Mitä ihmettä teen ton 2 v kanssa... (Päiväuni asiaa)
En kertakaikkiaan saa sitä päiväunille. Herää aamuisin siinä 6.30 klo12 yritän sitä nukkumaan (jos onnistuu niin nukkuu 3h) mutta sitten kuin ei onnistu touhuaa sängyssä iloisesti vaikka koko iltapäivän.Tyhjää siis koko sängyn ja riisuu vaatteet ym. Vaikuttaa väsyneeltä. olen yrittänyt pakottaa makuulle josta seuraa hillitön huuto mutta joskus tämä toimii. Kun irroitan otteen lapsi nousee istumaan ja nauraa. Selkeästi on kiusantekoa ja äidin koettelua kolmen tunnin jälkeen tämä projekti alkaa todella ottamaan aivoon ja tuntuu kuin luovuttaisin kun otan lapsen sängystä. Ei vain tunnu kovin järkevältä pitää sitä kokopäivää sämgyssäkään.
No asian ongelma on tietysti se ettei lapsi sitten nuku yölläkään heräilee vähän väliä ja tämä väsyttää kyllä koko perhettä ja etenkin minua kun päiväunet ei onnistu päivisinkään että saisi univelkaa takaisin.
Olen asiasta neuvolassa keskustellut mutta en koe saaneeni oikein apua. Unikoulu oppaita on kertynyt ja silleen. Pienempänä oli yö unet ongelmallisia mutta nyt kun ollaan saatu lapsi nukkuumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan unirituaaleilla sinne on tämä päiväuni temppuilu alkanut.
Olisiko mitään käytännön neuvvoja tai vastaavia kokemuksia asiasta?!
Onko esim. ikä joka vaikuttaa ym.
Alkaa olla epätoivoinen
Kommentit (23)
Ihan kohtuullisessa ajassa. En tosin pystynyt kovin kauan sänkyyn päin lasta pitämään paikalla ison mahani kanssa mutta otin syliin ja pidin kiinni kunnes lapsi rauhoittui ja nukahti.
Ja satavarmasti lapsi oli väsynyt, heräsi nimittäin klo.5 aamulla. Siitä huolimatta vastustus oli samaa luokkaa kuin aiemmin.
AP
Meidän 1v 10kk ei nuku enää päiväunia kotona. En jaksanut sitä rumbaa. Nukkuu sitten yöllä 12-13h. Hoitopäivien jälkeen illat venyvät pitkiksi. Lapsi nukahtaa 21-22 ja nukkuu 9-10h.
mutta meidän esikoinen ei enää nukkunut päiväunia 2-vuotiaana, on aina ollut tosi vähäuninen. Hänelle yritin tehdä "rauhoittumishetken" aina lounaan jälkeen ja sai esim katsella jotain kivaa ohjelmaa tv:stä, esim Myyrä-juttuja. Tai luettiin yhdessä satuja. Mun mielestä ei ole järkeä missään kahden-kolmen tunnin nukuttamisissa!! Lapsi ei selvästi tarvitse unta jos ei kahdessa tunnissa nuku....
Kuopus tulee varmaan nukkumaan päiväunia vielä pitkään; on sitten sellainen torkkuja:)
meillä oli samanlaista suunnilleen samanikäisenä, ja kerran viikossa jättikin päikkärit pois, yleensä siis kuitenkin sain nukahtamaan viimein. Lopetti sen temppuilun kuukauden jälkeen ja taas nukkuu hienosti päikkärit. Tosin nyt melkein kolmevuotiaana jätetään pois ihan automaattisesti jos nukkuu aamulla puoli ysiin tai yli. Kokeile antaa vaikka kirjoja sänkyyn ja sano että niitä pitää lukea rauhassa jonkun aikaa jos ei nuku, meillä ainakin toimii ja tyttö lueskelee niitä ääneen nukeilleen. Nukahtaa sinne joskus, joskus ei. Mutta en enää jaksa pakottaa, jos ei nuku niin menee sitten illalla seiskalta nukkumaan. Todennäköisesti lapsenne jonkun ajan päästä lopettaa tuon testailun ja nukkuu taas hienosti päikkärit. Ja muuten meillä auttoi se, että pistettiin myöhemmin nukkumaan! Nykyään en pistä sänkyyn ennen yhtä, vaikka kuinka aikaisin on herännyt aamulla. Ei vaikuta yöuniin yhtään että mihin aikaan ne päikkärit on.
on ihan samanlaista, jos yritänkin sänkyyn päiväunille laittaa. Tyttö siis 1,5v. Sen takia laitankin rattaisiin ulos päikkäreille, niin nukahtaa heti. Kummallista, mutta totta. Oletko kokeillu nukuttaa päiväunille ulos?
