Miten häirikköpentu saadaan pois koulusta? Lapseni luokalla on aivan
Kommentit (68)
Olisitpa sinäkin saanut aikanasi oikeanlaista hoitoa niin persoonasi ja luonnevikasi olisi saatu korjattua. Olenko minä sanonut että, lastani hyysätään?
Minä äitinä sain lapseni viimein hoitoon! Ja tiedätkö, lapseni käy tavallista koulua tavallisessa 26 opilaan luokassa! Hänen ongelmat ei näkynyt koulussa. Tekstisi on sairasta mutta hyvähän se on näin nettipalstalla kasvottomana ja nimttömänä, tietämättä juurikaan mitään, loukata toisia ihmisiä.
hirveä lapsi.
Kukaan täysjärkinen ihminen ei kirjoita ap:n tavoin. Ihmettelen myös vastaajien lukutaitoa. Miten olette lähteneet keskustelemaan ap:n räikeän huonon kirjoituksen johdosta.
Kuinka moni haluaa, että oma lapsi saa opiskella rauhallisessa luokassa?
Kuinka moni on valmis hyväksymään sen, että yksi oppilas lyö, uhkailee, rikkoo tavaroita ja tekee opettajan työstä mahdotonta juuri teidän lapsen luokassa? Aivan sama mikä syy siellä taustalla on.
Mä en ole puhunut mistään muista kuin niistä häirikköpennuista, jotka piinaavat muita koulussa. Mä olen myös kirjoittanut, että omilla lapsilla on e-lapsia kavereina.
Musta sekin on jännää näissä keskusteluissa, että e-lasten äidiellä on oikeus taistella lastensa puolesta ja pitää väkisin tavallisessa luokassa, koska se on e-lapselle parasta. Mutta tavallisen lapsen äiti ei saisi taistella omansa puolesta, jotta tällä olisi normaalit kasvuolosuhteet ilman jonkun häirikköpennun aggressioita.
Ja toistan vielä: mua ei haittaa yksikään e-lapsi, joka ei ole "omiltani pois". Mutta mun lasten ei tarvitse olla kenenkään häiriintyneen kersan nyrkkeilysäkkejä tai "sosiaalisen kasvun mahdollistajia".
Olisitpa sinäkin saanut aikanasi oikeanlaista hoitoa niin persoonasi ja luonnevikasi olisi saatu korjattua. Olenko minä sanonut että, lastani hyysätään?
Minä äitinä sain lapseni viimein hoitoon! Ja tiedätkö, lapseni käy tavallista koulua tavallisessa 26 opilaan luokassa! Hänen ongelmat ei näkynyt koulussa. Tekstisi on sairasta mutta hyvähän se on näin nettipalstalla kasvottomana ja nimttömänä, tietämättä juurikaan mitään, loukata toisia ihmisiä.
hattuäiditkään sitten kuitenkaan halua aggressiivista häirikkölasta lapsensa luokalle? Kuinka nyt niin? Eiks se olisi kivaa, jos valtio laittaisi jokaiselle työpaikallekin pari vainoharhaista narkkaria "sopeutumaan"? Mitä siitä jos silloin tällöin saisi syyttä turpaansa...
Tätähän te vaaditte tavallisilta lapsiltakin. Kun lapsethan on vaan lapsia, ja tavallista lasta niin kovin lohduttaa siinä nenäverenvuotoa tyrehdyttäessä, että Jani-Petteri on siksi niin aggressiivinen, kun sillä on joku hiano diagnoosi... paitsi että sitähän ei myöskään saa edes kertoa. Tavallisten lasten täytyisi nyt vaan kestää se, että ihmiset on "erilaisia", ja joillain on oikeus vedellä päivästä toiseen muita kuonoon.
Opettajat ovat melko voimattomia häirikköoppilaiden edessä. Usein vielä vanhemmat eivät suostu uskomaan, että juuri heidän lapsellaan olisi minkäänlaisia ongelmia. Koulun koneistossa käsitellään asioita todella hitaasti ja asiat etenevät vasta, kun on tapahtunut jotain ikävää.
Te vanhemmat voitte sen sijaan saada paljonkin aikaan. Teidän sananne painaa huomattavasti enemmän kuin opettajien. Tämän asian huomasin vastikään koulussamme. Kun oppilaiden vanhemmat yhdessä vievät huolestuttavaa viestiä koulun johdolle, alkaa ehkä tapahtuakin jotain.
vastaaja kun 56 ja 62 niin lue tekstisi uudestaan. Onnistuit kyllä moukkamaisella tyylilläsi loukkaamaan todella pahasti äiditiä joka on kirjoittanut tähän ketjuun omasta lapsestaan.
ajatuksesta mistähän ko-lapsi saisi apua.
ettei uusia erityisopetuspäätöksiä enää tehtäisi? Ihan puppua. Jatkossa ei tehdä pysyviä erityisopetuspäätöksiä koko perusopetuksen ajaksi. Sen sijaan päätös on voimassa kaksi vuotta kerrallaan, jolloin tilanne aina arvioidaan uudelleen. Tästä on iso hyöty etenkin oppilaalle.
Kuntia myös velvoitetaan jatkossa aikaisempaa enemmän antamaan tukea oppilaille tasapuolisesti koko maassa. Tähän asti oppilaat ovat olleet tosi eri arvoisia erityisen tuen saannin suhteen asuinkunnan suhteen.
Ei erityisluokkia ja erityiskouluja olla massiivisesti purkamassa alaluokilla. Yläluokkien erityisluokkia sen sijaan siirretään erityiskouluista isoihin kouluihin muiden samanikäisten kanssa ja integroidaan aiempaa enemmän yleisopetukseen.
joka pitäisi jotenkin saada savustettua pois.Huolestuttaa jo opettajankin jaksaminen. Miten ihmeessä tälläiset lapset, joilla ei ole mitään kunnioitusta opettajia ja muita lapsia kohtaan laitetaan normaaliuokalle?
Poika on selvästi ihan sekaisin. 10 v. ja puhuu mielikuvitusystävistä, pahoinpitelee muita lapsia, haukkuu opettajat ja muut oppilaat, heittelee pulpetteja, jne.
Mitä pitäisi tehdä?
väkivaltaa ei tarvitse vain ottaa passiivisena uhrina vastaan. Oikes hätävarjelukseen on myös olemassa, vaikka hyökkääjä olisi lapsi. Eli suomeksi: Toiset lapset voivat puolustaa itseään ja toisia ja esim lyödä takaisin niin kauan kuin hyökkäys jatkuu....Opettaja ei varmaankaan voi lyödä pientä lasta, mutta jos pieni lapsi käy muiden kimppuun ja ei lopeta hyvällä, niin varmasti tukistamista voisi tässä tilanteessa käyttää. Ja alla lakipykälä:
4 § Hätävarjelu. Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.
jos vanhemmat vastustavat päätöstä. Itse tiedän yhden tällaisen tapauksen. Poika terrorisoi koko luokkaa eikä hänellä ole (psykologina lausunnon mukaan) mitään resursseja selvitä normaalista peruskoulusta. Poika siis nyt viidennellä. Kolme ensimmäistä vuotta poika oli pienessä koulussa, jossa vanhemmat pelottelivat opettajat olemaan tekemättä mitään. Nyt imeidän koulussamme on pakko tehdä jotain. Kunnassamme olisi erityiskoulu, joka pystyisi järjestämään tarvittavan tason ja tyylisen opetuksen. Isä vain eivät tähän suostu kuin "kuolleen ruumiini yli" (suora lainaus isän kommentista). Nyt laitettu vireille pakkosiirtopäätös sekä lastensuojeluilmoitus. Ongelmana on vain se, että vanhemilla on mahdollisuus tehdä valistus jokaisessa oikeusasteessa ja näyttää pahasti siltä, että vievät asian niin pitkälle kuin mahdollista. Eli lopputulos saattaa pahimmassa tapauksessa olla se, että poika on normaaliopetuksen luokassa koko peruskoulunsa, jos prosessi venyy äärimmilleen. Se on sekä opettajalle, että luokan muille oppilaille täyttä helvettiä. Mutta harmillisen suuri on vanhempien valta. Koulu on nyt tehnyt sen minkä voi, loppu on lastensuojelun varassa. Toivottavasti ymmärtävät päätöksiensä merkityksen. Itse olen jo henkisesti varautunut siihen, että opetan häntä yläasteelle asti, koska asenne tähän asti on myös lastensuojelun puolelta ollut nuiva. Sekä tätä poikaa itseään että vielä enemmän luokan muita lapsia tulee sääli, koska kukaan heistä ei tule saamaan tilanteen vuoksi sellaista opetusta, mitä he ansaitsisivat. On vähän voimaton olo.
Poika ei siis oppitunneilla ole fyysisesti vaarallinen, mutta siis täydellinen häirikkö. Hän tekee ihan mitä vain, saadaakseen kaiken huomion opettajalta. Edes henkilökohtainen avustaja ei ole auttanut asiaa.
eristyislasten vanhemmista tuntuu. Mua ei kiinnosta miksi Petteri häiriköi, jos Petteri häiriköi. Itse sinä Xandris niputit yhteen erityislapset ja häiriköt. Minä en ainakaan ole puhunut erityislapsista yleensä häiriköinä. Oman lapsenikin pari ystävää on e-lapsia, ja oikein ihania lapsia ovat.
Mutta tulen kaikin keinoin puuttumaan tilanteeseen, jos lapseni luokalla olisi vaikeasti käyttäytyvä häirikkölapsi. Syy on mulle just se ja sama. Mun lapseni eivät ole aggressiivisia ketään kohtaan, ja heillä on oikeus myös olla rauhassa muilta. Piste.
Minustakin on syytä vaatia toimenpiteitä, jos joku käyttää väkivaltaa luokassa. Kuten sanoin alunperinkin aivan selvästi, ap:n huoli on ymmärrettävä. Mutta iso osa tämän ketjun kirjoituksista ei ole.
Sitä paitsi, aggressiivisuuden syyn pitäisi kyllä kiinnostaa sinua ja varsinkin tietysti opetustoimea. Toimenpiteet valitaan ongelman mukaan eli vaikkapa kasvatuksen puutteen takia häiriköivään tehoavat eri konstit kuin vaikkapa nyt neurologisista syistä oirehtivan.
Ensisijainen vastuu on kuitenkin opetustoimella - etsiä ja tarjota vaihtoehtoja - sekä vanhemmilla osallistua tuohon ratkaisutyöhön.
Näyn kirjaantuneen ulos sillä välin, kun kävin kaffella...
Kun lukee tämän ketjun viestit, en enää ihmettele lapsia, joiden on vaikea ymmärtää sosiaalisen kanssakäymisen säännöt ja hienoudet... Kun ei onnistu se aikuisiltakaan keskustelupalstalla. Onko "häirikkölasten" haukkuminen ja nujertaminen osoitus omasta fiksuudesta ja sopivsista sosiaalisita taidoista. Ja luulempa, että provosoivat viestit kirjoittanut ihminen itse on hyvin vaikeassa elämän tilanteessa ja mielenterveydellisissä ongelmissa. Tämän takia keskustelupalstat ovat aika typeriä väyliä yrittää hakea apua omiin elämän vaikeuksiin, joku mieletään hyvin sekaisin oleva kun saa siitä hyvän syyn aloittaa sanallisen sodankäynnin ja toisen pilkkaamisen.
Että kunnia kaikille erkkalasten vanhemmille ja voimia heidän arvokkaassa kasvatustyössään. Voimia ja uskoa myös niille vanhemmille, joiden omat voimat lapsen vaikeuksien edessä loppuvat. Paljon halauksia ja tsemppiä elämässä eteenpäin "häirikkölapsille"... Luulen, että heidän ansiostaan maailma jatkaa kehittymistään ja ihminen viisastuu.
mutta sen kohdalla ei soitella mihinkään.
kun erityisoppilas saa esim. raivareita, juoksentelee pysähtymättä käytävillä, huutelee juostessaan ala-arvoisia sanoja , heittelee kirjoja jne. silloin soitetaan vanhemmalle, kotin tai työelämässä olevalle, jolloin oppilas haetaan pois oman ja muidenkin turvallisuuden takaamiseksi.
Eikä silloin soitella ambulanssiakaan.
Kyllä apua saa jos sitä vain vauvautuu hakemaan!
Yksityiselle psykiatrille pääsee varmaan muutaman päivän sisällä. Mutta kun kaikki pitää saada ilmaiseksi ja vielä kultatarjottimella.
vanhemmmat voivottelevat ja siirtävät ongelman koulun, opettajien ja muiden oppilaiden niskaan.
19. :Se on muuten helvetin helppo puhua hyysäämisestä
jos ei tiedä miten vaikeaa tässä yhteiskunnassa on saada lapselle apua
...ihan tiedoksi että "fiksu kuin mikä"-ihminen EI ala riehumaan ja/tai satuttamaan muita jos olosuhteet eivät ole sataprosenttisesti heille suotuisat (liikaa ihmisiä tms.)!!
Tiedätkö, että on monenlaisia neurologisia poikkeavuuksia, joissa lapsella on suuria vaikeuksia keskittyä/toimia sosiaalisesti ryhmässä JA samaan aikaan lapsi on älyllisesti ja akateemisilta taidoiltaan huimasti keskivertoa parempi?
Omani on tällainen, hänellä on asperger-diagnoosi. Ei ikinä pärjäisi normaaliluokassa, koska mm. kärsii ääniyliherkkyydestä. Mutta sopivissa olosuhteissa oppii ja etenee tosi hyvällä vauhdilla. Ei muksi koskaan ketään, mutta moni as-ihminen reagoi kaaokseen ja paniikkitilanteeseen (joita isot ryhmät ja sekavat sosiaaliset kuviot aiheuttavat) myös aggressiivisesti.
Haluanpa nähdä, koska Suomessa on eka- ja tokaluokalla maks 10 lasta - siis normaaliluokilla. Sellaisiahan luokkakoot ovat nyt mm. laaja-alaisilla erityisluokilla.
Tuo lakiehdotus on tajutton idioottimainen. JOS valtio haluaa säästää (erityisopetustahan valtio subventoi, mikä motivoi kuntia tietyssä määrin), miksei sitten pureta erityisopetusta YLÄLUOKILTA - eikä niin, että lapsi menettää kaiken itsetunnon ja kouluhalunsa koulu-uran alussa!
-as-lapsen äiti, joka tänä keväänä hakee lapselleen erityisopetuspäätöstä -
erityisopetuspäätöksiä ei tulevaisuudessa tehdä eka-tokaluokkalaisille eli akikki opiskelevat samoissa luokissa.
itse opettajana tiedän toki että on ihan käytöshäiriöisiä lapsia, mutta sitten on kyllä niitäkin jotka osaavat ärsyttää. Eli aina syy ei ole kyllä yksistään lyöjän.
Anna mun kaikki kestää. Häirikkö mikä häirikkö, pois sellaiset estämästä tavallisten lasten opintoja!!!