Vesirokkorokote? Onko kokemuksia?
Onko kellään kokemuksia tai mielipititä vesirokkorokotteesta? Kovin tuntuu eri neuvoloissa tulevan erilaisia suosituksia.Jotkut neuvolatädit sanovat, että ehdottomasti kannattaa ottaa ja toiset sanoo, etteivät ottaisi. Ketä uskoa? Rokotevalmistajat markkinoivat tietysti uhkakuvia kauheista jälkitaudeista ym. Mielipiteitä?!
Kommentit (46)
oon nyt 14 ja mut on rokotettu vauvana, ei oo vesirokkoo ollu eikä mitään oireita sen takia. vaikka se vesirokko ei oo itessään paha niin sen jälkitaudit voi olla mut on ne ainakin kivuliaita...
Vähän eri näkökulmasta.
Olin itse 7-vuotias kun muutimme perheeni kanssa Yhdysvaltoihin. En ollut vielä sairastanut vesirokkoa, joten paikalliset terveydenhoitajat vaativat, että minut, veljeni (4 v.) ja siskoni (0,5 v.) rokotettaisiin vesirokkoa vastaan ennen kuin aloitamme paikallisessa koulussa. Näin tehtiin, eikä mitaan jälkioireita tullut.
Lopputulos: Olen nyt 22-vuotias, veljeni on 19, ja siskoni juuri täyttanyt 15 v. Rokotteen otamisesta on kulunut siis reilut 15 vuotta, eika kukaan meista ole vesirokkoa sairastanut. Jos vesirokkorokotetta ei olla vielä liitetty Suomen yleiseen rokotusohjelmaan siinä vaiheessa kun saan itse lapsia, aion ehdottomasti rokottaa heidät vesirokkoa vastaan perusrokotusten ohella.
Täälläkin yks, jonka muksulle laitettiin vesirokkorokote 2-vuotiaana, nyt siis 2 vuotta tuosta kulunut ja vesirokkoa on pyörinyt useampaankin otteeseen päiväkodissa. Ei ole meille tarttunut.
Rokotteesta ei tullut mitään oireita ja myöhemmät altistumiset parantaa vesirokon immuunisuojaa, eli olettaisin ettei tuota tautia meille tule jatkossakaan.
Kuinka erilailla voi vesirokkoon suhtautua. Videossa uutisointia usa:sta ja hollannista jossa ei rokoteta.
Meillä annettiin viidelle heti kun tuli maksuttomaksi. Olin juuri ajatellut että alan vuosittain rokottamaan aina vanhimman. Kellekään ei tullut mitään oireita rokotteesta.
Meillä esikoinen sairasti vesirokon. Oli aivan täynnä rakkuloita, vain vähän ihoa pilkisti sieltä rakkuloiden välistä :( Vahvasti lääkittynä pystyi nukkumaan parin tunnin pätkiä. Syöminen ei oikein onnistunut, mutta eipähän tullut vaippaankaan isommin tavaraa.
Nuoremmalle otettiin rokote heti kun se oli mahdollista. Mitään isompia oireita ei siitä saanut, pari pientä rakkulaa vain tuli. Ainkaaan vielä ei ole vesirokkoa sairastanut, vaikka sitä päiväkodissa ja eskarissa on muutamaan otteeseen ollut.