Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4v ei ole koskaan syönyt kalaa eikä suostu enää edes maistamaan.

Vierailija
08.03.2010 |

Millä houkuttelisin. Itse en kalaa voi laittaa, koska olen allerginen myös hajulle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa suojella itseään vaistomaisesti...

Meillä näin 5-vuotias, joka ei suostu juomaan maitoa... pienenä olikin sille pahasti allerginen. Nyt ei enää ole (ainakaan pahasti) mutta ei silti suostu juomaan sitä vaikka miten maanittelisi. Korvaa kala jollain muulla terveellisellä.

Vierailija
2/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole koskaan miettinyt, miten lapsen saa maistamaan! Lapsihan maistaa. Piste. Mitään ei tarvitse syödä, mutta kaikkea on pakko maistaa. Kun se on aina näin ollut, niin lapset ainakin syövät lusikallisen ihan mitä tahansa, oli sitten simpukoita tai mustekalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lautasellisen kirjolohikuisausta kun vahingossa antoivat. Mutta allergiahan ilmenee vasta muutaman altistuksen jälkeen.

Vierailija
4/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuitenkin mummolassa lapset syö aina kalaa kun en sitä itse pysty tekemään. Taaperolle syötän purkista kalaruokaa.

Vierailija
5/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kuin äitini. Kun 18-vuotiaana muutin pois kotoa yksi ihanimmista asioista oli, että minun ei enää ole PAKKO maistaa mitään mitä en halua. Aina kun tarjolla on jotain uutta tulee minulle vieläkin lapsuuden traumat pakkomaistattamisista mieleen. Tämän takia en yleensä enää maistelekaan mitään vähänkään epäilyttävän näköistä. Ihanaa olla aikuinen eikä kenenkään pakotettavana!

Vierailija
6/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös pahasti kalalle allerginen. Päiväkodissa on lapsille onneksi kala maistunut. Voi hyvin olla että lapsesikin on allerginen, minäkin olen kuullut tapauksista, joissa lapsi on kieltäynyt ruoka-aineista, jotka ovat osoittautuneet allergisoiviksi.

Vierailija
7/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä taas ajattelen, että olen toimintu lasteni kanssa aivan oikein (pakko ei siis ole syödä, mutta maistaa pitää). Koska yksi lapsistani oli pienenä hyvin, hyvin kranttu. Hän söi vähän ja valikoiden. Mutta en tehnyt hänelle eri ruokaa, vaan pakko oli edes maistaa. Nyt poika on 8-vuotias ja syö kaikkea: koulussa ottaa kaikkie salaatteja, syö raakaa sipulia ja oliiveja, syö intialaista, thaimaalaista yms. ruokaa. Väitän, että jos olisin antanut hänen olla maistamatta, ei hän sellainen olisi.

Vierailija
8/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos olet itse pahasti allerginen ja kala ei kuulu teidän perheen ruokavalioon. Oma (maitoallerginen) lapseni kieltäytyi pitkään soijatuotteista ja lopulta pakotimme maistamaan ja selvisi, että on allerginen. Eli jos lapsesi vakaasti kieltäytyy kalasta, niin taustalla voi hyvin olla allergia. Ainakin, jos lapsi ei muuten ole "nirso" ja ennakkoluuloinen uusille mauille. Jos/kun eteen tulee sopiva tilaisuus, niin tokihan kalaa kannattaa maistaa, mutta en tuossa tilanteessa tekisi siitä mitään erityistä ongelmaa. Jos ja kun lapsi huomaa, että yritätte saada häntä maistamaan vastoin omaa tahtoa, niin todennäköisesti vastustaa entistä kovemmin. Kannattaa myös jutella lapsen kanssa ja kysyä miksi ei halua maistaa. Voihan olla, että jo haju tekee pahan olon.

Vierailija
9/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalattoman ruokavalion, kun allergiasta ei ole paperia?

Vierailija
10/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasvaa eikä maistanut juustoa. Ei suostu ja hyvin menee leipä paljaaltaan.

Vierailija
11/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten mä saan lapselleni koulussa kalattoman ruokavalion, kun allergiasta ei ole paperia?

jos siis olet ap? Kouluun menoon on sitten useampi vuosi aikaa ja paljon voi tapahtua sitä ennen. Jos lapsella ei muuten ole anafylaktisia oireita, niin tuskin sellaisia saisi kalastakaan, joten jos merkkejä allergiasta ei ole, niin miksei voisi syödä kalaruokaakin koulussa? Ehkä siellä innostuisi maistamaankin. Jos lapsella muita vakavia allergioita, niin sitten testaisin allergian ennen kouluikää.

Meillä lapsella pähkinäallergiaepäily. On saanut aikaisemmin voimakkaan reaktion, mutta ei näy testeissä (veri). Auliisti kouluterveydenhoitaja kirjoitti paperit kun koulunaloitustarkastuksessa asiasta keskustelimme. Meillä oli ollut tarkoitus testata sopivuutta ennen kouluikää, mutta lapsen vastustuksesta se oli jäänyt.

Vierailija
12/12 |
08.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa sitten viimeistään tottuu siihen.