Oletko huomannut, että palstalle kirjoittelevat ulkosuomalaiset kuvittelevat olevansa
muita palstalaisia viisaampia. Viisaus ei astu kenenkään päähän ulkomaille muuttaessa eikä guruksi muutu sillä, että naputtelee viestejä jostain toisesta maasta kuin Suomi.
Kommentit (86)
saattaa iskeä aikamoinen ahdistus. Minulle ainakin iski, juuri ahdasmielisestä, kateellisesta ja nurkkakuntaisesta asenteesta ja mentaliteetistä. Nyt vuosien jälkeen siihen on taas tottunut - enkä muuten asiaa edes tajunnut ennen kuin asuin muualla...
käyttäytymään täysin eri tavalla kuin tällä palstalla käyttäydytään. Ihme kyllä yleensä ulkosuomalaisiksi itsensä tunnustavat kirjoittelevat hyvin fiksusti.
... siitä oman mielipiteen oikeellisuudesta.
Suosittelen ihan ystävällisesti avartamaan maailmankuvaa sen verran, että tutustuisi vähän tieteellisempään lähestymistapaan omien mielipiteidensä muodostamisen perustana.
Jos YKSI av-palstalainen väittää minulle, vaikkapa että norjalaiset juovat valaanlihasta tislattua viinaa ennen päiväkotiin lähtöä tai että ruotsalaiset ovat keskimääräisesti tyhmempiä kuin indonesialaiset, en ehkäpä kuitenkaan muodostaisi mielipidettä tämän YHDEN tai (edes kolmenkaan) kirjoituksen perusteella.
Psykologiassa selitetään tarkemmin sellaista jännää mekanismia, jota ihmiset käyttävät päivittäin vahvistamaan jo olemassaolevia mielipiteitä ja stereotypiota. Ihmisset ovat nimittäin todella valikoivia vastaanottaessaan informaatiota. Kaikki eriävät mielipiteet ja todisteet sivuutetaan ja huomio kiinnitetään siihen yhteen ainoaan, omaa mielipidettä vahvistavaan asiaan.
Kuten eräiden vastaajien kirjoituksista käy selkeästi ilmi. Enhän MINÄ tietenkään lue valikoiden, en... ; )
Vähän rakentavaa (itse)kritiikiä peliin. Miettikää asiat halki, ennen kuin lauotte mielipiteitänne KAIKISTA ulkosuomalaisista.
saattaa iskeä aikamoinen ahdistus. Minulle ainakin iski, juuri ahdasmielisestä, kateellisesta ja nurkkakuntaisesta asenteesta ja mentaliteetistä. Nyt vuosien jälkeen siihen on taas tottunut - enkä muuten asiaa edes tajunnut ennen kuin asuin muualla...
ei nain saa sanoa, kun se tarkoittaa etta haukut kotimaatasi....... NOT! Kylla se nyt niin menee etta se kotimaa nayttaa ihan erilaiselta kun on sielta ollu riittavan kauan poissa.
Vähän rakentavaa (itse)kritiikiä peliin. Miettikää asiat halki, ennen kuin lauotte mielipiteitänne KAIKISTA ulkosuomalaisista.
Mieti nyt vielä mitä näiltä lukijoilta voi odottaa. Itse olen asunut joitakin vuosia ulkomailla, mutta minua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku provoilija mahdollisesti ulkosuomalaisista ajattelee. Minulle kun tuo ulkosuomalaisuus on ollut melko merkityksetön attribuutti.
... siitä oman mielipiteen oikeellisuudesta.
Suosittelen ihan ystävällisesti avartamaan maailmankuvaa sen verran, että tutustuisi vähän tieteellisempään lähestymistapaan omien mielipiteidensä muodostamisen perustana.
Jos YKSI av-palstalainen väittää minulle, vaikkapa että norjalaiset juovat valaanlihasta tislattua viinaa ennen päiväkotiin lähtöä tai että ruotsalaiset ovat keskimääräisesti tyhmempiä kuin indonesialaiset, en ehkäpä kuitenkaan muodostaisi mielipidettä tämän YHDEN tai (edes kolmenkaan) kirjoituksen perusteella.
Psykologiassa selitetään tarkemmin sellaista jännää mekanismia, jota ihmiset käyttävät päivittäin vahvistamaan jo olemassaolevia mielipiteitä ja stereotypiota. Ihmisset ovat nimittäin todella valikoivia vastaanottaessaan informaatiota. Kaikki eriävät mielipiteet ja todisteet sivuutetaan ja huomio kiinnitetään siihen yhteen ainoaan, omaa mielipidettä vahvistavaan asiaan.
Kuten eräiden vastaajien kirjoituksista käy selkeästi ilmi. Enhän MINÄ tietenkään lue valikoiden, en... ; )
Suosittelen sinullekin maailmankuvan avartamista. Oikeasti, se maailma EI avarru siellä expattien joukossa, jossa vietetään aikaa lähinnä muiden suomalaisten kanssa ja kotirouvan lähes ainoa kontakti kohdemaan asukkaaseen on kotiapulainen.
Itse sorrut ihan samaan psykologiseen jargoniin. Itsekritiikki on kaikille suositeltavaa.
Minulle kun tuo ulkosuomalaisuus on ollut melko merkityksetön attribuutti.
pari vuotta olen asunut nyt poissa Suomesta, kahdessa ei maassa (Saksa ja USA). Varsinkin jalkimmaisessa assimiloituminen on minulle tarkeaa enka keskustele taustoistani ellei sitten joku kysy.
Tuttavapiiriimme kuuluu expattina olleita ja voi elämä sitä jatkuvaa narinaa Suomesta ja suomalaisista. Huvittavinta on, että miehensä mukana olleet kotirouvat valittavat, että heidän ulkomaankokemustaan ei arvosteta Suomen työmarkkinoilla. Excuse me? Ihan tavan kotiäiteinä ovat olleet, mitä nyt kotiapulainen ja kuljettaja on olleet auttamassa arjessa pärjäämistä. Enkä nyt tiedä, avartaako expattina olo... aika lailla keskenään expatit viihtyvät suljetuissa ja vartioiduissa asuinalueissaan. Tosi avartavaa.
Toki olen virallisesti kotiäiti ja autonkuljettaja kotiapulaiset auttavat kummasti elämää joka muuten on aika raskasta kehitysmaassa.
Mutta olen monessa yhdistyksessä mukana tehden monenlaisia hommia, koululla teen sitä ja tätä pienistä jtuista isoihin juhliin. Opetan sitä ja tätä sijaisena ja vanhenpana.
Suurin osa expat-vaimoista tekee paljon työtä kouluilla ja erilaisissa järjestöissä.
Suomessa asuvilla on vain se luulo, et täällä vaan ollaanja löhötään.
Mone ihmetteli kun tultiin suomeen lomalle etten ollut juuri ruskettunut vaikka päiväntasaajalla asuttiinkin. Joo kaikki luuli, et mulla on aikaa löhöillä altaalla päivästä toiseen. Elämä ulkomailla on tavallista arkea pääsääntöisesti kuitenkin.
... siitä oman mielipiteen oikeellisuudesta. Suosittelen ihan ystävällisesti avartamaan maailmankuvaa sen verran, että tutustuisi vähän tieteellisempään lähestymistapaan omien mielipiteidensä muodostamisen perustana. Jos YKSI av-palstalainen väittää minulle, vaikkapa että norjalaiset juovat valaanlihasta tislattua viinaa ennen päiväkotiin lähtöä tai että ruotsalaiset ovat keskimääräisesti tyhmempiä kuin indonesialaiset, en ehkäpä kuitenkaan muodostaisi mielipidettä tämän YHDEN tai (edes kolmenkaan) kirjoituksen perusteella. Psykologiassa selitetään tarkemmin sellaista jännää mekanismia, jota ihmiset käyttävät päivittäin vahvistamaan jo olemassaolevia mielipiteitä ja stereotypiota. Ihmisset ovat nimittäin todella valikoivia vastaanottaessaan informaatiota. Kaikki eriävät mielipiteet ja todisteet sivuutetaan ja huomio kiinnitetään siihen yhteen ainoaan, omaa mielipidettä vahvistavaan asiaan. Kuten eräiden vastaajien kirjoituksista käy selkeästi ilmi. Enhän MINÄ tietenkään lue valikoiden, en... ; ) Vähän rakentavaa (itse)kritiikiä peliin. Miettikää asiat halki, ennen kuin lauotte mielipiteitänne KAIKISTA ulkosuomalaisista.
Suosittelen sinullekin maailmankuvan avartamista. Oikeasti, se maailma EI avarru siellä expattien joukossa, jossa vietetään aikaa lähinnä muiden suomalaisten kanssa ja kotirouvan lähes ainoa kontakti kohdemaan asukkaaseen on kotiapulainen. Itse sorrut ihan samaan psykologiseen jargoniin. Itsekritiikki on kaikille suositeltavaa.
Suurin osa ulkosuomalaisia EI ole expatteja.
Omassa tuttavapiirissä nimenomaan EXPATIT
Nimenomaan expatit ovat niitä pahimpia narisijoita.
