LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
Hei vaan uudet!
Siis ei tätä aikaa turhaan odotukseksi sanota. Nyt vuorossa sen ekan ultran odotus, joka on toukokuun 5 päivä, ihan kuin siihen olisi vielä ikuisuus. Välillä käy mielessä että pitäisikö kumminkin käydä yksityisellä varmistamassa että kaikki on hyvin, mutta toisaalta, voihan sitä vaan odotellakin.
Minulla on olo alkanut jo parantua, ei enää jatkuvaa pahaa oloa ja väsyttääkin jo vähemmän. heti herää mielessä epäilys et onko kaikki hyvin, mutta kai tää on ihan normaalia. Maha ihan palloksi turvonnut, farkut ei mahu päälle ja tissit arat. Mutta kiva kun on taas voimia harrastaa ja tehdä vaikka kotitöitä.
Meiltäkin on tieto lipsahtanut muutamalle kaverille, ei ole oikein voinut kieltää kun on suoraan kysytty. mutta vanhemmille ei ole vielä puhuttu mitään, tuntuu paremmalta odottaa sitä ultraa.
semmoista täällä
Laikku 9+6
Moi kaikki ja tervetuloa uudet! Ihana päivä ulkona!!! tosian kauhee tuuli ja esikolla on EI-päivä ,mut muuten ihan kiva sunnuntai;)
Mulla on 29.4 eka neuvola. Päätin etten alkuraskauden ultraan mee kun rahaa meni noihin muihin tutkimuksiin niin paljon. Ja se km tuli viimeks niin myöhään et jos nyt kävisin, ei se rauhottais mua kun ihan hetkeksi. Joten pelaa upporikasta ja rutiköytää ja odotan sinne np-ultraan!
Yhden työtilaisuuden olen taas joutunut anta mennä ohi raskauden takia, vaikka mikään ei varmaa edelleenkään ole...mun alalla vaan ei voi odottaa sinne ultraan asti, on pakko olla rehellinen jo aikaisemmin ja kärsiä sit seuraukset jos mitään ei tulekkaan. Ahdistavaa vähän kyllä.
ON: Rinnat on vähän arat, lähinnä nännit...aiemmin en muista et olis ollu yhtään. Vatsa on turvonnu ja kokoajan tekis mieli syödä. Tänään oon ollu uupunu ja päätä särkee, muuten ihan jees!
Onko kukaan tehny sitä höpöhöpö sormus-testiä vauvan sukupuolen selvittämiseksi?? Eli kultasormus hiukseen tai ohueen lankaan ja navan yläpuolelle. Annetaan liikkeen tasaantua ja odotetaan mihin se siitä sit lähtee; edestakaisin= poika ja ympytä=tyttö;) Mä tein ja poikaa näytti:) Oon aina ajatellutkin tekeväni kaksi poikaa, mut katotaa oliko totta vai ei;)
Taide 7+4
Ajattelin nostaa ees pinoa, jos ei muuta;)
ON: vatsaa välillä koskee ja iltasin on hassu pingottunut tunne, ihan kun ekassa raskaudessa kun kohtu supistui välillä kivikovaksi??? En aikaisemmin tuntenu sitä näin aikaisin...hmm...siksi välillä pelottaa, et mitähän se on, mt muuten ok. Välillä väsyttää (kuten nyt) ja pinna on aika tiukalla, mut tässähän tää!
Taide 7+6 (jo, ihanaa!)
Kuten Taidekin tuossa yllä totesi. Ei vaan kamalasti ole ollut mitään kirjoiteltavaa.
Olotila jatkuu edelleen samanlaisena: VÄSYTTÄÄ! Neuvolassa tuli käytyä viime viikolla. Sain vinon pinon kaikenlaista prosyyria ja esitettä mukaan. Piti piilottaa ne lapsilta kun esikoinen osaa jo lukea. :) Varmaan olisi lapsi ihmetellyt, että miksi äidillä on vihkonen, jonka kannessa lukee "Meille tulee vauva". Lapsille kun emme vielä ole kertoneet mitään. Tosin pienimmäinen ihmetteli suureen ääneen saunassa jo vähän aikaa sitten, että miksi äidillä on niin iso maha. Sanoin, että äiti on varmaan syönyt vähän liikaa. Ajattelin, että np-ultran jälkeen kerromme jos siellä on kaikki hyvin. Viimeeksi kun tuli kerrottua liian aikaisin ja kaikki ei tuossa ultrassa ollutkaan sitten hyvin niin oli ihan kauheaa joutua lapsille tilannetta selostamaan. Np-ultra olisi ensi viikon perjantaina. Varmaan taas kiipeilen seinille muutaman päivän ennen sitä. :)
Tervetuloa kaikille uusille!
adalat 10+3
Ei oo tullu taas kirjoteltua pitkiin aikoihin. Laitetaan väsymyksen piikkiin ;)
Viime perjantaina kärsin sitten maailman kauheimmasta päänsärystä. Oli pakko soittaa terkarille että nyt kunnon lääkettä ennen ku lähtee taju. Päänsärky alko jo torstai aamuna ja perjantaina se oli niin pahana ettei mikään enää pysyny sisällä :( Sain sitten reseptillä Panacodia joka luojan kiitos autto.
Huomenna olis eka neuvola ja jos vaavilla kaikki hyvin niin sitten vois varata sen np-ultra ajanki jo. (4 km kokeneena sitä jotenki elää vaan päivän kerrallaan ja toivoo että pikkusella kaikki hyvin) Mutta nyt pikku nyytti kainaloon (esikoinen) ja nukkumaan.
Mammeli ja kirppu 10+0
Eilen oli ensimmäinen lääkärineuvola, käynti meni hyvin ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Sydänäänetkin saatiin heti kuulumaan, vaikka lääkäri varoitteli ettei saa pelästyä jollei näillä viikoilla niitä vielä löydy. 160 kertaa minuutissa löi pikuisen sydän, herkisti mamman kyllä totaalisesti :) harmi vain kun en miestä ottanut käynnille mukaan, miestä harkitti kovasti kun ei päässyt kuulemaan..
Labrassa kävin seulontaverikokeissa sekä virtsanäytteessä ja vastauksia alkoi sadella... muuten kaikki ok, mutta leukosyytit virtsassa ++. Neuvolantäti vapaapäivällä tänään, niin huomenna vasta kuulee, mitä se tarkoittaa ja vaatiiko mitään toimenpiteitä.
Seulontakokeen vastauksia: S-hCG-B-V 74
S-PAPPA 1223
yritin jotakin viitearvoja netistä löytää, ilman mitään varmaa tulosta. S-PAPPA vaan kuulostaa kovin isolta... En tiedä huolestuinko turhaan vai onko todella syytä huoleen. Ensi viikolla np-ultra, jonne nuo vastaukset pitäisi viedä. Viikonko tässä joutuu todella jännäämään... :/
Melkoinen flunssa päällä, väsyttää entistäkin enemmän.. Mikähän yskänlääke olisi sellainen jota uskaltaisi huoletta käyttää.. Limaa irroittavalle olisi kovasti tarvetta.
turkanen 10+6
Minulle tuli eilen huono ja epävarma fiilis tästä odotuksesta ja menin sitten alkuraskauden ultraan. No uutiset ei olleet hyviä. Kehitys oli keskeytynyt pariviikkoa sitten viikolla 8+. Aika paska ja petetty fiilis, tämä on siis jo toinen km peräkkäin. Nyt sitten odottelen pääsiäisen yli lääkkeellisen tyhjennyksen aloittamista..
Muille kumminkin parempaa onnea ja voimia koitoksiin.
Laikku ja odotuksen loppu viikolla 11
iso halaus! Toi on just mun suurin pelko. Mulla kävi viimeks noin, viikolla 11+ huomattiin et kehitys oli loppunu jotain 9+ tietämillä:( Toi petetty olo kuvaa musta hyvin myös mun sillosia tunteita! Tässä jännitän koko ajan, et käykö samalla lailla...Tsemppiä vielä vaikka ei nää sanat paljon lohdutakkaan!
Taide 8+1
Saman kokeneena viime raskaudessa: tuo on aivan törkeän väärin! Juuri noin kävi itselleni, paitsi, että homma havaittiin vasta np-ultrassa viikolla 12. 8+ viikoilla oli silloin minunkin pikkuiseni kehitys pysähtynyt ja keskenmenosta ei ollut mitään oireita. Sehän se siinä kaikkein väärimmältä tuntuikin; olisi edes jotenkin oireillut. Tuollainen epämääräinen "onkohan kaikki hyvin?" epäillys itsellänikin oli, mutta kaikki lohduttivat, että se kuuluu asiaan. Kovasti voimia sinulle ja iso virtuaalihalaus. Olen ihan tosi tosi pahoillani kaikkien puolesta, jotka joutuvat tämän kokemaan. :(
turkanen: katso tämä linkki:
http://www.huslab.fi/ohjekirja/4548.html
Noista verikokeiden tuloksista ei suoraan voi päätellä mitään vaan niistä lasketaan se riskiluku. Noissa ei ole niin suoraviivaisia viitearvoja kuin esim. hemoglobiinissa tai tulehdusarvossa.
adalat 10+5
suuri kiitos adalat linkistä.
