Jätän 1v lapsen yksin kotiin kun ulkoilutan koiran.
Minulla ei ole vaihtoehtoja iltaisin, kun olen yh. Koira on käytettävä vasta 22 aikaan ettei kuse yöllä sisälle. Lapsi on sikeässä unessa sängyssään. Aina pelottaa mitä jos joku soittaa lastensuojeluun, mitä jos talo räjähtää, mitä jos lapsi herää ja menee katsomaan missä olen. Iltalenkkinä on ihan pieni lenkki, että tarpeet tulee tehtyä.
I hate myself, mutta en voi luopua rakkaasta lemmikistä. Tai pyytää hoitajaa joka ilta 10 minuutksi meille.
Kommentit (59)
Minkälaisia koiria teillä on?
Meillä on sentään vanha koira, jolla on lääkityksen aiheuttamaa pissavaivaa, mutta sekin pystyy olemaan pissimättä klo 21-07 helposti (tai, no mistä minä tiedän, miten helposti, mutta pystyy). Tuo on nyt ihan koiran opetuskysymys.
En ikinä jättäisi lasta yksin... Mä toki tunnustan olevani hysteerinen, eli en edes vauva-aikaan uskaltanut viedä roskia niin, että vauva nukkuisi yksin sisällä. Nykyään en todellakaan jättäisi lasta sisälle yksin, mutta nyt hän onkin vilkas taapero.
Eli yh olen minäkin ja ihan suoriudun kyllä koiranpissatuksista niin, että lapsi on mukana.
Just kyllä mietin eräänä iltana, että JOS mulle sattuisi täällä kotona jotain, esim liukastuisin kylppärissä ja saisin jonkun kallovamman, niin kuka ihme sen huomaisi? Noh, ehkä naapurit tajuaisivat, kun lapsi huutaa hulluna täällä sisällä normaalia pidempään. En tiiä... ex tajuaisi kyllä huolestua kanssa, jos en vastaa puhelimeen ja onneksi hän asuu lähellä. Vaan eikai mulle mitään satu (kuuluisat viimeiset sanat).
Lasten kanssa ensin pitkä lenkki n. 19-20 aikaan ja sitten pikapissat pihalla myöhemmin. Itkuhäly mukaan.
En nimittäin voisi antaa itselleni anteeksi, jos lapselle sattuisi jotain sinä aikana, kun olen poissa.
käyttekö te vessassa ja suihkussakin lapsi mukana? herätätte jos nukkuu?
kun mies oli matkatöissä asuttiin kerrostalossa ja jätin kyllä 1,5v tytön sisälle odottamaan kun käytin koirat aamu/iltapissalla läheisessä metsässä. olisi ollut ihan älytöntä alkaa pukemaan monta kertaa päivässä lapselle päälle.
lapsi tiesi että olen poissa ja jäi leikkimään kiltisti. mahdollisimman nopeasti kuitenkin kävin.
vielä joka muodossa ja moneen kertaan samassa viestissä. Lirikin olisi kivempi.
joka jättää alle 1v syöttötuoliin siksi aikaa kun vie vanhemman lapsen kouluun autolla. Aikaa tuohon kuluu noin 15min, mutta mun mielestä siinä on 15min liikaa=(
Ovat tätä "herran haltuun" porukkaa, joten kai ajattelee lapsen olevan turvassa. Kotiin jää myös 3v lapsi ja äiti sanoo pienemmän olevan paremmassa turvassa syöttötuolissaan kuin lattialla siskon kanssa.
jättää yksin. Mitä jos lapsi alkaa vaikka oksentaa sängyssään, tukehtumisvaara on olemassa! Viisikin minuuttia on pitkä aika silloin ja epäilisin tuohon lenkkiin kuluvan kokonaisuudessaan jonkin verran kauemmin.
hirvee mun mielestä. Ikinä en pystyis ite jättää ja onneks ei tarviikkaan
kapinen piski on tärkeämpi kuin oma lapsi.
Kaikki idiootit sitä lapsia saakaan, olisit sinäkin ap vaan pysynyt rakeissa, sopisi sun älykkyystasoosi paremmin.
jättää yksin. Mitä jos lapsi alkaa vaikka oksentaa sängyssään, tukehtumisvaara on olemassa! Viisikin minuuttia on pitkä aika silloin ja epäilisin tuohon lenkkiin kuluvan kokonaisuudessaan jonkin verran kauemmin.
Meillä lapset nukkuvat omassa huoneessaan, meidän ja heidän makuuhuoneen välissä on vaatehuone. Enpä todella heräisi, jos lapsi yöllä nukkuessaan oksentaisi! Näin on itse asiassa käynytkin, lapsi heräsi vähän myöhemmin itse, ilmeisesti vatsakipuun, ja alkoi silloin itkeä. Kun menin katsomaan, oli koko lapsi ja sänky kuivuneessa oksennuksessa.
Joten on kyllä aika saivartelua tuo, voiko lapsen jättää hetkeksi vahtimatta. Ihan sama, onko äiti/isä sitten koiran kanssa ulkona, suihkussa, vessassa tai itsekin nukkumassa, mitä tahansa voi sattua koska tahansa. Ei lasta voi kaikelta varjella.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen:
Suurin todellinen riski lienee se, että unohtaisi avaimet ja kännykän kotiin. Olen välillä itse myös siinä tilanteessa, että koira pitää käyttää, ja lapset jäävät nukkumaan. Varmistan silloin moneen kertaan, että avaimet ja kännykkä ovat varmasti mukana, ennen kuin lähden. Käyn katsomassa lapsia juuri ennen lähtöä ja heti palattuani, että varmasti nukkuvat rauhassa.
Meidän koira ainakin tarvitsee sen väh. 3 lenkkiä päivässä. On liian raskasta lapsille, jos he joutuvat mukaan joka lenkille. Päivisin vovat kuitenkin hoidossa. Niinä päivinä, kun mies on matkoilla, päivä menee jotensakin näin:
herään 5.30, syön, syötän koiran, puen
6.15 herätän lapset, puen heidät
6.45 koiran kanssa lenkille
7.15 koira kotiin, lapset päiväkotiin, minä töihin
16.00 haen lapset, kotiin, ruokaa
17.30-18.30 koiran pitkä lenkki
19 lapsille iltapala
20 mennessä ovat nukkumassa
22 koira pikapissalle
Jos ottaisin heidät joka lenkille mukaan, eivät he ehtisi nukkua kuin 8-9 h, ja se on ihan liian vähän! Eikä 4-vuotias jaksa kävellä koiran kanssa montaa lenkkiä päivässä (pienempi on rattaissa).
Pakko tehdä kompromissejä, ja valita pienempi paha. Meidän tapauksessa se on se, että lapset jäävät muutamaksi minuutiksi keskenään nukkumaan, kuin että joutuisivat valvomaan tunnin liian pitkään.
joka ilostutit meitä päivärytmisi kerronnalla, haluan kertoa, että kyllä meidän naapurissa äiti ulkoilluttaa koirat vähintään kaksi kertaa päivässä viiden (!) lapsen kanssa, eivätkä lapset näytä kärsivän. Ovat 0-7-vuotiaita. Lisäksi perheen isä tekee juoksulenkin koirien kanssa päivittäin.
Huh huh! Eikö olisi mahdollista muuttaa alimman kerroksen asuntoon tai rivariin että ois koirilla oma piha mihin tehä aamu- ja iltapissa? Onneksi meillä on omakotitalo, en jaksaisi jatkuvaa kulkemista pissalenkeille ja takaisin.
miks ihmiset pitää noita rakkeja ihmisasunnoissa? Pelkkää harmia ja työtä niistä on.
Mulla ollut 2 koiraa, enää en ottaisi ikinä!
Lisäksi soitin omalla puhelimella omaan puhelimeeni ja kuuntelin välillä ettei lapsella oo hätää. En tietenkään olis voinut tehdä mitään mutta halusin varmistaa että lapsi nukkuu.
joka ilostutit meitä päivärytmisi kerronnalla, haluan kertoa, että kyllä meidän naapurissa äiti ulkoilluttaa koirat vähintään kaksi kertaa päivässä viiden (!) lapsen kanssa, eivätkä lapset näytä kärsivän. Ovat 0-7-vuotiaita. Lisäksi perheen isä tekee juoksulenkin koirien kanssa päivittäin.
Kyllä, minäkin käytän koiran lasten kanssa kaksi kertaa päivässä, mutta sen kolmannen pikaulkoilutuksen ajaksi jätän lapset nukkumaan.
Tämä siis vain silloin, kun mies on matkoilla. Koira tarvitsee kuitenkin sen kolme ulkoilutuskertaa päivässä, mutta lapsille riittää kaksi lenkkiä päiväkodin ulkoilujen lisäksi.
