Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain viran, mutta... "vauva" vasta 1v2kk enkä haluaisi aloittaa

Vierailija
12.03.2010 |

Olin ajatellut olla kotona melko kauan kuopuksen kanssa. Töitä ei kuitenkaan odottamassa, joten laitoin työhakemuksen menemään, ihan vaan katsoakseni, kuinka käy...



No, sain viran, joka tulisi aloittaa kun minun pikkuprinssini on vasta 1 v 2kk. Esikoisemme on saanut olla kotona 2,5 v:ksi. Nyt on tosi sekavat tunteet. Aloittaako, jotta on varma työ, vai jäädäkö kotiin, jotta lapseni saa "parhaan mahdollisen alun".



Työ alkaisi kesän jälkeen, joten hetki tätä kotonaoloa vielä olisi, mutta... Kuopus ei enää ikinä tule olemaan pieni. Ja lisäksi uusi työ vaatii usein veronsa myös illasta. Eli käytännössä olisin varmaan "poissaoleva" ensimmäiset työkuukaudet koko ajan... Mutta uskaltaako näinä päivnä kieltäytyä virasta, kun riskinä on että on sitten työtön kun poika on tuon 2,5 vuotta vanha.



Vinkkejä ja näkökulmia otetaan vastaan!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alallasi töitä noin yleensä ottaen vai olisiko tämä ainutlaatuinen tilaisuus?



Minkä ikäinen olet? Kuinka tärkeää on päästä töihin kiinni juuri nyt vai voiko se odottaa?



Miten lasten isä suhtautuu asiaan? Onko hän valmis "paikkaamaan poissaolevuuttasi"?



Teidän perheen tilanteen tunnette vain te. Minä pyrin aina ajattelemaan perhettäni kokonaisuutena ja etuja/haittoja kokonaisuuden kannalta, mutta itseäni unohtamatta.



Vierailija
2/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä aikoina työpaikan saaminen on enemmän kuin onnen potku. Pää kylmänä vaan. Millainen työ miehellä on, onko hän illat kotona? Lapsesi tuntuu pieneltä, mutta toisaalta onhan hän tuolloin kuitenkin vanhempi kuin sen 9kk, jolloin vanhempainvapaa loppuu. Saisitteko lapset samaan hoitopaikkaan? Nuoremman olisi varmasti turvallisempi aloittaa isomman sisaruksensa tukemana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä, vaikka rakastava äiti olenkin. Kunnollinen ja vakaa toimeentulo on perheenkin edun mukaista.

Vierailija
4/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö miehesi jäämään hoitovapaalle?

Millainen työtilanne alallasi on?



Itse en ottaisi tuota työtä vastaan, koska olin ajatellut olla kotona siihen saakka kun lapset menevät kouluun.

Vierailija
5/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi just samanlailla, ja lapsi on 1v 3kk kun alotan toukokuussa työt. Päätökseen vaikutti kyllä se, että lapsi menee aluksi mummolle hoitoon. Tietysti se vaikutti, että olen media-alalla,jossa näistä vakipaikoista on tosi kova kilpailu. Jos lapsi saa hyvän hoitopaikan niin tartu tilaisuuteen!

Vierailija
6/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota virka vastaan ja jää heti hoitovapaalle, jos vaan mahdollista? Noin tein itse, kysessä oli luokanopettajan virka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten jatkavasi hoitovapaata. Ihmehölmöilyä yksinkertaisesta asiasta.

Vierailija
8/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on työmatkoilla pari kertaa kuukaudessa (päivän/pari kerrallaan). Hän tekee normaalia toimistoaikaa muuten, mutta ei voi tässä tilanteessa hoitovapaallekaan jäädä... Enkä siis voi hänen varaansa kaikkea laskea. Hoitaa toki osansa, mutta hänen on myös työnsä hoidettava.



Itse mietin olsiko mahdollista jos alottaisi 80 % työajalla. Tästä tietyti olisi neuvoteltava tulevan työnantajan kanssa, mutta kun kyseessä on uusi työpaikka (kokonaan) niin epäilen ettei uo 80 % riitä työtehtävien hoitamiseen, vaan että tekisin oikeasti 10 % ja saisin vaan pienemmän palkan.



Tällä alalla töitä on suht. ok ollut tarjolla, mutta vastaavaa esimiespaikkaa ei niin usein. Tosin olen miettinyt etten välttämättä haluaisi (joskus stressaavaa) esimiespaikkaa juuri nyt, vaan että ns. rivityöpaikka (:DDD) sopisi hyvin kun lapset ovat pieniä.



ao

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkataan viransijainen. Toivottavasti et ole opettaja - et meinaan ap vaikuta penaalin terävimmältä kynältä.

Vierailija
10/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoiteta että jatkaa hoitovapaata...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen jo koululainen, joten hänen yksinäiset iltapäivänsä pitenisivät myös. Toisaalta myös hänen harrastuksensa vievät yhteisiä iltoja, joten miehen varaan en voi edes kaikkia iltoja laskea...



Taloudellisesti työn aloitus nyt ei olisi pakkotilanne, mutta talous ei myöskään talolainoineen kestä sitä että jään 1,5 vuoden päästä työttömäksi kotiin.



Hankalaa tämä perheenäidin elämä! :DDDDD

Vierailija
12/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoi sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se toki pidentää hoitopäivää...



Mies ei myöskän voi flexata niin paljon, että aloittaisi jo 6.3 että saisi haettua "vaavin" ajoissa koiin. Eli hoitopäivät olisi 7-8 tuntia/pvä.



Jos en siis saisi 4 päiväistä työviikkoa ja isovanhempia lyhentämään pienen päiviä...



Pe-illan terveiset taas ap:ltä!

Vierailija
14/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se näin mene?Itse paraikaa harkitsen sitä ja ai että mun esimies tulee syömään hattunsa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lähes yksimielisesti tämä porukka on sitä mieltä että ap töihin ja sillä selvä! Joo, ja toinen auto pitää vaihtaa parempaan jos aloitan työt. Lisäkustannuksia tulee, mutta mies lupaili luksus-kaaraa... :DDDDDD



Vielä mietiskelevällä kannalla, ap



(nyt jo itkua vääntää, kun meidän pieni ei saa olla kotona yhtä kauan kuin esikoinen ;(



Vierailija
16/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan ja hakevani heti hoitovapaata. Ilmoitin tämän siis heti työnantajalle, jotta ehtivät hommata sijaisen. Hoitovapaahan on lakisääteinen oikeus. Minun piti kyllä vastaanottaa virka niin, että kävin yhden päivän töissä ja hoitovapaa alkoi sitten (vuosi).Soita liittoon jos et usko:)

Vierailija
17/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ilmoitiko etukäteen niin että se oli sovittu. Vai menenko töihin ja ekana pvänä ilmoitan että teen töitä 2 kk ja sen jäleen jään kotiin. (löysivät sijaisen tai eivät..?)



Mielenkiintoisia kommentteja, oikeesti. Kiitokset asiallisuudesta!



ap

Vierailija
18/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaa ehdotettu, että otat viran vastaa ja jäät hoitovapaalle. Ärsyttää.

Vierailija
19/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei työnantajan tarvitse suostua tuollaiseen päivä töissä -meininkiin!

Vierailija
20/43 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole heti oikeutta hoitovapaaseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi