Rv 34 ja vauvalla ei ole koskaan ollut hikkaa. Normaalia?
Kommentit (7)
Mutta toisaalta sikiöt myös "hengittävät" kohdussa, eivät pelkästään hikkaa (ks. alh. linkki). Olisiko mahdollista ettet vain olisi huomannut hikkaa? Liikkuuko vauva muuten? Jos liikkuu, itse ottaisin ehkä hikan puuttumisen puheeksi neuvolassa seuraavalla kerralla, voivat lähettää vaikkapa ylimääräiseen ultraan. Jos et tunne vauvan liikkeitä muutenkaan, on asia huomattavasti kiireellisempi, ja aihe mennä päivystykseen. http://www.fetalneonatal.com/content/65/10_Spec_No/1072.abstract
Lisäksi minulla tässä 3. raskaudessa hikka on tuntunut erilaiselta kuin viime kerroilla. Aloin myös tuntea hikan myöhemmin. Muuten vauva on kyllä mahdoton liikkumaan.
Nyt on jo rv 40 ja lähes päivittäin tunnen yhden hikkasession, mutta kyllä ne voivat jäädä huomaamatta, jos on esim. itse liikkeessä.
Minulla viisi tervettä lasta ja IKINÄ en ole mitään hikkaa huomannut.. Eikä kukaan ole sen perään kysellytkään neuvolassa tms..
Isompia lapsia 3 ja kaikilla heistä on todellakin ollut hikkaa isolla H:lla. Ap
Itse aikoinaan olin ihmeissäni kun vauva hikkaili kovasti mahassa. Äitini ja siskoni, joilla molemmilla kaksi lasta, kertoivat ettei heidän mahassa ole koskaan hikkailtu. Eli kumpikin on ihan normaalia.
Itsellä kaksi hikkaavaa, yksi joka ei hikannut koskaan. Kysyin asiasta ultran yhteydessä perinatologilta, molemmat ok.
keuhkojen/pallean vahvistamisessa. Kyllä mua ainakin huolettaisi.