Eka lapsi tulossa. Mitä tarvikkeita oikeasti kannattaa hommata?
Tähän mennessä olen kaverien puheista ymmärtänyt, että turvakaukalo, vaunut, sitteri ja pinnis olisivat suunnilleen ainoat välttämättömät. Kuitenkin kun lastentarvikeliikkeitä kiertää, vastaan tulee ihan vaikka mitä tarviketta, väriä vaihtavista lusikoista alkaen. Siis oikeasti: mitkä vauvatarvikkeet (ja hoito/mammatarvikkeet) ovat oikeasti olleet teillä hyödyllisiä ja kovassa käytössä?
Kommentit (51)
Yritin miettiä olisiko minulla jotain lisättävää. Tällaista tuli mieleen: Meille ainakin hommattiin vessaan kannellinen, poljettava roskis vaipoille. Se on kyllä tosi tarpeellinen ainakin meillä. Hyvä, että miehelle tuli tuollainen juttu mieleen :). Vauvan vaippa-alueelle ollaan käytetty Ceridal-rasvaa (on ohutta ja öljymäistä) pikku punoituksiin ja iho on pysynyt hyvässä kunnossa. Bepanthenia isompiin ihottumiin meilläkin. Aroille nänneille suosittelen minäkin Lansinoh-rasvaa. On aika kallista, mutta auttaa nopeasti, eikä tarvitse pestä pois, kun alkaa imettää.
meillä ei ole ollut sitteriä ja hyvin on pärjätty kaksi lasta jo sitteri-iän ohittanut, turvakaukaloa käytettiin tarvittaessa.
Bodyja ja yöpukuja tarvii meillä eniten mennyt ison pojan kanssa 80cm kokoa. Harsoja on hyvä olla ja tuttia rakastan.
Syöttötuoli kantsii hommata myös ajoissa, kasvaa äkkiä vauva syöttötuoli ikään (eli n.5kk).
Ja suklaata tarvitset jos imetät.
Meillä syömäni suklaa aiheutti vauvalle kamalan vaippaihottuman :(, joten ei sitä voinut syödä
Mun mielestä kannattaa ostaa mieluummin vähän kuin paljon. Kaikki ei kaikesta tykkää ja helposti tulee ostettua jotain tarpeetonta tai puoli tarpeetonta.
Esikoisen kanssa kun ei tiedä miten menee ja miten tykkää toimia, ennen kuin lapsi on maailmassa.
Osta itsellesi terveyssiteitä ja paljon etukäteen. Niitä tarvitsee.
Ja niin uskomatonta kuin se onkin: kaupat ovat vielä auki lapsen syntymän jälkeenkin. Ja useimmilla lapsilla on myös isä, joten kyllä hänkin voi käydä ostamassa niitä puuttuvia. Nettikaupat myös käteviä.
Paljon olet saanut hyviä ideoita ja myös varmaan tullut esille se, että ihmiset on hyvin montaa mieltä siitä, mikä on tarpeen. Mulle tuli mieleen, että weledan sinkkivoide on aivan erinomainen tuote vauvan mahdollisiin pepun punoituksiin. Itse ainakin olin tyytyväinen, että sen hankin varalle jo etukäteen. Sen sijaan mitään kylpyöljyjä tms. ei kantsi hankkia ja vauvahierontaankin oikeat kasviöljyt ovat parhaita ja turvallisimpia.
Meillä ei ollut kantovälineitä kun vauva syntyi (muutaman viikon etuajassa) vaikka mun oli ollut tarkoitus hankkia jo etukäteen. Joku kirjoitti, että voi rauhassa katsoa onko vauva sylissä viihtyvää sorttia vai ei mutta kyllä mä ehdottomasti hankkisin kantovälineen etukäteen (vaikka käytettynä ja myisin taas pois jos ei tulisi käyttöä) sillä mikäli olen ymmärtänyt oikein kaikkein parhaiten vauva liinassa/repussa (ja tämän hyvä olla pienelle manduca jos sen repun haluaa) viihtyy mitä pienempänä siihen tottuu eli liina mielellään mukaan jo synnärille. Hyvin meidän vauveli tosin ainakin liinaan tottui vaikkei siihen ihan heti päässytkään vaan vasta parin viikon iässä mutta mä ainakin olisin ollut tyytyväinen jos olisin hankkinut liinan etukäteen ja opetellut myös sidontoja etukäteen sillä aluksi se tuntui vähän takkuiselta vaikka onkin pidemmän päälle ollut tosi ihana juttu.
Jos kestovaippoja haluaa käyttää niin kyllä niitä on hyvä olla myös varastossa. Meillä oli paljon jo kun vauva syntyi ja se oli kyllä tosi hyvä. Silkkivaippa (esim. Ruskovilla) on hyvä kertsilapsellekin jos on ihopulmia peppualueella mutta ehtii kyllä sittenkin hankkia jos tarve tulee.
Lisäksi miettisin sinuna sitä onko pinniskään välttämätön. Siis hankkisin sen kyllä muttei siihen ehkä kannata hirveästi satsata ja vauvan nukuttaminen vieressä on monesti helpointa alkuun ja siinä saa itse parhaiten levätyksi kun ei tartte nousta imettämään. Toki tämä on asia joka jakaa mielipiteitä joitakin vieressä tuhiseva vauva häiritsee kun pelkää että kääntyy sen päälle tai herää joka tuhahdukseen tms ja kaikkien on toimittava niin, että itse saa parhaat unet. Meillä joka tapauksessa pinnis on jäänyt tosi vähälle käytölle, äippäpakkauksen laatikolle oli kyllä alkuun käyttöä mutta lähinnä vauveli on ollut viekussa.
Olen vankkumaton imetyksen puolustaja mutta silti hankkisin joitakin tuttipulloja. Meillä ainakin alkoi miehelle aikamoinen rumba juosta tuttipulloja ja pumppua ostamaan kun kotiuduttiin kun saatiin määräys että myös pullosta piti ruokkia pienikokoista ja väsynyttä vauvaa alkuun. Siinä oli rintapumppu ja pullot tarpeen vaikka pulloista onneksi päästiinkin suht pian eroon. Maidonkeräimenkin hankkisin jo etukäteen siltä varalta, että jokaisesta maitopisarasta tulee tosi arvokas keräiltävä tai että maitoa valuu yli äyräiden.
Mun mielestä ennakkoon on fiksua hankkia monia vähän turhiakin juttuja jos ostaa ne käytettynä tai saa jostakin ja antaa tai myydä pois jollei tarvikaan. Esim. tuttipulloja me saatiin lainaan kavereilta ja on nyt itse lainattu omia ostamianne kun ei niitä enää tarvita samoin kuin pieniä lastenvaatteita. Siten kun vauva on syntynyt ja jotain on pakko saada heti niin monesti joutuu ostamaan uutta kalliilla mikä on turhaa ja epäekologistakin. Meillä esim. hoitopöydän kanssa kävi näin. Olin sen verran rikki synnytyksestä, että alkuun se oli melkein välttämätön, oli tosi vaikea maassa vaihdella vaippoja. Pidemmän päälle olisi kyllä pärjätty ilmankin vaikka pöytä ihan kiva olikin. Joku istumatyyny voi olla myös hyvä olla, musta sellainen olisi ainakin synnytyksen jälkeen ollut ihana.
Niin ja hankkisin myös kapaloliinan (tosin ihan tavan peitto käy tähän mutta opettelisin sen kapaloinnin viimeistään siellä synnärillä).
Varsinkin vaatteet, ne ei mene miksikään alle 80 senttisillä ja niitä saa tosi halvalla kirppikseltä.
Ja tuo oli hyvä neuvo, että ostakaa sitten vasta jos todella tarvitte. Esim. sitteri, kantoliina, kantoreppu, vauva ei välttämättä viihdy niissä ollenkaan.
Syöttötuoli kannattaa hommata sellainen, joka ei helpolla kaadu, kun vaavi ottaa siitä vähän tukea kävelyn tai harjoittelee kiipeämistä.. Tripp trapp paras.
Vaunujen, pinnasängyn ja turvakaukalon lisäksi:
- pitkähihainen body (ilman jalkoja) ja puolipotkuhousut on helpoin yhdistelmä!
