LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
Lindaliina: mulla on myös vähän epäluottamusta, mut ei neuvolaa kohtaan tällä hetkellä, vaan kättäriä kohtaan. Siellä todettiin viikolla 11+6 että sikiö oli kuollu jo hyvin alkuvaiheessa 6+3 ja raskaus keskeytettiin. No lopulta olin niitä harvinaisia jotka näkee abortoituneen sikiön ja se vastas 9-10 viikkoista ainakin kehittyneine käsineen ja sormineen! 6-viikkonen kun on solumöykky, mut tää oli sellanen ainakin keskisormenmittainen mini-ihminen ja järkytys oli aika suuri, voit kuvitella! No nyt mietin että kannattaako mennä ollenkaan varhaisultraan kun toi edellinen meni niin myöhään kesken..tai jos meen ni meen vasta vko.9 paikkeilla...
ON: Miten voi ollakkin aamuisin olo näin uupunut?? Miein jo et voiko johtua raskaudesta vai jostain muusta, mut kun kuumettakaan ei ole niin kai se sit tätä on? Kaikki jäsenet tuntuu raskailta ja tähän käynnistymiseen menee tosi kauan aikaa! Yleensä oon aamu-ihminen ja pirtee ja toimita kunnossa aika nopeesti! Viime kesänä kun odotin sitä, joka meni kesken olin tosi energinen, kävin lenkillä jne. mut nyt ei tulis mieleenkään, huoh! Ja huono olo tuli ekan kerran aamiaisen jälkeen. ei oksennusta mut tuskan hiki ja oli pakko istua alas.
Onko muilla matalaa verenpainetta? Mua huippaa koko ajan ja silmissä pimenee. Tosi inhaa!
Pääsiäistä ja iloisia värejä odottava
Taide 5+6
riian80: Kyllä se taitaa olla saikun paikka sullakin. Varsinkin jos olet yksityisellä puolella sairaankuljetuksessa.
Pitkitin itse jäämistä sairaslomalle, mutta sitten oli pakko luovuttaa, kun oli kuin unessa eikä ajatus juossu. Terveydenhoitaja suositteli jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä sairaslomaa, mutta en suostunut. Nyt olen niin tyytyväinen päätökseen jäädä muutamaksi viikoksi saikulle, koska olo alkaa olla aivan toinen, kun on saanut nukkua säännöliset yöunet ja syödä säännöllisesti.
Raskaus tuli aika nopeasti esiin työmaalla, koska oksentelin. Jouduin myös pomolle kertomaan asiasta varhaisessa vaiheessa tulevia työvuoroja ajatellen. Työvuorojeni pituus on pääsääntöisesti kaksi vuorokautta ja tällä hetkellä se tuntuu aivan mahdottomalta tehdä.
Ultrassa käyty taas ja sykettä ei löytynyt ja kasvuakaan ei ollut tapahtunut. Vastasi edelleen viikkoja 6+ (menkkojen mukaan pitäisi olla 9+2) Lääkkeellisen tyhjennyksen aloitan tänään kotona.
Hyvää loppuodotusta kaikille.
Tosi ikäviä kuulumisia. Voimia sinne!
Taide: minulla on tuollaista samanlaista huonovointisuutta. Huippaa ja kylmä hiki pukkaa päälle. Itsekin kärsin matalista paineista ihan normaalistikin, mutta raskausaika tuntuu aina pahentavan tilannetta jostain syystä. Saa olla varovainen liikkeelle lähtiessä.
Kokikselle onnea ultrakuulumisista!
Itse olen myös joutunut miettimään töissä jaksamista. Vuorotyötä kun teen (sairaanhoitaja) niin aika rankkaa on kieltämättä tässä totaalisessa väsytyksessä. Etenkin yövuorot on jotain ihan kamalaa. Toistaiseksi olen selvinnyt, mutta kieltämättä pää on jäässä öiden jälkeen tosi pahasti (on se kyllä muutenkin). Sitä seesteistä ja energistä keskiraskautta odotellessa...
adalat 8+3
Aletaan muuten olla niillä päivillä milloin edellissä raskaudessa sikiön oli kehitys pysähtynyt. Vaikka miten olen päättänyt, että en sitä mieti niin vaikea on kokonansa unohtaa, joten vaikka tämä väsymys on aika kamalaa niin kait se pitää kuitenkin ottaa positiiviselta kantilta; oireet jatkuvat.
