Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei matalapalkkaisen miehen vaimo muka voi jäädä hoitovapaalle PK-seudulla?

Vierailija
16.01.2009 |

Eilen täällä oli pitkä ketju siitä, ettei PK-seudulla ole varaa jäädä hoitovapaalla, eikä ainakaan silloin jos mies ei tienaa superhyvin. Luin sen ketjun vasta myöhään illalla, enkä jaksanut enää siihen kirjoittaa, joten siksi aloitin uuden viestin aiheesta.

Mua on kyllä oikeasti aina ihmetyttänyt toi tekosyy, ettei rahat riitä jäädä alle 3-vuotiaita hoitamaan. Itse olen ollut kotona hoitamassa lapsiamme kohta 6 vuotta ja menossa töihin parin kuukauden päästä, kun nuorin täyttää 3 vuotta. Miehen nettotulot on n. 1400-1500/kk ja mä olen saanut äitiyslomilla (x 2) nettona n. 700 € ja hoitovapaalla n. 600 €. Reilun kahden viime vuoden aikana nettotulomme ovat olleet siis n. 2200-2300 €/kk. Asumme Helsingissä omistusasunnossa, josta maksamme lainaa+korkoja sekä yhtiövastiketta yhteensä n. 950 €/kk. Ruokaan menee miehen työpaikkaruokailu mukaan lukien n. 700 €/kk. Eli tämän jälkeen rahaa jää kuukaudessa n. 500-600 €, mistä maksetaan vakuutukset, vaatteet, bensa (autoa käytetään harvoin, mies menee kävellen töihin, kun on sen verran lyhyt matka, muuten menisi bussilla). Pari kertaa vuodessa, kun tulee kerralla esim. parit vakuutusmaksut, täytyy ottaa säästötililtä muutama satanen rahaa, mutta muuten pärjätään ihan hyvin. Matkoja ei ole kyllä varaa tehdä, mutta en usko, että tämän ikäiset lapset osaavat niitä vielä kaivatakaan. Heille riittää kerran vuodessa esim. Tallinnan risteily.

Tuntuu siis hullulta, että joku jonka mies tienaa esim. nettona 2000 €/kk, väittää, ettei ole varaa jäädä hoitamaan yli 1-v ikäistä lasta kotiin! En ymmärrä, miksi pitää olla niin valtava talo, että siitä pitää maksaa monta tonnia kuussa, kun lapsille riittää vähempikin. Eri asia on, jos vanhempi ei halua olla hoitamassa lapsia kotona. Musta on ihan asiallista, että silloin menee töihin ja laittaa lapsen hoitoon. Mutta sitä en tajua, kun aina vedotaan siihen, ettei ole varaa. Miten meillä on, jos kaksi kertaa enemmän tienaavilla ei ole? Silloinhan vaan pitää tinkiä jostain, esim. niistä matkoista. tai ehkä kaikilla on sitten joku 400 000 € asunto ja asumiskulut 2000 €/kk... Silloin miettisin itse kyllä vähän, että onko se niin tärkeää.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennyt äitiysloman jälkeen töihin ja mies jäänyt kotiin hoitovapaalle, kaikkien neljän (joukossa yhdet kaksoset) kanssa. Kaksosten kanssa piti vuorotteluvapaata, sillä vuorottelukorvaus on huomattavasti edullisempi vaihtoehto kun kotihoidontuki, ja silloinkin sai vielä kotihoidon tuen kuntalisää. Tosin kaksosten kanssa oma äitiyslomanikin oli pidempi kuin normaalisti. Joutuuhan siitä tinkimään, mutta mistään oleellisesta emme tinkineet: ruokaa oli ja vaatetta ja vuokratkin maksettiin omasta pussista. Matkat jäi tekemättä, mutta niitä nyt ehtii tehdä myöhemminkin.

Vierailija
42/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla. Ja uskokaa tai älkää, mistään ei ole puute. Syödään monipuolisesti, kuljetaan kauniissa vaatteissa ja lapset harrastaa. Asumiseen menee noin 1500 kuussa eli elämiseen jää noin 1200. Ja se vain riittää meille hyvin. Lehti tulee ja tv-lupa maksetaan. Nettiliittymät, auto ja puhelimet löytyy. Näin se vain on - en yksinkertaisesti ymmärrä, mihin ihmisillä menee rahaa. Matkusteta me ei, mutta se ei haittaa, koska inhoan matkustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omistusasunnossa asumme myös, pääkaupunkiseudulla.

Minä olen voinut olla hoitovapaalla ihan vain siten että teen säännöllisesti jonkin verran keikkatöitä iltaisin ja viikonloppuisin. Jos mieheni saisi käteen edes tuon mitä APn mies, niin ehkä saattaisimme pärjätä ilman minun lisätienestejäni, menot on meillä muuten suht pienet, meillä ei esimerkiksi ole ollenkaan autoa eikä näin ollen siis siitä aiheutuvia kuluja, emme tee pitkiä matkoja, syömme edullisesti, ostamme käytettyä jne.