Käsitin että ap:n ongelma on se että 2v ei pysy aloillaan sängyssä yksin jäädessään, ei siten nukahda... Miksi et itse mene kans sänkyyn ja pidä lasta kainalossa kunnes nukahtaa? Silleen meillä 2v nukutetaan, aikaa menee noin 5min.
täyttää 2kk päästä 2v ja välissä oli kauan aikaa ettei ede nukkunut päikkäreitä kun sitten kun vihdoin sai unille niin kävi niin että illasta sitten venyi ja oli ihan rytmit sekasi.
mutta meillä auttoi nyt viimeksi kun tässä vähä aikaa sitte oli taas viikon pari niin ettei millä nukahtanut niin se että aloin laittamaan aikasemmin unille. eli ilmeisesti olin laittanut liian myöhään ja oli sitte ns. yliväsyny taio jotai.
ja yksin meillä ei ala nukkumaan vaan pitää olla vieressä, pitää kädesta tms. kunnes on unessa. muuten kyllä tulee perässä. isän kanssa menee nämä nukutukset nykyään loistavasti ja paljon nopeammin vaikka ennen ei ole antanut isän laittaa nukkumaan.....
Itsekin yritin pakkonukuttaa esikoista, seuraavien kanssa olen ollut viisaampi ja jättänyt päiväunet pois jos lapsi ei nukahda sanotaanko vaikka 10 min sisällä.
2-vuotias pärjää hyvin ilman päiväunia jos nukkuu yöllä tarpeeksi. Oma 2-vuotiaani nukkuu yleensä yöllä noin 11 tuntia ja päivällä 1,5 tuntia. Jos nukkuu aamulla vajaan tunninkin pidempään, ei nukahda päiväunille lainkaan enkä tällöin pakota vaan annan valvoa.
En vain kaipaa mustaa silmää kun lapsi riehuu ja tekee kaikkensa että pääsee irti.Se sopisi minulle vallan mainiosti kun tarvisin itse nuo päiväunet (loppu raskaus menossa) Siihen tyytyy että makaan huoneen lattialla (siis torkun) Niin pystyn itse ottamaan pienet torkut mutta kun herään lapsi senkun touhuaa. Ennen nukahti näin nopeastikkin.
En minäkään jaksaisi taistella päiväunille mutta kun yöt ovat aivan hirveitä ilman päikkäreitä.
Olen muös nukuttanut ennen ulkona mutta enään se ei onnistu koska herää auton ääniin tai muuhun ja pääsee pois rattaista.
Mukava kuitenkin tietää ettei ole yksin ongelman kanssa.
ap
Ei siinä ole vaan mitään järkeä että kokeilee "kaikkea".
Minusta lapsesi vaan tarttee nukuttaa. Miten silloin lapsi repii petivaatteita ja viskoo leluja?
Itsellä on kolme lasta ja osalla on ollut kausia (no nuorin ei ole vielä ehtinyt kun on vuoden ikänen) että pitää vaan istua/maata pinniksen/pedin viereen ja estää lasta nousemasta pitämällä lapsesta kiinni tai laittaa lapsi uudestaan ja uudestaan maate.
Et missään nimessä laula, katso suoraan silmiin, puhuminen minimiin! Ja sekin hiljaa.
Eli meillä päiväunet NUKUTTAMALLA mennyt näin: ulkoilu, ruoka, potta ja vaippa päälle. Kerrot että mennään nukkumaan!
Mennään makkariin, huone pimentoon, sanotaan: nyt päiväunille. Kauniita unia! Siinä mitä puhut lapselle.
Sitten lapsi maate, istut viereen ja estät nousemasta ylös.
Annat huutaa jos huutaa.
Älä reagoi siihen, se vaan yllyttää lasta.
Hyssytä väliin jos on ihan pakko, voit toistaa nyt nukutaan.
Ja lapsi nukahtaa. Ei se kolmea tuntia pidä showta jos et anna nousta.
Ole paikalla, älä katso lapseen.
Ei mitään lauluja jos et osaa sitä tylsän monitoonisesti ja lapsi sitä ei pidä ohjelmanumerona.
Meillä vanhimmat lapset 4- ja 5- vuotiaita, nukkuu joskus yhä unia mutta pärjää jo ihan sillä että mennään petiin lukemaan kirjaa.
Ja suunnilleen tuossa iässä kuin lapsesi nyt niin meilläkin sai vääntää nukahtamisen kanssa.
Kun lapsi pääsee vaiheestaan yli, niin pystyt pikkuhiljaa kokeilemaan höllentämistä: ensin vaan se ettet pidä kiinni, voit vähän vaikka silittää, kohta siitä hipasu riittää, sitten voit alkaa istumaan kauempana ovea, pikkuhiljaa hivuttamalla kauemmas ja kauemmas.
