Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa vauva/ lapsi saa alkaa nukkua mahallaan?

Vierailija
16.01.2009 |

Nukutus kuitenkin aina ensimmäisen ikävuoden aikana selälleen (tai kyljelleen jos selälleen ei millään onnistu).

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että arvostaa enemmän omaa untansa ja lapsen nukuttamisen helppoutta kuin oman lapsen turvallisuutta.

Miksi ihmeessä tehdä jotain joka tosiaan nostaa kätkytkuoleman riskiä huomattavasti?

Tässä yksi pieni pätkä vatsallaan nukuttamisesta vs. selällään nukuttamisesta ja kätkytkuolemasta maailmalta:

"Going "Back to Sleep"

The striking evidence that stomach sleeping might contribute to the incidence of SIDS led the American Academy of Pediatrics (AAP) to recommend in 1992 that all healthy infants younger than 1 year of age be put to sleep on their backs (also known as the supine position).

Since the AAP's recommendation, the rate of SIDS has dropped by over 50%. Still, SIDS remains the leading cause of death in young infants, so it's important to keep reminding parents about the necessity of back sleeping."

Tässä alla muuten muutama linkki siitä mitä voi tehdä vähentääkseen kätkytkuoleman riskiä (josta löytyy mm. tuo yllä oleva teksti):

http://www.sids.org.uk/reduce-risk.html

http://kidshealth.org/parent/general/sleep/sids.html

Vierailija
22/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin annoin hanen nukahtaa (minun lasnaollessa) mahallaan, ja sitten kaansin hanet varovasti selalleen. Tama oli mun mielesta hyva ja riskiton kompromissiratkaisu, koska 10 minuutiia jotka nukahtamiseen yleensa meni vatsallaan (tiedan, oli onnekas!) vahdin vieressa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on teillä ihme ajatukset.

Kyse ei ole aikuisen unesta, vaan siitä että se vauva itse nukkuu paljon paremmin ja levollisemmin vatsallaan. Sopii kokeilla.

Vierailija
24/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun ovat alkaneet häiriintymään, siitä että äiti kääntää taikaisin kyljelleen tai selälleen (siis jos itse ovat menneen mahalleen), niin olen lopettanut nuo omat pakkomielteiset kääntelyt yöllä. En siis vaan ole voinut antaa vauvojeni nukkua mahallaan, itse en olisi pystynyt nukkumaan ollenkaan. Nyt siis kuopus 1v2kk nukkuu mahallaan takapuoli pystyssä, eikä itselläni ole enää tarvetta mennä kääntelemään lasta takaisin kyljelleen tai selälleen (ei ole ollut pitkään aikaan). Edelleen laitan kuopuksen kyljelleen sänkyyn, siten nukahtaa parhaiten. Esikoinen taas ei ole koskaan ollut mahallaan nukkuja, vaan mieluummin selällään.

Se miksi vauva nukkuu "paremmin" mahallaan, johtuu erään tutkimuksen mukaan siitä, että hapensaanti silloin hidastuu, ja tämä siis lisää kätkytkuoleman vaaraa. Itse en vähättelisi tuota kätkytkuoleman riskiä vauvoilla.

Vierailija
25/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useat tutkimukset, myös suomalaiset, todistavat, että kätkytkuoleman riski on selvästi suurempi, jos vauva nukkuu vatsallaan. Tuollaisella "jos on tarkoitus" -uskolla voi tietysti perustella vaikka autoilun ilman vöitä tai vaikka ikkunasta hyppäämisen, jos siltä tuntuu. Meillä luotetaan moneen kertaan todistettuun faktaan.

on teillä ihme ajatukset.

Kyse ei ole aikuisen unesta, vaan siitä että se vauva itse nukkuu paljon paremmin ja levollisemmin vatsallaan. Sopii kokeilla.