Omassa tuttavapiirissä nimenomaan EXPATIT
Oma kokemus - koko totuus ulkosuomalaisuudesta ja heidän mielipiteistään.
Suosittelen edelleen sitä tieteellisempää lähestymistapaa ennen stereotypian muodostamista.
En ole oikeasti koskaan edes tavannut yhtään ainutta expattia. Vietän aikaani ihan paikallisten joukossa, osana yhteisöä, ainoana ulkomaalaisena.
Suomalaisia kavereita tapaan pari kertaa kuussa, kaikki ovat ihan samalla lailla sopeutuneet paikalliseen yhteiskuntaan.
Et voi mitenkään puolustella mielipiteen muodostamista kaikista ulkosuomalaisista jonkun satunnaisen palstaprovon perusteella joskus kaksi kuukautta sitten.
... siitä oman mielipiteen oikeellisuudesta. Suosittelen ihan ystävällisesti avartamaan maailmankuvaa sen verran, että tutustuisi vähän tieteellisempään lähestymistapaan omien mielipiteidensä muodostamisen perustana. Jos YKSI av-palstalainen väittää minulle, vaikkapa että norjalaiset juovat valaanlihasta tislattua viinaa ennen päiväkotiin lähtöä tai että ruotsalaiset ovat keskimääräisesti tyhmempiä kuin indonesialaiset, en ehkäpä kuitenkaan muodostaisi mielipidettä tämän YHDEN tai (edes kolmenkaan) kirjoituksen perusteella. Psykologiassa selitetään tarkemmin sellaista jännää mekanismia, jota ihmiset käyttävät päivittäin vahvistamaan jo olemassaolevia mielipiteitä ja stereotypiota. Ihmisset ovat nimittäin todella valikoivia vastaanottaessaan informaatiota. Kaikki eriävät mielipiteet ja todisteet sivuutetaan ja huomio kiinnitetään siihen yhteen ainoaan, omaa mielipidettä vahvistavaan asiaan. Kuten eräiden vastaajien kirjoituksista käy selkeästi ilmi. Enhän MINÄ tietenkään lue valikoiden, en... ; ) Vähän rakentavaa (itse)kritiikiä peliin. Miettikää asiat halki, ennen kuin lauotte mielipiteitänne KAIKISTA ulkosuomalaisista.
Suosittelen sinullekin maailmankuvan avartamista. Oikeasti, se maailma EI avarru siellä expattien joukossa, jossa vietetään aikaa lähinnä muiden suomalaisten kanssa ja kotirouvan lähes ainoa kontakti kohdemaan asukkaaseen on kotiapulainen. Itse sorrut ihan samaan psykologiseen jargoniin. Itsekritiikki on kaikille suositeltavaa.
Tuo kalahtelu on niin ärsyttävää kun käytät sitä jatkuvasti ;-)
Itse olen palstaillut epäsäännöllisen säännöllisesti jo vuosien ajan. Siinä ajassa olen myös ehtinyt asua ulkomailla ja nyt tällä hetkellä asustan Suomessa. En ole koskaan huomannut tällaista asennetta ulkomammojen viesteissä, että olisivat mukamas viisaampia.
Tämä palsta on onneksi tarjonnut esim. minulle vertaistukea, kun olen tarvinnut sitä sekä ulkomaille muuttaessani, että Suomeen palatessani.
Sen olen kyllä huomannut, että aika monen suomalaisen haaveena olisi asua jokin ajanjakso elämästä ulkomailla, mutta harva sen todellisuudessa uskaltautuu toteuttaa. Olen huomannut sekä täällä, että tosielämässä, että monet ovat olleet kateellisia kun itselläni tätä rohkeutta on ollut. Se on sinänsä hassua, sillä kellä tahansa on kuitenkin samat mahdollisuudet mennä ja kiertää maailmaa.
tiedät että nämä ihmiset ovat olleet kateellisia (sinulle tästä syystä)? Ovatko he sanoneet sinulle näin vai onko tämä ainoastaan tulkintasi toisten ajatuksista?
Olen huomannut sekä täällä, että tosielämässä, että monet ovat olleet kateellisia kun itselläni tätä rohkeutta on ollut.
Ulkomaille muutto ja sopeutuminen outoihin oloihin varmaan vahvistaa itsetuntoa. Luulen että diivailun vaikutelma on lukijan silmässä.
Ja ihan Suomesta naputtelen.
Minun mielestäni ulkosuomalaisten viesteistä tulee hyvin usein esille se, miten pihalla he Suomen nykymenosta ovat ja mitä kauemmin lähdöstä on, sitä vähemmän ymmärretään tätä nykymenoa ja höpistään kaikenmaailman kateuksista yms. jotka ovat menneen talven lumia.