Eli täällä odotusta takanapäin 6+6, raskauslaskurin mukaan ja la olisi 23.11, näillä näkymin. Taisi olla jollakin sama...Hmm? Neuvola-aikaa en ole vielä jaksanut varata. Jokohan kohta pitäisi... Tämä olisi sitten kolmas lapsi jos kaikki menee hyvin. Kukapa olisi uskonut lapsettomuuden ja hoitojen jälkeen että näinkin hyvin voi asiat mennä kaikesta huolimatta :).
Hoitovapaalla olen joten ensimmäistä kertaa tässä kotosalla saan ihmetellä tätä raskauden kulkua ja "nauttia" täysillä pahasta olosta. Sitä ollut molempien aikaisempien kohdalla joten odotettavissa lähiaikoina tiivistä "pää pöntössä" laatu aikaa :(.
Kiva kun löytyi tällainen "purkupaikka" ja yritän pysyä lapsenhoidon ja remppaamisen välillä remmissä mukana :).
Nöpönäidille pahoittelut ja halauksia. Tiedän tunteen.
Onko muilla ollu selkäkipuja? Mulla on alaselkä sellasen jumiutuneen tuntuinen.
Tänään oli aamulla vaan vähän huonoa oloa. Mua huolestuttaa..
Lindaliina; minulla oli myös n. viikko takaperin, viik.6, alaselän kipua ja ajattelin heti että onko jotain ongelmaa...Kipu oli aika voimakasta mutta meni kuitenkin ohi n 3 pvä:ssä. Ei muistaakseni aiemmin ole ollut joten ihmetytti. Nyt vain muita oireita kuten yökötystä, huippaamista ja hajut etovat.
Tervetuloa uudet! Sekaan vaan.
Voimia Nöpönäidille!
Lindaliina: Mulla oli alaselkä viikko-pari sitten tosi jumiutuneen oloinen, ei huvittanut yhtään seistä, istuminenkin oli hankalaa ja lämmin viljatyyny siirtyi vatsalta selkään.
ON: Ei mua huvita. Nyt 7+1 ja eilen alkoi vieläkin järkyttävämpi olo. Heti aamusta. Eilen se oli sellaista ajoittaista mutta tänään on ollut ihan kokoajan. Lisäksi mua on oksettanut lähes kaikki. Vaikken oksenna niin kurkussa on kokoajan sellainen olo että kohta tulee oksu. Yks asikas oli vetäny tukan kammalla toiselta korvalta kaljun peitoksi ja musta se oli niin ällön näköinen että jouduin nieleskelemään. En voi ajatellakaan ruokaa. Kaikki haisee pahalta. Voi oksetus!
Nöpönäidille kovasti jaksamista kurjaakin kurjempaan tilanteeseen.. Olo on varmasti aivan karmea.. :(
Lindaliina, mulla on ollu tällä viikolla alaselkä kipeä, ja viikoilla 6+1 ollaan menossa. Ehkäpä se kuuluu asiaan. Olen tosin tehnyt normaalia enemmän istumatöitä, ajattelin sen johtuvan siitä, mutta voi olla myös raskaudesta.
Kävin tänään vaatekaapin läpi. Kaikki semmoset vaatteet jotka on ollu siellä odottamassa mun "parin kilon laihtumista", heitin pois tieltä, ja tein tilaa isommille vaatteille jotka kaivelin varastosta. Ajattelin että sen sentään uskallan tehdä vaikken vauvanvaatteita uskalla vielä tuoda esiin :)
Maatis ja katkarapu 6+1
Elviira75: Minulla on laskurinmukaan sama la eli tuo 23.11.:)
Jännä nähdä, että muuttuuko. Huomenna varhaisultra...vähän jännittää, mutta huomattavasti levollisempi olo kuin esikoisen kanssa. Näihin asioihin ei vain voi vaikuttaa.
Jaksamista kaikille!
Täällä taas uusi marrasvauvan odottaja! Mulla laskettu aika 3.11. En oo käynyt vielä ultrassa ja hieman on epätodellinen olo että onkohan se katkis siellä vai ei. Raskausviikkoja nyt 9+5.
Tulossa ois toinen lapsi, esikoinen nyt 1v 4kk. Ensimmäinen raskaus sujui mulla ihan ok, mitä nyt normaalit pahoinvoinnit, selkävaivat, närästykset ym. oli riesana. Synnytys sen sijaan ei sujunut ihan niinkuin olisin toivonut ja sitä alankin nyt jo jännittämään tämän toisenkin kohdalla.
Nyt on ollut ehkä vielä enemmän pahoinvointia kuin ensimmäisessä raskaudessa, ja väsymys on aivan käsittämätöntä! onneksi kohta pitäisi helpottaa. Ultraan pääsen 19.4. Sitä odotellessa!
Onnellista raskausaikaa kaikille!
Violetta
Pahoittelut nöpön äidille.
Meillä oli eilen eka neuvola, pelkkää keskustelua, edes sydäntä ei vielä kuunneltu. Mutta siis mukavahan se oli päästä asiasta puhumaan ja kyselemään. Ultraan pitäisi varata aikaa, menee varmasti toukokuun alulle. MItenkä muuten, aiotteko te osallistua siihen downin syndrooma seulaan? Me päätettiin osallistua.
Neuvola oli aamulla ja loppu päivän olinkin ihan tiltissä, olisi pitänyt tehdä töitä kotona, mutta eihän siitä mitään tullut. Nukuin sen sijaan kunnon päikkärit ja tein valtavan pannukakun.. Jospa tänään olisi reippaampi päivä, lupasin mennä ratsastamaankin.
Laikku 8+2
Tippa silmässä luin noita kesken menneitä enkelitarinoita...jaksamista ja uskoa tulevaan!!
Tuntuu varmasti ihan yhtä kipeältä menettää oli sitä sitten viikolla 5 tai 15...........
Taitaa olla niin että elimistö alkaa "venymään ja paukkumaan" jo alkuraskaudessa, kun niin monella tuota selkäjomotusta ollut, hm...
Hornet; kiva kuulla : ) saako kysyä että miksi niin aikainen ultra? Luulen että oma la tulee olemaan aikaisemmin koska sektio tiedossa.
Jos jotakin aiemmista raskauksista oppinut niin sen että aina oltava käsillä jotain pientä syötävää, vaikka hedelmiä (tosin suklaa ja etenkin salmiakki aika kova sana, auttaa minulla pyörryttävään olotilaan). Ja jos menee yli 2h ettei mitään ole suuhunsa työntänyt niin kyllä kostautuu kahta kauheampana olona!
Nöpönäidille ajatuksia!
Eli varhaisultra ja eka neuvola ovat takana:) mä en ole oikein toipunut esikoisen vaikeasta synnytyksestä ja sitä käytiin ekaksi läpi ja mä nyyhkytin tarinaani:) sanoivat, että täällä pääsee lähetteellä lääkärin ja kätilön juttusille asiasta ennen tän toisen syntymää...taidan mennä. Muuten oli ihan ok jutella ja vastailla asioista. Päädyin myös ostamaan raskaudenajan vitamiineja.
Verikokeita tulee useita ja koska mulla oli todettu PCO niin saan riemukseni vielä sokerirasituksenkin; esikoisen kanssa ei ollut mitään ongelmia...noh, hyvä että tutkitaan.
Elviira75: miten sä sait sektion sovittua?
intoa sateesta huolimatta.
tapir
Voi Nöpönäiti!!! Iso halaus ja voimia. Mulle käynyt tismalleen sama, vähän eri viikoilla, mut muistan tunteen kun uutisen kuulin!
