Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesirokkorokote? Onko kokemuksia?

Vierailija
18.03.2010 |

Onko kellään kokemuksia tai mielipititä vesirokkorokotteesta? Kovin tuntuu eri neuvoloissa tulevan erilaisia suosituksia.Jotkut neuvolatädit sanovat, että ehdottomasti kannattaa ottaa ja toiset sanoo, etteivät ottaisi. Ketä uskoa? Rokotevalmistajat markkinoivat tietysti uhkakuvia kauheista jälkitaudeista ym. Mielipiteitä?!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemuksia tai mielipititä vesirokkorokotteesta? Kovin tuntuu eri neuvoloissa tulevan erilaisia suosituksia.Jotkut neuvolatädit sanovat, että ehdottomasti kannattaa ottaa ja toiset sanoo, etteivät ottaisi. Ketä uskoa? Rokotevalmistajat markkinoivat tietysti uhkakuvia kauheista jälkitaudeista ym. Mielipiteitä?!

Suosittelen. Miksi ei rokota, koska rokote hyvä ja turvallinen. Lastenlääkäri suositteli ja sanoi nimenomaan, että monet rokotukset olisivat hyväksi, mutta valitettavasti joutuu itse maksamaan. Meillä lapset rokotettu kattavasti myös rokotusohjelman ulkopuolelta ja tyytyväisiä ollaan. Haluan satsata lasten terveyteen ja hyvinvointiin.

Vierailija
22/46 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveripiiristä on niin rankkoja kokemuksia. Itsellä oli tosi raju tauti aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan kuin vesirokkoa. Mahatauti se vasta ikävä tauti on!

Vierailija
24/46 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia joka ei useinkaan tule ilmi, on se että vesirokko virus aiheuttaa vyöruusua, joten jos olet sairastanut vesirokon, voi sinulla myöhemmin puhjeta vuoruusu, jos taas olet rokotettu, näin ei pääse käymään...

Ei muuten pidä paikkaansa. Vyöruusuun on oma rokotteensa.

Teksti lainattu sivulta: rokote.fi

"Miten vyöruusu liittyy vesirokkoon?

Vesirokkoon sairastumisen jälkeen virus jää elämään hermosoluihin, josta se voi aktivoitua uudelleen aiheuttaen vyöruusuksi nimetyn taudin, joka ilmenee tavallisesti yli 50 vuoden iässä. Vyöruusun rakkuloissa on infektiokykyisiä viruksia, jotka voivat tarttua vesirokkoa sairastamattomiin ja aiheuttaa heillä vesirokon."

Eli näinollen vesirokkorokote suojaa myös myohemmin mahdollisesti puhkeavalta vyöruusulta.

Vierailija
25/46 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella ei mitään oireita rokotuksesta, toinen sai siitä vesirokon.

sai tuon rokotuksen rokotetutkimuksen kautta. Lapsi oli ihan täynnä näppylöitä (jotka kutisivat vaikka muuta luvattiin) ja melkein viikon 40 asteen kuumeessa.

Kuopukselle en tuota ota, en tuon jälkeen.

Vierailija
26/46 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pyydettiin lapsen 1v3kk neuvolaan resepti vesirokkorokotteeseen, ja se sitten pistetään 1v6kk neuvolassa.

Jäkitauteja voi olla tietenkin, mutta niitä voi olla ihan yhtälailla kun sairastaa sen taudin ilman rokotetta. Ei siinä ole mitään syytä hysteriaan.

Rokotteessahan on sitä heikennettyä virusta.

Vierailija
27/46 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähällä menehtyä vesirokon jälkitautiin.

Omat lapseni olen rokottanut.

Vierailija
28/46 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin esikoisen synnyttyä itselleni vesirokkorokotteen, kun en tautia ollut sairastanut ja vesirokkoa pyöri naapuruston lapsilla. Sittemmin molemmat lapseni ovat saaneet rokotteen, lapsille riittänyt yksi kerta, minulle kaksi rokotetta, jonka jälkeen vasta-aineet näkyivät verikokeessa. Rokote ei ole aiheuttanut mitään oireita meille kenellekään. Mielestäni todella kurja tauti enkä halua sitä lapsilleni. Ja kun sen rokotteella pystyy välttämään, ainakin rajummat versiot taudista. Lapset eivät ole tautia ainakaan tiettävästi saaneet, kun sitä on päiväkotiryhmissä ollut liikkeellä.

