Mulle on ollut yllätys miten ihmiset ei jaksa muistaa toista ja kolmatta lasta
Meillä on kolme lasta. Ennen lapsia jotenkin kuvittlein, että sukulaiset ja kaverit muistaisi kaikkia lapsia tasapuolisesti, mutta ainakin meillä on tuttavapiirissä monta tapausta, jotka laittavat esim snynttärikortin vain esikoiselle. Vaikka eivät ole tämän kanssa sen läheisimpiä kuin muidenkaan.
On niitäkin jotka kutsutaan lasten yhteissynttäreille, ja ihan pokkana tuovat lahjan vaan esikoiselle ja pienemmät katsoo vierestä miksi heille ei tuotu edes korttia.
onko meillä vaan harvinaisen junttia kaveripiiriä, vai onko muut havainut samaa, että jotkut ihmiset huomioi lapsikatraasta vain sen esikoisen, jolle laitetaan synttärikortti, lahja ja joululahja? Eikö vois vaikka samalla rahalla ostaa kaikille yhteisen?
Lasten puolesta tuntuu pahalta.
Kommentit (27)
Kaverillani on neljä lasta. Kun oli neljännen ristiäiset, kaverini sisko ei laittanut edes korttia tai kysynyt tekstarilla mikä on vauvan nimi. Ihan suoraan vaan ihmetteli, että miksi hänen pitää niihin ristiäisiin tulla, kun on "taas" ristiäiset, on jo kolmissa ollut.
poikansa neljännen lapsen ristiäisistä, että ei hän taida jaksaa mennä, johan noita on jo niin monta ollut. Ehkä yht. 6 lapsenlasta 5 vuodessa alkaa olla vähän liikaa...
Varsinkin kolmannen kohdalla.
Esikoispoikaa muistetaan parhaiten, tyttöä riittävästi ja nuorinta ei ollenkaan.
Ihmettelin, miksei edes kolmannen syntymästä onniteltu. Olen miettinyt, että pitivätkö ihmiset häntä "vahinkona", kun oli jo poika ja tyttö ennestään?! Ihan sairasta! Tosi toivottu lapsi hedelmöityshoitojen kautta...
Itse muistan kaikkia tuttuja, vaikka syntyis miten mones lapsi. Jokainen lapsi on ihme. Niin ja siis laitan pakettiin jotain isommillekin lapsille. Ja ristiäiset ovat kauniita juhlia, kun vaan pääsis useemmin!
Et kympillä löydä yhtä lahjaa?
Ettei nyt vaan jollain ole vaan ihan omassa mielikuvituksessa sitten ongelmaa?
Juu, meillä on 4 lasta: ja lisää toivottavasti saadaan jonain päivänä! :D
Eikä minua kuule haittaa vaikka sisaruksenikin lisääntyisi lisää: meillä on vasta kaikkiaan 12 lasta yhteensä.
Mieheni puolella vasta aluillaan kun meidän lasten lisäksi on vasta yhdellä yksi lapsi ja heitä on viisi sisarusta. ;) En malta odottaa että alkaisivat lapsia saamaan!
Minua ei kiinnosta ettei omille synttäreille tuoda lahjaa tai mieheni synttäreille. Kahvit ja kakut tarjoan vaan seurustelumielessä.
Mutta kyllä minusta lapsille kuuluu synttärit juhlistaa lahjoilla -jokaselle pienelle.
11
kun lapsia alkaa olla enemmän. Ihan inhimilistä vaikka ei niin kovin oikeudenmukaista.
Et kympillä löydä yhtä lahjaa?
Ettei nyt vaan jollain ole vaan ihan omassa mielikuvituksessa sitten ongelmaa?Juu, meillä on 4 lasta: ja lisää toivottavasti saadaan jonain päivänä! :D
Eikä minua kuule haittaa vaikka sisaruksenikin lisääntyisi lisää: meillä on vasta kaikkiaan 12 lasta yhteensä.
Mieheni puolella vasta aluillaan kun meidän lasten lisäksi on vasta yhdellä yksi lapsi ja heitä on viisi sisarusta. ;) En malta odottaa että alkaisivat lapsia saamaan!Minua ei kiinnosta ettei omille synttäreille tuoda lahjaa tai mieheni synttäreille. Kahvit ja kakut tarjoan vaan seurustelumielessä.
Mutta kyllä minusta lapsille kuuluu synttärit juhlistaa lahjoilla -jokaselle pienelle.11
ja samalla kertaa monta lahjaa. kyllä sitä jonkun pikku auton tai tarrapaketin voi tuoda, mutta se että nykyään tuntuu että tarvii olla jotain muuta. nyt lomautettuna on aika kauheeta vaan jos 3kk sisällä on ollut 6 synttäriä ja 10-20 lahja per nuppi.
mutta myös samaa mieltä että kiva muistaa kaikkia.
ja 3 muulle vielä lähellä, niin saturainen hujahti äkkiä.
tai sit mua ärsyttää lahjoilla kilpailijoilla.
suuresti tuntemaani isovanhemipariskuntaa, joka huomioi vain pojanpoikansa, eli esikoisen pojanpojan perheessä. Lapsia on kolme, toinen ja kolmas ovat poika ja tyttö. Heitä ei muisteta esim. syntymäpäivänä. Vain esikoista.