Tapir puhui vaikeasta synnytyksestä ja kyseli sektion saamisesta...Mulle sanottiin (todella vaikea) synnytykseni jälkeen että jos en halua 7 lasta niin sektiota suosittelee suoraan niin pahojen repeämien takia ja oon tähän asti ollu suoraa sitä mieltä et jos toinen raskaus synnytykseen asti päätyy niin suoraan sektio, mut nyt oon alkanu miettii myös alatiesynnytystä uudetaan...Katotaa...pelko on kyllä kova mutta tiedän että jos synnytys menee normaalisti siitä palautuu nopeammin kun sektiosta. mun ekassa tosin paljon paljon hitaammin, kun oli niin hurjat vauriot ja nyt pelkäänkin että jos tulee toisinto niin voi jäädä jotain pysyviä vaurioita (esim. virtsankarkailu ym.) ja niitä en halua...
On: väsymystä on ja tissit on raskaat ja vähän oudot, ala vatsaa vihlasee välillä ja jotkut hajut kuvottaa varsinkin ku on nälkä...toivottavasti merkit on hyvät!
Alkuraskauden ultraa arvon vielä et viittinkö uhrata rahaa vai en... Ihanaa olla jo 7:llä viikolla!!
Taide 6+0
Iltaa!
Nöpönäidille pahoittelut menetyksestä ja jaksamista kevääseen :-/
Paljon uusia tullut, kivaa! Täytynee alkaa etsiä äitejä oman kaupungin lähistöltä, olisi kiva tutustua jo odotusaikana "kanssatovereihin" ja myöhemminkin mammakahvitella!
Joku kyseli kromosomiseulonnoista. Me osallistutaan kaikkeen mihin vaan saadaan mennä.
Toinenkin äippä oli ostanut äitiysvitamiineja, samoja hain minäkin apteekista. Ihan kuin ei niin väsyttäisi enää...
(.) Nuhassa ollaan. Vielä sunnuntaina kuvittelin, ettei miehen nuha tartu allekirjoittaneeseen raskauden takia. Ja mitä vielä, en edes muista milloin viimeksi on yhtä lailla niistetty ja kurkkua kutittanut. Raskausoireet ovat vähenneet, mutta ilmeisesti pitää olla tyytyväinen, sillä tänään käytiin varhaisultrassa! Huihai kuinka jännitti aamulla ja oli huono olo, mutta sieltä löytyi 16.2 mm pitkä vaavinalku, joka itseään siellä heilutteli kovasti :) ihan uskomaton tunne, ja aamupäivä meni typerä hymy kasvoilla (onneksi olen saikulla flunssan takia ;))
YLLÄTYS, että ultrapaikassa näin myös yhtä työkaveria. Niin mun tuuria! Oli hänelle tunnustettava, mutta mikäs on ihanampaa kuin näin mielettömän asian kertominen. Vannoteltiin ettei saa kellekkään muulle kertoa (töissä on sukulaisiani) kun muut eivät tiedä :)
Hyviä kuulumisia täältä tällä kertaa, toivottavasti myös jatkossa niin minulla, kuin teilläkin kanssamammat :)
Neuvola 18.4, sitä odotellessa..
Aplari 8+2 ultran mukaan, la aikaistui päivällä ollen 14.11
Nöpönäidille jaksamista! :(
Adalat: Voimia, päättäväisesti vain eteenpäin!
Elviira: Tervetuloa! Täällä kans pää pöntössä vähän väliä, ihan mielenkiinnosta kysyn onko sulla tyttöjä vai poikia vai molemmat? Kun mulla ennestään tyttö ja moni jo sanonut, että tyttöä odotan kun oksentelen...
Nuuhkis: Kuulosti ihan mun vkonlopulle! Nyt ollu pari päivää vähän parempi, mutta vkonloppu oli tosi järkky, pytyllä ravasin vähän väliä. Ja sit kun lukee, että pahimmat on vkot 9-11 (tai miten olikaan), niin miettii vaan, että kuinka pahaks tää vielä menee? Kun mullakin nyt tänään tasan vko 8. :P
Laikku: meillä on täällä kaksi ultraa joista toinen tuo downin syndrooma seula, joten aiotaan osallistua, ultria olis muuten sitten vain yksi ja sinne tosi pitkä aika. Tosin kävin nyt jo alkuraskauden ultrassa, mutta silti.
