Mitä mieltä tästä, saan edelleen rahaa vanhemmiltani
vaikka olen ihan kohta 30 v.
Katselin juuri tiliotettani ja huomasin, että vanhempani olivat laittaneet tililleni 150 € tämän kuun alussa. Helmikuussa olivat laittaneet 50 €. Tammikuussa 100 € ja joulukuussa 150 €.
Näiden lisäksi vanhempani pari kk sitten meillä käydessään tyrkkäsivät lähtiessä 200 € käteeni eivätkä suostuneet ottamaan rahoja takaisin.
Mitään näistä rahoista EN ole pyytänyt ja aina kun ovat rahatilanteestamme kysyneet, olen sanonut että "pärjäämme ihan ok, kiitos vaan"
Kyllähän tuo raha ihan mukava lisä on, kun olen hoitovapaalla... toisaalta vaan jotenkin "hävettää" saada heiltä rahaa. Tiedän kyllä että heillä on varaa, mutta silti...
Kommentit (12)
äiti ja isä auttaa aina. Autonsakin myivät "edullisesti" että lapsenlapsi tulisi useammin turvallisesti kylään. Appivanhemmille mentäessä jos vien tuliaisia niin tuplasti sen rahan saa lapsi kun kotiin lähdetään, jos vaikka tarvitsee uudet kengät tai jotain. Isä sanoo että sitten kun olisi se perinnön aika niin se raha ei enää ehkä tunnu yhtä tarpeelliselta kuin tässä vaiheessa kun on nuori ja rakentaa elämäänsä. Sisarusten välisestä tasapainosta hän pitää myös tiukasti kiinni. Kiitollinen olen, vaikka joskus nolottaakin...
ja haluaa jakaa ennakkoperintöä, jos heillä on enemmän kuin tarvitsevat. Mun vanhemmat on antaneet vuosien aikana moninollaisia summia, vaikka en ole pyytänyt, mutta tarvetta on ollut. Monillehan vanhemmat ostaa esim ensimmäisen kämpän.
Ap:n kohdalla vaan ihmetyttää, että millaiset veroseuraukset tuosta tulee, jos vanhemmat säännöllisesti laittavat tuollaista tahtia rahaa tilille. Vai ootteko tuurilla selvinneet, ettei verottaja ole huomannut?
Ei siitä veroa tarvitse maksaa, jos lapselleen antaa 100 euroa kuukaudessa.
Äitini makselee ruokaa ja muita kuluja suurinpiirtein samalla summalla.
En ole pyytänyt. Iloinen olen tästä sponsoroinnista, koska olen kotona lasten kanssa.
Ja ei, en ole luuseri (kuten joskus täällä väitettiin kaikkien vanhempiensa sponsoroimien olevan). Maisterinpaperit löytyy ja työpaikkakin kun palata työelämään haluan.
Ei siitä veroa tarvitse maksaa, jos lapselleen antaa 100 euroa kuukaudessa.
Mutta jos säännöllisesti antaa 100 - 200 euroa kuukaudessa, niin kyllä siinä pian jo rajoilla ollaan.
4000 euroa on lahjaveron raja, sen alle ei veroa makseta lahjasta tai ennakkoperinnöstä.
alle 4000/3v. pitää jäädä jollei tahdo maksaa veroja.
alle 4000/3v. pitää jäädä jollei tahdo maksaa veroja.
ttoinen vuosi,kumpainenkin vanhempi.
sitten maksaa ne takas tililleni, kun hänellä on rahaa, eikä verottaja ole tätä seurannut. Mistä se verottaja voisikaan tietää mitä rahoja se äitini tililleni laittelee joka kuukausi. Jotkut hänen laskut kun sattuu olemaan nimissäni
kun täysi-ikäseksi tulin. Minulle on sopinut tämmönen tapa, jokainen omillaan. Tiedän siis, että vanhemmillanikin on aina ollut pienet tulot. Mutta kivahan tommonen tapa on, että annetaan rahaa elämiseen, eikä odoteta että jos sais kaikki rahat viedä hautaan asti :) Omaa lastaan voi aina auttaa.
Minäkin olen jo 30+ ja yhä vain saan äidiltäni rahaa, usein 50-200 euroa "kun te tarvitsette, tai jos vaikka lapset tarvii jotain". Vastikään sain 500e ja kehoituksen käyttää se miehen kanssa kahden tehtävään matkaan, äitini haluaa hoitaa tuolloin lapsia:) Mieheni vanhemmat myös tukevat taloudellisesti esim ostavat kalliita lahjoja (pesukone tms) ja kustantavat lomia. Heillä on hyvä taloudellinen tilanne ja varallisuutta runsaasti esim asuntoja, metsää ym. Meillä taas tällä hetkellä vain toinen työssä, toinen opiskelee. Emme koskaan ole pyytäneet rahaa ja yritän välillä toppuutellakin, heikolla tuloksella tosin. Katson tämän ikäänkuin ennakkoperinnön jakamiseksi. Eikä se ole keneltäkään pois, sisarusten kesken kaikki saavat tasa-vertaisesti. Appeni erityisesti on tässä todella tarkka.