Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodissa lapsilta otettiin

Vierailija
26.02.2010 |

peitot ja lakanat pois! nyt nukkuvat ainoastaan patjojen päällä,tyyny sentään saa olla. Henkilökunta perusteli,että heillä säästyy paljon aikaa,kun sänkyjä ei enää tarvitse pedata ja lapset eivät saa enää riisutua päiväunille!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä riisutetaan ihan kalsareilleen jääkylmässä vanhassa rakennuksessa. kotona on tapana nukkua t-paita ja pitkät kalsarit päällä...

Vierailija
2/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kannalta.

Eihän ne nyt tolla voi hommiansa perustella.

Prkle...T. lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä riisutetaan ihan kalsareilleen jääkylmässä vanhassa rakennuksessa. kotona on tapana nukkua t-paita ja pitkät kalsarit päällä...

Mä oon kyllä nyt anteeks vaan niin loppu noihin vanhoihin pinttymiin, mitä noissa laitoksissa vaalitaan.

Toi riisumisjuttu on ihan oikeasti kamalan tärkeätä joillekin. En ole milloinkaan ymmärtänyt, että miksi lapsi ei saa itse määritellä noin henkilökohtaista asiaa..

AAArrggh..T. se lto

Kiva ku voi nimettömänä paasata :)

Vierailija
4/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kaikki muut riisuvat. Eikä mulla ole syynä mikään intiimiys vaan kylmyys...

Vierailija
5/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta lapsilla kuuluu peito niin kuin kotonakin on ja unilelu, paksuin paita pois mutta ei meillä nukuta kotonakaan pikkuhousuissa eikä täällä päiväkodissakaan. kotona pyjama ja päiväkodissa sukkahousut ja paita

Vierailija
6/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä osin,että en myöskään kannata pakkoriisutumista. Lapseni saikin ennen riisua sen määrän vaatteita kun halusi,esim.paksun hupparin tai verkkarit,kun alla sukkikset.

Mutta tuo peiton pis ottaminen mietityttää,lapseni tykkää nukkua peitto päällä,kai sekin luo turvaa hänelle.

ap

Vierailija
7/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo nostakin kyl keskustelun tosta, eihän tuo nyt mene ollenkaan niin kuin pitäisi. Kannattaa kysyä hoitajilta et nukkuvatko itsekkin kotona ilman peittoa tai lakanoita??? JA sitäpäistsi niissä patjoissa voi kyl olla vaikka mitä, tiijä miten vanhoja ne on ja onko niitä koskaan tampattu ym. epäilen. Itse en suostuisi tuollaiseen jos tietäisin että lapseni joutuisi nukkumaan ilman lakanoita tai peittoa, siinä on jo kyl hyvät unet kaukana!!!!

Vierailija
8/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tapoja on erilaisia eri päiväkodeissa...

Joissain esiikoululaiset saivat kaksinkertaisen pitkän froteepalan alleen ja tyynyn. Froteekaitaleesta käännettiin loppu pala jalkojen yli kohti kainaloa, pidemmälle ei sen ikäisille yleensä riittänyt, pienikokoisille ehkä.

Joissain kaitaleet olivat jäämiä "pukkisängyistä" joita oli aiemmin. Nauhat muistuttivat siitä, että kaitale oli solmittu kiinni sänkyynalustaksi ja sama jatkaen peittona.

Kova oli alusta, mutta tarkoitus oli maata ja kuunnella satu, ei muuta pakkomakuutusta. Jos joku nukahti sai jäädä nukkumaan ja tulla pois kun heräsi, tai alkoi paikat puutua.

Vaatteita ei tarvinnut riisua kuin tossut.

Monessa päiväkodissa lasten on riisuttava pitkähiainen paita pois jos on t-paita alla, sukkahousut ja kolitsihousut, farkut tai mekko jne. Saa jäädä vain pikkuhousut.

Monesti olen koitellut kuylmiä jalkoja vetoisessa nukkarissa, peitot eivät ole peittoja joita peitoiksi miellämme, lapsen päällä on yli 3-vuotiailla kangaspala, joka voi olla ohueksi kulunut tikkikangas, kaksinkertainen kangas ns. pussilakana ilman peittoa sen sisällä.

Alle 3-vuotiailla on yleensä sängyssä ihan OK varusteet, on peitto lapsen päälle.

Monesti nukkumiseen tarkoitettu huone tuuleteaan ennen maata menoa. Peti saattaa olla hiukan kylmä tuuletuksen jälkeen.

Joissain pidetään ikkuna raollaan ainakin suurimman osan vuotta, ei tietenkään pakkasilla kuin tuuletus.

Ilmastointi on yleensä tehokas joten hoitajalla on nuttu päällään ja torkkuhuopa, sillä paikallaan istuesssa kun valvotaan lasten unia tulee vilu jopa kesällä jos on sateisia ilmoja.

Sukkahousujen kielto nukkumisen aikana perusteltiin minulle siten, että sukkaosa on yleensä kostea kun on ollut tossun sisällä. Sukkia koski tietysti sama huomio.

