auttakaahan viinin valinnassa aloittelijaa
eli en ole koskaan oikein pitänyt viinistä,enemmän siideri ihminen olen. Elämässäni ehkä n. 5 lasillista viiniä juonut ja ikää on kuitenkin reilusti yli 30. Tänään on sitten iltaa tulossa istumaan muutama ystävä, ja haluaisin ostaa jotain viiniä. Ei mitään kallista kuitenkaan. Jotain sellaista seurustelujuomana hyvää, ei minkään tietyn ruuan kanssa tarjottavaa.
Kommentit (11)
Kuten kakkonen totesi, ne tosiaan osaavat asiansa. Ei tule mieleen paikkaa, jossa saisi niin hyvää ja asiantuntevaa palvelua kuin Alkossa.
Esim. italialainen Gancia Prosecco Brut on hyvin kuiva mutta kevyt. Tuoksussa ja maussa on vihreää omenaa, päärynää ja sitrusta. Ensimmäisen kerran kun sitä maiston ajattelin että jos pitää siideristä tässä olisi hyvä viinivaihtoehto. On kuitenkin viini ja nimenomaan kuohuviini. Sopii maljaviiniksi, seurusteluun ja kevyen ruuankin kanssa. Mikään ei estä tipauttamasta tilkkaa makeaa likööriä sekaan Kir royalin tyyliin jos hapot ja kuivuus ensialkuun tuntuvat vieraille.
itse olen myös siiderin (kuivan) ystävä. Tykkään myös kuivista valkkareista. Saksalainen Riesling on vähän niinkuin kuiva siideri. Jos kuvauksena on kuiva, hapokas, sitruksinen, kevyt... nam.
Yleensä mitä kuivempi, sitä "helpompi". Makeissa/puolimakeissa viineissä tulee helposti se jälkiällötys ja puistatus, josta tehdään johtopäätös, että viini on pahaa.
Punaviineistä tykkään Etelä-Amerikkalaisista Merlot-viineistä.
Jos haluat ostaa laatikon mieluummin kuin pullon, niin 3l pakkauksissa on devils rock nimistä riesling rypäleestä tehtyä viiniä. Viini on kuitenkin makuasia. Itse tykkään hieman kuivemmasta, mutta esim. äitini haluaa aina makeita. Minusta ne on kauheita.
Eteläafrikkalaiset valkoviinit. Saa 1,5l hanapakkauskissakin ja Reilun kaupan tuotteena. Kaikki testaamani ovat olleet huippuja.
Punaviinisuosikkini tällä hetkellä on australialainen Crocodile Rock. Pullossa fuksianpunainen liskon kuva.
siiderit eivät enää uppoa. Nykyään juon lähinnä ruoan kanssa/seurusteluun punaviiniä, juhlajuomana kuoharia ja kesäterassilla jotain vaaleaa olutta. Kesällä maistuu kalaruokien kanssa valkkari; mitä kuivempi, sen parempi.
Jos olet siiderin ystävä, voisi kuokhuviininä maistaa Fresitaa. Itse en siitä tykkää, mutta ystäväni lempparia tuo on, kun tykkää makeista siidereistäkin.
Beringer Stone Cellars rose-viini. Hinta jotain 9-10€ pullo. Erittäin helposti juotava viini, sopii just naisporukan illanistujaisiin, keveälle iltapalalle ja pelkästään seurustelujuomaksi.
he ihan oikeasti tietävät viineistä, heitä koulutetaan säännöllisin ajoin ja tietävät kaikki viinit mitä valokoimissa on.
Ja jos haluat, googlaa, netissä on PALJON hyviä viiniarvostelu sivuja/keskusteluita :)
Noin 10€ saat jo hyvän viinin. kannattaa myös muistaa se, että jos viiniä tarjoat, niin kannattaa laittaa paria erilaista tarjolle, sillä ihmisten mieltymykset ovat erilaisia. Ylipäätään kannattaa miettiä tarjoaako punaista-, valkoista-, vai kuohuviiniä, vai ehkä noita kaikkia?
Mosel(land?) Trocken ja tuo aiemmin mainittu Devils Rock.
siiderin ystäville sopivia ovat myös pirskahtelevat viinit, esim lambrusco bianco del emilia ja amabile frizzantino. Etenkin tuo jälkimmäinen on ihana seurusteluun ja juustojen kanssa. Itse aloittelin viininjuonnin juuri näillä, aiemmin en tykännyt yhtään!
Kysy niiltä rohkeasti, ne on tosi ammattilaisia.