Parhaimmat keinot tuhota noi katoltatulleet lumikasat?
Antakaa vinkkejä millä saatte pois nuo 2 metrin korkuiset vallit pihalta.
Lapiolla ja kolalla vai? Vai vetäiskö kokkareita pulkalla?
Eli mitään traktoria ei ole käytettävissä.
Kommentit (21)
Se on tätä nykyaikaa kun köyhät "rikkaat" ostaa lainarahalla omakotitaloja ja pihatkin niin ahtaita ettei traktorilla edes sinne pääse....vittu että on köyhää *oksentaa*
t. piha 2000 neliötä, riittää meille
Sitten lapiolla voi hajottaa kasoja niin sulavat nopeammin.
Kuin mennyt sinne kasan päälle ja alkanut heittämään lapiolla kauemmaksi. Hidasta on ja selkä ja niskat ihan juntturassa mutta kyllä se vuori siitä pikku hiljaa pienenee.
Kuulisin myös mielelläni muita ideoita! :)
Traktroi tai linko oliis kätevä, mutta kaikilla ei sellaista mahdollisuutta ole. Pulkalla vetäminen on varmaan kolantyöntöä kevyempää, mutta pulkan tyhjennys on varmaan kolaa raskaampaa. Ei muuta kuin lapiolla pilkkomaan ja kolalla siirtämään.
Itse olin eilen nelisen tuntia lapioimassa ja kolaamassa katolta pudonneita lumia, onneksi se on nyt ohi.
Kunhan ovet aukeaa ja pääsee kulkemaan. Ottaa loput sitä mukaa kun jaksaa tai jättää odottelemaan kevättä ja itsekseen sulamista. Meillä on pidetty takapihan polut ennen paljon leveämpinä ja siistimpinä (halkovarastolle on päästävä), mutta pääsee sinne näköjään silti, vaikkei niin siisteinä jaksakaan kulkureittejä pitää...
Asun itse kt:ssa ja lumenluonnit ja pois kuljetukset sujuvat hyvin. Vieressä on iso okt-alue, jossa pihoilla ja kadulla mahtavat kinokset. Kun suojasää oikeasti alkaa, lumet sulaa ja valuu pihoilta kadulle, sitten yöllä pakastaa, niin katu onkin aamulla paannejäässä. Kuka korvaa ohikulkijan vammat jos hän liukastuu?
Eivätkö saman kadunpätkän varrella asuvat voisi kimpassa tilata lumenraivausta ja -kuljetusta?
Asun itse kt:ssa ja lumenluonnit ja pois kuljetukset sujuvat hyvin. Vieressä on iso okt-alue, jossa pihoilla ja kadulla mahtavat kinokset. Kun suojasää oikeasti alkaa, lumet sulaa ja valuu pihoilta kadulle, sitten yöllä pakastaa, niin katu onkin aamulla paannejäässä. Kuka korvaa ohikulkijan vammat jos hän liukastuu?
Eivätkö saman kadunpätkän varrella asuvat voisi kimpassa tilata lumenraivausta ja -kuljetusta?
Aina on muissa vika. Kyllähän sitä nyt liukastumisellekin pitää syllinen llöytyä. Oman navan ulkopuolelta.
jos ihan talon vierustoilla on valtaisat lumikasat, jotka yhtä aikaa sulavat. Siinä ovat salaohjat lujilla. Kosteus voi nousta kapillaarisesti perustuksiin.
Meillä on 2000m2 tontti, lumet tipahti katolta to-pe yönä ja sitä oli paljon! Perjantaina soitin traktorin joka kävi tänä aamuna, tunnissa työnsi lumet pihan perälle metsän reunaan, siisti pihan muutenkin ja teki vielä lapsille mäen siihen lumikasaan. Maksoi reilun satasen ja voi tota riemua kun muksut on laskeneet mäkeä siitä asti:D teinikin kävi tivaamassa mun toppahousut lainaksi että pääsi mäkeen:D
Ei kai sen käyttämiseen tarvitse omaa omistaa! Minä tilasin kuormaajan ottamaan lumet pois ja viemään tontin reunalle ojanpieleen.
Valtavat massat ja koneelta meni melkein tunti kun sai ne raivattua.
Toki jos haluaa käsipelillä niitä veivata, niin ihan miten vain. Voihan sitä viikon niinkin käyttää. Minä käytin mieluummin lasten kanssa pomppimiseen siinä lumikassa (vuoressa!).
Ai niin, mutta suomalainenhan ei palveluja tilaa. Se on suo ja kuokka ja talvisin lumilapio. Sitähän pian leimautuu elitstiseksi jos traktorin tilaa. Ihan sama kuin tuossa irtoteejutussa... huoh.
meillä talo on rinteessä vähän ylempänä kuin autotalli ja ajotie, eikä talon ympäri tosiaankaan voisi traktorilla ajella
En ymmärrä miksi vastaat noin ikävään sävyyn. Jos on liukasta on liukasta ja silloin voi sattua onnettomuus! Ainakin Helsingissä katuosuudet on jyvitetty kaupungille ja kiinteistön omistajalle, eli kenelle kuuluu vastuu puhdistamisesta, hiekottamisesta ja mahdollisista onnettomuuksista. Otin tämän asian esille vain siksi, että monilla tuntemillani okt-asukkailla on lumesta tänä vuonna iso ongelma ja he miettivät samaa kuin ap.
Ja tälläkin hetkellä lunta tulee lisää.
Asun itse kt:ssa ja lumenluonnit ja pois kuljetukset sujuvat hyvin. Vieressä on iso okt-alue, jossa pihoilla ja kadulla mahtavat kinokset. Kun suojasää oikeasti alkaa, lumet sulaa ja valuu pihoilta kadulle, sitten yöllä pakastaa, niin katu onkin aamulla paannejäässä. Kuka korvaa ohikulkijan vammat jos hän liukastuu? Eivätkö saman kadunpätkän varrella asuvat voisi kimpassa tilata lumenraivausta ja -kuljetusta?
Aina on muissa vika. Kyllähän sitä nyt liukastumisellekin pitää syllinen llöytyä. Oman navan ulkopuolelta.
tai sitten pitää purkaa jo aitaa. Käsipelillä se on vaan raivattava vähän kauemmas ja yhteistyöllä. Meillä saa kaikki tänään osallistua lumitalkoisiin.
ainakaan ilman ikäviä puuston ja pensaiston nujertamista..
Eikö teillä pääse autolla edes oven lähelle? Ei sellaiset pikkutraktorit (bobcat tyyli) paljoa tiilaa vaadi.
Mutta jos on ahdasta niin on. Sitten vain soppakauha heilumaan ja lunta luomaan.
nuotiota kasan päälle, makkaran paistoa ja piirileikkejä nuotion ympärille. Hyvä mieli ja lumikasa pienenee.
Eikö teillä pääse autolla edes oven lähelle? Ei sellaiset pikkutraktorit (bobcat tyyli) paljoa tiilaa vaadi. Mutta jos on ahdasta niin on. Sitten vain soppakauha heilumaan ja lunta luomaan.
Silti meidän pihalle ei traktori pääse, ei edes se pieni. Piha on jaoteltu ja etupiha on aidattu. Takapihalle voi traktori tulla mutta ei ole tarvis. Etupihan puolella on myös autotalli, mutta se jää aitojen ulkopuolelle. Vähän vaikea selittää mutta jos ymmärsit edes vähän niin tajuat miksi ei joka pihaan justiin sille kohdalle mihin lumet on tippuneet voi traktori tulla aurailemaan?
kannattaa ripotella tuhkat uuneista. Aurinko sulattaa nopeasti mustat kasat mataliksi.