Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LA marraskuu 2011?

02.03.2011 |

Löytyykö ketään vielä jolla olisi LA 2011 marraskuu?

Kommentit (620)

Vierailija
301/620 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa mukaan, Shande! Ja onnea iloisen ultran johdosta! :)

Neitoperho: Oon kanssa samaa ihmetelly. Sairaalalla laskivat mulle eka LA:n "pikakaavalla", mikä poikkesi 1pv:n nettilaskurista. Pikakaava menee niin, että tämän hetkiseen päivään lisätään 1 vko ja sitten katsotaan 3 kk taaksepäin ja sitten 1 vuosi eteenpäin. Pikakaavalla LA sattui lauantaille, mutta 0-päivä (eli siis rv+0) taas sunnuntaille, joten neuvolassa sirrettiin sitten raskauden kestoa 1pv eteenpäin niin, että LA ja 0-pv on molemmat LA.

Että syy lienee tossa pikakaavassa, mikä ei huomioi eri pituisia kuukausia, kun laskurit laskee oletettavasti ihan tasan tietyn määrän päiviä.

Ja sitten kohti omaa napaa: Ultrassa oli vauva! Ihan ehjä ja kokonainen ja elävä vauva! Kaikki näkyvät osaset oli paikallaan, ja siellä se aukoi suutaan ja heilutteli käsiään :) Niskapoimua ei saatu mitattua kovasta yrityksestä huolimatta kun pikkuinen oli niin mykkyrällä ja sitkeästi aina väärässä asennossa, mutta silmämääräisesti ja karkealla mittauksella ei mitään ylimääräistä turvotusta ollut. Vastasi viikkoja, tai oli pari pv isompi, mittauskulmasta rippuen. Pituutta löytyi eri mittauksissa 6,1-6,7cm.

Ensi viikon tiistaina on sitten uusi np-ultra. Silloin on jo 13+3, joten toivottavasti saadaan mitattua, tai tulee kiire järjestää kolmas aika. 13+6 on viimeinen mahdollinen mittauspäivä.

-Aveena, rv 12+4.

Vierailija
302/620 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kaikki uudet.

Pahoittelut laikulle.

Onko Taide80 kaikki hyvin jo?

En ole päässyt kirjautumaan tänne lainkaan, aina heittää johonkin pääsy evätty sivuille...argh!

ON: kaksi päivää ollut hyvä olo! Mieletöntä. Nyt rv 10+6, joten ehkä se alkaa tästä paranemaan. Huisia. Esikoiselle ajateltiin kertoa ensi viikolla myös:)

np-ultra ensi viikolla ja tuskin maltan odottaa.

Aurinkoa kaikille.

tapir ja 10+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/620 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaks, Laikku: Olen todella todella pahoillani ja tiedän tunteen. Tulee nimenomaan tunne että oma kroppa on pettänyt. Voimia ja halauksia. Sinulla on lupa surra.

Itsellä meni viime viikko aikalailla oksennellessa, joka aamu taisin melkein oksentaa. Eilenkin iltapäivällä sitten laatta lensi.

Rinnat ei oo enää niin arat.

Lonkkia vihloi viime viikolla niin pahasti että hain saikkua ja sitten oli vielä pääsiäisloma niin se kyllä helpotti kipuihin.Teen aika fyysistä työtä.

Ens ti:na olis sitten ultra, mua jännittää se kovasti kun on 2 keskenmenoa takana. Mutta voihan kaikki mennä hyvinkin!Mutta jännittää...onneksi mies tulee mukaan.

Tuntuu hullulta että ensiviikolla alkaa jo 12 viikko.

Voimia ja hyvää vointia kaikille!

Lindaliina ja nuppu 10+3

Vierailija
304/620 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Aveena ultra näkymisistä!!! Ja tervetuloa kaikille uusille!

Tapir: näillä näkymin kai kaikki hyvin...ultra on vasta parin viikon kuluttua, joten varmuutta pitää odotella sinne asti!

ON: Elikkäs nännit edelleen arat (ei ollu edellisissä raskauksissa) ja närästys/ huono olo on joka päiväistä, joten yritän olla positiivinen ultran suhteen. Viime raskaudessa mulla oli tunne et kaikki ei ole hyvin kun oireet hävisi. Nyt mulla on sellanen olo et joku siellä on, joten jos on tuulimuna niin olen todella pettynyt omiin tuntemuksiini ja tietty muutenkin...Voi Laikku parka!

Mulla on vatsa turvoksissa alamahasta ja varmaan jos näin jatkuu niin kohta pitää alkaa piilotella, kun ei viittis vielä kertoa kellekkään ulkopuoliselle. Normaalisti oon aika "lättänä" tosta vatsan seudulta ja nyt jo kiva kumpu...hmmm kysymyksiä alkaa sadella, jos en jotenkin huijaa;)

Tsemppiä kaikille!

Taide 9+0

Vierailija
305/620 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaks Laikulle pahoittelut :/

Tervetuloa uudet!

En ookkaa pitkään aikaan ehtiny kirjottelee kuulumisia, ku ollaan reissattu nyt ku vielä voi :)

Tiistaina oli np-ultra, siellä se pikkunen liikku tosi vilkkaasti, ihana

Vierailija
306/620 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

***** kirjotin tooosi pitkän stoorin ja ei tullu.! ei riitä kärsivällisyys kirjottaa lisää.. Ultrassa oli kaikki hyvin :)

Vierailija
307/620 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu omituiselta, että vappu jo pukkaa päälle, vaikka vasta pääsiäisestä ja suklaamunista on selvitty. Lasten rairuohotkin on vielä ihan elossa ja hyvinvoivia. ;)

Ei ole tullut kamalasti kirjoiteltua. Minulla on ollut tässä melkoinen työputki päällä ja olen ollut ihan puolikuollut töiden jälkeen, ihan voimat pois. Nyt kun on ollut pari vapaata jaksaminen on aivan eri tasolla, ainakin näin aamusta. ;)

Neitoperhonen ihmetteli lasketun ajan heittoa neuvolassa. Minulla on ollut joka kerta ihan sama juttu enkä tiedä mistä tuo johtuu. Meillä käytetään neuvolassa ihan perinteistä pahvista raskauskiekkoa. En tiedä onko siinä sitten niin, että se "0-päivä" onkin 1-päivä tai jotain, mutta aina siinä on se systemaattininen päivän eteenpäin heitto. Toisaalta eipä sillä väliä kun la on kuitenkin vain arvio, mutta mielenkiintoinen ilmiö.

Taide; hyvä että vuoto loppui ja raskausoireet jatkuvat. Ihan varmasti säikäytti kovasti.

Onnittelut kaikille, jotka olitte saaneet hyviä ultrakuulumisia; Aveena, Henrika ja ketä muita olikaan. Tämä alkava dementiani ei ole vapaapäivistä korjaantunut, en yhtään muista nimimerkkejä. Anteeksi siitä. Itselläni on huomenna aamusta np-ultra ja voin sanoa, että jännittää ja paljon! Onneksi mies tulee mukaan. Tosin häntäkin jännittää kovasti. Väkisin puskee mieleen ne edelliset huonot kokemukset, mutta toisaalta nyt on enemmän sellainen tunne, että kyllähän tuolla täytyy olla edelleen elämää. Noh, huomennahan sen näkee. Jaiks!

adalat 11+5

Vierailija
308/620 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHÄ nuhainen tervehdys :)

Laikulle pahoittelut! :,-(

Tooosi pitkästä aikaa tulee täällä käytyä. 18.4 oli neuvola jossa kuului jo sydänääniä hetkittäin, whou! Kolmesta kohtaa aina reilun sekunnin kerrallaan. Pikkuinen lähti karkuun aina ;) 2.5 on niskapoimu-ultra ja verikokeet seulontoja ja muita tarpeellisia varten.

Mitäkähähäh? Täällä on joku piiitkä listaus henkilöistä ja odotusajoista. Kuinkapa sitä käytetään? :D Meidän tiedot on Aplari ja avomies vm -84, esikoinen tulossa, laskettuna aikana 15.11 (tai 14.11).

Nuha siis on nyt ollut päällänsä 3.5vkoa. Nyt ehkä 3. viikon jälkeen tuntuu että helpottaa, mutta limaisuuteen kurkussa meinaa aika-ajoin tukehtua. Jeejee. Jospa sitä vappuna pääsisi jumppailemaan... tulee muuten kipeät lihakset, viime jumpasta on kulunut aikaa lähemmäksi 2kk!

Kaikille oikein rentouttavia oloja, itsellä viimeisetkin pahan olon rippeet alkaa olla historiaa, toivottavasti myös teillä :)

Aplari viikoista ei tietoa.. 11+4?

309/620 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa neuvolassa olimme 21.4. Siellä ultrattiin ja kaksi matkustajaahan sieltä löytyi,ihanaa!!Vastasivat viikkoja ja olivat eri pusseissa,epäidenttisiä siis.Laskettu aika 28.11.

Meidän perheessä on ennestään kolme tyttöä,odottelemme nelosta ja vitosta=)

Väsy vaivaa vieläkin hyväisesti ja vattaa tuntuu koko ajan joku sekaavan,inhottavaa!Eiköhän se tästä kuitenkin pian helppaa!

elviira83 ja vauvelit 9+3

Vierailija
310/620 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi tervetuloa uusille !!

Eilen käytiin NP-ultrassa jossa pikkunen vastasi viikkoja 11+0 ja oli jo 41mm pituinen :) Kätilö ei saanut mitattua turvotusta ja uusi käynti aika annettiin viikoille 12+5. Kuitenkin sanoi että jos jotain epänormaalia turvotusta olisi niin sen kyllä näkisi ilman mittauksia. Siis toistaiseksi kaikki pikkusella ja itellä kunnossa.

Väsymys vaivaa edelleen ja järkyttävä päänsärky :( Vitsit ku ei muista kuinka pitkää esikoiselta tuo väsymys kesti.. Voihan se olla että ku esikoinen vasta oppinut ryömimään ja sen perässä saa juosta jatkuvasti sekä uudet hampit valvottaa että mamikin on hieman väsynyt. Eiköhän tää tästä :)

Viikon päästä sitten eka neuvolalääkäri ja saa nähä mitä se tuo tullessaan. (niin unohdin mainita että eilen ultrassa kuultiin ekat sydänäänetki jotka oli tasaiset 170)

Mammeli ja kirppu 11+1

Vierailija
311/620 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI!

itsellä kävi niin että ultrassa nappula olikin isompi ku mitä viikot sano (luulin meneväni 11+5 mutta olikin 13+0) eli nappula oli saanut alkunsa 5 päivää keskenmenon jälkeen.. 4 päivä meni kesken niin 9 päivä nappasi tämä.. OUTOA!! mutta ilm. se keskenmeno sekoitti mun kierron totaalisesti. laskettu aika muuttui 11.11. -> 2.11

Ilmankos se niin aikaisin plussaa näyttikin. np oli 1,3 mm

minni 13+2

Vierailija
312/620 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää vappupäivää kaikille!

Pikaisesti tulin kertomaan ultrakuulumiset perjantailta. Kaikki oli hyvin. :) Sikiö liikkui vilkkaasti, vastasi viikkoja, syke oli vahva ja niskaturvotusta 0,5 mm. Kyllä kierähti iso kivi sydämeltä. :)

adalat 12+1

Vierailija
313/620 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meni vappu ja kylmää oli! Kauhulla katselin teinien pukukoodia tuolla kaupungilla!! Minihame, avokaskorkkarit ja vaan neuletakki t-paidan/topin päällä! Sitä taitaa tulla vanhaksi kun arvostaa lämpimyyttä ennen ulkonäköä;)

Empsu83: wow, kaksoset!!! Osasitteko odottaa? Teille tulee nyt todella suurperhe;) Toivottavasti jaksat hyvin kantaa parivaljakon, eikä tule mitään ongelmia! Tsemppiä ja ihanaa odotusta!

Mammeli ja Adalat: Onnea hyvistä ultrakuulumisista, se kummasti varmaan helpottaa lepattavaa sydäntä, ainakin hetkeksi kun näkee et kaikki on hyvin!

Minni: musta toi tuntus kivemmalta, et raskaus oliskin pidemmällä ja LA aikaistuu kun et se myöhästyis esim viikolla! Varsinkin jos se todetaan np. ultrassa, joutuis vielä jännittämään kun olis kaiken jo luullu olevan vähän turvallisimmilla vesillä!

ON: Pahaolo ja kuvotus loppuneet...vatsa ei myöskään turvota ihan niin paljon....nännit edelleen kipeät...hmmm viimeksi näillä viikoilla meni kesken ja huomattiin reilu viikon päästä... Yritän olla rauhallinen (just joo, helpommin sanottu kun tehty) Voi kun voisin parin viikon päästä liittyä onnellisiin ulrtakuulumisiin!!!

Kävin kattelemassa netissä jo äitiysvaatteita, kun olen antanu omani kiertoon. muutaman paidan haluaisin syksyksi ostaa, mut viimisestä viisastuneena katselin vain, en ostanut mitään! Onko kukaan ostanut jo jotain mamma-kamaa??

taide 9+5

Vierailija
314/620 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on paljon hyviä ultra kuulumisia! Hieno juttu! Ja kaksoset empsulle, wou, jännittävää. Onko vatsa normaalia kookkaampi jo?

Itse en ole vielä ultrassa käynyt mutta voisin kyllä veikata monisikiöraskautta, tällä kertaa, tämän pötsin perusteella, heh! Jos ei ultrassa tule näkymään useampia niin sitten on vain nöyrästi laitettava herkkujen piikkiin, uh...

Neuvola käynti oli ennen vappua ja sydänäänet löytyivät! Tuntuu kyllä joka kerta yhtä mahtavalta ja jännittävältä......niisk...Täällä myös la olisi päivää aikaisemmin, sattuisi näin ollen äitini ja lapseni kummin syntymäpäivälle!

Flunssa on tässä päällä ollut jo yli viikon ja pistää olon tosi väsyttäväksi. Tirskis vaan muillekkin nuhanenille.

Taide; positiivisia ajatuksia nyt vain kehiin vaikka taidat vielä hieman epävarmuudessa olla! Taidan kesällä ottaa tästä huushollista vapaapäivän ja lähteä mamma-vaateostoksille :). Paljon ei ole tullut aiemmin hankittua, joten ihan tarvetta on. Kesäksi varmasti shortsit ja pari paitaa. Tuubi olis varmasti käytännöllinen.

Terv. elviira ja pallero 10+5

P.S. Vinkki muillekkin joiden teksti ei tule perille (itselläni tämä keino onnistui); eli menin nuolinäp takaisin kirjoitettuun tekstiini ja kopioin sen. Tämän jälkeen kirjauduin uudestaan sisälle ja kopsain tekstin tähän kenttään. Taas sama juttu!

315/620 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs ajattelin liittyä teidän joukkoonne aikani keskustelujanne lukiessani...Mulla olis LA 10.11.

Kaikki menny ihan hyvin,pahoinvoinneilta säästytty,onneksi!! Ensimmäistä odottelen ja aika jännäähän tämä on!

Viikkoja mulla on 12+4

Vierailija
316/620 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa, satunnaisesti oon käynyt lukemassa mut nyt vaihteeksi vois kirjotellakin. :)

Tsemppiä kaikille epävarmuuden kanssa painiskeleville, mä NIIN tiedän miltä se tuntuu! :( Niinkun varmaan täällä jo jokainen tietääkin... ;)

ONNEA kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille. Ihanaa ihanaa! :)

Paha olo ois ihan kuin vähän väistymässä? Jatkuvaa huonovointisuuden tunnetta ei ole muutamaan päivään tuntunut. Viime viikolla oli (taas) eka neuvola, sydänäänet kuului aivan pienen hetken ennen kuin riisiryyni sukelsi johonkin kuulumattomiin. Mut onneks kuului edes sen hetken. Ja oli kyllä niin nopea syke, että mun se ei ainakaan ollut! :) Ens viikolla NT-ultra, jännittää. Tänään tuli se kesken päivän mieleen ja oikeen mahasta väänsi kun ajattelin että vaan vähän päälle viikko siihen aikaa... Huih! Toisaalta tietysti odotan sitä kauheesti, mut toisaalta... Huuuuh.