Tämä oli todella shokeeraava uutinen.
Komppaan edellistä!
Ja lisäksi:
mulla on varaa ostaa lahja/kortti ym juttu yhdelle lapselle per kaveri, mutta ei yhden kaverin kolmelle lapselle.... Ja nyt ystävä piirissäni alkaa olla useampi kaveri, jolla on useampi lapsi. Ei vaan sovi mun kukkarolle. Enkä voi tehdä niinkään, että muistan yhden kaverin kolmea lasta, enkä sitten muiden lapsia ollenkaan.
Tämän vuoksi muistan vaan yhtä lasta per perhe, tai sit en ollenkaan, ettei just tulis noita laskemisia ja riitoja,et se/sä sait sitä ja tätä, mä en mitään jne.
Osta ensi kerralla kerralla yksi yhteislahja. Esim joku seurapeli (afrikan tähti tms) kaikille lapsille yhteiseksi.
No miltä seiskasta tuntuisi jos jäisi ilman lahjaa ja yhdelle sisarukselle jotain tuotaisiin?
Niitä lahjoja voi tosiaan tuoda samalla rahalla kaikillekin: video, peli, tilaa vaikka lehti vuodeksi kaikille!
Ja mimmonen ihminen jättää menemättä lastenlapsensa kasteeseen, koska johan niissä on käyty??? HÄ? Pointtihan onkin siinä että se on tämän uuden vauvan eka juhla. Ei liity mitenkään niihin muihin lapsiin.
monelle varsinkin se kolmas on liikaa....tämä on tullut koettua itsekin. Isovanhempien taholta vähän yllätti moinen reaktio ja ennenkuin joku alkaa sanomaan, että kuormitetaan liikaa. Niin yksikään lapsistamme ei ole ollut esim yökylässä kertaakaan. Kun tulevat kylään eivät jää hetkeksikään yksin lasten kanssa, että pääsisimme edes leffaan/syömään. Miehen kanssa olemme viimeisen 7 ja puolen vuoden aikana olleet yhden yön kahdestaan (kun yksi kummeista otti lapset hoitoon, silloin heitä oli tosin vain 2).
Omille vanhemmille nämä 3 ovat ainoat lapsenlapset ja miehen äidillä on 2 muuta lisäksi.
Että 4 lastani saisi paljon lapsia. Kyllä saa olla jatkossa pieni tili jos ei vaikka kymppiä per nuppi voi synttäreille irrota! Kyllä rahaa saa palamaan vaikka mihin!
On se vaan jännä miten itsellä on varaa lapsille juhlat tehdä ja ostaa lahjaa, se vasta kallista on!
Puhumattakaan jos joutuu sukulaisen pyynnöstä juhlimaan toisena päivänä kun tämä ei ehdi juhlapäivänä.. :)
Ps. eläkkeellä ollut jo edesmennyt mummoni laittoi arvan synttärikortin väliin.
Taisin olla nro 9
ehkä juuri ja juuri esikoisen syntymäpäivän, mutta ei niitä seuraavia enää jaksa eikä pysty muistamaan. Näin se vain menee.
mutta en tajua, että miksi yleensä pitää tehtailla liuta lapsia, miksei 1-2 lasta riitä.
Ehkäpä lähipiirinne ajattelevat myös näin...
En niinkään odota rahalla muistamista, lahjoja tms. mutta on ollut huomattavaa, miten harva jaksoi edes onnitella kolmannen lapsen syntymästä. Eikä sitä meidän lapsilukua tarvitse muiden ymmärtää, itse heidät hoidamme ja maksamme, mutta olisi kiva jos jaksaisivat iloita kanssamme...
mutta se ensimmäinen syntymäpäivä unohtui kaikilta muiden paitsi esikoisen kohdalla. Kävi vieraita sairalassa ja tutut soitteli, sain kukkia ja vauva lahjoja.
Seuraavien kohdalla ei ole sairaalassa käyneet kuin isä ja mitään lahjoja tai kukkia ei enää tullut.
mutta en tajua, että miksi yleensä pitää tehtailla liuta lapsia, miksei 1-2 lasta riitä.
Ehkäpä lähipiirinne ajattelevat myös näin...
Kun voisi jakaa rakkauttaan useammallekin lapselle?
että en tahdo enää muistaa kenenkään synttäreitä, ellei tule kutsua juhliin. Silloin kun juhliin mennään, niin lahjakin ostetaan. Mutta kun niitä lapsia on sekä suvussa että ystäväpiirissä niin paljon, että en millään muista kaikkien synttäreitä tässä arjen keskellä, kun on ne omatkin lapset.
t. kolmen äiti