Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko teillä nimiäisissä kastemekko? Meidän suvun tarina...

Vierailija
13.03.2010 |

Meillä on suvussa kaunis yli satavuotias kastemekko, jota ovat vuorollaan kaikki vauvat käyttäneet ristiäissä. Minun ja mieheni vauvaa ei kasteta. Pyysin pukua käyttöön, mutta sitä ei meille anneta, koska vauvaa ei kasteta eikä ristiäisiä vietetä. Se on kuulemma nimenomaan KASTEmekko. Asiaa on pohdiskeltu suvussa oikein useamman henkilön toimesta. Tottakai loukkaannuin. Mitä olette mieltä, onkon meillä oikeus saada mekko käyttöön nimiäistilaisuuteen?

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaste kuuluu suorittaa valkoisessa mekossa, mutta ei se mekko ole millään tavalla pyhä. Ei mitään väriä tai vaatetta voi korvamerkitä jollekin uskonnolle. Aikaisemmin kastemekko merkitsikin juhlamekkoa, vauvat oli tapana pukea valkoiseen.

Ei ole minkään kirkollisen opin vastaista pukea vauvaa mekkoon, jota on käytetty kastetilaisuudessa. Ihan kuten kirkossa käytettyä hääpuvun voi antaa käytettäväksi siviilivihkimisessä. Oma lukunsa on tietysti ahdasmieliset ihmiset, jotka kokevat minkä tahansa vakaumustaan loukkaavaksi.

Vierailija
122/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse koululaisena "kastemekon", jota ei ole koskaan käytetty kastetilaisuudessa. Saako sitä käyttää nimiäisissä? Mikä on siis valkoisen mekon ja kastemekon ero?

ihan samoin voisi kysyä, milloin hääpuvusta tulee hääpuku. Mielestäni kuitenkin kastemekko on helpompi erottaa tavallisesta mekosta. Sehän on pitkä ja siinä on ne nauhat. En ole kyllä nähnyt moista käytettävän missään muussa tilanteessa esim juhlamekkona. Vai onko joillakin sellainen normaalipituinen mekko kastemekkona? Eihän tässä kai olisikaan ongelmaa, jos mekko olisi kuin mikä tahansa muu mekko, mutta kun se ei vain ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko valkoinen hääpuku vain kirkkohäihin? Onko rienausta pukea se siviilivihkimiseen? Eikös aikaisemmin hääpuvut olleet mustia Suomessa? Tietääkö kukaan mitään kastemekon historiasta?

molemmissahan on kuitenkin kyse HÄISTÄ eli tietenkin voi käyttää HÄÄpukua. Nimiäisissä ei ole käsittääkseni kyse KASTEESTA joten ei mielestäni voi käyttää KASTEmekkoa.

Vierailija
124/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vaatetta voi merkitä kastemekoksi

Kaste kuuluu suorittaa valkoisessa mekossa, mutta ei se mekko ole millään tavalla pyhä. Ei mitään väriä tai vaatetta voi korvamerkitä jollekin uskonnolle. Aikaisemmin kastemekko merkitsikin juhlamekkoa, vauvat oli tapana pukea valkoiseen.

Ei ole minkään kirkollisen opin vastaista pukea vauvaa mekkoon, jota on käytetty kastetilaisuudessa. Ihan kuten kirkossa käytettyä hääpuvun voi antaa käytettäväksi siviilivihkimisessä. Oma lukunsa on tietysti ahdasmieliset ihmiset, jotka kokevat minkä tahansa vakaumustaan loukkaavaksi.

Miten niin ei voi merkitä?

Miten niin ei ole pyhä? Suvulle, jossa mekkoa on käytetty vain kastamiseen kastemekko on pyhä vaatekappale.

Kyllä vaan vaatteen voi korvamerkitä uskonnolle. Kuten on tehty papin vaatteiden kanssa. Kristityille ko. vaatteet ovat uskonnolle pyhitettyjä, vaikka uskonnottomalle eivät olisi. Niiden väärinkäyttö toisin sanoen voi loukata kristittyjä, vaikkeivät uskonnotonta loukkaisikaan. Ymmärräthän sen? Jos varastan kissasi itselleni, ei se minua loukkaa. Mutta sinua loukkaa!

Et ehkä itse kykene ymmärtämään, mutta usko pois, se ei tarkoita, että olisit oikeassa pähkäilyinesi.

Vierailija
125/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekko on pitkä, mutta siinä ei ole nauhoja :)

Itse en halua loukata ketään uskovaista häpäisemällä jotakin hänelle pyhää. Mutta rajanveto on mielestäni mielenkiintoinen. Onko lapsena tekemässäni mekossa jotakin pyhää, kun se on tehty kastemekon kaavoilla? Loukkaanko silloin jotakuta, jos vain pieni piiri (siis sellainen, jota asia ei häiritse) näkee minun käyttävän tätä mekkoa lapsellani nimiäisissä?

Tein itse koululaisena "kastemekon", jota ei ole koskaan käytetty kastetilaisuudessa. Saako sitä käyttää nimiäisissä? Mikä on siis valkoisen mekon ja kastemekon ero?

ihan samoin voisi kysyä, milloin hääpuvusta tulee hääpuku. Mielestäni kuitenkin kastemekko on helpompi erottaa tavallisesta mekosta. Sehän on pitkä ja siinä on ne nauhat. En ole kyllä nähnyt moista käytettävän missään muussa tilanteessa esim juhlamekkona. Vai onko joillakin sellainen normaalipituinen mekko kastemekkona? Eihän tässä kai olisikaan ongelmaa, jos mekko olisi kuin mikä tahansa muu mekko, mutta kun se ei vain ole.

Vierailija
126/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastejärjestys

1. Virsi

2. Alkusiunaus

3. Johdantosanat

4. Psalmi

5. Kysymykset tai kehotus

6. Ristinmerkki

7. Rukous

8. Raamatunluku

9. Puhe

10. Virsi

11. Kastekäsky

12. Uskontunnustus

13. Kaste

14. Virsi

15. Yhteinen esirukous

16. Isä meidän –rukous

17. Siunaus

18. Virsi

Sen mekon päälle on pappi tehnyt ristimerkin ja lausunut mm. "Isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen"

Vierailija
127/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pelkää nuorten sen hävittävän. Kannattaa ainakin sanoa, että puku on ihana perinne, jos ei itse halua sitä säilyttää antakaa takaisin. Kerroin vaan, että meidän suvun puku katosi kun miniäkokelas ei puvusta pitänyt, niin möi kirpparilla. Ei ollut kiva uutinen meille muille.

T: 78 vastasi 79:lle

Vierailija
128/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristiäisetkin ovat ennen kaikkea nimi- ja vauvajuhla! Joku sanoikin, että aikaisemmin ristiäisissä käytettiin juhlamekkoa. Juhlamekkohan sopii niin ristiäisiin kuin nimiäisiinkin. Samalla asialla voi olla monta nimeä.

Kuuluuko valkoinen hääpuku vain kirkkohäihin? Onko rienausta pukea se siviilivihkimiseen? Eikös aikaisemmin hääpuvut olleet mustia Suomessa? Tietääkö kukaan mitään kastemekon historiasta?

molemmissahan on kuitenkin kyse HÄISTÄ eli tietenkin voi käyttää HÄÄpukua. Nimiäisissä ei ole käsittääkseni kyse KASTEESTA joten ei mielestäni voi käyttää KASTEmekkoa.

Vierailija
129/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekko on pitkä, mutta siinä ei ole nauhoja :) Itse en halua loukata ketään uskovaista häpäisemällä jotakin hänelle pyhää. Mutta rajanveto on mielestäni mielenkiintoinen. Onko lapsena tekemässäni mekossa jotakin pyhää, kun se on tehty kastemekon kaavoilla? Loukkaanko silloin jotakuta, jos vain pieni piiri (siis sellainen, jota asia ei häiritse) näkee minun käyttävän tätä mekkoa lapsellani nimiäisissä?

minua ei loukkaa mutta joitakin näkyy loukkaavan. En vain ymmärrä, miksi pitää olla juuri se perinteinen KASTEmekko, jos ei olla kastamassa. Ethän kai laita perinteistä hääpukuakaan syntymäpäiväjuhliisi. Maailmahan on täynnä mekkoja, miksi pitää käyttää juuri kastemekkoa?

Vierailija
130/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristiäisetkin ovat ennen kaikkea nimi- ja vauvajuhla! Joku sanoikin, että aikaisemmin ristiäisissä käytettiin juhlamekkoa. Juhlamekkohan sopii niin ristiäisiin kuin nimiäisiinkin. Samalla asialla voi olla monta nimeä.

voihan ne häätkin olla useimmille ennen kaikkea rakkauden ja nuorenparin ja sukujen yhdistymisen juhla. Ei hääpukuakaan kuitenkaan ihan missä tahansa juhlissa yleensä käytetä.

Vierailija
131/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta useimmille

ristiäisetkin ovat ennen kaikkea nimi- ja vauvajuhla!

Eikö sinulle merkitse mitään se, että ap:n suku on aivan selvästi ilmaissut, että heille tilaisuus ei ole pelkkä nimi- ja vauvajuhla, vaan KASTEjuhla? Etkö halua antaa ihmisten päättää, annetaanko suvussa kiertänyt KASTEmekko nimiäisjuhlaan vai ei, vaikka asia tuntuisikin luonnottomalta ja väärältä?

Jos tilanne onkin sinun kohdallasi niin, et voi tietää, onko asia "useimpien" kohdalla niin. Et näe muiden pään sisälle, etkä täten tiedä kenelle kristillisellä sanomalla ei ole tai on merkitystä.

Taas tulee tästä ketjusta aivan kummallinen olo näiden uskonnottomien "tapakristittyjen" suhteen. Miksi ihminen, joka ei usko kirkon sanomaan, haluaa näitä liirumlaarumeita ja satuja omiin perhejuhliinsa? Täytyy mielestäni olla aivot off-asennossa, jotta kykenee kuuntelemaan omaan uskoonsa sopimattomia höpinöitä vailla ongelmia.

Vierailija
132/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääpontti on kuitenkin sama: Ap on pyytänyt lainaksi jotain toiselta ja toinen ei sitä halua lainata. Miksi suku ei saisi päättää mitä haluaa puvulla tehtävän? Jos mä haluan ap:n auton lainaan, niin ei mulla ole oikeutta loukkaantua ap:n kieltäytymisestä, vai onko?

Vierailija
133/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen on kaapissa, eikä sillä ole muutakaan käyttöä. Lisäksi on jotenkin liikuttavaa ajatella, että olen tehnyt sen lapsena ja ajatellut silloin tulevaa lastani :) Tunneseikat vaikuttavat meihin kaikkiin. Uskoisin, että ap ajatteli, että suvun kastemekko liittää hänenkin lapsensa suvun jäseneksi.

Kieltämättä nämä keskustelut saavat minut pohtimaan, lyhentäisinkö mekkoa, että se ei kenenkään mielestä näyttäisi kastemekolta (vaan valkoiselta juhlamekolta)... Koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään ajatella, että mekon käyttö nimiäisissä voisi loukata ketään. Hyvä, että tällainen näkökulma tuli esille ennen nimiäisiä.

minua ei loukkaa mutta joitakin näkyy loukkaavan. En vain ymmärrä, miksi pitää olla juuri se perinteinen KASTEmekko, jos ei olla kastamassa. Ethän kai laita perinteistä hääpukuakaan syntymäpäiväjuhliisi. Maailmahan on täynnä mekkoja, miksi pitää käyttää juuri kastemekkoa?

Vierailija
134/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa lähipiirissäni ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole uskovaisia, siis niitä jotka ihan oikeasti turvaavat Jumalaan ja ovat uskossa. Vaan niin ovat melkein kaikki menneet kirkossa naimisiin, kastaneet lapsensa jne. Kysyn MIKSI?!

Siksi että niin on tapana. Ja on käsittämätöntä että joku tekee vaatteesta näin ison haloon, keskittyköön mielummin niihin rienaajiin jotka ovat saman miehen kanssa vuosikausia yhdessä eläneet, on lapsi (ehkä useammankin eri miehen kanssa) ja niin vaan alttarille astellaan valkoisessa mekossa ja huntu kasvojen yllä kun mikäkin neitsytmorsian!

Lapsi sentään on viaton.

Monille usko on yksityisasia ja mm. rukous on yksityinen toimitus. Ei niistä Facebookissa ja muualla välttämättä huudella.

Itse olen havainnut ihan omassa lähipiirissänikin, että ns. ateistit pitävät ateistisuudestaan isoa mekkalaa. Itse uskon, mutta minulla ei ole tarvetta keskustella asiasta perheen ulkopuolisten kanssa. Mieheni kanssa puhun ja se riittää minulle tällä hetkellä. Monen mielestä voisin siis olla tällainen tapakristitty, vaikka ajatuksistani he eivät tiedä mitään.

Vierailija
135/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuore anoppi marssisi paikalle valkoisessa hääpuvussa ja ilmoittaisi sen olevan juhlamekko, ja että samalla asialla voi olla monta nimeä, eikä se haittaa että ottaa toiselle arvokkaan asian ja käyttää sitä omiin tarkoituksiinsa. Näen jo sieluni silmin kuinka ymmärtäväisiä kaikki nämä tähän ketjuun ilmoittautuneet "vapaamieliset" olisivat ja millaisia aloituksia aiheesta saataisiin av:lle... ;D

On niin helppo naureskella kun loukattavana ei ole itselle tärkeitä asioita.

Mutta useimmille ristiäisetkin ovat ennen kaikkea nimi- ja vauvajuhla! Joku sanoikin, että aikaisemmin ristiäisissä käytettiin juhlamekkoa. Juhlamekkohan sopii niin ristiäisiin kuin nimiäisiinkin. Samalla asialla voi olla monta nimeä.

Vierailija
136/174 |
13.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen havainnut ihan omassa lähipiirissänikin, että ns. ateistit pitävät ateistisuudestaan isoa mekkalaa. Itse uskon, mutta minulla ei ole tarvetta keskustella asiasta perheen ulkopuolisten kanssa. Mieheni kanssa puhun ja se riittää minulle tällä hetkellä. Monen mielestä voisin siis olla tällainen tapakristitty, vaikka ajatuksistani he eivät tiedä mitään.

Voin vakuuttaa sinulle, että on erittäin paljon hiljaisia ateisteja, jotka eivät koskaan ota vakaumustaan esille.

Vierailija
137/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekko on pitkä, mutta siinä ei ole nauhoja :) Itse en halua loukata ketään uskovaista häpäisemällä jotakin hänelle pyhää. Mutta rajanveto on mielestäni mielenkiintoinen. Onko lapsena tekemässäni mekossa jotakin pyhää, kun se on tehty kastemekon kaavoilla? Loukkaanko silloin jotakuta, jos vain pieni piiri (siis sellainen, jota asia ei häiritse) näkee minun käyttävän tätä mekkoa lapsellani nimiäisissä?

jos sitä ei ole perinteisesti kasteessa kenenkään kohdalla käytetty eikä siten käyttöön "vihitty".

Eikö tässä ap kohdalla ollut kyseessä nimenomaan vain uskonnollisessa toimituksessa sadan vuoden ajan suvussa käytetty kastemekko, johon liittyy uskonnollista symboliikkaa ja tunnesiteita sukupolvien ajan?

