Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille huutaminen päiväkodissa?

Vierailija
06.03.2010 |

Onko ok, että tädit päiväkodissa huutaa lapsille? Minusta ei ole ja lapsi valittaa kotona siitä, että tädit huutaa. Sanoin heille siitä ja selittelivät huutamistaan ikäänkuin välttämättömänä. Jos kotona joskus huudan lapsille, pyydän sitä myös anteeksi. Omasta mielestäni olen lapselle huutaessa ikäänkuin hävinnyt tilanteen. Toisaalta moni pitää huutamista ihan normaalina. Nyt mietin, voinko valittaa pk-tätien huutamisesta, vai "kuuluuko se vain asiaan"?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei tule huutaa, eikä myöskään koulussa opettajien.

En huuda kotonakaan lapsilleni, saatika töissä lapsille.

Vierailija
2/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hoitajat joutuvat joskus korottamaan ääntään ja komentamaan lapsia tiukkaankin sävyyn, mutta niin kuuluukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen ettei ääntä koroteta ollenkaan, hän saattaa ahdistua jo aivan normaalista äänen korottamisesta, joka johtuu siitä, että hoitaja ei muuten saa ääntään kuuluville. Itse säikytin kerran naapurin lapsen ihan totaalisesti kun huusin omilleni aivan neutraaliin sävyyn kun pojilta ns. karkasi mopo kotipihalla. Naapurin lapsi huusi paniikissa, mutta omani hyvä kun huomasivat.

Vierailija
4/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit kertoivat itse kuinka huutavat, kun ei heitä totella. Lisäksi ole toiselta äidiltä kuullut hänen olleen paikalla, kun täti huusi yhdelle lapselle.

Vierailija
5/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuinka heillä on jatkuvasti sijaisia. Kumpikaan ei mielestäni ole hyvä selitys. Tokihan he ovat ihmisiä, mutta työssä kuitenkin kyettävä hillitsemään itseään.

Vierailija
6/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kamalaa kun pitäisi hillitä itsensä koko päivä vaikka lapset tekisivät mitä... Savu nousisi korvista neljään mennessä.

Vierailija
7/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaa kotona käyttäytymään niin, että ääntä ei tarvitsisi korottaa.

Vierailija
8/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne eivät koskaan näe oikeita tunnereaktioita aikuisilta? Ajattelevat vaan, että kukaan ei välitä kun riehua saa rajattomasti, mutta hoitajat vaan hyssyttää jäähypenkille kerta toisensa jälkeen ;-) Minun lapseni hoitajat ovat onneksi kaikki osanneet korottaa ääntään tarvittaessa, ja lapset ovat tykänneet heistä tosi paljon.

Vierailija
9/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytös on välillä tosi järkyttävää! Ei tietenkään kaikkien, mutta huhhuh silti sitä toimintaa...

Vierailija
10/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte opettaa lapsianne kuuntelemaan päiväkodin aikuisia, ei tarvitsisi korottaa ääntään ;)

Vierailija
11/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte opettaa lapsianne kuuntelemaan päiväkodin aikuisia, ei tarvitsisi korottaa ääntään ;)

Vierailija
12/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jotkut lapset kuuntelevat, ymmärtävät ja tottelevat normaalia puheääntä. Meidän muksu herää toimimaan vasta kun ääntä korottaa. Joten en häiriinny, jos joku täti tiukempaan sävyyn häntä kehottaa tai muuten koko päiväkotiporukka saa odottaa loppupäivän. Lapsen toisessa kotimaassa muutenkin on totuttu ääneen ja tunteiden osoittamiseen, joten eipä tuo lapsikaan ole saanut traumoja kovaäänisistä ihmisistä ympärillään.

Vierailija
13/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minussa, eikä aikuisissa, jotka huutaa lapsille.

Vierailija
14/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kylla myoskaan ikina ole tarvetta huutaa kenenkaan muun lapselle. Omien kanssa on tunteet eri tavalla pelissa (enka kylla tykkaa huutaa heillekaan).

Vierailija
15/25 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytös on välillä tosi järkyttävää! Ei tietenkään kaikkien, mutta huhhuh silti sitä toimintaa...[/i

meidän pihalla on päiväkoti. Siellä huudetaan lapsille sekä puhutasan rumasti. Eikös hesarissa ollut jokinaikaa sitten artikkeli kiusaavista päiväkodin tädeistä.

Vierailija
16/25 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutavat ovat kovaäänisiä. Arvatkaa mistä lapsi on saanut mallin huutamiselle, päiväkodin henkilökunta on mallina lapsille, samoin koulussa opettaja.

Kotonakin jos aina lapselle huudetaan, voi olettaa kuinka lapsi hoitaa puhumisensa.

Vierailija
17/25 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitin siitä johtajalle. Minusta tällaisesta asiasta on helpompi ja tehokkaampi puhua suoraan johtajalle kuin alkaa väitellä kyseisen ihmisen kanssa huutamisesta. Johtaja suhtautui tosi asiallisesti ja lupasi puhua ko hoitajan kanssa, ja itse asiassa huutaminen on sitten vähentynyt. Jotenkin hänelle oli vaan muodostunut tavaksi sellainen huutaminen puhetapana.

Vierailija
18/25 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut myös päiväkodin työntekijän huutavan lapselle. Lapsi katsoi ilmeenkään värähtämättä huutajaa. Tuntui surulliselta! 

Minulle sanottiin älä puutu tähän. Mielestäni ymmärsin tilanteen eri tavalla kuin mitä huutaja huusi!  

Mieleeni nousi ensimmäise ajatus, että teen ilmoituksen asiasta. Mutta auttaako se???

Vierailija
19/25 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteita on erilaisia. Välillä melu on tosi kova, että "harmiton" äänenkäytön korotus voi kuulostaa huutamiselta. Eri asia on mikä siis äänenkäytön sävy on , jos naama punaisena suunnilleen huudetaan se ei ole ok, eikä sellainen vihainen tms huuto. Ne tilanteet voi tapahtua niin nopeesti, että joskus kovalla äänellä on pakko mennä.  Siksi en suoraan selvittämättä tilannetta lähtisi syyttelemään. Mutta hyvä tunnistaa lapsen kokemus tilanteesta. 

Vierailija
20/25 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei tule huutaa, eikä myöskään koulussa opettajien.

En huuda kotonakaan lapsilleni, saatika töissä lapsille.

Ei niiden lastenkaan pidä sitten huutaa siellä päiväkodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän