Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ällöttää miehen äkillinen halu tehdä avioehto 8 aviovuoden jälkeen!

Vierailija
28.02.2010 |

Puhuttiin avioehdosta naimisiin mentäessä, mutta se jäi tekemättä silloin. Meillä ei ole mitään valtaisia omaisuuksia, jonkin verran osakkeita kummallakin. Nyt mies on yhtäkkiä alkanut puhua avioehdon tekemisestä ja se jotenkin ällöttää. Miksi tämä into yhtäkkiä?

Kaiken lisäksi en itse ymmärrä noista avioehtojutuista niin paljoa että haluaisin laittaa nimeni sellaisiin papereihin.

Te joilla on avioehto, miten olette siinä jaettavat ja ei-jaettavan omaisuuden määritelleet?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tehdä enää jälkikäteen.

Vierailija
2/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioehtoa ei käsittääkseni voi tehdä enää jälkikäteen.

myös avioliiton solmimisen jälkeen.

Onko ap:n miehelle tulossa iso perintö tms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tehdä jälkikäteen jos vain molemmat suostuu ehtoihin. Suomessa on sopimusvapaus.

Äkilllinen hinku tehdä avioehto ennustaa äkillistä loppua avioliitolle.

Vierailija
4/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarviitte sitä, jos ihmeempiä omaisuuksia ei ole? Haluaako mies esim. turvata perintönsä? Tämän ymmärtäisin ja suostuisin pelkkää perintöä koskevaan avioehtoon, muuten en. Vähän epäilyttää. Avioehtohan tarkoittaa, että omaisuutta ei jaeta erotessa / kuollessa tasan, vaan molemmat pitää omansa.

Vierailija
5/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkilllinen hinku tehdä avioehto ennustaa äkillistä loppua avioliitolle.

Vierailija
6/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se mies sen avioehdon nyt yllättäen haluaa? Onkohan suunnittelemassa eroa? Kyllä mä en sitä alkaisi kirjottaan, kuin jonkun perinnön kohdalla jälkikäteen. Mun mielestä jos on vuosia yhdessä asuttu ja perhettä perustettu, niin todennäköisesti on myös kaikki huonekalut yms omaisuus ostettu yhdessä, vaikka toinen sen maksaisikin. Avioehton omaavathan yleensä jakavat tavarat sitten sen mukaan kuka sen on maksanut..

Vierailija
7/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perintöjä pitäisi olla tulossa, ainakaan minun tietääkseni.

Samaa olen miettinyt että onkohan miehellä ero suunnitteilla. Mutta jos nyt erottaisiin niin avioehto olisi kyllä aika hyödytön, meillä muutenkin on omaisuutta aika tarkkaan yhtä paljon. Mies vaan sanoo että tehdään sopimus nyt kun se aikoinaan unohtui. Mutta en halua allekirjoittaa kun en tajua niitä papereita.

ap

Vierailija
8/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettet suostu.

Vierailija
9/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät ainakin mistä on kyse. Googlettamalla löydät paljon tietoa.

perintöjä pitäisi olla tulossa, ainakaan minun tietääkseni.

Samaa olen miettinyt että onkohan miehellä ero suunnitteilla. Mutta jos nyt erottaisiin niin avioehto olisi kyllä aika hyödytön, meillä muutenkin on omaisuutta aika tarkkaan yhtä paljon. Mies vaan sanoo että tehdään sopimus nyt kun se aikoinaan unohtui. Mutta en halua allekirjoittaa kun en tajua niitä papereita.

ap

Vierailija
10/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy, minkä mä keksin on, että miehesi tietää, että haluaa sinusta eron ja turvaa nyt avioehdolla omaisuutensa. Ei siis halua antaa sulle 50 % omaisuudestanne.

Älä tee avioehtoa.

Vierailija
11/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette olleet yhdessä yli 2 vuotta, niin omaisuus on jo yhteistänne sen perusteella. Ajattele jo ihmeessä niin. Oli se sitten tullut kummalta tahansa liittoon mennessä. Vain jonkin maatilan tai vastaavan perintöehdoissa voi olla perillisen puolison syrjäyttävä ehto.

Vierailija
12/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan järkevää sulkea toiselta esim. perintäoikeus appivanhempien omaisuuteen. Vaikkei heillä olisi muuta kuin oma talo, niin silti. Esimerkkinä tilanne, jossa perit vanhempiesi mökin. Teille tulee sen jälkeen ero, jonka vuoksi sinun pitää lunastaa puolisoltasi puolet tuosta mökistä. Eli ihan fiksua on määritellä, että peritty omaisuus kuuluu vain ja ainoastaan perijälle.

Sen sijaan mielestäni avioliiton aikana tehty omaisuus kuuluu puoliksi molemmille.

Vierailija
13/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alunperin sopineet. Meillä oli puhetta aluksi sen tekemisestä, koskaan sitä ei tehty, mutten myöskään erossa vaatinut ylimääräisiä itselleni. Nämä ovat näitä asioita, jotka jokainen kohdallaan miettivät

Vierailija
14/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ns. kaikenkattava avioehto eli käytännössä kaikki omaisuutemme on erillistä ja tulee olemaan. Niin aikaisemmin olllut, yhdessä hankittu kuin perittykin, ja koskee niin avioeroa kuin kuolemaakin.

Älä laita mihinkään paperiin nimeä, mitä et ymmärrä. Sano, että jos haluaa avioehdon tehdä, niin se pitää tehdä sitten lakimiehen luona niin, että molemmat ymmärtää, että mitä se tarkoittaa.

Vierailija
15/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on moraalisesti oikein jos olette siitä ennen avioitumista puhuneet sopineet.

Avioehdosssa voi rajata mitä se koskee, jos et itse ymmärrä niin palkkaa lakimies avuksesi.

Esim.

*päteekö avioehto vain erotessa vai myös kuolemantapauksissa?

*koskeeko se vain sitä omaisuutta mikä teillä oli ennen avioliittoa +mahdollisia perintöjä, eli ei ns. yhdessä hankittua omaisuutta

Ja miksi miehesi haluaa NYT avioehdon, siihen voi olla monta syytä. Kyllä, hän saattaa suunnitella eroa ja haluaa turvata oman omaisuutensa. Mutta kyse voi olla myös näistä:

*hänelle on joskus tulossa perintö (ei merkitystä miten iso on) joko vanhemmiltaan tai jotakin muulta minkä haluaa suojata. Kyseessä voi tosiaan olla vaikka pieni arvoton mökki jossain, tai perintökoru tm. joka halutaan pitää suvussa.

*ehkä mies suunnittelee oman yrityksen perustamista, silloin on tärkeää ettei mahdollisessa pidä omasta yrityksestä maksaa puolet ex:älle mikä usein vie firman konkurssiin.

*ehkä mies pelkää että sinä jätät hänet, ja haluaa varmistaa oman osuutensa omaisuudestanne?

Vierailija
16/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, eihän sillä kai lopputuloksen kannalta merkitystä ole?

Vierailija
17/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sen tarvitse sitä merkitä että miehesi tahtoo eroa. Meilläkin käi aikoinaan tekemättä. ehkä tulevien perintöasioiden vuoksi sitä haluaisin. Eipä tarvitse niistä kumminkaan päin riidellä, jos jotain tapahtuisi.

Vaikka avioehdon tekoa edelleen mietin niin ai ole mitään aikomusta erota. ollaan onnellisia ja luultavasti aina yhdessä!

Vierailija
18/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sijassa en suostuisi kun mitään ilmeistä syytä (perintö tms) ei ole esitetty.

Vierailija
19/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan aviehdon, koska haluan taata omat tulevat perintöni ja meidän liitto ei ole niin hyvällä mallilla.

Ollaan yhdessä, koska lapsia on, mutta en voi taata, että liitomme kestää.

Olisi niin helppo lähteä pois, kun saa perinnön ja ostaa niillä rahoilla oma asunto.

Mies ei tule perimään mitään.

Vierailija
20/109 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka koskee ennen avioliittoa hankittua omaisuutta, avioliiton aikana omiin nimiin hankittua omaisuutta ja vain avioerotilanteessa.

Perintökysymys on ratkaistu sillä että vanhempani ovat sulkeneetlasten puolisot perinnön ulkopuolelle testamentissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan