Suomen miehet avioituu virolaisten ja venäläisten naisten kanssa, mutta
tapahtuuko sitä toisinpäin?
Huolivatko suomalaiset naiset venäläistä tai virolaista miestä kumppanikseen?
Tuttavapiirin asenteen mukaan ovat jotenkin epäluotettavia. Onko tuo sitten mielikuvaa vai totta?
Kommentit (164)
samoilla kursseilla oli useita venäläisiä (sekä ukrainalaisia). Ei niitä suomalaistytöt katselleet. Keskieurooppalaiset vaihtarit sen sijaan kelpasivat hyvin.
Venäläisiä pidetään edelleen Suomessa vähän samanlaisena ei-toivottavana aineksena kuin vaikkapa romaneja (koulutuksesta piittaamatta).
Mitä taas venäläismiehiin tulee, niin tuntemani yliopistokoulutetut venäläismiehet Suomessa ovat kaikki naimisissa venäläisen naisen kanssa, ja voihan tästäkin kolmen ihmisen otoksesta luotettavasti vetää sen johtopäätöksen, että venäläismiehiä ei suomalaisnaiset kiinnosta.
mutta kun nouset lätökodistasi eri piireihin, on ollut vaikeampaa löytää sitä samanlaista nousukastaustaa omaavaa. Tottakai heitäkin on. Se ei kuitenkaan poista sitä totuutta, että tällainen nousukkaan dilemma on ollut olessa. Tällaisen dilemman kanssa 'paininut' mies on sitten onnekseen huomannut, että tapaamansa suomalainen nainen sopiikin tähän asetelmaan hyvin. Lehtinen sen perustelikin, että miksi.
semmoinen pikku seikka, että niitä työväenluokasta nousevia naisiakin löytyy jonkin verran. Eiköhän niille sitten kelpaa samanmoinen mies.
Taitavat suomessakin useimmiten työläisperheiden vesat naida työläisiä jne.
Ihminen tuppaa tuntemaan olonsa kotoisaksi 'omiensa' seurassa. Mitä kummallista siinä on?
mikään Lehtisen keksintö. Näin se vain on mennyt tässä yhteiskunnassa.
Täällä ei paljoa ole ristiin naitu yhteiskuntaluokkien välillä. Kyllä se on harvinaisempaa nykyäänkin. Saati sitten Lehtisen lausuntojen aikaan.
Kyllä noi Lehtisen argumentit on mun mielestä kuitenkin aika yksinkertaistavia.
Taitaa kuitenkin olla harvinaisempaa, että parin valinnassa kovin tärkeänä kriteerinä olisi yhteiskuntaluokka. Eli en usko, että monellekkaan olisi ollut 'dilemma' löytää sopivaa puolisoa ja siksi otetaan ulkomaalainen. Lehtisellä taitaa itsellään olla ylikorostunut ihmisten arvostus yhteiskunnallisen taustan mukaan.
Tietenkin puoliso yleensä tiedostamattomasti valitaan niin, että ideologiat, maailmankuva, tavoitteet ja kokemukset kohtaavat, mutta tämä pätee ihan samalla lailla täysin suomalaisiin pareihin.
Lehtinen on tainnut vääntämällä vääntää asiaa.
Ihmeellisiä ovat vain nämä Lehtisen tulkinnat ja lähtökohdat tarkastella asiaa.
Itsekin sen syyn totesit: "Miehet ovat yleensäkin paljon tiukemmin omaan alkuperäisen luokkansa rajoittamia." Eli siinä missä nousukasnainen on pystynyt vapaammin valita puolisonsa kummasta luokasta vain, miehen on pitänyt miettiä ja dilemma on syntynyt.
että työväen luokasta nousevia naisia on aina ollut enemmän kuin miehiä. Miehet ovat yleensäkin paljon tiukemmin oman alkuperäisen luokkansa rajoittamia. Eli Lasse Lehtinen ei ollut aivan tilanteen tasalla.
Oletko tutustunut itse näihin Lehtisen analyyseihin?
Ihmeellisiä ovat vain nämä Lehtisen tulkinnat ja lähtökohdat tarkastella asiaa.
kyllä nyt on joku duunaribritin suomivaimoke raivoissaan :D
eli työväenluokkaista naista, joka jää siihen luokkaan, eikä luokkastatukseltaan samanlaista naista, eikä halua tai pysty naimaan ylemmästä luokasta, hän siis valitsee suomalaisen! Kyllä täytyy ihmetellä miten joku pystyy tuollaisenkin teorian kehittelemään. Eikö olisi todennäköisempää että kyseinen mies ei vaan halua naida englantilaista naista ylipäätään jos kerran mikään kotimaassa saatavilla oleva yhteiskuntaluokka ei kiinnosta tai siihen ei yletä?
Jäi aika pinnalliseksi.
Eikö ole luonnollista, että esim. englantilainen 'nousukas' tuntee enemmän yhteenkuuluvuutta vaikka suomalaisen samoista lähtökohdista tulleen kanssa kuin jonkun yläluokkaisen kanssa? Kertonee vain siitä, että kulttuurierot eri sosiaaliluokkien välillä voivat olla aika huimia.
mikäli olet Lehtisen observointeja edes lukenut.
Kyse ei tosiaan ole mistään nousukasdilemmaisen brittimiehen valinnasta etsiä suomalainen nainen. :D
Totuus on, että suomalainen nainen on ylesimmin naimisissa tällaisen kiipijän kanssa. Tähän on selitykseksi annettu tämä suomalaisen naisen sopivuus juuri tuollaiseen työväenluokan ja keskiluokan välimaastoon.
eli työväenluokkaista naista, joka jää siihen luokkaan, eikä luokkastatukseltaan samanlaista naista, eikä halua tai pysty naimaan ylemmästä luokasta, hän siis valitsee suomalaisen! Kyllä täytyy ihmetellä miten joku pystyy tuollaisenkin teorian kehittelemään. Eikö olisi todennäköisempää että kyseinen mies ei vaan halua naida englantilaista naista ylipäätään jos kerran mikään kotimaassa saatavilla oleva yhteiskuntaluokka ei kiinnosta tai siihen ei yletä?
Onko sulla jotain henkilökohtaista kaunaa 'duunaribrittejä' tai heidän vaimojaan kohtaan?
Minä olen ainakin ihan tyytyväinen elämääni näin. Toisin kuin sinulla, minulla ei ole mitään ongelmaa Englannin luokkajakojen kanssa, eiväkä ne vaikuta elämääni mitenkään erityisesti.
Venäläisnaisista ajatellaan, että he ovat muka naineet suomalaismiehen rahan takia. Eikö sama sitten pätisi myös miehiin? Summa summarum, kaikissa venäläissuomalaisissa pariskunnissa venäläispuoliso on nainut suomalaisen rahan takia. Vaikka se suomalainen olisi täysin PA.
on tosiaan useimmiten naimisissa britin kanssa, joka on alempaa keskiluokkaa, mutta hänellä on työväenluokkainen tausta. Harvemmin suomalainen nainen nai brittimiehen ylemmästä keskiluokasta tai yläluokasta.
mutta on vain huvittava seurata tätä keskustelua kun joku maassa kakskyt vuotta asunut yrittää selittää, mutta sitten joku raivoissaan oleva mamma on repiä pelihousunsa.
Onko sulla jotain henkilökohtaista kaunaa 'duunaribrittejä' tai heidän vaimojaan kohtaan?
Minä olen ainakin ihan tyytyväinen elämääni näin. Toisin kuin sinulla, minulla ei ole mitään ongelmaa Englannin luokkajakojen kanssa, eiväkä ne vaikuta elämääni mitenkään erityisesti.
kun sain treffipyyntöjä sekä juristiperheen pojalta, insinööriltä että postinkantajalta.
Akateeminen au pair vuodelta -95.
Kuka sinut loppunjen lopuksi vei vihille?
kun sain treffipyyntöjä sekä juristiperheen pojalta, insinööriltä että postinkantajalta.
on tosiaan useimmiten naimisissa britin kanssa, joka on alempaa keskiluokkaa, mutta hänellä on työväenluokkainen tausta. Harvemmin suomalainen nainen nai brittimiehen ylemmästä keskiluokasta tai yläluokasta.
Tunnen monia yläluokan brittejä ja suurin osa heistä on hieman erikoisia. Ihan toisesta maailmasta kuin me suomimammat. En tosiaankaan jaksaisi elää heidän kanssaan...
Voisikohan asian nähdä tältäkin kantilta? Ehkä suomalaiset naiset valitsevat itselleen mielummin tavisbritin? Suurimmalla osalla tuntemistani suominaisista on kyllä riittänyt brittejä, joista valita.
huolisi venäläistä, virolaista, romaania, tummaihoista miestä... ei vaan kiinnosta. mulle kelpaa ihan minun oma suomalainen joskin tummatukkainen mieheni :)
mutta nyt kun tarkemmin ajattelen sillä lakiperheen vesallakin tais olla isovanhemmissa joku lammasfarmari...
Kuka sinut loppunjen lopuksi vei vihille?
ei tee sinusta sen kummempaa asiantuntijaa.
Olen minäkin asunut Englannissa lähes sen verran, mutta olen silti hieman kriittinen Lehtisen kirjoituksia kohtaan.
Oletko itse nainut nousukkaan ja siksi elelet Briteissä?
että työväen luokasta nousevia naisia on aina ollut enemmän kuin miehiä. Miehet ovat yleensäkin paljon tiukemmin oman alkuperäisen luokkansa rajoittamia. Eli Lasse Lehtinen ei ollut aivan tilanteen tasalla.