Silloin, kun molemmat vanhemmat ovat kotona, lapset ovat mukana vain yhdellä lenkillä päivässä.
Pointtini olikin, että joskus nyt vain on sellaisia tilanteita, että jostakin on tingittävä. Lasten lepo menee ohi hetkellisen yksinjäämisen. Koira pääsee pissalle, mutta ei kunnon lenkille, 3 x päivässä, vaikka sekin tarvitsisi sen 2 h liikuntaa.
Huh huh! Eikö olisi mahdollista muuttaa alimman kerroksen asuntoon tai rivariin että ois koirilla oma piha mihin tehä aamu- ja iltapissa? Onneksi meillä on omakotitalo, en jaksaisi jatkuvaa kulkemista pissalenkeille ja takaisin.
Me asumme ok-talossa pääkaupunkiseudulla. En voi päästää koiraa pihalle yksin ulos, koska jos sitä ei vahdi, se saattaa esim. haukkua oravaa tai ohikulkevaa toista koiraa. Ei taitaisi naapurit siitä tykätä klo 22 tai klo 7... Siispä on mentävä mukaan, ja jätettävä lapset sisälle nukkumaan.
mulle, joka kerroin naapureidemme 5-lapsisesta perheestä, mutta he siis asuvat omakotitalossa, josssa iso piha. Pitäähän koirien kuitenkin lenkkeilemäänkin päästä. Ainakin näin minä uskon, vaikka en koirista paljon mitään tiedäkään.
Nukkuvat ihan rauhassa kotonaan, pieninä pinnasängyssä että eivät edes pääsisi mihinkään lähtemään jos heräisivät. ei siinä koiran pissityksessä kauaa kestä. Ja itse olen miettinyt kun oli vain yksi vauva että mitä jos kaatuisinkin tai muuten loukkaantuisin kotona ja olisin tajuttomana. Kukaan ei tietäisi eikä kaipaisi varmaan päiviin!!! Jos ulkona tuupertuisi niin sitten ainakin jonkun luulisi huomaavan(kerrostalossa). Nyt mulla on 3 lasta ja isoin on jo niin vanha että osaisi hakea apua tarvittaessa. En ole yh mutta mies on reissutöissä ja viikot pois kotoa.
Me asumme ok-talossa pääkaupunkiseudulla. En voi päästää koiraa pihalle yksin ulos, koska jos sitä ei vahdi, se saattaa esim. haukkua oravaa tai ohikulkevaa toista koiraa. Ei taitaisi naapurit siitä tykätä klo 22 tai klo 7... Siispä on mentävä mukaan, ja jätettävä lapset sisälle nukkumaan.
Kun siis olet omalla pihalla hetken koirien kanssa ulkona. Olet kuitenkin kuuloetäisyydellä, ainakin meidän omakotitalosta kuuluu ulos, jos lapsi huutaa/itkee...
Aivan eri asia kuin se, että lapset jää sisälle, itse ravaat rappuja useamman kerroksen alas ja kiikutat vielä koiran jonnekin kadulle (koska kt:n pihaanhan ei saa pissattaa) ja sitten taas raput ylös ja kotiin. Ei ihan nopea juttu. Väitän tosiaan, että tuosta ei kukaan suoriudu viidessä minuutissa.
Illalla siis noin klo 21-22 aikaan vien koiran iltapissalle (en lenkille, vaan kerrostalon päädyssä olevan pyörätien varteen pikapissalle). Aikaa menee muutama minuutti. Tätä ennen tarkastan että lapsi nukkuu sikeästi (-> pienempi todennäköisyys heräämiseen) eikä vielä kertaakaan ole herännyt tällä välin. Samalla kun olen astumassa ovesta ulos soitan äidilleni ja rupattelen päivän kuulumiset sillä välin kun olen siellä ulkona ja lopetamme puhelun kun menen takaisin sisälle. Näin varmistan että joku on perillä tilanteesta koko ajan. Jos lapsi on ollut kipeänä, niin yleensä äitini on ollut kaverinani tai ottanut koiran niiksi päiviksi hoitoon, joten silloin ei ole tarvinut murehtia koiran ulkoiluttamista. Soitamme äitini kanssa myös aamulla/päivällä, joten jos minulle jotain sattuu niin joku osaa tulla hakemaan lapsen (tosin tämän takia ei auta jättää vastaamatta puhelimeen, muuten mummu pölähtää paikalle tarkastamaan tilanteen)