"On osoitettu, että 21-trisomia sairastavien sikiöiden äidillä on keskimääräistä matalampi seerumin raskauteen liittyvän plasmaproteiini A:n (S - PAPP- A) ja korkeampi koriongonadotropiini-B-alayksikön (S -hCG- beeta) pitoisuus raskauden ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana (1. trimesteri) verrattuna normaaliin raskauteen."
Tuolla olevan kaavion mukaan S-PAPPA minulla olisi keskivertoluokkaa, mutta S-hCG melko korkea..
Tiedän kyllä ettei tuo vielä anna mitään tulosta, vaan riskiluku lasketaan np:n ja muiden tekijöiden mukaan. Ikää kun on kuitenkin jo 30 ja rapiat, päätin varautua pahimpaan ja kuitenkin toivoa iloista yllätystä.
turkanen 11+0
Hei kaikille! :)
Meillä oli maanantaina se toinen neuvola käynti! Oli helpottavaa saada tietää että kaikki oli hyvin.:) Etenkin kun nyt on ollut vähä epäröivä olo että onko siellä enään mitään.. Mutta siellähän se oli.:) Kasvanut viime kerrasta hurjasti.. Viimeksi kolme viikkoa sitten hän oli 5 milliä pitkä nytten jo 3 senttiä! :) LA siirtyi 5 päivällä aikaisemmaksi..:) Ja 2.päivä ens kuuta meillä olisi se niskapoimu ultra.:) Siellä kuulemma varmistuu tarkemmaksi LA.:)
Mullaki alkaa vähä jo tuo pahoinvointi helpottamaan mutta alavatsassa on välillä jotain ihme tuntemuksia.. En osaa edes kuvailla miltä se tunne tuntuu.:D Mun kaveri kyseli että meneekö maha ihan kovaksi kun sillä oli rv 8 ollut paljon supistuksia molempien kahden lapsen kohdalla.. Mutta ei minun mielestäni se mene! Ennemminki niin että ihan ku siellä se vauva lilluis minun liikkeiden mukaan.:D
Aurinkoista pääsiäistä kaikille! :)
-Janssku rv 10+2
Jep, tässä jännitetään että miten käy. Yhdynnän jälkeen tuli veristä vuotoa ja soitin Kättärille, et pääsenkö tarkistukseen. Siellä oli mukava kätilö joka yritti rauhoitella ja sano et seuraile kotona kun yhdynnän jälkeen on kuulemma yleistä että tulee veristä vuotoa!! Ei oo ennen tullu koskaan... Sano et vaikka se ultralla nyt katottas et kaikki on hyvin ni tunnin päästä voi olla toisin, et mitään varmuutta ei voi sanoa. Varmmuudella näkee vasta sit kun se on jo mennyt kesken. Hän oli vakaasti sitä mieltä että hätää ei ole ja sano et jos vuoto loppuu, mut haluut ti. tulla tarkistamaan ni tule. Ja jos menee kesken ni menee, sille ei mitään voi.
Eli tällanen pääsiäinen...
Taide 8+3 kai...?
Laikku; voi sinua ja vielä toistamiseen, mitä tässä voi sanoa...suuret pahoittelut tapahtuneesta!! Toivottavasti jonakin päivänä tilanne toinen!!!!
Taide; ei ole kyllä täälläkään koskaan tullut veristä vuotoa yhdynnässä raskauden aikana. Inhottavaa sinun nyt olla epävarmuudessa koko pyhän ajan... Ilmoittele heti kun tiedät enemmän.
Kyselit siitä rengastestistä aiemmin, tuttu on, tosin meilläpäin tehtiin ranteen yläpuolella, muutoin ihan sama. En enään muista pitikö paikkansa silloin kun testattiin ensimmäisen kohdalla.
Täällä hapetus ollut aika heikko, etenkin näin iltapäivästä. Koko ajan jotakin työnnettävä suuhun ettei ihan mene jalat alta, ärsyttävää. Ennen oksentelin paljon enemmän, nyt vain yksi iltap. ja ilta mennyt täysin pää pöntössä. Kotona tietty aikaa syödä ja ottaa välillä päikkärit lasten kanssa. Töissä kun olin aikaisempia odoottaessa niin muistan maanneeni kaikki illat ihan reporankana. Tsemppiä teille työssä käyvät kanssasisaret! Väsymys kyllä verottaa, kotihommat tuntuu ylivoimaisilta.
En ilkiäis valitella, mutta välillä mietin silti mielessäni että miten sitä jaksaa sitten kolmen pienen kanssa.....onko kellään samoja ajatuksia? Ehkäisytkin jo käyneet mielessä, olisikohan tuollainen hormonikapseli, vai mikä se nyt oli, niin kätevä? Kierrukka sisuksissa tuntuu jo ajatuksenakin inhottavalta. Pistetään nyt tämä marina väsymyksen piikkiin..
Kaikesta huolimatta hyvää pääsiäista!
T. elviira ja pallero 9+2
Vuoto loppui juuri niin kuin se kätilö oli ennustanutkin. Oireet jatkuu ja iltaa kohden on huono olo vaan lisääntynyt. Mulla on ollu nyt reilu viikon verran iltasin paha olo, tai heti sen jälkeen kun alan aamulla syömään ni polttaa ja närästää ja on huono olo. Pitää syödä, mut sit n taas paha olo. No yritän olla luottavainen ja katsella miten käy!
Pääsiäisen jatkoja!
Taide
En ole ehtinyt kirjoitella enkä lueskellakaan täällä vähään aikaan, kiireitä töissä.
Suuret pahoittelut Laikku, niin väärin! :((
Ja sitten sitä omaa napaa:
Ensiksi hehkutus: Ihana ihana keskiraskaus alkoi ja kaikki ikävät pahoinvoinnit närästyksineen ja väsymys ovat pois pyyhkäisty, jippii! Vatsansetukin pömpöttää jo, mammahousut sain kaivaa kaapin perukoilta.
Eilen oltiin np-ultrassa ja siellä kaikki erinomaisesti :) Pieni ihana mini-ihminen hyppi ja pomppi, hikkasi, pui nyrkkiä ja potki, sormetkin sai laskettua :) Vastasi täysin viikkoja ja niskaturvotusta 0,8-1,2mm. Kaveri oli niin hyvänkokoinen, että parhaat näkymät sai vatsan päältä. Seerumiseulaan osallistuin, mutta en usko sen hälyttävän, koska turvotusta oli vähän ja ikääkään ei minulla ole kovin paljon. Tulokset tulee parin viikon sisällä.
Lapsille kerrottiin vauvasta tänään ja siitä vasta riemu repesi! Nimilistoja kirjoitettiin jo ja isompi tyttö alkoi virkata vauvalle lapasia :) Ihanat?
Tällaista onnellista odotusta kuuluu siis tänne, muillekin toivotan ihania fiiliksiä ja rentouttavaa pääsiäistä!
Lipstikka ja Ryyni rv 12+2
Ihana ilma ulkona!!! Onnea Lipstikka, olet turvallisimmilla(jos näin nyt voi sanoa) vesillä! Hienoa!
Täällä on hiljaista...johtunee kai ilmoista ja pyhistä;)
ON: Koko ajan närästää(kai?) ja on sellasta semi kestettävää huonoa oloa, ei joudu oksentamaan mut on koko ajan sen takia pahalla tuulella. Kävin kokeilemassa pitkästä aikaa juoksemista lauantaina aggressiooni ja eilinen päivä menikin nukkuessa ja syödessä;) Otti yllättävän paljon voimille mokoma 3km lenkki!
Muutenkin odotan jo että saisi tiedon kohdun sisällön kunnosta ja pääsisi nauttimaan keskiraskaudesta eikä tästä väsymyksestä, pahoinvoinnista ja kiukusta, jotka on mun kanssa koko ajan.
Kävi sitten niin että kun olin aamupäivän taistellut vajaa 3-vuotiaan EI-miehen kanssa ja lounaan jälkeen aloin tiskata niin muina miehinä pruuttasin Saarioisten sinappisalaattikastikkeen tiskiveteen;) Sekuntia myöhemmin tajusin millä ajattelin tiskit tiskata ja sitte alkoi hirveä hihitys. En pystynyt lopettaa vedet silmissä nauramista 15 minuuttiin kun näin sieluni silmillä uupuneen ja vittuuntuneen äidin pruuttaamassa ihan totuudessaan salaattikastiketta tiskiveteen! ;) Lapsi kysyi isältä mikä äidillä on ja isä pyöritteli pätään! Kivoja nää hormonit;)
Taide 8+5
Aurinkoista huomenta kaikille!
Itsellä on onneksi väsymys jo vähentynyt ja samoin etova olo. 9.5 olisi ultra ja 13.5 seuraava neuvola käynti. Odotan kovasti, että laskettu aika tarkentuisi ja, että pääsisi näkemään, että kaikki on edelleen hyvin. Eilen kävin verikokeissa seulontaa varten ja justiinsa lähden kiikuttamaan pissanäytettä labraan, kun en sit ollut tajunnut olla 4 tuntia pissaamatta eilen (enkä kyl olis pystynytkään).
Neitoperhonen 10+5 (tai 10 päivää vähemmän...)
P.S. Tietääkö kukaan miks neuvolassa la on aina päivän aiemmin kuin laskureilla (samoin raskaus on päivän pidemmällä)??? Ihmettelin tätä jo esikoisen kans.
Siirryn tänne tuolta lokakuisten puolelta, koska kävi niin että ultran mukaan pikkuiseni olikin hieman pienempi,mitä luultiin.
LA on 13.11 eli hopotihop ja vauhdilla tänne teidän kivojen marraskuisten joukkoon :)
Ultrassa käyty siis 19.4. Siellä köllötteli pieni ihmisen alku,ojennellen jalkaansa ja liikkuen villisti :D Oli ihana kokemus nähdä mini ensimmäistä kertaa, ja etenkin nähdä sydän sykkivän.
Tänään oli vuorossa sitten ensimmäinen lääkäri. Kuulin ensimmäistä kertaa sydänäänetkin, ja tunne oli aivan mieletön senkin jälkeen
KÄÄK! Ei tullut koko teksti perille, joten jatketaas sitten tähän. Voihan kökkö, kirjoittelin pitkät sepustukset :D
(jatkuu..):
Syke oli vauvalla 160,joten kaikki hyvin masussa. Mitäpä tässä muuta sanomaan,kuin että olo on onnellinen Ja vielä kun ulkona on kaunis, keväinen ilma - ja kun kesä jo koputtelee ovella,niin nauttien eteenpäin!
Voikaa hyvin!
Iloisesti joukkoonne liittyy, aurinkoisin kevät-terveisin,
Shande&mini 11+3
Hei!
Oli pakko itsekkin liittyä tänne! Jotenkin en oikein sisäistä vielä tätä koko vauva juttua ja muutenkin on sen asian tiimoilta todella epätodellinen olo, niin ihan kiva jos täällä voi puhua kaikesta "kohtalotovereiden" kanssa! :)
Meille on kihlattuni kanssa tulossa esikoinen näillä näkymin marraskuussa. Laskettuaika oli lääkärin mukaan 24.11.2011. Käytiin ekassa ultrassa raskaus viikolla 6+3. Sen takia jo niin aikaisin koska minulla todettiin jokin munarakkula sairaus vuodenalussa kun kuukautiset jäivät pois kokonaan lokakuussa, ja silloin lääkäri sanoi että lasten hankkiminen tulee olemaan normaalia vaikeampaa mutta toisin kävi! :) 2 kuukautta terolut- kuuria ja plussasin.:)
Todella epätodellinen olo koska me kerkesimme jo miettiä että mitä me teemme jos lapsia ei koskaan tule.. Ja kova paikkahan se oli koska suurin haaveeni on olla äiti.:) Ja toivehan on nytten sitten toivonmukaan on toteutumassa jos kaikki menee hyvin.:)
Maanantaina olisi sitten toinen neuvola kerta.:) Toivottavasti kaikki on hyvin.:)
Me olemme jo kertoneet minun isille tästä, sekä kahdelle hyvälle ystävälleni sekä mieheni äidille. Äitienpäivänä ajattelin kertoa muille läheisilleni.:)
Olo oli alussa aika kamala, väsytti ihan kauheasti ja aamuisin oksensin. Mutta nytten väsymys alkaa jo vähän hellittämään ja joka aamu miehini tekee leivän minulle ennen kuin nuoden sängystä ylös niin ei ole ollut aamupahoinvointiakaan enään.:) Tissit on ollu ihan alusta asti tosi arat.. Ja mahaa turvottaa aika kovasti välillä. Muuten kai tässä on ihan hyvin mennyt.:) Nyt kun vielä tajuaisi sen että meille tulee oikeasti vauva.:) Tai suurin ongelma kait tässä on se että en uskalla luottaa siihen ajatukseen koska pelkään että jotain sattuu. Mutta eiköhän se tästä.:)
Miten muilla on mennyt? :) Ihana kyllä kuulla muidenkin tilannetta ja mahdollisesti kokeneidenkin kuulumisia.:)
-Janssku 22 vuotta rv 8+5