Vierailija
26/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin annoin hanen nukahtaa (minun lasnaollessa) mahallaan, ja sitten kaansin hanet varovasti selalleen. Tama oli mun mielesta hyva ja riskiton kompromissiratkaisu, koska 10 minuutiia jotka nukahtamiseen yleensa meni vatsallaan (tiedan, oli onnekas!) vahdin vieressa.

t. se joka niitä tietoja aikaisemmin laitteli :)

Vierailija
27/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen vauvan on tarkoitus kuolla, niin se kuolee selälleenkin,.

Sinulla ei varmaan ole vauvalle myöskään turvakaukaloa ollut koskaan koska "jos sen vauvan on tarkoitus kuolla niin kuoleehan se turvaistuimessakin auto-onnettomuudessa".

Tai sitten sinulla ei ole (jos asut kaksikerroksisessa asunnossa) porrasporttejakaan koska ei niillä ole väliä.....tai lapsesi saa leikkiä veitsillä koska kuoleehan se vauva kuitenkin jos niin on tarkoitus.

Tuolla ajattelumallilla ei oikein pitkälle pötkitä.

Vierailija
28/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

totesi kerran, että jos vauva osaa kääntää päänsä sivuttain eikä nuku kasvot vasten patjaa niin lapsen voi antaa nukkua mahallaan. Onko parempi että lapsi ei nuku ollenkaan vai se että hän nukkuu mahallaan?

Vierailija
29/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka on vauvana nukutettu väkisin selälleen. Silloin, kun itse olen ollut vauva, on suositeltu mahallaan nukuttamista...

Kymmenen vuoden päästä jokaisella on varmaan kätkytkuolemahälytin pinnasängyn vakiovarusteena...

Jokaisen oma asia miten lapsensa nukuttaa! Riskit on varmasti jokaisen tiedossa.

Vierailija
30/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kapy.fi/tukipaketit/tuki_katkytkuolema.html

mitä useimmat muutkin sanoivat.

t: neljättä odottava mahallaan nukuttaja, joka siis aikoo edelleen nukuttaa vauvat mahalleen

Vierailija
31/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka on vauvana nukutettu väkisin selälleen. Silloin, kun itse olen ollut vauva, on suositeltu mahallaan nukuttamista...

Kymmenen vuoden päästä jokaisella on varmaan kätkytkuolemahälytin pinnasängyn vakiovarusteena...

Jokaisen oma asia miten lapsensa nukuttaa! Riskit on varmasti jokaisen tiedossa.

Vierailija
32/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hälyttimistä vaan ei ole hyötyä, koska kuolemalle ei mitään ole tehtävissä.

Kätkytkuolematapauksissa on erittäin huono elvytysvaste. Eli siinä vaiheessa kun laite piippaa että vauva ei ole hengittänyt 20 sekuntiin (mitä ne mittaavat) ei ole enää mitään tehtävissä. Ne vaan kertovat mitä on tapahtunut.

Ja Käpy ry:stä. Johan he 1/2004 lehdessään raportoivat että "Nukuttaminen selällä vähensi vauvojen kätkytkuolemia".

Vierailija
33/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Ja Käpy ry:stä. Johan he 1/2004 lehdessään raportoivat että "Nukuttaminen selällä vähensi vauvojen kätkytkuolemia".

Vierailija
34/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän minä uskon enemmän kv. tutkimuksia jotka systemaattisesti sekä mm. Yhdysvalloissa, Isossa-Brittanniassa, Ranskassa ja Saksassa toteavat että selällään nukuttaminen on vähentänyt kätkytkuolematapauksia 30-50% per vuosi enkä Käpy ry:n sanomaan että asiasta ei ole tarpeeksi tutkimuksia joten ei voi sanoa että auttaako selällään nukuttaminen vai ei.

Hyvänen aika - jos esim. Yhdysvalloissa selällään nukuttamisohjeiden jälkeen kätkytkuolemien määrä tippui 50% per vuosi niin kyllä sillä nukuttamisasennolla on pakko olla väliä vaikka vuosissa olisi ollut jotain muitakin eroja.

Vierailija
35/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin epäilemättä, mutta onko hyöty sitä olematonta riskiä suurempi?

...sen jälkeen kun aloitettiin virallinen selällään nukuttamisen ohjeistus vanhemmille niin kätkytkuolematapaukset vähenivät 50% verrattuna aikaan jolloin tätä ohjeistusta ei ollut. Ja tämä tulos siis raportoitiin vasta 9v tämän ohjeistuksen annon jälkeen että kyse ei olisi vain yhden tai kahden vuoden tilastopoikkeamasta.

Ehkä sinusta 50% vähennys kätkytkuolemissa on vähän. Minusta se on paljon.

Vierailija
36/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksia, kun Suomessa kuitenkin suhteellisen vähän.

Jätättekö lähtemättä kauppaan, liikenteeseen, sukulaisiinkin vaan sen takia että riski kuolla tai halvaantua on niin hiton korkea? Tai kannattaisko jättää aamuisin ollenkaan nousematta ylös, koska kotien tapaturmat on niin yleisiä?

Vierailija
37/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuisi vatsallaan. Eipä ainakaan kuole hengityskatkoksiin huomaamatta. Aika mustavalkoista ajattelua... Kyllä se vauva tarvitsisi untakin.

että arvostaa enemmän omaa untansa ja lapsen nukuttamisen helppoutta kuin oman lapsen turvallisuutta.

Miksi ihmeessä tehdä jotain joka tosiaan nostaa kätkytkuoleman riskiä huomattavasti?

Tässä yksi pieni pätkä vatsallaan nukuttamisesta vs. selällään nukuttamisesta ja kätkytkuolemasta maailmalta:

"Going "Back to Sleep"

The striking evidence that stomach sleeping might contribute to the incidence of SIDS led the American Academy of Pediatrics (AAP) to recommend in 1992 that all healthy infants younger than 1 year of age be put to sleep on their backs (also known as the supine position).

Since the AAP's recommendation, the rate of SIDS has dropped by over 50%. Still, SIDS remains the leading cause of death in young infants, so it's important to keep reminding parents about the necessity of back sleeping."

Tässä alla muuten muutama linkki siitä mitä voi tehdä vähentääkseen kätkytkuoleman riskiä (josta löytyy mm. tuo yllä oleva teksti):

http://www.sids.org.uk/reduce-risk.html

http://kidshealth.org/parent/general/sleep/sids.html

Vierailija
38/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin epäilemättä, mutta onko hyöty sitä olematonta riskiä suurempi?

...sen jälkeen kun aloitettiin virallinen selällään nukuttamisen ohjeistus vanhemmille niin kätkytkuolematapaukset vähenivät 50% verrattuna aikaan jolloin tätä ohjeistusta ei ollut. Ja tämä tulos siis raportoitiin vasta 9v tämän ohjeistuksen annon jälkeen että kyse ei olisi vain yhden tai kahden vuoden tilastopoikkeamasta.

Ehkä sinusta 50% vähennys kätkytkuolemissa on vähän. Minusta se on paljon.

...että vaikka tällaiset tulokset on tosiaan nyt jo yli 10 vuoden ajalta olemassa niin tarkkaa syytä kätkytkuolemien vähenemiselle selällään nukuttaessa ei ole löytynyt. Eli on empiirisesti todettu että kätkytkuolemat vähenivät Yhdysvalloissa 50%:lla kun vanhempia ohjeistettiin nukuttamaan alle 1v ikäiset lapsensa aina selällään. Mutta mikä siinä selällään nukkumisessa on parempi - sitä ei osata tarkkaan selittää.

Vierailija
39/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uni jää sen takia niin levottomaksi. Eivät mahallaan pääse säpsimään.

Uni on levollista meille kaikille.

T: se neljättä mahallaan nukkujaa oottava

Vierailija
40/55 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pitäisi alkaa miettimään siten sitä miksi Usa:ssa on niin helvetisti niitä

Siksi myös kätkytkuolematapauksia on tietenkin enemmän kuin Suomessa.

Dah!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä