaatio-tyyppiseen uskonnollisuuteen siitä huolimatta että olen nuoresta asti ollut lievästi sanottuna uskontokriittinen enkä ollenkaan innostunut mistään guruista ja monimutkaisista säännöistä ja saan näppyjä kun menen jonnekin new age -foorumille. Silti olen jotenkin päätynyt noudattamaan tiettyjä juttuja, esim. kasvissyöntiä, askeesin tapaista elämää, meditaatiota. En edes "harrasta" meditaadiota, se tila vaan jotenkin puskee itsestään esiin säännöllisin väliajoin. Taannoin lueskelin ihan sattumalta buddhalaisuudesta ja totesin että tässähän nämä asiat joita olen kerännyt vuosien mittaan ovat. En kuitenkaan aio "ryhtyä" buddhalaiseksi, koska olen - kuinka ollakaan -samaa mieltä kuin tämä Wikipediasta löytämäni teksti:

"Perimätiedon mukaan Buddha sanoi seuraajilleen, ettei pidä uskoa todeksi mitään vain sen vuoksi, että joku toinen väittää sitä todeksi; ei myöskään sen vuoksi, että se oli vuosisatoja vanha perinnäistieto; ei myöskään huhun nojalla; eikä sen vuoksi, että kirjat sen esittävät tai joku vanhan ajan viisas on niin sanonut; ei myöskään sen vuoksi, että olisi mieluista uskoa tai että esitetty näkökohta olisi ensi näkemältä miellyttävä, tai sen vuoksi, että joku pyhimys tai opettaja on niin opettanut. Ainoa koetinkivemme on se, joka on löydettävissä itsessämme. Jos se, mikä on kirjoitettu tai sanottu, on järkevää ja sopii yhteen sen kanssa, mitä ennestään tiedämme todeksi ja järkemme mukaiseksi, pantakoon se koetukselle jokapäiväisessä elämässä. Jos se täten koeteltuna tuntuu edistävän omaa ja lähimmäistemme menestystä, niin se voidaan liittää järjestelmäämme järkevänä mielipiteenä, kunnes intuition valo muuttaa mielipiteen vakaumukseksi ja me voimme todellakin sanoa, että tiedämme."

Muuten olen sitä mieltä että kaikki uskonnot ovat "oikessa" ja tuo sinun wicca-polkusi kuulostaa hienolta!

Vierailija
17/21 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisillä on niin kovin vähän tietoa muista uskonnoista kuin kristinuskosta? Liian monet ihmiset, koulut, tiedotusvälineet jne. haluavat pitää esillä vain "yhtä ainoaa totuutta" eli kristinuskon totuutta.

Miksi vain kristinuskoa pitäisi kunnioittaa? Miksi muiden uskontojen edustajille ei haluttaisi antaa arvoa?

...kun tähänkin ketjuun on pääasiassa vastattu kovinkin myönteisesti ja asiallisesti, mutta tavanomainen suhtautuminen Wiccaan on kyllä jotain aivan muuta. Yleensä siihen suhtaudutaan kokemukseni mukaan joko alentuvasti/huvittuneesti tai sitten ihan järjettömällä pelolla. Molemmat reaktiot loukkaavat, vaikken kovin suurta painoarvoa annakaan muiden mielipiteille (uskonto on mielestäni hyvin henkilökohtainen asia).

t. Akateeminen, farkkuihin ja t-paitaan pukeutuva, perheellinen wicca :)

Vierailija
18/21 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun tähänkin ketjuun on pääasiassa vastattu kovinkin myönteisesti ja asiallisesti, mutta tavanomainen suhtautuminen Wiccaan on kyllä jotain aivan muuta. Yleensä siihen suhtaudutaan kokemukseni mukaan joko alentuvasti/huvittuneesti tai sitten ihan järjettömällä pelolla. Molemmat reaktiot loukkaavat, vaikken kovin suurta painoarvoa annakaan muiden mielipiteille (uskonto on mielestäni hyvin henkilökohtainen asia).

t. Akateeminen, farkkuihin ja t-paitaan pukeutuva, perheellinen wicca :)

Vierailija
19/21 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsitellään siis. Periaatteessa se sisältyy opetusohjelmaan, mutta opettajasta riippuen aihe saatetaan sivuuttaa täysin, koska samaan kurssiin sisältyy myös kristinuskon tulo Suomeen (ymmärrettävistä syistä esim. kristityt opettajat saattavat painottaa tätä puolta).

Kerrotaanko koulun uskonnon tunneilla luonnonuskonnoista? Miten paljon? Nehän ovat olleet olennainen osa suomalaista kulttuuria (ennen kuin kristinuskosta tehtiin suomalaisten uskonto ja osa suomalaista kulttuuria).

Vierailija
20/21 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten ihmisestä tulee wicca? Mistä idea lähti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän