Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko teillä nimiäisissä kastemekko? Meidän suvun tarina...

Vierailija
13.03.2010 |

Meillä on suvussa kaunis yli satavuotias kastemekko, jota ovat vuorollaan kaikki vauvat käyttäneet ristiäissä. Minun ja mieheni vauvaa ei kasteta. Pyysin pukua käyttöön, mutta sitä ei meille anneta, koska vauvaa ei kasteta eikä ristiäisiä vietetä. Se on kuulemma nimenomaan KASTEmekko. Asiaa on pohdiskeltu suvussa oikein useamman henkilön toimesta. Tottakai loukkaannuin. Mitä olette mieltä, onkon meillä oikeus saada mekko käyttöön nimiäistilaisuuteen?

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen havainnut ihan omassa lähipiirissänikin, että ns. ateistit pitävät ateistisuudestaan isoa mekkalaa. Itse uskon, mutta minulla ei ole tarvetta keskustella asiasta perheen ulkopuolisten kanssa. Mieheni kanssa puhun ja se riittää minulle tällä hetkellä. Monen mielestä voisin siis olla tällainen tapakristitty, vaikka ajatuksistani he eivät tiedä mitään.

Voin vakuuttaa sinulle, että on erittäin paljon hiljaisia ateisteja, jotka eivät koskaan ota vakaumustaan esille.

Mutta toisen tuomitseminen tapakristityksi todennäköisesti käymättä yhtään keskusteluja uskonnosta hänen kanssaan, on tyhmää yleistämistä. Tässäkin ketjussa siitä on monta jankuttavaa viestiä.

Vierailija
142/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaisella hääpuvulla, herranjestas (jos saan tätä ilmaisua käyttää!) Keneltä se on pois, jos vauva omassa juhlassaan käyttää suvun kastemekkoa? Ei kai niiltä siinä mekossa kastetuilta? Ei kai heidän kanssaan kukaan kilpaile? He ovat saaneet omassa juhlassaan pukua käyttää.

Suvun kastemekon symboliarvo on myös sillä, että se on suvun. Ja ap:n lapsi kuuluu sukuun. Jos mekkoa ei kohdella kaltoin, miksi sen on parempi olla kaapissa kuin vauvan päällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaisella hääpuvulla, herranjestas (jos saan tätä ilmaisua käyttää!) Keneltä se on pois, jos vauva omassa juhlassaan käyttää suvun kastemekkoa? Ei kai niiltä siinä mekossa kastetuilta? Ei kai heidän kanssaan kukaan kilpaile? He ovat saaneet omassa juhlassaan pukua käyttää.

Suvun kastemekon symboliarvo on myös sillä, että se on suvun. Ja ap:n lapsi kuuluu sukuun. Jos mekkoa ei kohdella kaltoin, miksi sen on parempi olla kaapissa kuin vauvan päällä?

liittyvän uskontoon ja lasten seurakuntaan liittämiseen.

Vierailija
144/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap et pahoita mieltäsi näistä keskusteluista! Uskontoon liittyvät asiat herättävät voimakkaita tunteita. Nauti vauvastasi ja pidä ihanat nimiäiset - oli vauvasi sitten puettu suvun mekkoon tai ei! Yritä suhtautua ymmärtäväisesti sukulaisiisi, vaikka et pääsisikään heidän kanssaan yhteisymmärrykseen.

Vierailija
145/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset ja nimiäiset ovat vauvajuhlia, ja siten niitä voi verrata toisiinsa. Aikuisena kastetuilla ei kai voi olla ristiäisiä?

No, tottakai voi olla! Varhaisina aikoina kristityiksi kastetut juuri ottivat uuden nimen kasteessa käyttöön. Siitähän se koko toimituksen idea tulee!

Jeesus kutsuu katsettavan tämän omalla nimellään, ja siksi kasteen yhteydessä lapselle annettiin nimi. Muissa uskonnollisissa yhteisöissä ei tällaista ole vastaavaan toimitukseen sidottuna ollut historiallisessa viitekehityksessä. Lapsen nimi on voinut vaihdella lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden välillä.

Lisäksi sana "ristiä" viittaa alunperin siihen, että kastettavan kasvoihin ja rintaan tehdään ristinmerkki. Sanan käyttö on laajentunut tarkoittamaan myös nimenantoa.

Vierailija
146/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastemekko sopii nimijuhlaan siinä missä hääpuku normi biletysiltaan kantabaariin.

Vierailija
147/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin, miksi loukkaannuin. Siksi, että minusta tuntuu, että meidän lastamme pidetään vähempi arvoisena, koska hän=me olemme uskonnottomia emmekä vietä ristiäisiä ja kastata lastamme. Halusin mekon siksi, että se on mielettömän kaunis ja esineenäkin arvokas. Se on arvioitettu joskus ja on todella arvokas vaate ollakseen vain jonkin verran yli satavuotias. Haluaisin, että lapsemme saisi käyttää samaa mekkoa kuin muutkin suvun lapset, ettei hän tuntuisi ulkopuoliselta.

Suku on konservatiivista ja uskonnollista suurimmalta osin ja heille uskontoasiat ovat tärkeitä. Vanhemmilleni on ollut kipeä asia, että erosin kirkosta. Suvulla on muitakin uskonnollisiin rituaaleihin liittyviä esineitä, mm. hopeinen kastemalja. Sitä en pyytäisi tietysti, koska sille ei olisi käyttöä. Mekko on kuitenkin niin upea, että haluaisin lapseni pitävän sitä, ja myös sukuperinteen vuoksi. Minusta nimiäisten pitäisi olla sukulaisille yhtä merkittävä juhla kuin kastetilaisuus, koska kyse on saman suvun lapsesta. Lapsemme on saatava olla saman arvoinen. Ei hän sitä mekkoa saastuttaisi. -ap

Vierailija
148/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen noloa edes pyytää kastemekkoa lainaksi.

Tilanne olisi ihan vastaava, jos ammattikoulusta valmistuva ostaisi itselleen ylioppilaslakin (en nyt tarkoita ammattikoululakkia). Molemmathan ovat saman ikäisinä vietettäviä juhlia. Kastemekkoon, kuten ylioppilaslakkiinkin, liittyy tiettyä symboliikkaa.

Ap omalla käytöksellään ja vaatimuksillaan loukkaa toisia ja horjuttaa heidän vapauttaan uskontoon. Ei toiseen uskontokuntaan kuuluva (tai mihinkään kuulumaton) voi vaatia toisen uskontoon kuuluuvia pyhiä asioita käyttöönsä!

Vierailija
149/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että et arvosta nimiäisiä? Uuden lapsen syntymä ansaitsee varmasti hienon juhlan, joka ei ole verrattavissa normibiletysiltaan. En silti väitä, että nimiäisissä pitäisi olla kastemekko.

Kastemekko sopii nimijuhlaan siinä missä hääpuku normi biletysiltaan kantabaariin.

Vierailija
150/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvulla on muitakin uskonnollisiin rituaaleihin liittyviä esineitä, mm. hopeinen kastemalja. Sitä en pyytäisi tietysti, koska sille ei olisi käyttöä.

Mutta voisittehan te laittaa kulhoon nachoja tai sipsejä? Edes bileiden jatkoille?

Vierailija
151/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa oman kirkkonne oppeihin. Kaste on sakramentti, kastemekko ei.Vauva voidaan kastaa missä tahansa vaaleassa vaatteessa, vaikka henkkamaukan kesämekossa.

Vierailija
152/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen noloa edes pyytää kastemekkoa lainaksi.

Tilanne olisi ihan vastaava, jos ammattikoulusta valmistuva ostaisi itselleen ylioppilaslakin (en nyt tarkoita ammattikoululakkia). Molemmathan ovat saman ikäisinä vietettäviä juhlia. Kastemekkoon, kuten ylioppilaslakkiinkin, liittyy tiettyä symboliikkaa.

Ap omalla käytöksellään ja vaatimuksillaan loukkaa toisia ja horjuttaa heidän vapauttaan uskontoon. Ei toiseen uskontokuntaan kuuluva (tai mihinkään kuulumaton) voi vaatia toisen uskontoon kuuluuvia pyhiä asioita käyttöönsä!

käytettäisiin serkun kummin kaiman lapsen juhlissa, kun perhe kääntyisi muslimeiksi? Entä ympärileikkausrituaaleissa?

Olisiko ap vielä ihan ok?

Vierailija
153/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa oman kirkkonne oppeihin. Kaste on sakramentti, kastemekko ei.Vauva voidaan kastaa missä tahansa vaaleassa vaatteessa, vaikka henkkamaukan kesämekossa.

ja siksi pukua tulisi kohdella sen vaatimalla arvokkuudella.

Vierailija
154/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oudosti suhtaudutte ap:n reaktioon. Kun ap:lle se mekko ei merkitse pyhää sakramenttia, ja tässähän ap on oikeasti oikeassa.

Kasteen jäljittely voisi olla typerää, mutta ap:lle mekko on suvun yhteinen perintömekko, johon jokainen suvun jäsen on puettu. Sillä on vahva symboliarvo ja ap haluaisi sitä lapsensa juhlassa käyttää. Kumma kun tätä on vaikea tajuta. Sukulaisilla on eri käsitys ja se heille sallittakoon.

Vierailija
155/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten arvosta nimiäisiä sellaisena tilaisuutena, joka on kopio kastetilaisuudesta. Keksisivät sitten ihan omanlaisensa perinteen.

että et arvosta nimiäisiä? Uuden lapsen syntymä ansaitsee varmasti hienon juhlan, joka ei ole verrattavissa normibiletysiltaan. En silti väitä, että nimiäisissä pitäisi olla kastemekko.

Vierailija
156/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen siitä, että jotkut ateistit uskaltavat, jaksavat ja viitsivät "pitää mekkalaa". Jos me kaikki olisimme vain kiltisti hiljaa, kuka silloin puolustaisi uskonnottomien oikeuksia? On paljon tilanteita, joissa kukaan ei tule ajatelleeksikaan, että esimerkiksi uskonnottoman perheen lapsellakin tulisi olla oikeuksia. Uskonnottomat ovat olleet pitkään aivan liian kiltti ja sopeutuvainen vähemmistö. Uskonnottomien vakaumusta tulee kunnioittaa ja arvostaa siinä kuin uskovienkin vakaumusta!

Itse olen havainnut ihan omassa lähipiirissänikin, että ns. ateistit pitävät ateistisuudestaan isoa mekkalaa. Itse uskon, mutta minulla ei ole tarvetta keskustella asiasta perheen ulkopuolisten kanssa. Mieheni kanssa puhun ja se riittää minulle tällä hetkellä. Monen mielestä voisin siis olla tällainen tapakristitty, vaikka ajatuksistani he eivät tiedä mitään.

Voin vakuuttaa sinulle, että on erittäin paljon hiljaisia ateisteja, jotka eivät koskaan ota vakaumustaan esille.

Vierailija
157/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakaumuksen kunnioittamista ei myöskään ole kehoittaa av:lla ihmisiä eroamaan kirkosta.

Olen iloinen siitä, että jotkut ateistit uskaltavat, jaksavat ja viitsivät "pitää mekkalaa". Jos me kaikki olisimme vain kiltisti hiljaa, kuka silloin puolustaisi uskonnottomien oikeuksia? On paljon tilanteita, joissa kukaan ei tule ajatelleeksikaan, että esimerkiksi uskonnottoman perheen lapsellakin tulisi olla oikeuksia. Uskonnottomat ovat olleet pitkään aivan liian kiltti ja sopeutuvainen vähemmistö. Uskonnottomien vakaumusta tulee kunnioittaa ja arvostaa siinä kuin uskovienkin vakaumusta!

Vierailija
158/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

halutaan saada rusinat pullasta: ollaan niin yksilöllisiä ja kuitenkin halutaan samaa kuin kaikki muutkin. Nykyäänhän monille amiksen käyneillekin pitää hankkia valmistujaispäivänä ylioppilaslakin näköinen päähine, että voi sitten tulevina vappuina bilettää "tasa-arvoisesti" oikeiden ylioppilaiden kanssa.

etten arvosta nimiäisiä sellaisena tilaisuutena, joka on kopio kastetilaisuudesta. Keksisivät sitten ihan omanlaisensa perinteen.

Vierailija
159/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa lähipiirissäni ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole uskovaisia, siis niitä jotka ihan oikeasti turvaavat Jumalaan ja ovat uskossa. Vaan niin ovat melkein kaikki menneet kirkossa naimisiin, kastaneet lapsensa jne. Kysyn MIKSI?!

Siksi että niin on tapana. Ja on käsittämätöntä että joku tekee vaatteesta näin ison haloon, keskittyköön mielummin niihin rienaajiin jotka ovat saman miehen kanssa vuosikausia yhdessä eläneet, on lapsi (ehkä useammankin eri miehen kanssa) ja niin vaan alttarille astellaan valkoisessa mekossa ja huntu kasvojen yllä kun mikäkin neitsytmorsian!

Lapsi sentään on viaton.

Totta munassa siirtymäriittiin pukeudutaan riitin mukaisiin vaatteisiin! Hunnulla on suojauduttu pahoja henkiä vastaan, sillä siirtymäriitin hetkellä ihmisen on uskottu olevan erityisen suojaton. Huntu neisyyden symbolina on ihan höpö-höpöä, päälleliimattua uudempaa tulkintaa.En minäkään ole sitä mieltä että on hyvä mennä "siksi että kuuluu" kirkossa naimisiin, mutta on typerää kirjoitella omia perusteettomia luulojaan jotta saisi mollattua muita.

Terv. teologi

Vierailija
160/174 |
14.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusoletus on, että jos et ole eronnut kirkosta, et ole miettinyt uskonasioita --> olet tapakristitty. Uskonasioita pyydetään todistamaan tieteellisellä tarkkuudella, vaikka tiedetään, ettei se ole mahdollista.

Tämä mekkalan pito omasta ateismistä on johtanut siihen, etten osaa näistä ystävistä ja sukulaiset enää halua tavata kovinkaan paljon. Keskustelut vääntyy aina siihen, että minun pitäisi alkaa todistaa Jeesusta historiallisena ihmisenä (vaikka olisimme juhlimassa uutta vuotta ja pelaisimme Sing Staria). Kaiken toiminnan lomassa piikitellään uskomisesta ja ilmoitellaan "jo 200 on eronnyt tänään kirkosta".

Ymmärrän kyllä, että uskonnosta luopuessaan asioita miettii paljon ja prosessi voi olla rankka. Mutta siltikin pitäisi pystyä suvaitsemaan erilaista katsomusta JA keskustelemaan jostain muusta JA lopettaa käännytys SEKÄ uskovien aliarviointi ja luokittelu tapakristietyiksi.

Asia on minulle vaikea myös siksi, että tällaisen rajun uskonnottomuuden takia olen menettänyt ennen minulle läheisen veljeni.

Jos kaiken tämän ryöpytyksen jälkeen veljeni haluaisi lainata lapsemme kastemekkoa oman lapsensa nimiäisiin tms., olisi kyllä pöyristynyt.