Rokote taisi olla nimeltään Varixella.

Vierailija
29/46 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko on erittäin helposti tarttuva tauti, jonka lähes kaikki suomalaiset sairastavat. Taudissa on se ikävä puoli, että se voi aiheuttaa pahoja, jopa hengenvaarallisia jälkitauteja. Moni haluaa, että lapsi sairastaa vesirokon mahdollisimman pienenä, koska aikuisille tauti on lapsia vaarallisempi, mutta valitettavasti myös pikkulapsia kuolee tautiin silloin tällöin. Suomessa uutisoitiin yhdestä tapauksesta tänä talvena. Tämä ikävä tapaus herätti minut rokotuttamaan omat lapseni. Lääkäri joka omille lapsilleni kirjoitti rokotteet, kertoi että omassa ammatissaan kohtaa usein vaikeaa vesirokkoa sairastavia pikkulapsia ja suositteli ehdottomasti rokotetta.

Vierailija
30/46 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan halpaa, mutta olen sen valmis maksamaan, jos sillä välttää taudin. Kalliimmaksi tulee olla monta päivää töistä poissa.

Vierailija
31/46 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain tuosta että todistettu!? että vyöruusua tulee enemmän rokottamattomille kuin rokotetuille.

Vierailija
32/46 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen itselleni parikymppisenä ottanut kun en sitä ollut sairastanut (katsottiin vasta-aineet ennen rokottamista). Minulle se oli kannattava, koska aikuisiällä sairastettu vesirokko on usein paha, lapsena sairastettu on todennäköisemmin lievä kuin paha (lisäksi lapset aika usein kokevat kuumet sun muut eri lailla kuin aikuiset mutta ei siitä sen enmpään). Ja jos vesirokon sairastaa raskaana, on se vaarallista etenkin lapselle. En saanut rokotteesta mitään oireita.

Perusterveelle lapselle en ottaisi rokotetta (enkä ole ottanutkaan). Ei-perusterveelle ottaisin. En ajattele ollenkaan rokotteesta aiheutuvia harvinaisia ongelmia, vaan sitä, että vesirokon sairastamattomuus lisää huomattavasti riskiä aikuisiän vyöruusuun. Tästä syystä vesirokkorokote ei myöskään kuulu rokotusohjelmaan!!! Ei olisi kannattavaa siirtää yhden ikäryhmän ongelmia toiselle ikäryhmälle.

Vierailija
33/46 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä, joilla ei ole vesirokon vasta-aineita on ollut aina. He sairastuvat helpommin vyöruusuun, sillä saman viruksen eri muoto aiheuttaa sekä vesirokon että vyöruusun. Luonnollisesti sairastettu vesirokko tuottaa kehoon monenlaisia eri vasta-aineita, jotka sitten reagoivat viruksen eri muotoihin myös tulevaisuudessa. Vesirokkorokotteessa on ainoastaan puhdasta "tapettua" vesirokkovirusta, joka saa kehon muodostamaan ainoastaan tätä yhtä tiettyä vasta-ainetta (ei montaa, kuten luonnollisesti sairastettuna).

Näin sen voi todistaa. Käytäntö on eri juttu. Muista rokotteista tosin on kokemuksia ehkä pidemmältäkin ajanjaksolta.

Vierailija
34/46 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia joka ei useinkaan tule ilmi, on se että vesirokko virus aiheuttaa vyöruusua, joten jos olet sairastanut vesirokon, voi sinulla myöhemmin puhjeta vuoruusu, jos taas olet rokotettu, näin ei pääse käymään...

Ei muuten pidä paikkaansa. Vyöruusuun on oma rokotteensa.

Vierailija
35/46 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska oma lapsesi sairasti sen lievänä. Lievänä sairastanut lapsi voi saada rokon uudestaan. Verestä voi tutkia vasta-aineita, joko niitä ei ole tai sitten niitä on liian vähän. Eli joko ei ole sairastanut tai sitten on sairastanut niin lievästi, että vasta-aineita ei ole muodostunut tarpeeksi suojaamaan taudilta.