Varmaan totta, mutta kotonakin esim. laitetaan pyjama nukkumisen ajaksi, olisiko päiväunien aikaan mahdollisesti vaihtosukkahoust, jotka ovat kuivat tai vaihtosukat.

Nuo "kosteat" sukkahousun terät ovat yli 3-vuotiailla omalla vastuulla kuinka ne kuivahtaa unien aikaan. Lapsi itse riisuu ja laittaa lokeroonsa "mytyn" vaatetta joka sisältää sukkahousut yleensä nurinpäin ja kolitsihousut tai mekon. Sinne jää lokeroon odottamaan uudelleen pukemista.

Pojilla sama juttu, kalsarit otetaan lokeroon ja usein sukat jäävät - ainakin toinen niistä, mytyn sisään. Toista sukkaa sitten herättyä etsitään joskus naulakon alta jne.

Hoitohenkilökunta ei nähdäkseni hirveesti käy kopeloimassa ja etsimässä kosteita sukkahosujen teriä tai sukkia. Näkee ne vaatemytyt.

Useissa on alettu jo kiinnittämään huomiota kuinka lapset laittavat vaatteensa, mutta kohdalleni ei useinkaan...

Vierailija
9/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut mitään järkiperustetta. Joissakin paikoissa on tosiaankin ollut pakko riisua paitaa ja sukkikisia myöten kaikki. Kun olen asiasta tiedustellut, syyksi on sanottu se, että kun on aina näin tehty. Ja että nukkuessa on tapana riisua kaikki vaatteet?? Haloo!

Ja tosiaan..nukkarissa on niin kylmä, että hoitajilla on paksu viltti päällään, kun nojatuolissa torkkuvat.

Keikkaillut lh

Vierailija
10/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinenkin haluaa torkkupeiton ja ainakin meidän lapselle peiton alla on turvallista olla, ikäänkuin pesässä.

Onneksi ei lapseni pk:ssa edes ajatella moista, päinvastoin lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat vaihdetaan usein ja peitot ravistellaan.

Vierailija
11/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo tapa riisuutua kesken päivän alusvaatteisilleen päiväkodissa on ihan omituinen. Itse olisin pitänyt sitä hyvin kummallisena, jos omien lasten kohdalla olisi moista ehdotettu. Onneksi ovat olleet päiväkodissa, missä nukutaan vaatteet päällä peiton alla. Ei meillä kotonakaan ole ikinä päiväunille riisuuduttu. Ehkä tytöiltä otettu joskus mekko pois, useimmiten on sen verran "mukavat" vaatteet, ettei ole tarvinnut. Ihan kamala olisi ajatella, että pitää pelkissä alushousuissa nukkua. Meidän lapset yksityisessä päiväkodissa, sinne kaikki vievät oman peiton, tyynyt ja lakanan. Mielestäni hyvä juttu.

Vierailija
12/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan järjetöntä mielivaltaa tuommoinen, että lapsi joutuu nukkumaan pelkissä kalsareissa. Meillä lapsi ei edes kesähelteellä nuku ilman paitaa, koska ei tunne oloaan hyväksi ilman paitaa.

Vierailija
13/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun päiväkodissa pitää nukkua puolialasti ja palella.

Vierailija
14/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon että on jopa haitallista lapsen psyykkiselle tasapainolle, jos pakotetaan nukkumaan ilman peittoa. Peitto luo lapselle turvaa. Lasten turvallisuus pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä numero yksi!

Vierailija
15/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa olen opettajana riisuta mitään muuta kuin tossut ellei lapsi halua itse. Joku ei riisu mitään, joku riisuu alusvaatteisilleen nukkarissa, ihan miten on kotona tottunut. Peiton saa jos haluaa, mutta sekään ei ole pakko. Osa haluaa osa ei. Jotkut haluaa, että rakennan peitoista teltan sängyn ympärille ja niinkin teen. Yleensä kaikki nukkuvat hyvin ja rauhassa. ja jokaisen luona käyn halaamassa ja toivottamassa hyviä unia.

Vierailija
16/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täit ja infektiot senkun leviää- kerro ap päivähoidon tarkastajjalle maanantaina - kyseessä on laiminlyönti työssä

Vierailija
17/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää ottaa peitot pois:-(

Vierailija
18/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa olen opettajana riisuta mitään muuta kuin tossut ellei lapsi halua itse. Joku ei riisu mitään, joku riisuu alusvaatteisilleen nukkarissa, ihan miten on kotona tottunut. Peiton saa jos haluaa, mutta sekään ei ole pakko. Osa haluaa osa ei. Jotkut haluaa, että rakennan peitoista teltan sängyn ympärille ja niinkin teen. Yleensä kaikki nukkuvat hyvin ja rauhassa. ja jokaisen luona käyn halaamassa ja toivottamassa hyviä unia.

Vierailija
19/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Turussa ainakin riisutaan kaikki paitsi kalsarit. Siis meidän pk:ssa.

Vierailija
20/21 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika nöyryyttävää