Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä jotkut pariskunnat kutsuu toisiaan äidiksi ja isäksi?!?

Vierailija
06.03.2010 |

mun tuttava pariskunta on lapset saatuaan ilmeisesti unohtaneet toistensa nimet, sillä kutsuvat toisiaan äitiksi ja iskäksi.

Siis ihan koko ajan esim. iskä keitä kahvit, äiti minne sä laitoit ne mun työvaatteet.

wtf?

siis jos mä puhun lapselle miehestä niin silloin sanon että esim. iskä antaa maitoa. Mutta miestäni kutsun ihan nimellä. Mulla on isä jota sanon isäksi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi puhutella oikealla etunimellä? Tai jos se ei käy, niin sanoisi edes "kulta", "rakas" tai jollakin muulla hellittelynimellä.

Mä puhuttelen miestäni omalla nimellään, mutta mieheni alkoi kuopuksen syntymän jälkeen, eli 10kk sitten, käyttää ihan järjestelmällisesti tätä äiti-nimitystä minulle puhuessaan. Ei ole auttanut, vaikka olen sanonut, etten ole hänen äitinsä, kieltänyt sanomasta mua äidiksi ja käskenyt puhuttelemaan omalla nimelläni. Mutta mun mies on tainnut ihan oikeasti unohtaa mun etunimen, ainakin tuossa yhtenä päivänä kun kysyin, muistaako hän sitä vielä vai miksi ei voi sitä käyttää pyynnöistä huolimatta, niin mies tuijotti mua minuutin todella epätietoisen ja hämmentyneen näköisenä, ennen kuin tokaisi, että "tottakai mä sun nimen muistan."

Vierailija
2/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun mies on tainnut ihan oikeasti unohtaa mun etunimen, ainakin tuossa yhtenä päivänä kun kysyin, muistaako hän sitä vielä vai miksi ei voi sitä käyttää pyynnöistä huolimatta, niin mies tuijotti mua minuutin todella epätietoisen ja hämmentyneen näköisenä, ennen kuin tokaisi, että "tottakai mä sun nimen muistan."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuttelemme heidän kuultensa toisiamme äidiksi ja isäksi. Mutta kun olemme kahdestaan, sanomme tietenkin nimillä.

Mutta lasten takia, että eivät rupeaisi puhumaan meistä toisilleen tai muille: "Pekka ja Pirkko" -tyyliin, olemme halunneet käyttää johdonmukaisesti isä ja äiti -nimityksiä.

Vierailija
4/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies yritti kans ryhtyä tuohon äidittelyyn, kunnes sanoin että mä en oo sun äiti, mulla on nimikin. Onneks tajus, tosin ei vieläkään käytä nimeäni vaan joko jättää sen välistä tai käskee lasten käydä kysymässä ÄIDILTÄ. En tajua miksi sen etunimen käyttäminen on niin vaikeaa lasten jälkeen.

Vierailija
5/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se sanoo mua äidiksi. Jos lapsi ei ole paikalla käytetään oikeita nimiä tai myös muualla kuin kotona käytetään nimiä. Mitähän ihmeellistä siinä nyt sitten on.

Vierailija
6/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt, kun suhde on tiensä päässä, sanotaan isiksi ja äidiksi..nimiä ei olla koskaan käytetty.

Vierailija
7/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetään isiä ja äitiä lasten kuullen aina välillä. Riippuu vähän tilanteesta. Jos nyt pyydän vaikka miestäni keittämään aamukahvit, niin sanon,e ttä "keittäisitkö Pekka aamukahvit" mutta jos pyydän antamaan lapselle muroja, niin sanon "antaisitko Isi Nikolle muroja" Eli riippuu tilanteesta!

Vierailija
8/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isänä tai äitinä. Ja tunnen PALJON ihmisiä.

Monikin (myös minä) puhuu itsestään ja puolisostaan lapselle noilla nimityksillä, mutta en ole koskaan kuullut yhdenkään ihmisen sanovan miehelleen että "isä, tuo minulle se lautanen" tai vaimolleen että "äiti, laittaisitko mun kännykän laturiin", tai mitään muutakaan vsstaavaa.

En usko tämän olevan oikeasti relevantti silmienpyörityskohde. Olisi toki ällöä jos joku noin käyttäytyisi, mutta eihän kukaan niin tee oikeasti.

Vierailija
9/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALoitin sen heti, kun hän sai lapsen. En nyt siis joka kerta mutta usein.

Vierailija
10/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tarkoitin nyt sitä kun kutsutaan toista jatkuvasti äidiksi/isäksi.

siis vaikka lapsia ei ole paikalla.

Tosin me ei kyllä kutsuta toisiamme äidiksi ja isäksi edes lasten kuullen. Paitsi tietysti silloin kun puhutaan lapselle. Esim. äiti meni käymään kaupassa tai isä tekee kohta meille ruokaa.

en minäkään ollut ennen tähän törmännyt. Kotona kyllä vähän miehen kanssa naureskeltiin tutuille, se vaan kuulosti niin älyttömältä kun mies puhui vaimolleen että äiti.

Vierailija
11/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isänä tai äitinä. Ja tunnen PALJON ihmisiä.

Monikin (myös minä) puhuu itsestään ja puolisostaan lapselle noilla nimityksillä, mutta en ole koskaan kuullut yhdenkään ihmisen sanovan miehelleen että "isä, tuo minulle se lautanen" tai vaimolleen että "äiti, laittaisitko mun kännykän laturiin", tai mitään muutakaan vsstaavaa.

En usko tämän olevan oikeasti relevantti silmienpyörityskohde. Olisi toki ällöä jos joku noin käyttäytyisi, mutta eihän kukaan niin tee oikeasti.

Vierailija
12/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina hätkähdän, kun kuulen pariskunnasta jotka ovat toisilleen isä ja äiti.

Mulla on oma isä ja oma äiti, eikä kävisi pienessä mielessäkään kutsua mun omaa miestä isäksi. Mähän panen sen kanssa!!!

Iskää, kiinnostaisko seksiii...? HYI.

Vierailija
13/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni muukin puhuu lasten kuullen äidistä ja isästä, niin samoin meillä. Ja koska me vanhemmat ollaan yhdessä ilman lapsia kahdesti vuodessa, niin olisi aivan älytöntä niitä kahta iltaa varten pitää visusti huolta, että puhutellaan toisiamme etunimillä, jotta kukaan ei vain voisi ihmetellä meidän puhuttelutapaamme.

Etunimiä käytämme toisistamme silloin, kun paikalla on joukko muitakin aikuisia. Sillä silloin kun paikalla on useita äitejä ja isiä, niin silloin on selvyyden vuoksi paras käyttää etunimiä. Toki omille lapsillemme olemme silloinkin äiti ja isä.

Ja isovanhemmat ovat sitten mummo ja vaari sekä lasten että aikuisten suussa. Ja seuraavaa sukupolvea ei meidän lasten aikana ole ikinä ollutkaan, joten mitään päällekkäisyyksiä nimityksissä ei ole ollut.

Vierailija
14/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin, en tunne yhtään nuorta paria joka näin tekisi. Ne muutamat kenen olen kuullut näin puhuvan ovat eläkeikäisiä.

Vierailija
15/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskää, kiinnostaisko seksiii...? HYI.

No eipä ole ihme, että toisten puhuttelutavat ovat ongelma sulle, jos saat siitä väännettyä tuollaisen mielleyhtymän.

Siinähän sitten ryvet ongelminesi.

Vierailija
16/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mua ainakin häiritsee suunnattomasti se, että mieheni puhuttelee mua äidiksi, mammaksi tai mamiksi niin lasten kuullen, vieraiden kuullen kuin kahden keskenkin. Ei meilläkään ole kahdenkeskistä aikaa kuin se kaksi kertaa vuodessa, mutta oikeasti. En voi väittää, että himot hyrähtäisi ihan täysillä käyntiin, kun mieheni pelmahtaa illalla viereeni ja kysyy, että "kelpaiskos äitille tänään kuuma kyyti?"

Vierailija
17/26 |
06.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies joskus, hyvin harvoin kun lapsikin on paikalla, kutsuu mua äidiksi. En pidä siitä mutta eihän toi nyt vakavaa ole. Mä vaan olen jo äiti 24/7, ja haluan olla edes miehelleni oma itseni omalla nimelläni.

Vierailija
18/26 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä etu- ja hellittelynimet. En koskaan kutsuisi miestäni isäksi, enkä halua kuulla hänen sanovan minua äidiksi. Siis suorassa puhuttelussa. Onneksi lapsuudenkodissanikaan ei tätä käytäntöä ollut.

Vierailija
19/26 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään sen kummempaa. En ole koskaan ajatellut asiaa. Mutta nyt kun mietin niin mieheni ei ikinä kutsu minua nimeltä. Minäkin häntä vain hyvin harvoin. Se on joko isi tai hellittelynimi.

Ja emme ole vanhoja, 20 ja 25.

Vierailija
20/26 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutellaan vanhempia isi ja äiti nimillä.Satunnaisesti etunimillä. En koe tuota ongelmaksi.

Musta lapsien pitää oppia kutsumaan vanhempiaan isäksi ja äidiksi.

Musta se vasta kamalaa onkin kun lapset kutsuvat vanhempiaan oikeilla etunimillä. hyi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi