Sain viran, mutta... "vauva" vasta 1v2kk enkä haluaisi aloittaa
Olin ajatellut olla kotona melko kauan kuopuksen kanssa. Töitä ei kuitenkaan odottamassa, joten laitoin työhakemuksen menemään, ihan vaan katsoakseni, kuinka käy...
No, sain viran, joka tulisi aloittaa kun minun pikkuprinssini on vasta 1 v 2kk. Esikoisemme on saanut olla kotona 2,5 v:ksi. Nyt on tosi sekavat tunteet. Aloittaako, jotta on varma työ, vai jäädäkö kotiin, jotta lapseni saa "parhaan mahdollisen alun".
Työ alkaisi kesän jälkeen, joten hetki tätä kotonaoloa vielä olisi, mutta... Kuopus ei enää ikinä tule olemaan pieni. Ja lisäksi uusi työ vaatii usein veronsa myös illasta. Eli käytännössä olisin varmaan "poissaoleva" ensimmäiset työkuukaudet koko ajan... Mutta uskaltaako näinä päivnä kieltäytyä virasta, kun riskinä on että on sitten työtön kun poika on tuon 2,5 vuotta vanha.
Vinkkejä ja näkökulmia otetaan vastaan!
Kommentit (43)
Eli on työnantajasta kiinni, missä vaiheess myöntää uuden hoitovapaan?
Tosin tuo 6 kk:n rajapyykki koskee osittaista hoitovapaata! Normaaliin hoitovapaaseen on oikeus kun lapsi on alle 3 v. (tyosuojelu.fi) Mutta... Hoitovapaata ei voi (?) myöntää ennen kuin on työsuhteessa, ja työsuhdetta ei ole ennen kuin on aloittanut työn..
Eli jos eivät ole myötämielisiä, töissä on oltava 2 kk ja siis ekana pvänä ilmoitettava että jää hoitovapaalle. Koeaika on 4 kk... Lopettavatko työsuhteen jos koeaikana jää hoitovapaalle? Millään en pysty todistamaan että tämä olisi syy, mutta voivat siis sanoa etten ollut sopiva ja irtisanoa.
Se mietiskelevä ap edelleen (jos et jaksa roikkua mukan, ei mikään pakko ;)
Siis mun ongelma kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun on pykälää pykälän päälle ja tietysti oman perheen etu kyseessä, tulee asiasta SUUREMPI kuin mitä oli osannut kuvitellakaan!
En periaatteessa olisi vielä valmis töihin, mutta hölmöä kai heittää virkaa pois (tietämättä uudesta mahdollisuudesta). Ja uutta mahdollisuuta tuskin nopeasti tulee jos nyt sanon ei!
Rauhallista iltaa jatkaen
ap
Ota virka vastaan ja jää heti hoitovapaalle, jos vaan mahdollista? Noin tein itse, kysessä oli luokanopettajan virka.
noin 5v sitten. Eipä ole kyseinen rouva kertaakaan ollut päivääkään työssä. Tosin kesäajan palkaan ottaa tietenkin itselleen. Tuli sitten niitä lapsia useampi peräjälkeen.
Terv. se sijainen ilman kesäajan palkkaa
jollekin muulle. ;)
Ei ratkaisuna kaikille paras, mutta ehkä meidän perheelle. Valitettavasti. Opettaja en ole, mutta ymmärrän kyllä opettajien "kierouden". Niin kauan kun laki antaa tähän mahdollisuuden, miksi eivät tuollaista etua käyttäisi! Aivan varmasti käyttäisivät muutkin ammattiryhmät! Tosi sijaisten asemasta en voi muuta olla kuin pahoillan. ;(
ap
Et selvästikään haluaisin lähteä töihin, joten älä anna yhteiskunnan painostuksen vaikuttaa päätökseesi. Lapsi on pieni vain lyhyen hetken, mutta töissä ehdit mahdollisesti olla vuosia. Mieti tarkkaan, mikä sinulle on tärkeintä ja tee päätös, jota et usko katuvasi myöhemmin. Ja selvitä ihmeessä lailliset oikeutesi ja työnantajasi kanta. Järkevä työnantaja ottaa mieluummin tyytyväisen työntekijän myöhemmin kuin pakosta töihin tulevan.
vuoksi työnantajat vielä nykyäänkin epäröivät palkata naista, jos voivat palkata myös miehen.
ehdit ap tehdä töitä lopun ikääsi. Lapsesi on pieni vain hetken, eikä koskaan enää. Olen tehnyt kahdesti itse tämän ratkaisun enkä ole katunut päivääkään. Ihan rehellisesti sanoen.
monella alalla työtilanne on to-del-la heikko juuri nyt. Pienen lapsen äiti ei myöskään välttämättä ole mitenkään korkeassa kurssissa työmarkkinoilla. Moni ystäväni on hakenut työpaikkaa jo kuukausia, yksi on jo toista vuotta työttömänä.
