Uskomatonta, valion lastenmehu makeutettu aspartaamilla.
Mummo toi tänään lapsille kidius päärynämehujuomat, sokeroimaton ja säilöntäaineeton lukee purkeissa. Mehu on makeutettu aspartaamilla ja asesulfaamilla! Ostaako joku oikeasti lapselleen keinomakeutettuja mehuja ennemmin kuin tavallista sokerimehua vai miksi näitä tehdään? Itse en kyllä ostaisi..ja ennen kuin joku säksättää että mehut on turhia niin nyt ei ole kyse siitä vaan nimenomaan tästä keinomakeutuksesta, onko muiden mielestä ok?
Kommentit (39)
tammonen loyty ensi alkuun:
Minä tykkään käyttää sokerittomia tuotteita, mutta olen kuullut, että niissä käytetty aspartaami olisi terveydelle haitallista. Onko siitä mitään haittaa?"
Maailmalla liikkuu kaikenlaisia puheita aspartaamin vaarallisuudesta, mutta ei niistä ole mitään tieteellistä näyttöä. Aspartaamihan (E951) on erittäin vähän energiaa sisältävä keinotekoinen makeutusaine, joka koostuu kahdesta elimistössä tavallisesti esiintyvästä aminohaposta, asparagiinihaposta ja fenyylialaniinista. Aminohapot ovat orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat proteiinien rakennusaineita. Aspartaami on 100 -200 kertaa makeampi kuin tavallinen sokeri, joten jo hyvin pienellä määrällä aspartaamia saadaan tuotteet makeutettua. Aspartaamin käytöstä on määritelty turvaraja, jonka mukaan aspartaamia on turvallista nauttia noin 40 mg painokiloa kohden päivässä. Tämä tarkoittaa sitä, että 60-kiloinen henkilö voisi nauttia esimerkiksi neljä litraa pelkästään aspartaamilla makeutettua juomaa päivässä. Tokihan aspartaamia on muissakin tuotteissa kuin pelkästään juomissa, joten kannattaa tarkkailla jonkin verran tuoteselosteita. Aspartaamia sisältävissä tuotteissa pitää olla merkintä "sisältää fenyylialaniinin lähteen". Kyseinen merkintä on varoituksena PKU-tautia sairastaville henkilöille. PKU-tauti eli fenyyliketonuria on Suomessa erittäin harvinainen aineenvaihduntasairaus, jossa pitää noudatetaan tarkkaa ruokavaliota, joista on poistettu muun muassa fenyylialaniinia sisältävät soija sekä naudan liha ja maksa.
Akuutin omalääkäri Risto Laitila
En siis pidä keinoaineista, aina mieluummin tavallista sokeria, ja sitten vaikka vähemmän. Ja sama asenne yleensäkin kaikkiin lisäainesotkuihin, valmismarinadit ihan kauheita.
Mutta vielä suurempi syy omaan aspartaamikammoon on sen maku.Itsekään en saa alas mitään aspartaamipitoista, joten miksi tarjoaisin sitä lapsille??
Seuraavaksi sitten joku neropatti kirjoittaa vastaukseksi, että eihän aspartaami maistu millekään. no, ei minulla mielestäni ole mikään huipputreenattu makuaisti, mutta esim. kun mies viime viikolla toi jotain sellaista hyla-jogurttia kaupasta, jota ei aikaisemmin ollut (taisi olla evolus ananas-appaelsiini tai jotain sellaista), niin otin yhden lusikallisen ja sen jälkeen vilkaisinkin purkkia kun maistui tietyltä aineelta.... Ja kerran kun vahingossa tuli ostettua Valion sokeritonta mehukeittoa sokerillisen sijasta, niin lapsi kysyi yhden lusikallisen otettuaan, et "miks tää maistuu oudolta".
Onko muilla tätä makuongelmaa?
kun ihmiset yrittää vetää mattoa toisten jalkojen alla sillä, että vetoaa siihen, että kiistakumppani ei ole lukenut tieteellistä tutkimusta asiasta. Kuka oikeasti perustaa maailmankuvansa siihen, että lukee tieteellistä tutkimusta kaikesta? Harvalla on niin paljon aikaa käytettävissä, että ryhtyy oikeasti tutustumaan sellaisen alan julkaisuihin, joka ei sivua mitenkään omaa alaa. Esim. minä humanistina en todennäköisesti ymmärrä moniakaan lääketieteellisen alan tutkimuksia, koska pohjatiedot puuttuu.
Miksette te aspartaamin puolustajat sitten linkitä tänne artikkeleita, joissa selvitetään, miten aspartaami on täysin riskitöntä ja sitä tulisi näin ollen antaa lapsille jo vauvasta alkaen?
En voi sietää makeutusaineiden makua ja maisten ne myös välittömästi. Light -juomat ovat ällötyksen huippuja, siksi käytän miulummin ihan normaalia sokeria.
