Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko huomannut, että palstalle kirjoittelevat ulkosuomalaiset kuvittelevat olevansa

Vierailija
13.03.2010 |

muita palstalaisia viisaampia. Viisaus ei astu kenenkään päähän ulkomaille muuttaessa eikä guruksi muutu sillä, että naputtelee viestejä jostain toisesta maasta kuin Suomi.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"siellä suomessa ollaan niin kateellisia" tai vastaavia viitteitä siitä, että minä täällä Ulkomailla asuessani olen niin ja niin paljon viisaampi, avarakatseisempi ja tavalla tai toisella parempi kuin suomessa asuvat suomalaiset. Ei tosin aina tietenkään!

Olen siis huomannut saman kuin ap. Ja tähän ketjuunhan nuo samat tyypit tulevat taas kailottamaan lisää kateudesta ja ties mistä.

Totuus on kuitenkin se, että ihmiset tekevät valintoja mm. asuinpaikkansa suhteen, ja hyvinkin erilaisissa elämäntilanteissa olevat suomalaiset asuvat ulkomailla. Toisille se on ilmeisesti myös pätemisen asia. Myös täällä suomessa asuu porukkaa laidasta laitaan, joten on aikamoisen turhaa kenenkään nostaa itseään toisen yläpuolelle sen perusteella missä asuu sillä hetkellä.

Toisaalta se voi olla vaan omaa ärsyyntymistä, toisaalta se sävy kirjoituksissa on usein sellainen " minä tiedän paremmin ja enemmän, koska olen nähnyt maailmaa", vaikka yhdessä muussa maassa kuin suomessa asuminen ja eläminen ei vielä niin kamalan hurjasti avarra.

Vierailija
22/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti päinvastoin; kirjoittajat ilmaisevat itseään selkeästi ja perustelevat näkemyksiään. Ihan sivistyneen kuvan antavat itsestään. Eipä ole koskaan tullut mieleen, että joku olisi kokenut olevansa jollain tapaan kotimaassa asuvia parempi.

Aika monesti on ihan suoria näkemyksiä siitä, että kyllä vain täällä ulkomailla asuessa (siitä johtuen) ollaan viisaampia. Mutta piristävänä poikkeuksena on myös niitä, jotka eivät pode tuota kummallista lyttäämisen ja itsekorostuksen tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan se asenne, että "en jaksaisi enää sitä kateutta ja kyräilyä", "Suomessa ollaan niin ahdasmielisiä" tms. Tällaista tekstiä tulee USEIN.

Vierailija
24/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienompaa asua ulkomailla kun Suomessa voi kuitenkin kuka vaan asua. Siellä on roskaväkikin roskempaa.

Vierailija
25/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein mun jutut alkavat "Meilla Suomessa...". Olen asunut pois Suomesta yli 10 vuotta, etta ei mun tiedot ole aina ihan paivan paalle.

Vierailija
26/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivasti pääsin porukoihin tietyyn pisteeseen, mutta aina jossain vaiheessa valitettavasti törmää siihen, ettei sittenkään kuulu porukkaan vaan on ulkomaalainen, ulkopuolinen.

Hassusti sitä Suomea tuli puolustettua vieraalla maalla ja huomasin itsessäni hyvin isänmaallisen puolen ja ylpeyden suomalisuudestani.

Suomalaisille ystäville jotenkin piti siloitella kuvaa ja kertoa, että ihan kivasti menee (kaikesta huolimatta ja tämä sulkeissa oleva jäi ääneen sanomatta). Varmasti olin aina uuden maan kohdalla lapsellisen innostunutkin uudesta paikasta kunnes näin myös sen nurjan puolen.

Nyt ollaan viimeiset 3 vuotta asuttu Suomessa ja perustettu täällä perhe. Kyllä täytyy sanoa, että on se vaan oma maa mansikka ja muu maa mustikka.

Vierailija
27/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olen ikuisesti ulkomaalainen maahanmuuttaja, Suomessa taas olen ulkomailla-asuja.

Jokaisessa maassa on puolensa, hyvät ja huonot.

Tuskinpa olen näin 15v mitenkään viisastunut, mutta kokemusta on tullut rutkasti lisää, sekä hyvistä että huonoista puolista, siellä ja täällä.

Vierailija
28/86 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa iskeä aikamoinen ahdistus. Minulle ainakin iski, juuri ahdasmielisestä, kateellisesta ja nurkkakuntaisesta asenteesta ja mentaliteetistä. Nyt vuosien jälkeen siihen on taas tottunut - enkä muuten asiaa edes tajunnut ennen kuin asuin muualla...