Meillä kun lapsilla vuosi ikäeroa niin vanhempi pyysi minua viereen ja joutui kieltäytymään kun piti silloin pitää nuoremmasta kiinni.. :(
Ihan yksi sotku tulee jos tän viikon jaksat istua vieressä ja ensi viikko sekavasti että vaan viet huoneeseen ja jätät sinne ja toisena päivänä teet erilailla.
Sun tarttee nyt alottaa ihan perusasioista: pedissä maataan ja estät nousemisen. ET MISSÄÄN NIMESSÄ JÄTÄ TÄTÄ TEKEMÄTTÄ LÄHTEMÄLLÄ HUONEESTA.
Kun lapsi tappelee noin vahvasti vastaan, niin sun on vaan pysyttävä huoneessa.
Minun lapsien kohdalla olen huomannut että oikea aika lähteä huoneesta on kun lapsi rauhottuu, on silmät kiinni ja lasket 20.een päässäsi, jos lapsi liikahtaa, yskäsee tms niin nollaa uudestaan laskeminen.
Tämä myös helpottaa sinua näkemään että nukahtaminen alkaa helpottamaan jossain vaiheessa!
Ennen tämän huomaamista oli hankala hahmottaa milloin lapsi ei enää havahdu kun lähden ja koko nukutus pitää alkaa alusta.
Teen tätä yhä kun nukutan isoimmat lapset illalla.
Lapsen pitää saada unta jos on väsynyt ja edellisen vinkeillä uskon et onnistut. Nyt lapsi tietää sen että kun tempoilee ja riisuu vaatetta niin sä luovutat opulta ja ei tarvii nukkua. " vuotias tarvitsee vielä päiväunia ihan jo aivojen kehityksen kannalta ja ettei sitten elä stressitilassa pitkijä aikoja. Toivon että taistelet kerralla vaikka viikon ja katsot miten sitten alkaa mennä. Itse nukutin 2v vielä vaunuihin ihan sen takia kun alkoi temppuilu. Ja siinäkin kyllä joskus taisteltiin. Hän teki kaikki temput, mut mä vaan jatkoin kunnes nukkui ja kuukauden kuluttua ei tarvinnut kuin sanoa hyvää päiväunta ja hän tyytyväisenä unikaveri kainalossa nukahti.
Mä teen kanssa niin, että nukutan 2-vuotiaan tiukasti syliin tai sänkyyn. AIkaa menee noin kymmenen minuuttia. Sängyssä on helpointa niin, että käännät lapsen selkä sua vasten ja pidät siinä kyljellään sylissä. Sanaakaan et sano itse vaikka mikä olisi.
Äläkä missään tapauksessa jätä päiväunia pois jos teille on just vauva tulossa.
mutta mielestäni 10 kirjoitus kuulostaa kamalalta.
Lapsia pidetään väkisin sängyssä?
kanssa siihenkin nukuttamiseen 30min...
Jotain tällaista neuvoa kaipasinkin, kaiken maailman pehmeät unikoulut alkaa kuullostaa niin lepsuilta meidän tempperamenttiselle lapselle. ainon ehdottomasti kokeilla tätä. Ja olen sitä mieltä että lapsi ei yliväsymystään yölläkään nuku.
ap
mutta mielestäni 10 kirjoitus kuulostaa kamalalta.
Lapsia pidetään väkisin sängyssä?
lapsen taas nukkumaan päiväunet. Juurikin tuossa kahden vuoden kieppeillä. Meillä homma meni niin, että lapsi otettiin kainaloon ja sanottiin, että nyt nukutaan. Nukuttiin vanhempien sängyssä. Jos lapsi teutaroi, luvattiin, että saa lähtä kainalosta, jos pötköttää nätisti. Heti kun alkoi riekkaseen, otettiin takaisin kainaloon ja pidettiin tiukasti kiinni samalla lempeästi puhuen, että nyt nukutaan päiväunet.
Oikeasti tuo auttoi. Se ei ollut väkivaltaa eikä pakottamista varsinaisesti (on joo pakotin päiväunille, mutta lapsen parhaaksi). Kesti pari-kolme viikkoa, kun alkoi sittne itse rauhoittua päikyille. Mutta tarvitsi pitkään sen aikuisen siihen viereen.
Kun päiväunet alkoivat normalisoitua, normalisoituivat myös yöt. Toki lapsi on ollut aina levoton yöllä, mutta vähän rauhoittui kuitenkin.
nyt lapsi on seitsemän vuotias, päiväunet jäivät n. 4v2kk iässä kerralla pois. Nuorempi lapsi jätti päiväunet n. 3½v. iässä. ehkä pikkaisen varhain, mutta onneksi on saanut nukkua pitkiä öitä, ei ole ollut hoitoonmenoa joka aamu.
Ei, vaan estetään nouseminen!
En ole koskaan esim. köyttänyt tai muuta.
Olen ollut vieressä ja katsonut ettei lapsi nouse. Jos lapsi pyrkii ylös niin tapauksesta riippuen joko laitetaan uudestaan maate tai vaikka kädellä pidetään HELLÄSTI niin ettei nouse.
Lapsia kun on niin moneen, joku rauhottuu jo että lapsen pariin kertaan kellistää kumoon ja ehkä peittelee, toista tarttee pitää kiinni -koska muuten vaan kampeaminen on jatkuvaa ja tilanne ei ole rauhallinen.
Joskus perheessä tapahtuneet muutoksetkin näkyy miten lapsi nukahtaa: muutto, vaihto petiin pinniksestä, oma huone kaikki vaikuttaa. Ja saa vaikuttaa. Mutta minusta pieni lapsi tarttee päiväunia. Pääkoppa käy ylikierroksia.
Jos lapsi selvästi voi huonosti ilman unia niin pitää vaan nukuttaa.
Ei nukuttaminen ole mitään kidutusta! Väkisin sängyssä pitäminen minun kohdalla on vaan ja ainoastaan tilapäinen sen aikaa että lapsi rauhottuu ja nukahtaa.
Kun lapselle ollaan määrätietosia niin nukuttaminen alkaa helpottaa, no meillä ainakin meni niin.
Alussa lapsi on hankalampi, varsinkin kun on jo huomannut että äiti/isä antaa periksi niin tappelee vastaan kauan.
Ja jatkossa aion lapsia myös nukuttaa: olen vieressä ja estän koheltamisen.
Sitä on kun lapsen nukuttaa. Olen päässyt noitten nukuttamisien jälkeen aikaan että vien lapset nukkumaan ja poistun huoneesta.
Mutta jos lapsi heittäytyy hankalaksi, niin tarttee nukuttaa.
Nukuttaminen helpottuu, kun lapsi pääsee tilanteeseen mukaan.
Meillä on ollut PALJON aikoja kun lapselle sanoo että nyt nukkumaan: ja tämä kävelee petiin, pussataan ja aletaan nukkumaan.
Päiväunet saattaa auttaa? En antaisi kirjaa petiin noin nuorelle lapselle vielä, ehkä vielä vuoden odottaisin moista mutta ehkä päiväunille voisi sujahtaa mukavasti vaikka lukemalla kirjaa yhdessä sohvalla?
Ja ymmärrän kantasi, jos et lastasi nukuta, onhan se kamalaa kun lapsi itkee ja tappelee vastaan.
Mutta se menee ohi.
Minusta on kamalampaa huudattaa lasta sängyssä tuntia pidempään ja 2- vuotias ei jaksa sitä tehdä; siis ellei puhuta nyt että vanhempi lähtee huoneesta, tulee takasin, lähtee, tulee takasin.
Ton ajan olisi voinut olla 2 h pois jos tunnin nukuttaa.
10
Oon itsekin kokeillut kaikenlaista, osa muustakin varmasti toimii jos vaan antaa aikaa mutta minä olen huomannut että kun ei lähde huoneesta ja on vaan sielä, laittaa maate, teeskentelee nukkuvaa niin kenelle lapsi pitää ohjelmaa?
Esim. unikoulu varmasti jees mutta tällä olen itse päässyt eteenpäin.
Ei vaan reagoi. Unilelut voi jäädä vaikka lattialle jos niitä ei kaipaa ja lapsi ne sinne heittää.
Mutta lapsi nukahtaa väsyneenä jos ei pääse ylös tai jos makaa aloillaan niin tuntuu hyvältä kun äidin käsi makaa päällä rauhoittamassa?
Ja toi laskeminen kannattaa myös kokeilla. En tiedä toimiiko muilla mutta minulla tehosi (samaten jos ottaa päähän lapsen koheltaminen niin rauhoittaa omaa mieltä).
Joku outo maagisuus siinä on ollut meillä että kun lapsi makaa paikallaan ja laskee 20.een niin ei enää säpsähdä.
10
Kummallista touhua. Meillä ainakin 2v lopetti luonnostaan päiväunet ja päivät tietty muuttuu erilaisiksi kun touhua koko päivä mut ihan hullua nukkumaan pakottaa. Hoidossa huilaa sen ajan ja joskus nukahtaa muttei pakkonukuteta sielläkään...
ei näemmä toiminut uni-cd:n kuuntelu enää yöunille mentäessä. :(
-20