Päivähoidossa en näe silti mitään vikaa tai pahaa. Meillä nyt on vaan järjestynyt asiat näin.

Vierailija
44/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin vuosia kotona, mutta sitten oli pakko valita: haluttiin vanhimmat lapset lukioon joten munkin oli pakko mennä töihin. Ei olisi ollut rahaa edes koulukirjoihin. AP:lla on aika edullinen tilanne: pienet lapset, jotka ei kuluta mitään: syövät vähän, vaatteet ja tavarat voi kierrättää, harrastuksia tuskin on. Ap ei miehensä kanssa ole ilmeisesti myöskään opiskellut, tai sitten vanhemmat on maksaneet opinnot, koska opintolainojakaan ei ole maksettavana. Kyllähän tuossa tilanteessa elää pienilläkin tuloilla. Itse en koskaan vain ole ymmärtänyt sitä, että jotkut ajattelevat, että kaikilla on tismalleen sama elämäntilanne kuin itsellä. Meidän lapset harrastavat musiikkia, se on minusta ihan tavallinen harrastus, ja kannustettavaa, että lapsella on yksi harrastus. Jo siihen uppoaa vuodessa noin 3000 euroa, joten ei niitä ihan kotihoidontuista maksella.

Vierailija
45/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yläkoulun opettaja ja meillä kyllä suunnilleen kaikki lapsen saaneet palaavat töihin, kun lapsi on 9 kk - 1,5-vuotias. Samoin ovat tehneet kaikki ystäväni. Olen jäämässä kesällä itse äitiyslomalle, kun saan kolmannen lapsen, ja kaikkien mielestä on itsestään selvää, että en ole vuotta pitempään pois töistä. Itse olen jopa miettinyt, että voisin olla pari vuotta, jos talous mitenkään antaa periksi. Nii-in, kun ei huvittaisi laskea sitä elintasoa. Vanhemmat lapset ovat menneet hoitoon noin 1,5-vuotiaina ja ihan hyviä lapsia niistä on tullut. Tulevan vauvan takia ei onneksi kumpaakaan enää tarvitse ottaa päiväkodista kavereiden luota pois, kun isompi on jo koulussa ja nuorempi aloittaa eskarin.

Vierailija
46/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovapaalla. Ja uskokaa tai älkää, mistään ei ole puute. Syödään monipuolisesti, kuljetaan kauniissa vaatteissa ja lapset harrastaa. Asumiseen menee noin 1500 kuussa eli elämiseen jää noin 1200. Ja se vain riittää meille hyvin. Lehti tulee ja tv-lupa maksetaan. Nettiliittymät, auto ja puhelimet löytyy. Näin se vain on - en yksinkertaisesti ymmärrä, mihin ihmisillä menee rahaa. Matkusteta me ei, mutta se ei haittaa, koska inhoan matkustelua.

Niin tehän olette joka kuukausi vähintään 700 euroa miinuksella. Ja kai siitä kahden tonnin liksasta pitää jotain veroakin maksaa.

Mua risoo aina näissä keskusteluissa se asenne, että päiväkoti on lapsia orjuuttava laitos, jossa taaperoita suurin piirtein kidutetaan. Jos päiväkodit olisi niin pahoja kuin av:lla sanotaan, niin kai ne nyt olisi jo lailla kielletty.

Vierailija
47/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi kun jokainen vain myöntäisi mitä etua ajaa ja että toisen etu VOI kärsiä silloin. Eli puhutaan aisoiden oikeilla nimillä.

Kultainen keskitie ja kompromissit taitavat olla hyvä valinta. Jos lapsi ei tunnu sopeutuvan hoitoon, äiti joustaa ja jos äiti ei sopeudu kotiäidiksi vuosikausiksi järjestetään lapselle hyvä hoito.

Turha keksiä mitään selityksiä ja tekosyitä.

Vierailija
48/49 |
05.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää tuloihin tulee kotihoidontuestani ja lapsilisistä.

Vierailija
49/49 |
06.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ei varakkaammilla ole varaa?

Meillä on 3 lasta lyhyin välein, molemmat oli hoitovapaalla, ja ylimääräistä "kinkkurahaa" on sinä aikana tienattu tekemällä lisätöitä, lehdenjakoa, portsarin hommia yms. hanttihommaa, sen hoitovapaarahan kun saa, kun lapsi hoidetaan kotona, vaikka kävisit töissä. Mies kävi työpaikallaan tekemässä keikkatyötä lauantaisin. Laskut saatiin maksettua, ja sain silloinkin säästettyä 200-300 € kuukaudessa rahaa, kun mies oli kotona ja minä töissä. Lapset hoidettiin 3-vuotiaiksi kotona, esikoinen sai olla kotona peräti 6-vuotiaaksi asti. Omistusasunto meillä on, siitä asuntolainaa + vastike, hoitovapaiden aikana hommattu kesämökki ja 8 v. vanha auto, ja on keskusteltu asiasta, että minä rupeaisin opiskelijaksi, kun kuopus aloittaa koulun. Elelty on tarkasti muttei kitsaasti.

En ymmärrä mihin varakkaammat rahansa kadottaa?