Vain ne tämän ymmärtävät, jotka ovat olleet kauemmin jossain muualla. Valitettavan totta...

Vierailija
29/86 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa iskeä aikamoinen ahdistus. Minulle ainakin iski, juuri ahdasmielisestä, kateellisesta ja nurkkakuntaisesta asenteesta ja mentaliteetistä. Nyt vuosien jälkeen siihen on taas tottunut - enkä muuten asiaa edes tajunnut ennen kuin asuin muualla...

Vierailija
30/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelee olevansa mitenkaan viisaampi. Joskus olen kylla yrittanyt oikoa kasityksia ja "tietoja" joista suomalainen media on antanut aivan vaaran kuvan tai sitten ei ole uutisoinut ollenkaan. Vahitellen olen oppinut olemaan varovainen suomalaisen kritiikkiallergian kanssa. Eli siis sen etta kaikki otetaan kritiikkina. Jos kirjoittaa etta jossain muualla on erilainen tapa tehda asioita se on heti kritiikkia ja suomalaisten mollaamista, ei keskustelua.

Vierailija
31/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se nyt vaan on niin että matkailu avartaa :) Itse olen asunut ulkomailla (useassa eri maassa) ja nyt ollut taas pitkään Suomessa. Teki oikein hyvää nähdä eri tapoja tehdä asioita.

Vierailija
32/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiriimme kuuluu expattina olleita ja voi elämä sitä jatkuvaa narinaa Suomesta ja suomalaisista. Huvittavinta on, että miehensä mukana olleet kotirouvat valittavat, että heidän ulkomaankokemustaan ei arvosteta Suomen työmarkkinoilla. Excuse me? Ihan tavan kotiäiteinä ovat olleet, mitä nyt kotiapulainen ja kuljettaja on olleet auttamassa arjessa pärjäämistä. Enkä nyt tiedä, avartaako expattina olo... aika lailla keskenään expatit viihtyvät suljetuissa ja vartioiduissa asuinalueissaan. Tosi avartavaa.

Vierailija
33/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yhdeltä ryhmältä. Kyllä kun näitä aloituksia lukee niin kokoajan täällä arvostellaan.

Vierailija
34/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se suomi täältä ulkoapäin näyttää päivä päivältä yhtä kummallisemmalta. ei ole vielä koti-ikävä, ei.

Vierailija
35/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen on töissä. hitto, että te olette vanhanaikaisia!

mä esim. olen ollut meidän perheen bruttotienaaja jo vuosikausia ja ihan ilman aupaireja ja siivoojia

Vierailija
36/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain yhdeltä ryhmältä. Kyllä kun näitä aloituksia lukee niin kokoajan täällä arvostellaan.

tulekin eniten naita "inhoan", "halveksin" jne. aloituksia.

Vierailija
37/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen on töissä. hitto, että te olette vanhanaikaisia!

mä esim. olen ollut meidän perheen bruttotienaaja jo vuosikausia ja ihan ilman aupaireja ja siivoojia

koska kaveripiirissä nainen on kotirouvana? Okei... omituinen ajatusmaailma. Tuskinpa tiedät, miten meidän perheessä työnjako menee.

Vierailija
38/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori, tosi moni suomalainen nainen luo uraa ulkomailla ja hoitaa perheen ja lapset siinä sivussa

katkeraa kalkkia, tiedän

Vierailija
39/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen vähän pöljä tai jotain, mutta en ole törmännyt tällä palstalla tuollaiseen asenteeseem.

Asiaa auttaisi, jos tähän saisi vähän jonkinlaista todistetta, esim. pari ketjua, joissa ulkosuomalaisten huono asenne näkyy selkeästi. Anyone?

P.S. Suomi ei ole pyhä lehmä, jota ei saa arvostella. KAIKKIA maita saa ja pitääkin arvostella, eihän muuten mitään kehitystä tapahdu yhtään missään.

Minä ainakin olen ulkosuomalaisketjuissa törmännyt enimmäkseen hyvin perusteltuihin mielipiteisiin. Joka ketjussahan nyt on jokatapauksessa pari-kolme ammatilaisprovoilijaa, ei kaikkea kannata ottaa niin vakavasti.

Vierailija
40/86 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori, tosi moni suomalainen nainen luo uraa ulkomailla ja hoitaa perheen ja lapset siinä sivussa

katkeraa kalkkia, tiedän

Ja sen huomaakin, että hoidetaan "siinä sivussa"... No kaikkea ei voi saada ja sitä katkeraa kalkkia voi joutua expatin kotirouvakin nielemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi