Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ala-asteen opettajalla koulussa usein mukanaan oma 2-3 v. poika, mitä mieltä?

Vierailija
05.03.2010 |

Lapseni kielten opettajalla on usein koulussa mukanaan oma pieni kahden tai kolmen vanha poikansa. Minua tämä harmittaa. Pystyykö opettaja opettamaan luokkaa kunnolla, jos samalla hoitaa noinkin pientä lasta? Ymmärrän, että joskus voi tulla joku Pakko-tilanne lapsen hoidon suhteen, mutta tämä on ollut toistuvaa ja jatkuu jo toista vuotta. Mitä mieltä olette? Mitä tekisitte?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tietenkään kuumeista, mutta jos on nuhaa ja yskää, koska astmalapsena en voi häntä aina flunssassa kouluun laittaa, vaikka kuumetta ei olisikaan. Ja kyllä meillä ainakin sekä opet että oppilaat tulevat sairaina koululle. Meidän koulussa näin tekevät kaikki, koska se on ainoa tapa saada homma toimimaan, koska sijaisia ei saa ottaa. Oppilaita ei voi kuitenkaan kaikissa aineissa jättää hetkeksikään yksin.

t. aiempi yläkoulun ope, joka ei muista numeroaan

Ettehän te ikinä saa sitä sijaista sinne taloon kun aina vaan itse joustatte! Johan se rehtori menis lankoja pitkin kunnanvaltuustoon, jos aina jäisitte kylmästi vaan kotiin. Nyt ei ole mitään tarvetta tehdä muutoksia kun homma toimii.

Vierailija
22/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut opettajana viidessä eri koulussa, ja ainakaan missään niistä tuollainen ei olisi tullut kysymykseenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tullut ihan hätätilanne, lapsen äiti murtanut jalkansa ja sairaalassa eikä 5-vuotiasta saanut mihinkään. No, onneksi on itsellä saman ikäinen ja niin meni mukavasti sekin luento aulassa piilosta leikkien... Jälkeenpäin tuli positiivista palautetta proffalta, meidän viraston johtajalta ja lapseltakin aivan ihana kuva. Mutta tämä oli siis todellakin poikkeustapaus. AP:n kuvaama tapaus on täysin sietämätön. Oma lapseni olisi kyllä todellinen maanvaiva töissä.

Vierailija
24/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ymmärrettävää, että lapsi on joskus poikkeustapauksena töissä mukana, mutta ei se ole ok, että lapsi on jatkuvasti mukana.

Omassakin koulussani on sijaiskielto, mutta rehtori voi ottaa erityisistä syistä sijaisen (esim. koe). Muuten toiset opet käyvät välillä menoa kurkkaamassa.

Vierailija
25/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä paitsi ei meillä ole ollut kuukausiin rehtoriakaan, se kun on itse sairaslomalla, joten kenellepä ilmoitan, jos huomaan puoli kasilta aamulla, että lapsi sairas enkä pääse töihin. Eipä paljon vaihtoehtoja ole. Meillä on kaikkien pakko joustaa, koska koulusta puuttuu rehtori ja muutama muukin ns. avainhenkilö.

yläkoulun ope

Vierailija
26/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa, Keski-Espoon koulussa eräällä opettajalla oli hyvinkin useasti pieni tyttärensä koulussa, ja tv:stäkin tutulla opettajalla on useasti ollut koiransa mukana työpaikallaan...että kyllä näitä on.

Vierailija
27/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko siis ollut tv:ssäkin tästä syystä?

Vierailija
28/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opetuslautakunnan jäsenille silloin aamutuimaan. Mitä aiemmin, sen parempi.

Asiat ei muutu, jollei kukaan valita tai pysri saamaan muutosta aikaiseksi.

Vierailija
29/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös meillä Kangasalla

Siis vain pidempien sairaslomien tms. takia voidaan palkata sijaisia.

Vierailija
30/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli kyllä ihan poikkeustapauksia. Olin itse kotiäitinä, ja jos mulle tuli joskus yllättävä lääkärikäynti, ei mulla ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin viedä lapsi miehelle töihin. Ei siitä kukaan valittanut. Mutta en kyllä itsekään hyväksyisi, jos lapsi on toistuvasti luokassa.

Vierailija
31/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kun on noin pienestä kyse. Joku 5 - 6v varmaan meneekin siinä omiaan puuhaillen mutta ei kyllä noin pieni.

Ymmärrän jos kyse on jostain hätätilanteesta mutta jatkuvana käytäntönä ei kyllä kuulosta hyvältä.

Ap voisit edes aluksi ottaa selvää MIKSI tuo pieni on mukana. Sen vuoksiko vain ettei tarvi viedä open lyhyenä päivänä tarhaan?

Vierailija
32/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja, jolla on ollut koira koulussa, oli ihan muusta syystä tv:ssä ja sen jälkeen otsikoissa:)) Kyseisessä koulussa on muutenkin kaikki ihan ylösalaisin..nyt koulusta lopetetaan ylä-aste...ihan kuulemma sen takia, ettei oppilaita riitä...On se kumma, kun ala-asteella niitä kuitenkin on.

Vierailija
33/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole normaalia tuoda lapsia mukanaan töihin jatkuvasti. Mitä seuraavaksi, joku poliisi ottaa lapsen mukaan takapenkille istumaan?