Aplari: Teillä oli jo pitkä kaveri. :) Meillä maanantaina (7+5, tosin ultran mukaan 7+2) oli vasta 11mm, nopeesti vaavit kasvaa :)
ON: eipä kummempaa... maha tuntuu vaan paisuvan, enkä kohta tiedä miten sitä peittäis, kun en oo tottunu mitään telttoja päällä pitämään. :) Olo ollu onneks vähän parempi, kuhan muistaa koko ajan vetää suklaata yms. ;) Niin ultrasta vielä sen verran, että kun maanantaina käytiin, niin laittoi vkolle 15 ylimääräisen ultran sairaalaan... mulle kun on tehty konisaatio (jos kenellekkään sanoo mitään), niin haluavat varmistaa ettei kohdunkaula ole liian lyhyt (aiheuttaisi mahdollisesti ennen aikaisen synnytyksen). Mutta otan sen positiivisesti, hyvä kun seurataan!
-Kokis- ja jes jo vko 8 :)
Kirjotin teille äsken pitkän viestin ja se lenti jonnekkin h...kuuseen!! Jos nyt käy niin nii lentää tämä masina jonnekkin...grrrr....Onkos muilla ollut tällaista fiilistä että tekis mieli...ja lähimmät on saanu kuulla kunniansa.....ymmärrätte kyllä....
Muistikin pätkii. Pistin miehen kaupalle ja myöhemmin huomasin että jääkaapissahan on mitä haetutin, hohhoijaa...Niin ja siivosin eilen ja illalla huomasin että osa talosta jäi kokonaan siivoamatta, ei ole kyllä ikinä käynyt niin.
Onkos jo pahoinvointia estäviä vitamiineja keksitty, täällä yks koekaniini vapaaehtoisena odottaa! No voisihan tilanne pahempikin olla, eli jos jatkuvaa laattaamista alusta loppuun, huhhuh..toivottavasti ei kellekkään!!
Tapir; Aiemmat sektioita, suunniteltu ja hätäsektio. Odotin toisen kohdalla että pääsen synnyttämään alakautta kun suppareiden kanssa valvoin 4vrk, mutta vauvan tilanne meni huonoksi ja hätäsektio. Pääasia että selvittiin, näin jälkeenpäin ajateltuna! Ainut huono asia ja mikä harmittanut on että vauvan saanut syliin vasta 3-4 h siitä kun syntynyt.
Hyvä kyllä että tarjotaan keskustelumadollisuutta, kun ollut vaikea synnytys takana ja kun jo ennakkokäsitys tulevasta. Toivottavasti paljon apua tilanteeseen!
kokonainenäitipuoli; 2 tytsyä ja molemmilta samanlaiset kunnon olotilat. Tyttö taitaa olla teille tulossa :). Onko se konisaatio sitä että tikit laitetaan vahvistamaan kohdunsuuta....hmm?
elviira ärrinpurrina, 7+1...muistaakseni...
Eli multa poistettu pahoja soluja kohdunkaulasta, ennen kuin syöväksi kehittyivät. Tästä johtuen voi kohdunkaula olla liian lyhyt ja voidaan joutua joku lankasysteemi (varmaan juuri nuo mainitsemasi tikit) laittaa ettei avautuisi ennen aikojaan. Konisaatio on siis se itse leikkaus joka mulle aikanaan tehty.
Ja Elviira, JEP! kyllä on päivittäin noita "nyt meni hermot" -hetkiä. ;) Mies just tänään sano, että voisko tuo raskausaika jo olla ohi, kun hänen hermot ei kohta kestä mun hermoilua. ;)
Tyttöä kyllä aika vahvasti meillä epäilen... kumpikin tervetullut kylläkin. :)
-Kokis-
Ja taitaa kohta olla mullakin saikun paikka, nyt rv 7+3 ja pahoinvointi on käsittämätöntä. Kerroitko töissä raskaudesta?