En siis pidä keinoaineista, aina mieluummin tavallista sokeria, ja sitten vaikka vähemmän. Ja sama asenne yleensäkin kaikkiin lisäainesotkuihin, valmismarinadit ihan kauheita. Mutta vielä suurempi syy omaan aspartaamikammoon on sen maku.Itsekään en saa alas mitään aspartaamipitoista, joten miksi tarjoaisin sitä lapsille?? Seuraavaksi sitten joku neropatti kirjoittaa vastaukseksi, että eihän aspartaami maistu millekään. no, ei minulla mielestäni ole mikään huipputreenattu makuaisti, mutta esim. kun mies viime viikolla toi jotain sellaista hyla-jogurttia kaupasta, jota ei aikaisemmin ollut (taisi olla evolus ananas-appaelsiini tai jotain sellaista), niin otin yhden lusikallisen ja sen jälkeen vilkaisinkin purkkia kun maistui tietyltä aineelta.... Ja kerran kun vahingossa tuli ostettua Valion sokeritonta mehukeittoa sokerillisen sijasta, niin lapsi kysyi yhden lusikallisen otettuaan, et "miks tää maistuu oudolta". Onko muilla tätä makuongelmaa?
Esim. kerran ostin yhtä jääteetä, jossa ei isolla mainittu, että kyseessä on makeutettu tuote. Join sitä vähäsen, ja maistoin heti, että kyseessä on keinomakeutus. Samoin on käynyt Valion glögin kanssa, ne purkit ovat nimittäin aika samannäköisiä.
siksi sitä käytetään teollisuudessa vaaroista välittämättä.
kun ihmiset yrittää vetää mattoa toisten jalkojen alla sillä, että vetoaa siihen, että kiistakumppani ei ole lukenut tieteellistä tutkimusta asiasta. Kuka oikeasti perustaa maailmankuvansa siihen, että lukee tieteellistä tutkimusta kaikesta? Harvalla on niin paljon aikaa käytettävissä, että ryhtyy oikeasti tutustumaan sellaisen alan julkaisuihin, joka ei sivua mitenkään omaa alaa. Esim. minä humanistina en todennäköisesti ymmärrä moniakaan lääketieteellisen alan tutkimuksia, koska pohjatiedot puuttuu.
Miksette te aspartaamin puolustajat sitten linkitä tänne artikkeleita, joissa selvitetään, miten aspartaami on täysin riskitöntä ja sitä tulisi näin ollen antaa lapsille jo vauvasta alkaen?
Jos joku sanoo että "aspartaami (tai vaikka peruna) on hermomyrkky" tms. niin kyllä henk. koht. ainakin minä toivon että heillä on siihen joku muukin peruste kuin että "musta vaan tuntuu siltä"... Eli siis onhan se aika ison luokan "salaliitto" jos "hermomyrkkyä" myydään ruokakaupoissa ihan avoimesti kelle vaan esim. kevytjuomien muodossa, joten kyllä mä henk. koht. haluaisin tietää mihin tuo "tieto" perustuu. Ja kaikilla meillä on jonkinlainen kyky lähdekritiikkiin, toisilla parempi ja toisilla heikompi tosin, vaikka ei ihan omalla alalla liikuttaisikaan...
Ja siksi meillä ei käytetä aspartaamia sisältäviä tuotteita.
Jos joku sanoo että "aspartaami (tai vaikka peruna) on hermomyrkky" tms. niin kyllä henk. koht. ainakin minä toivon että heillä on siihen joku muukin peruste kuin että "musta vaan tuntuu siltä"... Eli siis onhan se aika ison luokan "salaliitto" jos "hermomyrkkyä" myydään ruokakaupoissa ihan avoimesti kelle vaan esim. kevytjuomien muodossa, joten kyllä mä henk. koht. haluaisin tietää mihin tuo "tieto" perustuu. Ja kaikilla meillä on jonkinlainen kyky lähdekritiikkiin, toisilla parempi ja toisilla heikompi tosin, vaikka ei ihan omalla alalla liikuttaisikaan...
nimenomaan sanomalehdistä. Ja voin sanoa, että en kyllä kykene lukemaan esim. lääketieteellistä tutkimusta, siis sellaista joka on suunnattu alan ammattilaisille.
Kyllähän energiajuomiakin myydään Suomessa kaupoissa kaikenikäisille, ja tiedättekö miksi? Siksi, että niiden vaikuttavia aineita ei ole tutkittu yhdessä, ainoastaan erikseen. Näin sanoi lääkäri eräässä FST:n ajankohtiasohjelmassa, jossa kerrottiin 16-v pojasta, joka oli saanut yllättäen sydänkohtauksen, lääkärien mukaan energiajuomien vaikutuksesta.
Nimenomaan kaupallisissa tarkoituksissa myydään sellaisia tuotteita, joita ei ole vielä todistettu haitallisiksi, ja tottahan toki suuryhtiöt yrittävät kaikin mahdollisin keinoin vaikuttaa tutkimustuloksiin, jotta mahdolliset löydökset eivät vaikuttaisi negatiivisesti myyntiin. Itse asiassa monet yhtiöt rahoittavat tutkimuksia, jotta tulokset ovat toivotunlaisia.
Sen kummempia salaliittoja ei tarvita. Ahneus on se salaliitto. Voisin tietty vielä näpäyttää, että toiset osaavat kyseenalaistaa kaupallisten yhtiöiden toimintaa paremmin kuin toiset.
En tietenkään väitä tietäväni, että aspartaamin kohdalla olisi kyse nimenomaan siitä, että suuryritykset peukaloisivat tutkimustuloksia. Mun kannalta asia on aivan yhdentekevä, koska en missään nimessä käytä mitään aspartaamilla makeutettuja tuotteita, koska mulla menee niistä maha sekaisin.
Mutta kyllä mä olen oikeasti lukenut lehdestä sellaisista tutkimustuloksista, joiden mukaan aspartaamin ei ole ihmisille hyväksi, ja niin on moni muukin. Voihan tietty olla, että me kaikki ollaan nähty samaa päiväunta, ja oikeasti aspartaami on hirmu terveellinen juttu, jota kannattaa napsia vaikka tabletteina. Joka tapauksessa se ei sovi mun vatsalle (eikä monen muunkaan vatsalle), joten toivoisin, että siitä varoitettaisiin näkyvästi pakkauksissa.
esim. lapsille suunnatut lääkkeet on yleensä makeutettu aspartaamilla?
BÖÖ - välttäkää siis mehuja ihan rauhassa, mutta lääkkeiden kautta teidänkin pilttinne saavat osansa tästä hirveästä "hermomyrkystä"! :)
En todellakaan tarjoa lapselle ko. ainetta ehdoin tahdoin. Jos nyt joskus lääkkeessä sitä saa, se on pientä. Myöskään margariinia tai arominvahvennetta sis. tuotteita emme käytä.
Kammottavan makuisia. Mä pyydän aina tablettina. Sen voi vaikka murskata ruokana jos lapsi ei osaa sitä vielä niellä.
esim. lapsille suunnatut lääkkeet on yleensä makeutettu aspartaamilla?
BÖÖ - välttäkää siis mehuja ihan rauhassa, mutta lääkkeiden kautta teidänkin pilttinne saavat osansa tästä hirveästä "hermomyrkystä"! :)
mutta kysynpä vaan, miten se, että lääketeollisuus makeuttaa lääkkeitä aspartaamilla, on jotenkin sellaisen ihmisen häpeä, joka ei halua käyttää aspartaamia? Käsittääkseni se aspartaami ei kuitenkaan tuossa ole varsinaisesti mikään lääkitsevä ainesosa. Joten voisitko hieman avata viestisi tarkoitusta?
Mä en haluaisi saada aspartaamia missään muodossa jo pelkästään siksi, että mulla menee siitä maha sekaisin, ja niin monee monella muullakin tuntemallani ihmisellä.
makeutusaineet lihottavat jopa enemmän kuin sokeri.
http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-562.html?genre=terv…
Ymmärrän toki että että sokeritonta mehuakin joku haluaa mutta en käsitä miksi juuri lasten mehu pitää moisella moskalla makeuttaa. Haluan tarjota lapsilleni puhdasta ravintoa en keinoaineita, silloin kun mehua juodaan ostan täysmehua. Minusta pakkaus oli hiukan harhaanjohtava, isolla luki maku aidosta hedelmästä, sokeriton ja säilöntäaineeton, tästä tulee mieleen jonkun sortin päärynätäysmehu, ei vihreä litku joka on keinomakeutettu ja sisältää 8%täysmehua. Mielestäni pitäisi lukea selkeästi että sisältää keinotekoisia makeutusaineita. Ap.
Minä katsoin juuri erästä mehua, jonka purkki kirkui sanat "hedelmien oma sokeri".
Totta kai se luo äkkiseltään mielikuvan, että tuotteessa on VAIN hedelmäsokeria. Tuoteselosteesta kävi kuitenkin ilmi, että olihan siellä ihan tavallistakin sokeria ja vielä enemmän kuin hedelmäsokeria.
Että hoh hoijaa...
Ehkä Hesari, ehkä joku aikakausilehti.
Joka tapauksessa, olen jo ajat sitten lukenut keinotekoisten makeutusaineiden haitallisuudesta.
Mieluummin luonnonmukaista ruokaa meille, kiitos. Ei kaikille keinoaineille.