Vierailija
34/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on niin vaikea kala-allergia, että henkitorvi alkaa turpoamaan umpeen jo pelkästä kalan hajusta. Poika ei voi olla päiväkodissaan hoidossa niinä päivinä, kun on kalaruokaa. Ellei lapsen isä voi olla poissa töistä, lapsen isovanhemmat ole auttamassa tai lapselle saada muuten järjestettyä hoitajaa sukulaisista, äiti ottaa hänet mieluummin mukaan töihin kuin on itse palkattomasti pois. Rehtori on tietoinen asiasta.

Itse ihmettelen näissä tilanteissa, miksei hän hanki vaikka mll:n lastenhoitajaa, kun koulupäivät ovat kuitenkin maksimissaan 6-tuntisia. Päiväkotien ruokalistat ilmoitetaan kuitenkin kuukauden ainakin ennakkoon, joten luulisi, että ehtii valmistautua asian tiimoilta ajoissa. Yhden kerran hän joutui olemaan palkattomalla, kun ei saanut hoitajaa ja niin koulussa kuin hoitopaikassa oli samana päivänä kalaruokaa.

Itselläni on kerran ollut 6-vuotias mukana yhden tunnin, kun viimeinen silmälääkäriaika on tarjolla kello 13.15 ja oma opetukseni loppui sinä päivänä kello 13.00 (pääsin kyseisenä vuonna joka päivä aikaisintaan kello 13.00, joten oli ihan sama mille päivälle aikaa koetti saada). Hain tytön ruokavälitunnilla päiväkodista, kun emme olisi ehtineet lääkäriin millään ajoissa työpäivän päätteeksi. Sain rehtoriltamme luvan tähän järjestelyyn. Tytär väritteli kuvia sanaakaan sanomatta koko tunnin. Tämä oli eri koulussa, jossa nyt työskentelen, joten kai rehtorit jonkin verran myönnytyksiä antavat.

Vierailija
35/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä asutte, mutta täällä MLL:n hoitajat ovat nuoria tyttöjä, joita ei päivällä saa hoitajaksi. Ja minua kyllä ottaisi päähän maksaa hoitajasta, jos jo kunnallisesta hoidosta maksaisin, mutten lapsen allergian takia saisi hoitoa.

Vierailija
36/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tuota on tosiaan toistunut jo monta kertaa, niin ottaisin yhteyttä esim. rehtoriin ja kysyisin hiukan asiasta. Ei opettaja kyllä pysty sataprosenttisesti työtään tekemään, jos tuonikäinen pyörii jaloissa. Johan se lapsi nyt vie oppilaidenkin huomiokyvyn. Ihmettelen opettajan ratkaisua. t. ope

Vierailija
37/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme suurkaupungissa. Olen itsekin hoidattanut kerran silloin 2-vuotiaan tyttäreni yhden päivän ajan mll:n hoitajalla. Isä oli silloin vielä hoitovapaalla, mutta tekemässä töihin paluuta, mihin liittyen hänellä oli pakollinen meno. Hoitosopimus päiväkotiin ei ollut vielä alkanut.

Tuntitaksa bussikulukorvauksineen tuli huomattavasti halvemmaksi kuin 26€:n tuntipalkan menetys kuudelta oppitunnilta. Mitään ongelmia ei ollut saada päiväsajaksi hoitajaa sieltä kotiin.

Allergian vuoksi emme valitettavasti saa palkallista poissaoloa työstämme.

Vierailija
38/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nyt ihmeessä tuo sairaana töihin meno! Sijaiskielto on varmasti voimassa Suomen joka kunnassa ja kaupungissa. Meidän koulussa silti sairastetaan KOTONA, ei työpaikalla. Töissä tilanteet järjestetään sillä porukalla joka on paikalla ja sillä hyvä. Tuo nyt on ainakin täysin väärä toimintatapa eikä ainakaan tuo muutosta tuohon huonoon sijaiskäytäntöön. Ryhdistäytykääs nyt arvon kollegat!! terv. alakoulun ope

Vierailija
39/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on 5 ja 1-vuotiaat ja olen yksityisyrittäjä, joten molemmat tai nuorempi on ollut jokus mukanani töissä puolisen tuntia. Ja olen tasan sitä mieltä, että joko lapsi tai työ häiriintyy.

Lapsi ei jaksa koko aikaa olla rauhassa, kohtuullisen hiljaa, höpöttämättä omiaan tai nuorimmalla on kakka/jano/väsy, joten joudun hoitamaan häntä asiakkaan kustannuksella. Tai joudun sanomaan lapselle, etten nyt kerkeä tai pysty katsomaan häntä; 5-vuotias jo ymmärtää, 1-vuotias ei ollenkaan.

ps. kerron aina asiakkaalle, jos joudun ottamaan lapsia mukaan, jos tuntuu häiritsevän, joudun tekemään "sovelluksia". Onneksi asiakastapaamiset ovat max 15-20 minuuttia, puolta päivää tai pariakaan tuntia ein edes yritä

Vierailija
40/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitinkin nyt lähinnä sitä työkaveriasi, jonka lapsi ei voi allergian takia olla päiväkodissa kalapäivinä. Hehän maksavat lapsensa hoidosta niiltäkin päiviltä! En itse kyllä ihan kevyesti siihen päälle maksaisi ylimääräiselle hoitajalle, varsinkin, kun tuo on toistuva tilanne (kalaruoat ei varmaan lopu päiväkodista). Minusta tuossa tilanteessa pitäisi saada jo allergiapäiväkotiin paikka.

Sori ap, tää meni nyt sivuraiteille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä