Äiti & lakimieheksi?
Tai paremminkin naiseksi. ;) Mitä ominaisuuksia pitää olla, että pärjää työssä ja tykkää hommastaan? Rikoslain suunta kiinnostaisi näin etukäteen ajateltuna eniten..
Miten äitiys ja tuo työ on mahdollista yhdistää? Opiskeluaika tietysti erikseen. Ainakaan töissä ei tarvitsisi minun opiskelun ohella käydä, plussaa siitä.
Kommentit (61)
alkuvuosina opiskelussa joutuu istumaan pitkät päivät yliopistolla.
Ei siis mikään unelmapaikka juuri äidille opiskeluihin.
alkuvuosina opiskelussa joutuu istumaan pitkät päivät yliopistolla. Ei siis mikään unelmapaikka juuri äidille opiskeluihin.
No et ole ymmärtänyt oikein. Lukea voi missä haluaa, vaikka kotona. Tenteissä toki pitää käydä. Luentoja, joilla on läsnäolopakko, on oikiksessa tosi vähän.
jos löysäilee alussa?
Kyllä minulle on kaikki alan ihmiset sanoneet, että alussa on tiivis tahti. Jos siis mielii joskus myös valmistua.
24, jolla on jo yksi yliopistotutkinto
Vaikka palkka-asioissa jo yllä vähän tultiin realistisemmalle tasolle siitä 11.000 / 8.000 eur heitosta, niin tässä vähän lisää realismia:
Itse työskentelen vaativissa asiantuntijatehtävissä rahoitusalalla ja palkka 10 v työkokemuksella n. 5.300 eur, mikä on varsin hyvä, kun vertaa niihin kavereihini, jotka julkisella puolella tienaavat 3.500-4.000 eur asiantuntijatehtävissä ja 4.500-5.000 eur päällikkötason tehtävissä. Myöskään asianajajakaverit "tavallisissa" aa-toimistoissa (siis ei noissa muutamassa ykköstoimistossa) tienaavat luokkaa 4.000 - 5.500 eur / kk.
Julkisella puolella lakimiehiä on paljon esim. verohallinnossa. Tuomioistuinura on varmasti mielenkiintoinen, mutta tiedän monia, jotka ovat roikkuneet määräaikaisissa lähes kymmenenkin vuotta ennen kuin käräjätuomarin viran ovat saaneet.
Tuosta oikeusaputoimistosta kuvittelisin, että sielläkin on pääosin juristeja, jotka ovat aloitelleet asianajotoimistossa/lakiasiaintoimistossa yksityispuolella taikka syyttäjänä (määräaikaisuuksissa), joten sinnekin ehkä vaikea ihan vastavalmistuneena päästä.
Joka tapauksessa suosittelen oikista, koska antaa todella paljon vaihtoehtoja niin yksityis- kuin julkissektorillakin.
No minä valmistuin ilmeisestikin "löysäilemällä" neljässä vuodessa. Kysehän ei ole siitä, pitääkö opiskella vaan siitä MISSÄ opiskellaan. Tenttiin kuin ei tarvitse lukea yliopistolla.
mutta minkämittaisia päiviä sinä opiskelit?
Rau-ta-lan-gas-ta.
Täällä vielä yksi juristi, jonka opinnoista jo vierähtänyt aikaa; mutta opiskelupäivät saattoivat olla pitkiäki, erityisesti kun oli tentti tulossa. Ja yleensä viikonloppuisin oli pakko lukea ainakin yhtenä, usein molempina päivinä. Ja opiskelu oli ainkain ennen yksinäistä pänttäämistä, voi olla että se on vähän muuttunut, mutta joka tapauksessa täytyy jaksaa istua yksin kirjojen kanssa jo siinä vaiheessa kun pyrkii oikikseen.
Mutta työelämässä ne päivät vasta onkin pitkiä, ainakin asianajotoimistossa missä monet aloittavat uransa. Toki pienten lasten äidit voi tehdä muitakin valintoja.
Työelämässähän voi varmaan jonkin verran säädellä tahtia, jos perustaa oman toimiston, mutta yrittäjyys on sitten taas omalla tavallaan raskasta.
Minä valmistuin neljässä vuodessa. Ainakin tuolloin (runsas 10 v sitten) pakollisia luentoja oli todella vähän, ja oma opiskeluni oli paljolti kirjastossa (ja joskus kotonakin) istuimista ja tenttiin lukemista.
Minulle opiskelu oli helppoa; luin aika säntillisesti 8 h päiviä (sisätäen lounas- ja kaffetauot kavereiden kanssa sekä ne vähät luennot, joille osallistuin). Viikonloppuisin en lukenut juuri koskaan. Myöskään kesäisin en opiskellut, koska olin kesät töissä. Tiedän, että monelle kurssikaverille opiskelu oli rankempaakin, mutta hyvällä keskittymiskyvyllä ja lukutekniikalla ja kohtuullisella loogisella päättelykyvyllä voi päästä opinnoista suhteellisen helpolla.
Töissä julkisella puolella. En ole ikinä kohdannut mitään ongelmia työn ja lasten yhdistämisessä tällä alalla.
Kyllähän ihminen voi uhrautua työlle kuin työlle juuri niin paljon kuin haluaa, mutta sen väittäminen, ettei lakimies vois hankkia lapsia, on vanhakantaista ja sovinistista eikä ilmeisesti perustu tietoon vaan luuloon.
Jos rikoslaista olet kiinnostunut, niin tuomioistuimessa työskentely on ehkä 10 %:a niistä mahdollisuuksista, joita voi rikoslain alalla tehdä.
Tai paremminkin naiseksi. ;) Mitä ominaisuuksia pitää olla, että pärjää työssä ja tykkää hommastaan? Rikoslain suunta kiinnostaisi näin etukäteen ajateltuna eniten..
Miten äitiys ja tuo työ on mahdollista yhdistää? Opiskeluaika tietysti erikseen. Ainakaan töissä ei tarvitsisi minun opiskelun ohella käydä, plussaa siitä.
että minä en halua edes 8 tunnin päiviä tässä vaiheessa. Eli opiskelisin varmaan lähinnä puolipäiväisesti, esikoisen koulupäivän verran.
Siksi olen suosiolla siirtänyt nämä haaveet tuonnemmaksi. Nyt teen hyvinpalkattua työtäni ja keskityn tähän hetkeen.
31
mutta palkka on hyvä. Saan neljässä, viidessä tunnissa hyvät ansiot stressaantumatta. Haasteita ei vain enää henkisesti ole.
Joten perhe-elämä ajaa minulla urahaaveiden ohi...
31
Oikeustieteen maisterin tutkinnon päälle lukisi vielä itsensä psykologian kandiksi, niin mitäköhän ovia se avaisi?
Toinen vaihtoehto on hakeutua julkisen puolen duuneihin. Yksityispuolella, siis lakifirmoissa, ei oikein ole sijaa pienten lasten äideille.
No onhan asianajotoimistoissakin pienten lasten äitejä. Varsinkin litigaatiopuolella, kun sielllä hommat ei tule niin yht' äkkiä ja kiireisellä aikataululla kuin esim. rahoituspuolella. Valintaa on kyllä tehtävä.
Mutta jos sä vasta olet hakemassa opiskelemaan niin eihän sulle nuo pienet lapset valmistuttuasi ole enää mikään ajankohtainen kysymys. Kyllä lapsesi ehtivät kasvaa ainakin 3-5 vuotta opiskelujen ohessa.
että työ lakimiehenä on aivan ihanaa. Erityisesti sellaisessa hommassa, jossa ei tarvitse väkisin ajaa asiaa johonkin suuntaan vaan saa olla oikeuden puolella.
siis noin suurin piirtein. Oletko kenties ajautunut tuomioistuinlaitoksen palvelukseen?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2010 klo 08:18"]
Haluan tehdä työtä mistä pidän ja jos se tarkoittaa että tienaan 8000e/kk 11 000e n sijaan niin so be it.
tämä kirjoittaja on hieman irti realiteeteista, terv. lakimies ja 3 alle kouluikäisen lapsen äiti, palkka vaativassa asiantuntijavirassa 4500 e/kk
Riippuu ihan siitä, missä olet töissä.
terv. isossa asianajotoimistossa työskentelevä, joka tietää, että meillä vastavalmistuneen, juuri aloittaneen juristin palkka on jo lähes sama kuin sinulla
[quote author="Vierailija" time="05.03.2010 klo 17:55"]
jos joku haluaa opiskelemaan yliopistoon, niin suurin osa teilaa sen täysin. Varsinkin jos on pieniä lapsia. Jo ihan livenäkin.
Kuitenkin on niitäkin jotka ovat päässeet sisälle ja saaneet opinnot loppuun vanhemmalla iällä ja lasten vanhempina.
Mikä siinä on? Kateus?
Juuri näin! Ap:lle tosi paljon tsemppiä tulevaisuuden koitoksiin:)
Terv. Pienten lasten äiti, joka luki itsensä juristiksi ja vastoin epäilyksiä pääsi töihinkin!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2010 klo 13:06"]
mutta palkka on hyvä. Saan neljässä, viidessä tunnissa hyvät ansiot stressaantumatta. Haasteita ei vain enää henkisesti ole.
Joten perhe-elämä ajaa minulla urahaaveiden ohi...
31
[/quote]
Minkälaisissa hommissa olet? Ala? Työsi kuulostaisi minulle sopivalta :D
Ihan ammatti muiden joukossa. Onnistuu.
T. Lakimies
siksi aikaa, kun valmistaudut pääsykokeisiin ap. Muuten ei tule mitään, etkä varmasti pääse sisään, oli ylioppilastutkintosi arvosana mikä vain. Valintakoe ON se isoin puristus, koska opiskelut voi sitten mitoittaa paremmin omaan aikatauluun.