Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdään makaroonivelliä?

Vierailija
18.03.2010 |

Meillä oli kotona kun olin pieni. Tehtiinkö se edellisenpäivän makaroonintähteistä? Maitoa ainakin siinä oli.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja alakoulun puolella oli joskus makaronivelliä. Ala-asteelta pääsin siis 1980. Yläasteella ei enää ollut.

Lisälsi eri kunnissa eri ruuat.

Vierailija
2/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nams, meilläkin sitä syötiin kun olin pieni ja ai että se oli hyvää. Ei kai se ole kummempi kuin että makarooneja keitetään vedessä ihan lötköksi ja lopuksi maitoa ja suolaa. En tarkempaa reseptiä tiedä, pitäis kysyä äidiltä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkaan jämä-makaronit maitoon, sekaan pikkuhitunen vehnäjauhoa (siis ihan vähän), ja sokeria. Rippu suolaa kun on keitelty valmiiksi.

Vierailija
4/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika köyhä ruoka.



Meillä oli kerran makaronivelliä ruokana ala-asteella ollessani. Minun oli jo tuolloin, noin kymmenen vanhana, vaikeaa uskoa, että se oli oikea ruokalaji; maitoa ja makaronia.



Vierailija
5/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä makaronit ylikypsiksi suolavedessä. Kaada sitten vedet pois ja lisää joukkoon maitoa. Itse laitan vielä maidon lisäksi hieman vehnäjauhosuurustetta (siis muovikippoon vehnäjauhoja, loraus maitoa päälle, kansi kiinni ja hörskytys -> tasainen jauhosuurus).



Hämmentele vielä hetki, jotta suurus ehtii kypsyä ja sitten lopuksi suolan tarkistus ja nokare voita joukkoon :)

Vierailija
6/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä jälkkäri tai välipala.



Keitettyjen makaronien sekaan siis maitoa, reilusti voita ja vähän suolaa. Keitellään hetken aikaa ja sit ääntä kohti. On hyvää! (Eikä mitään sokeria sekaan *nih* Jotkut yrittää tunkea sitäkin...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valkonenkastike, juustokastike on sama asia kuin puuro joka keitetty maitoon!

-Ihme jengiä kaikessa ruuan järkeilyssään!

Syö vaikka porkkana puuron seuraksi. Tarhassa ja koulussakin tarjotaan juurespala. ;)



Mutta juu: jämämakaroonit kattilaan, sekaan maitoa ja suurusta vehniksellä. Itse laitan jauhot vesitilkkaan niin ei klöntsäänny.

Sitten vaan keitetään, siis kaikki puurot ja kastikkeethan keitellään hetki jauhoineen.



Tietty voi erikseen keittää puuroa varten makaroonit, mutta taloudellistahan se on ja helpottaa äidin työtä jos keittää ensin paljon makaroonia: tekee vaikka ensin makaroonia johonkin ruokaan, toisesta osasta tekee makaroonilaatikkoa ja kolmannesta iltapuurot. Ei tartte olla kokoajan tekemässä ruokaa.

Sama muustakin ruuasta. Iso määrä kerralla kypsäksi ja teet pari kolme ruokaa siitä.



Ahvenanmaanpannukakkua ja sämpylöitä jämäruuista!

Vierailija
8/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintoarvoltaan parempia.Makaroonivelli on ihan yhtä hyvää ,kun laittaa voita sekaan ja vehnäjauhoja,Ei kait sitä olekkaan tarkoitettu ainoaksi ruuaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ihan oikeaa ruokaa ollut ainakin minun lapsuudessani. Ei tosin oltu mikään huipputuloinen perhe ;-)

Me muksut tykättiin kyllä kovasti tästä ruuasta. Ei sitä tietysti kauhean usein ollut, mutta välillä. Eikä tehty mistään jämämakaroneista vaan ihan varta vasten keitettiin. Monesti vähän kuivahtanutta tummaa leipää uitettiin lautasella pehmeämmäksi. Hyvää oli!

Vierailija
10/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauho on SUURUSTE! :D

Se maito jää muuten maidoksi..



Ja hei camoon: vilja on hei rakkaani aina eri jos sen tekee eri kerroksista. Valkonen vilja on tehty siitä mössöstä sisuksesta, kuidut on siinä pinnassa.



7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääruokana tarjoiltiin.

Tämä siis 1980-luvulla.

Ei se mikään "ruokalaji" olekaan

Vierailija
12/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tykättiin, ja nyt omat lapset. Mä teen näin: keitä makarooneja vähäisessä vesimäärässä n. 5 min. Lisää maitoa ja anna kiehua vielä, että makaroonit on täysin pehmeitä, ja maito on ihanasti paksuuntunut. Mausta suolalla ja voinokareella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusi iltapalaksi velliä ,vielä itse tykkäsi keittää.Muuten kaurapuurokaan ei pidä pitkään nälkää poissa, keitän joskus aamuksi,vähän ajan perästä on kovempi nälkä.

Vierailija
14/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääruokana tarjoiltiin.

Tämä siis 1980-luvulla.

Ei se mikään "ruokalaji" olekaan

Eikä meillä kyllä koulussa sitä ruokana ollut... Mummo sitä aina keitteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääruokana tarjoiltiin.

Tämä siis 1980-luvulla.

Ei se mikään "ruokalaji" olekaan

Eikä meillä kyllä koulussa sitä ruokana ollut... Mummo sitä aina keitteli.

Oltiin varmaan eri kouluissa ;)

Vierailija
16/16 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Kuule keitä makaronit maidossa ja mausta mielesi mukaan...



As simple as that!



Ei kauravelliäkään yleensä kaurapuuron tähteistä tehdä :D