Saisinko tarkempia kuvauksia siitä, mikä lastensuojelun työntekijöiden tyylissä mättää?
Kovin epämääräisiä haukkuja lähinnä vain jaellaan sellaisella paatoksella, että alkaa epäilyttää, että jokin todella mättää myös näillä ihmisillä, jotka ovat mielestään joutuneet aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kohteeksi.
Uskon kyllä, että sosiaalityöntekijöissäkin voi olla vikaa - ja etenkin kaupungin antamissa resursseissa työlle..
T: sosiaalityön opiskelija, joka on menossa lastensuojeluun harjoitteluun..
Kommentit (121)
mä käytän pillifarkkuja :)
Kodinhoitajat pitäisi kyllä saada takaisin, siinä olet oikeassa. Mutta tosiaan, ihan kiva olis saada asia-argumentteja siiheb, miksi mielestäsi maisterit ovat turhakkeita ja sosiaalityöntyekijät suojatyössä.
Mielenkiintoista on aina huomata, miten av:lla kirjoittelee (oletettavasti) röyhkeää alaluokan väkeä parjaamassa sosiaalityöntekijöitä, jotka oikeasti ovat lähes ainoa ihmisryhmä, joka on koulutettu auttamaan juuri köyhiä ja muuten ongelmoituneita ihmisiä ja perheitä.
Ei mielestäni köyhänkään tarvitse sossua tai ketään nöyristellä, mutta kyllä pistää systeemi ja lopulta kiittämättömät asiakkaatkin vihaksi, kun yrittää auttaa ja vain haukut saa palkaksi!
Miettikää vähän, mikä olisi tilanteenne ilman sosiaalityötä!
Ja kyllä fakta on niin, että vain pienio osa lastensuojeluilmoituksista on todella kiusallaan tehtyjä aiheettomia.
ap, joka on itsekin taannoin jutunut hakemaan toimeentulotukea ja tuntee muutenkin elämän vaikeuksia oman kokemuksen kautta.
ja suhde vain kasvaa.
Ja turhaan kyselet asennevikoja, kun itse olet kävelevä asennevika.
Kukahan oikeasti sinunkaan "apuasi" on vailla?
Laitapa perusteelliseen tutkimukseen perustuvaa linkkiä ennen kuin julistat täällä totuuksiasi.
Ja mikäs se mun asennevikani mahtaa olla? Normaali ihminen suuttuu, kun aiheetta haukutaan.
En ole missään vaiheessa kiistänyt, ettei mätämunia olisi sosiaalityntekijöinäkin, mutta yksittäistapausten perusteella koko ammattikunnan leimaaminen on idioottia.
ap
Koko ammattikuntanne on turha ja sinulla on selkeästi pahoja henkisiä ongelmia, jotka eittämättä joku raukka saa nahoissaan tuntea, kun sinä oikein "autat".
No joo, tämä ketju päättyy osaltani tähän. Tuskin mulla kovin pahoja henkisiä ongelmia on, koska en ole ikinä mitään diagnoosia ja/tai lääkitystä saanut, vaikka asiaa on tutkittu.
Toivon todella, ettei sulla ole lapsia!
ap
taidan saman tien lopettaa koko av:n seuraamisen. Liian masentavaa.
Olet varmaan nyt helvetin tyytyväinen itseesi!
ap
Sinulla on todellakin varaa parantaa tuota asennettasi, joka sinulla nyt on. Laitan sen kokemattomuutesi piikkiin, olethan vielä opiskelija. Annan sen neuvon, että ei kannata ajatella niin mustavalkoisesti, kaikessa pitää pystyä näkemään myös ne harmaat sävyt. Varsinkin asiakaspalvelutyössä, etenkin työskenneltäessä niin herkän asian kuin vanhemmuuden ja siihen puuttumisen kanssa.
Ei ole sitten ihme jos vuorovaikutus työntekijän ja asiakkaan välillä katkeaa, kun työntekijä lähtökohtaisesti korottaa itsensä asiakkaan yläpuolelle (ammattirooli toki tulee säilyttää.)
sosiaalityöntekijä
vastustajakseen. Ihan selvä tapaus :DDDD. Sossun asiakkaat, aika säälittävää.
ymmärrän tietysti,e ttä olet nyt vapaalla ja netissä voi kirjoittaa (melkein) millä tyylillä tahansa, mutta hei haloo!
Kehottaisin miettimään ihmiskäsitystäsi. Puhut alaluokasta, kiitollisuudesta, maistereistä, jota eivät siivoa toisten paskaisia kämppiä...millä asenteella aioitkaan mennä asiakkaasi kotiin?
Toivottavasti harjoittelu avaa silmiäsi.
t entinen sossu.
sosiaalityöntekijöistä : otin luottavaisin mielin yhteyttä sossuihin, eron jälkeen. ajatuksena saada apua jotta pääsisin erosta yli ja kun noita lapsia on useampi ja arki sen myötä aika rankkaa.