Jos olisin ap, ottaisin viran vastaan. Jos mies ei voi jäädä hoitovapaalle, yrittäisin palkata lapsille hoitajan kotiin.
Mä palasin töihin, kun kuopus oli 1v1kk. Isä jäi kotiin puoleksi vuodeksi vuorostaan. Onnistuisiko teilläkin näin?
Valitettavasti isä ei näihin hoitajaisiin voi (siis ensi syksynä) osallistua.Ekäpä voitaisiin anoppi nakitaa tuohon hommaan pariksi kuukaudeksi...
Harkitaan tuotakin vaihtoehtoa.
Nyt lasi tai 2 viiniä ja sitten pehkuihin. Ehkä mulla huomenna on jo tarkka vastaus tähän hommaan.
Kiitokset vielä kerran ajatusten "palloseinänä" olemisesta!
Nyt aviomies kaipaa seuraa. Joten arvon leidit. palataan huomenna astialle!
ap
aviomies mene av-mammojen edelle??????
vastauksia kuin itsekin ajattelen. Mieti montako työvuotta sinulla on vielä edessä, n.30? Joten etköhän töitä ehdi tehdä ja niitä löydä uusiakin. Älä mene töihin jos vähääkään epäröit. Minä valitsin lapset ja en kadu pätkääkään. Vuosi sitten en olisi ollut valmis töihin, ja nyt jo odotan elokuuta innolla kun lapset menevät hoitoon ja minä töihin. Tee niinkuin sydän sanoo.
Lapsi oli vielä isänsä kanssa kotona, kunnes täytti vuoden. Sitten aloitti hoitajalla, ja asiat ovat menneet paaaaljon paremmin kuin osasin odottaakaan! Pelkäsin, että tämä ratkaisuni olisi ollut kaikkien kannalta huono, mutta onneksi pelkoni osoittautui vääräksi.
ja jäisin hoitovapaalle. Jos työnantaja ei tästä tykkäisi ja saisin potkut koeajalla niin voi voi. En olisi sinne siinä tapauksessa halunnutkaan. Kun et ap nytkään kuulosta kovin innostuneelta.. ;)
opetusalalla sana kiertää, huonoja tai työtä vieroksuvia ei hevillä palkata...
voi olla, ettet saa samasta kunnasta enää uudelleen virkaa.
on kesän lopussa ihan tarpeeksi vanha aloittamaan hoidon. Oletko yhtään seurannut elämää, jotta tiedät millaisessa maailmassa me tällä hetkellä elämme? Virkoja ei roiku puissa, joista niitä sitten voisi noin vain käydä poimimassa. Tämä matalasuhdanne voi hyvinkin tästä vielä pahentua, joten en missään nimessä jättäisi ottamatta vastaan tarjottua työtä!
Taidat olla ope kun noin tunnollisena kyselet että voiko ottaa viran. Tietysti otat viran ja et heti puhu mitään hoitovapaasta, vaan odotat valitusajan umpeutuvan ja että saat "mustaa valkoisella virasta". Sitten tiedotat virasn varmistuttua, että jäät sittenkin hoitovapaalle ja pitäisi ehtiä hyvin tiedottamisen (voi olla anomuksen/hakemuksenkin nimellä työpaikasta riippuen, mutta pakkohan se on aina myöntää) sillä jos kesän jälkeen alkaa vasta duuni (elokuun puolivälissä???) niin siihen on hyvinkin yli 2kk. Näin ehtivät vielä hommata ihan hyvin sijaisenkin. Samalla kertaa jos nyt ilmoitat että jäisit vielä kotiin, mutta virka kiinnsotaa, niin voivat vielä keksiä tuhat keinoa luikerrella ja ottaakin jonkun toisen, jos päteviä hakijoita on muitakin.
Eikö ole aika normaalia ottaa joku muu virkaan, jos joku ilmoittaa, että kyllä minä olisin virasta kiinnostunut, mutta töihin ajattelisin tulla vasta siinä parin vuoden päästä? Kuka siinä silloin luikertelee?
Tiedoksi valopää, ettei hoitovapaaseen kuuluu yhtikäs mitään ehtoja. Urpo!