Tänään oli niin kiva ilta, oltiin miehen kans leffassa ja syömässä. On kyllä noi syömiset menny vähän sinne päin. Kun siellä neuvolassa terkka sanoi että "nää ruokarajoitukset onkin ihan ennallaan", niin olin ihan tyhmänä siinä, että "joo, ei mulla ole kun toi vähälaktoosinen, että ei mulla sen enempää rajoituksia ole". :D Kunnes sit valkeni mitä se tarkotti, että maksaa ei saa syödä ja listeriavaarat yms. Vähän nolotti. Ja nauratti. Se piti mua varmaan vähän hassuna, etenkin kun oon saman alan ihmisiä vielä. :D

Vähän oon jo jotain perus farkkuleggingsejä ostellut, kun ei tunnu enää tavalliset farkut hyville jalassa. Eipä toi kohtu nyt niin iso vielä ole, mut mun maha on VALTAVA. Eikä se ilmavaivoistakaan johdu, mä en ihan oikeesti tiedä MITÄ se on. Toivotonta...! MUTTA mikä on onnellista: vielä ei paino ole lähtenyt ihan yhtä villiin nousuun kun edellisissä odotuksissa. Varmaan johtuu siitä kun oon kaikki päivät töissä eikä siellä ehdi niin herkutella (toisin kuin ed. raskauksissa kun istuin vaan luennoilla ja söin pullaa) ja käveltyäkin tulee aika reippaasti päivän aikana. Mites muitten painonnousu? Mulla siis edellisissä raskauksissa tullut villit 23 kg, nyt ois tavotteena edes vähän vähempi... Saa nähdä kuin käy.

Ihanaa oloa arvon ladyt, minä menen nyt saunaan. t.VM rv... 11+0 ehkä? Tai sit jotain ihan muuta. Mut sitä luokkaa. Lasketusta ajasta ei edelleenkään varmaa tietoa, kai ne siellä NT-ultrassa sen lyö lukkoon sit...?

Vierailija
317/620 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas pitkästä aikaa!

Elikkäs eka neuvola mulla oli kuukausi sitten ja nyt tänään oli ultra.

Siellä se 4cm kokoinen pikku kaveri heilutteli käsiä ja jalkoja hurjaa vauhtia!:)

Oli kyllä mahtava kokemus, itkuhan siinä tuli, onneksi oli mies mukana. Ultran jälkeen otettiin verikokeet ja virtsanäyte, osallistuin siis siihen seulontaan vaikka jo ultrassa sanottiin että niskaturvotusta ei ole. Tosi onnellinen olo, masu alkaa jo pömpöttää pitää varmaan lähtee ostamaan mammakuteita:) Laskettuaika muuttui päivällä taaksepäin.

Erica rv 11+5

Vierailija
318/620 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli sitten jo toinen ultra (nt-ultra)..tai no PITI olla niskaturvotus-ultra mutta vauveli ei suostunut kääntymään,niin että se oltaisiin voitu mitata :D Oli kyllä melkoinen vipeltäjä, aukoi suutaan masussa (joi vettä), heilutteli käsiään ja jalkojaan ja liikkui muutenkin reippaasti. Siitä tuli hyvä mieli, mitä nyt lääkäriltä meinasi kärsivällisyys loppua :D

Kaikki oli kunnossa vauvalla, rakenteet ok..olisi vaan saanut kääntyä niin että niskaturvotus ois voitu mitata ;) Kaikki silti kuulema hyvin,joten iloisin mielin voi taas olla!