Tulin leimatuksi lastensuojelutapaukseksi (on kuulema pakko kun ei muuten voi antaa apua!)
työntekijät kohtelivat sitten sen mukaan, tulivat jo asenteella että olen lastensuojelutapaus ja mikälie. Oma minä ja lasten kanssa pärjääminen jäivät sivuseikaksi. He vaan sitkeästi joka kerta puhuivat minun henkisestä väsymisestä ja sairastumisesta masennukseen. Enkä ole koskaan saanut lääkäristä masennusdiagnoosia, enkä lääkkeitä masennukseen tms.
Sossut eivät kuunnelleet kukn yritin kertoa omaa kantaani. Heillä oli valmmis "kaava", minkä mukaan edettiin ja minä koin itseni entistä väsyneemmäksi kaiken keskellä.
Muutin lopulta toiselle paikkakunnalle ja aloin itse hakea elämääni apua, ihan muualta.
Olen nyt tullut omin voimin toimeen pari vuotta ja ehdottomasti mieleltäni vahvempana kuin sossujen "auttamana". Kuunnelkaa asiakkaitanne ja älkää sokeasti lukeko papereita, missä asiakkaan tietoja, ne eivät kerro totuutta mitä asiakas todella on !
Toisin sanoen joku noista sossunvihaajista. Sen jälkee jo tuosta siivoamiskommentista. Se on tuon yhden sossunvihaajan peruskaura-aihe, siitä paistaa kilometrin päähän että ap on feikki.
... siitä paistaa kilometrin päähän että ap on feikki.
Sosiaalityöntekijöilla on raskas ja vaativa ammatti. Toivoisi, että alalle tulevilla olisi edes asenne kunnossa. Kyllä jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää ja arvokasta. Eikä ole sossun asia tuomita ihmisiä. Vaikka eteen tulee paljon hyvinkin vaikeita asiakkaita, ei ketään auta se, että sossu jo alkaa luokittelemaan "alaluokaan" jne. Siinä on sitten peli jo heti kättelyssä menetetty.
että sossun tärkein koulutusmuoto pitäisi olla telepatian opiskelu. Sillä lailla sossu pystyisi jo ovelta poimimaan suoraan asiakkaan aivoista a) mikä on ongelma ja b) mitä sille pitäisi tehdä. Näin vältyttäis typeriltä kartoituksilta ja sen pohtimiselta asiakkaan kanssa että mitä tässä olisi järkevintä tehdä. Lisäksi sossu näkisi heti kuka ls-asiakas pillastuu mistäkin sanasta ja sanamuodosta. Näin sossu voisi heti ovella asiakkaan aivot skannattuaan päättää, että vetäseekö esiin voimavarakartoituksen vai ongelmalistan :D.
Mutta kun se puuttuu ja ns. "auttamishalu" on pohjaton ja oma psyyke epätasapainossa niin ne asiat tahtoo puuroutua.
ihmiseltä jonka mielestä kaikkien sossujen pitää joka kodissa ruveta siivoamaan viis siitä mikä on ongelmana, vai sossulta joka yrittää voimavarakarttansa kanssa saada selville mitä apua juuri tämä perhe tarvii.
Ja juu, kyllä nykyinen lastensuojelu nimenomaan tarvitsisi niitä siivoojia ja kotitöiden tekijöitä, eikä näitä itseoppineita kyökkipsykologeja.
Kodinhoitopalvelulla voitaisiin ennaltaehkäistä pahempia ongelmia, ja perheet jokaisen lievän jaksamattomuuden vuoksi lastensuojelun asiakkaiksi, mikä jo sekin aiheuttaa suurta henkistä kuormitusta --> lisää jaksamattomuutta.
Ja juu, kyllä nykyinen lastensuojelu nimenomaan tarvitsisi niitä siivoojia ja kotitöiden tekijöitä, eikä näitä itseoppineita kyökkipsykologeja.
Nyt mä ymmärrän! Suomessa on siis olemassa äitikunta, joitten elämän suurin ongelma on siivoaminen ja jotka kokee kotityöt niin ylivoimaisen hankalaksi asiaksi järjestää että lapset jätetään sen takia hoitamatta. No mutta tämähän on sitten selvä. Ei kun siivoojat tällasiin savuihin ja kaikki muuttuu ruusuiseksi. Ei tarvi mitään tyhmiä muutoksia tehdä ajatteluun tai toimintapoihin, se on ihan liikaa vaadittu sossuntapaukselta.
Tosiasia on, että juuri te maisterit olette täysiä turhakkeita.
Vanhan ajan maalaisjärkiset kodinhoitajat takaisin! Ja tämä alemmuudentuntoinen vekkihameväki jonnekin muualle suojatöihin.