Vierailija
36/46 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vajaa 2-vuotiaana, eikä mitään tullut, kuten ei mistään muustakaan rokotteesta ole tullut. Halusimme rokotuttaa, koska odotin vauvaa eikä vesirokko ollut oikein tervetullut pikkuvauvavaiheessa. Vesirokko voi olla vauvalle tosi vakava tai jopa kuolemaan johtava.

Vierailija
37/46 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös omat lapseni rokotuttanut rokotteella. Olen siis neuvolan th, mutta ennen tätä työtäni työskentelin lastenosastolla, jossa ei ollut ihan tavatonta, että hoidossa oli vesirokkoinen lapsonen :(. Mieleen on jäänyt 6kk ikäinen vauva, joka oli kyllä tosi kipeä, onneksi selvisi.

Vierailija
38/46 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 3- ja 6-vuotiaat saivat rokotteet. Olin päättänyt antaa sen esikoiselle, mikäli ei ole ehtinyt sairastaa tautia ennen koulun alkua. Otettiin sitten samalla kuopuksellekin. 

Tähän mennessä on ollut positiiviset kokemukset. Rokotteesta ei tullut oireita, eivätkä ainakaan vielä ole saaneet rokkoa, vaikka sitä onkin ollut lähipiirissä. Ei tarttunut edes vesirokkoisen vauvan halailemisesta.

Mitä tulee rokotuksen suojatehoon, olen ymmärtänyt, että rokotetun altistuminen pk:ssa ym. liikkuville epidemioille vielä tehostaa rokotuksen antamaa suojaa tehden siitä vähintäänkin yhtä tehokkaan kuin itse taudin sairastamisen.

Syy, miksi vesirokkorokote ei ole vielä yleisessä rokoteohjelmassa on käsittääkseni vain ja ainostaan taloudellinen. Sen lisäämistä rokoteohjelmaan on yritetty jo pitkään, mutta se on kaatunut aina sen kalleuteen. Lääketieteellisesti ollaan yksimielisiä siitä, että rokote on parempi vaihtoehto kuin taudin sairastaminen.

Vierailija
39/46 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2010 klo 16:35"]

[/quote]

Itse asiassa tuo on väärää tietoa. Vesirokon voi sairastaa kahteen kertaan, toisella kierroksella se voi tulla vyöruusuna. Vesirokkorokotteen pelätään oikaisevan tätä luonnollista taudinkulkua siten, että lapsi saakin vesirokkotartunnan mukana vesirokon sijasta heti vyöruusun. En ottaisi enkä ota tuota riskiä lapselleni.

Vierailija
40/46 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2010 klo 16:35"]

[/quote]

Itse asiassa tuo on väärää tietoa. Vesirokon voi sairastaa kahteen kertaan, toisella kierroksella se voi tulla vyöruusuna. Vesirokkorokotteen pelätään oikaisevan tätä luonnollista taudinkulkua siten, että lapsi saakin vesirokkotartunnan mukana vesirokon sijasta heti vyöruusun. En ottaisi enkä ota tuota riskiä lapselleni.

[/quote]

itse asiassa sinulla on väärää tietoa.

Vesirokkorokotteen ei ole osoitettu edesauttavan vyöruusun puhkeamista rokotetuille. Sen sijaan rokotusten yleistyminen saattaa aiheuttaa vyöruusun yleistymisen, ROKOTTAMATTOMIEN, taudin sairastaneiden aikuisten keskuudessa (koska rokotteiden myötä epidemiat eivät olisi enää yhtä yleisiä, eivätkä aikuiset saisi niistä enää luonnollista tehostetta suojalleen). pidemmällä aikavälillä tämä haitta tietysti poistuisi, kun lähes kaikilla olisi rokotteet, vesitokkoepidemioita ja vyöruusuakaan ei enää samassa mittakaavassa olisi. Harmi, että lapset kärsivät tässä asiassa aikuisten takia, jos tästä syystä rokoteohjelman uudistamisessa vitkutellaan.

vyöruusu ei siis todellakaan ole oikea peruste jättää rokottamatta, päinvastoin.

http://rokotetutkimus.fi/rokotteet/tutkittavat_rokotteet/Vesirokkorokote.html