- vaippoja Pampers ja Libero (kokoa 1 saattaa mennä n. 1kk)
- pienimpiä tuttipulloja 2 kpl
- äidinmaitokorviketta (Tutteli 1)
- tutteja väh. 2 kpl (0-3 -kuukautiselle)
- vauvan kosteuspyyhkeitä (Pirkka on edullinen)
- pukluliinoja paljon
- muovitettua froteeta sänkyyn ja hoitopöydälle aluseksi
- vauvan petivaatteita
- imetysliivejä väh. 2 kpl
- Bebeksestä kurehousut vatsanpalautumista nopeuttamaan
(täytyy sitten ostaa pienempi koko edellisen muuttuessa isoksi; itse aloitin koosta 42 ja päädyin kokoon 36)
- pesujauhetta (ettei lopu kun ei ehdi/voi mennä kauppaan)
- villaista vaatetta ja peitteitä vaunuihin
- itkuhälytin
- Lidlissä myydään tosikivaa vauvan unipussia n. 9 euroa kahdessa koossa
- perunajauhoa peppuun ym. taipeisiin
- heijastimia vaunuun ja itselle
jos on iso kaveriporukka tai suku ensimmäinen lapsi saa varmasti paljon vaatteita, ainakin meillä onneksi en ollut paljon ehtinyt hankkia kun syntyi 5vk etuajassa.
Imetysliivit on hyvä olla jo sairaalassa että komea varustus mahtuu liiveihin ja liivinsuojia.
Rintapumppu on hyvä mutta paljon hellävaraisempaa on opetella lypsämään käsin, ainakin minulla maito herui paremmin käsin lypsäen, sairaalan sähköpumpulla en saanut herumaan mitään, ainoastaa kipeät nännit.
Tietysti on hirmu yksilöllistä mitä kukakin vauvalleen tarvitsee. Meillä imetys sujui hyvin, rinnanpäät eivät olleet verillä ja vauvan iho oli hyvä, vauva myös nukkui meidän välissä. Jos näissä on ongelmia, joutuu enemmän kokeilemaan että löytää sopivat tuotteet.
- Pari peittoa vauvalle, fleece on siitä hyvä että sen pesee helposti ja kuivuu nopsaan, sekä on lämmin. Helppo kääräistä vauva kapaloon (kapalointiohjeita löytyy netistä ja sairaalassakin näyttävät mallia). Peittoa voi käyttää makuualustana jne. Meillä oli pari fleeceä ja pari sellaista "oikeaa" vanutäytteistä peittoa, sekä isompia makuualustaksi sopivia peitteitä. Kaikkia niitä joutui pesemään usein.
- Pari pientä pussilakanaa sänkyyn, aluslakana pinnasängyssä sitten aikanaan käytin aikuisten lakanaa pariin kertaan taiteltuna.
- Pumpulilappuja tai ainakin pumpulipuikkoja.
- Kylpyammetta ei ihan pienen kanssa tarvittu, pesu tapahtui lavuaarissa. Pinnasänkyä ei myöskään koottu kun vasta sitten kun vauva alkoi kunnolla liikkua, eikä pysynyt enää tyynyjenkään keskellä parisängyssä.
- Pari huppupyyhettä.
- Pehmeä ja pestävä hoitoalusta, meillä se oli vaan pesukoneen päällä vessassa.
- Bodeja joissa hihat kääntyvät käsien päälle, niin vauva ei pääse raapimaan kasvojaan. Voi kokeilla myös hakaneulalla hihojen sulkemista tai parilla pistolla ompelemista. Sukkia ja lapasia voi myös käyttää suojaamassa käsiä.
- Bepanthenia jatai lanoliini-rasvaa äidin rintoihin ja vauvan iholle. Talkkia, saippuoita jne oheistuotteita ei niin tarvitse.
- Rintaliivin suojuksia paketti tai kaksi, joustavat yöliivit tai pari, mukavat päiväliivit ja pari kunnollista kaarituellista läppärintaliivia ihmisten ilmoilla käytettäväksi. Näitä voi joutua pesemään paljon, koska maitoa voi tulla yllättävän paljon, vauva voi pulauttaa kesken imeytyksen jne. Joka tapauksessa luultavasti haisee käyneelle maidolle.
- Rintapumppuna paras oli Ainu-merkkinen ihan yksinkertainen käsikäyttöinen. Käsinkin voi hyvin lypsää, ei kaikki edes saa maitoa lypsettyä laitteilla. Ei kannata ostaa kallista sähköistä, jossa on tsiljoona pestävää ostaa. Jos tietää että haluaa pumpata paljon maitoa, tutustuu sitten paremmin millainen malli on käytännöllinen.
- Pehmeitä pienempiä ja isompia rättejä pukluliinoiksi ja suihkuavan maidon pysäyttämiseksi, mulla sattui olemaan bambufroteeta, josta leikkasin paljon harsoja pienempiä suikaleita (esim. 15 cm x 30 cm). Niitä sitten käärin jopa vauvalle kauluriksi puklujen takia tai lisäeristeeksi ulkohaalarin alle tai tungin rintsikoihin. Nämäkin helppo pestä ja kuivuvat nopeasti ja näitä voi varastoida vaunuihin, taskuihin, hoitolaukkuun, eikä haittaa vaikka hukkuisivatkin.
- Tilava hoitolaukku, mielellään erilaisia osastoja ja myös pari suljettavaa taskua. Pestävä malli.
- Vaunut ja vaunuihin sadesuoja sekä lämpöpussi (äitiyspakkauksen makuupussi ja vaikka sellanen fleecepeitto toimii ihan hyvin). Riippuu toki vuodenajasta. Kesällä hyönteissuoja on ihan kiva. Harsoja voi käyttää auringon ja tuulen suojana.
- Turha santsata hirveesti tuttipulloja, meillä niitä käytettiin ihan pari kertaa vaan, yksikin olisi melkeinpä riittänyt. Jos niille tulee käyttöä, voi ostaa sitten.
- Jonkun verran äidinmaidonvastiketta ostaisin varastoon, on ainakin hätävaraksi. Tosin meillä alkuaikana lypsin pakastimeen maitoa sen verran, että isä pärjäsi illalla muutaman tunnin vauvan kanssa. Siispä pieni paketti äidinmaidonpakastamiseen tarkoitettuja steriilejä (?) muovipusseja kannattaa olla olemassa.
- Vaippoja ei kannata hirveitä määriä ostaa etukäteen, koska eri vauvoille ei välttämättä sovi samat mallit.
- Äidille, jos haluaa, kalkki-monivitamiini-D-vitamiini-tabletteja ja kalaöljykapseleita. Jääkaappiin keräkaali. Helppoja terveellisiä ruokia ja maitoa, mehua jääkaappiin.
- Sitteri ja turvakaukalo.
- Hyvä ostos on ollut myös pienimmät Baby Banzit (tms.) aurinkolasit. Ja erilaiset lakit, huput ja hatut.
ettei monetkaan tarvitse hoitopöytää. Siinä vauvaa hoitaessa saa paljon ergonomisemman asennon kuin lattialla, sängyssä, sylissä jne. Näin säästää itseään. Hoitopöytiä on sellaisia, jossa on laatikoita ja mielestäni on todella kätevää, että lähellä on vaipat ja muut hoitotarvikkeet. Vauvan vaatteet saa myös kätevästi laatikoihin. Silloin on kaikki helposti samassa paikassa.
Meillä tarpeellisia oli pinnis, sitteri, vaunut, turvakaukalo, harsot, vaipat, vaatteita väh 5 settiä + 2-3 yökkäriä (välttämättä ei riitä energia pyykkäämiseen), väh 3 petivaatteet vauvalle ja 3 kosteussulkua lakanan ja patjan väliin ettei mene patja pilalle, itkuhälyytin, amme, hoitoalusta, vaippoja, harsoja, imetykseen käytin apuna perus tyynyä, torkkupeitto, korvike purkki + pullo + tutti vaikka vain varuiksi.
Ja äitille tarpeelisia oli imetysliivit, liivinsuojat, rintapumppu (tuli tarvetta jo heti ekana kotipäivänä), rasvaa rintoihin, särkylääkettä, lehtiä, leffoja, vesikannu täytettynä imetyspaikalla ja jääkaappi ja pakastin täynnä ruokaa. Itselle tuli sen verran tikkejä ettei viitsinyt ensimmäiseen viikkon aikana lähteä kotoa mihinkään. Kotityöt nyt oli siinävaiheessa viimeisenä mielessä ja ruokahalu parempi kuin koskaan (vaikka raskauskilojakin tuli 16...). Meidän pikkuinen nukkui hyvin, siksi myös tuo itkuhälyytin oli hyvä hankinta, pääsi itse takapihalle tuulettumaan rauhassa. Ja itselle viihdykettä tarvitsi sohvan nurkkaan, kun iltaimetys saatoi venyä 3 tuntiseksi.