Vierailija
138/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen on kaapissa, eikä sillä ole muutakaan käyttöä. Lisäksi on jotenkin liikuttavaa ajatella, että olen tehnyt sen lapsena ja ajatellut silloin tulevaa lastani :) Tunneseikat vaikuttavat meihin kaikkiin. Uskoisin, että ap ajatteli, että suvun kastemekko liittää hänenkin lapsensa suvun jäseneksi. Kieltämättä nämä keskustelut saavat minut pohtimaan, lyhentäisinkö mekkoa, että se ei kenenkään mielestä näyttäisi kastemekolta (vaan valkoiselta juhlamekolta)... Koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään ajatella, että mekon käyttö nimiäisissä voisi loukata ketään. Hyvä, että tällainen näkökulma tuli esille ennen nimiäisiä.

oletetaan, että olisit joskus kouluaikanasi tehnyt sellaisen häämekon, joka näyttää todellakin häämekolta eikä miltään muulta. Laittaisitko sen päällesi esimerkiksi syntymäpäiväjuhlaasi, jos tietäisit ettei sille muuta käyttöä ole? Eikö tuntuisi vähän hölmöltä.

Siis minua ei sinänsä haittaa, mutta minusta on outoa, että joku ehdoin tahdoin hankkii lapselle kastemekon vaikka ei tahdo lastaan kastettavan. Tuo minua vain ihmetyttää, että ne joille kaste ei merkitse mitään, kastemekko kuitenkin merkitseekin noin paljon.

Vierailija
139/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuore anoppi marssisi paikalle valkoisessa hääpuvussa ja ilmoittaisi sen olevan juhlamekko, ja että samalla asialla voi olla monta nimeä, eikä se haittaa että ottaa toiselle arvokkaan asian ja käyttää sitä omiin tarkoituksiinsa. Näen jo sieluni silmin kuinka ymmärtäväisiä kaikki nämä tähän ketjuun ilmoittautuneet "vapaamieliset" olisivat ja millaisia aloituksia aiheesta saataisiin av:lle... ;D On niin helppo naureskella kun loukattavana ei ole itselle tärkeitä asioita.

Mutta useimmille ristiäisetkin ovat ennen kaikkea nimi- ja vauvajuhla! Joku sanoikin, että aikaisemmin ristiäisissä käytettiin juhlamekkoa. Juhlamekkohan sopii niin ristiäisiin kuin nimiäisiinkin. Samalla asialla voi olla monta nimeä.

nimiäisiin omalle lapselleen samantyyppisen valkoisen juhlamekon.

Vierailija
140/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset ja nimiäiset ovat vauvajuhlia, ja siten niitä voi verrata toisiinsa. Aikuisena kastetuilla ei kai voi olla ristiäisiä?

Erikoista olisi, jos joku vieras pukisi lapsensa kastemekkoon toisen lapsen ristiäisissä. Silloin tilanne olisi sama kuin sinun vertauksessasi. Sitähän ei kukaan ole tekemässä.

Kukaan ei varmastikaan pue lastansa kastemekkoon nimiäisissä siksi, että haluaisi loukata uskovia! Kastemekon valinta kertoo pikemminkin suvun traditioiden kunnioituksesta. Tietenkään suvun pukua ei voi lainata silloin, jos sitä ei anneta lainalle.

kun tuore anoppi marssisi paikalle valkoisessa hääpuvussa ja ilmoittaisi sen olevan juhlamekko, ja että samalla asialla voi olla monta nimeä, eikä se haittaa että ottaa toiselle arvokkaan asian ja käyttää sitä omiin tarkoituksiinsa. Näen jo sieluni silmin kuinka ymmärtäväisiä kaikki nämä tähän ketjuun ilmoittautuneet "vapaamieliset" olisivat ja millaisia aloituksia aiheesta saataisiin av:lle... ;D

On niin helppo naureskella kun loukattavana ei ole itselle tärkeitä asioita.