Masu alkaa täälläkin pömpöttää jo pikkuhiljaa, kaipa se olisi aika hankkia mammakuteita täälläkin. Ainakin mammahousut olisi POP!

Voisipa käydä lähipäivinä kiertelemällä,jos löytyisi.

Voikaa hyvin!

Shande + mini 12+2

Vierailija
319/620 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja Tiitulle tervetuloa joukkoon!

Mulla ei oo oikeestaan juuri minkäänlaista mahaa vielä, vaikka vaavi on jo 8cm (!!) pitkä. Paino on pysyny samassa/hitusen laskenu ja housutkaan ei kiristele. Tai kyllä mä itse kovasti koen mahan tuossa pömpöttävän, mutta mies ei muka huomaa mitään. Tiedä sitten, minne kohtu on piiloutunut, kun maha on ihan littana.. Taaksepäin se on ainakin kallistunut, josko se vaikuttaisi..

Tänään oli sekä lääkärineuvola että uusi nt-UÄ. Ultrassa ei vieläkään saatu parasta mahdollista mittausta, mutta jossainmäärin kelvollinen kuitenkin. 1,6mm se oli, eli ihan normaali. Vauva oli kasvanut taas vaikka kuinka, oli nyt siis n.8cm pitkä (huih!). Siellä se huitoi ja polskutti. Päänympärys vastasi viikkoja, mutta pää-takapuolimitta oli taas muutaman pv:n isompi (13+6). Varhaisrakenteet oli normaalit.

Lääkärineuvola

rv 13+3

paino -400g (-65g/vko)

RR 127/80

sikiön syke 150

kohdunkaula kiinteä, kiinni, pituus 3cm

Kaikki muutama vko sitten otetut labrakokeet olivat ok (infektionäytteet, pissi ja veriryhmä), alkuraskauden seulan verikoevastauksia ei erikseen saanut, viikon sisällä tulee puhelu mikäli seula hälyyttää. Jaiks.

PAPAnkin lääkäri otti, kun en millään muistanut milloin olisi viimeksi otettu, enkä ollut muistanut selvittääkään.

-Aveena, rv 13+3

Vierailija
320/620 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta kaikille mammoille :)

Tervetuloa uusille ja ihanaa, että muutkin ovat saaneet hyviä uutisia ultrasta!

Kaksosetkin luvassa, hienoa :)

Mammavaatteita; olen ostanut kahdet farkut ja yhdet legginssit. Pakko oli tällä viikolla heittää jalkaan. Tuntuu että mahan koko riippuu päivästä ja mitä on syönyt. Esim. sunnuntaina ja maanantaina oli valtava maha, kun taas nyt on maltillisempi. Popcornien suola ehkä turvottanut pakkia?

Itse kävin maanantaina niskapoimussa ja saatiinkin tovi odotella että Taikku suostui näyttämään niskaa. Kätilö houkutteli eri puolilta häntä kääntymään, esitteli vaan masua ja päätään :D No mutta kääntyi ja turvotusta oli 0,8. Koko vastasi päivää vähemmän kuin laskettu aika, mutta sitä ei lähdetty muuttamaan. Meinasin jo säikähtää, kun päältä tehty ultraus näytti ettei pieni liikukaan, mutta kyllähän tuo siellä tohelsi kaiken aikaa :) Muutkin jotain mitä katsottiin (virtsarakko yms) löytyi ja oli missä pitikin :)

5 putkea ottivat verta, jossa onkin kaiken maailman testit. Toiv ei tarvitse myöhemmin käydä enää verikokeissa. Ensi tiistaina on sitten neuvola+lääkäri.

Tuntuu että nyt aamuisin vähän tökkii syöminen, tai ainakin kurkussa on "oksettava" tunne. Johtunee tästä pikkuhiljaa poistuvasta flunssasta, oletan. Lima kurkussa tekee sen tunteen? Vai onko teillä mennyt aamupahoinvoinnit pahemmaksi näillä viikoilla? Senhän pitäisi helpottaa!

Aplari ja Taikku 12+1

Ketju on lukittu.