Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Marjo Matikainen haluaa poistaa liikuntanumeron koulusta. Mitä mieltä olette.

Vierailija
06.02.2010 |

Minä olen sitä mieltä, että hyvä asia. Arvostelu kuuluu kilpaurheiluun vain. Huono numero tappaa kiinnostuksen, kun kaikilla ei ole samaa fyysistä kykyä pärjätä.

(Oma lapseni on kolmannella. On huonokuntoinen ei-omasta syystään. On erittäin kiinnostunut liikunnasta ja liikkumisesta. Käy 2 kertaa seuran yleisurheilussa ja muutenkin tykkää vapaa-ajallaan kaikenlaisesta liikunnasta, mutta sairastaa astmaa ja on infektioherkkä, joten on paljon urheilukielletty-aikaa hänellä. Kunto siksi huono.

Kommentit (37)

Vierailija
2/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kilpailuhenkisyys, kapteenijaot ja julkiset nolaamiset joutavat kyllä mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin liikunnallisesti lahjakas lapsi. oli mukavaa pärjätä edes jossain koulussa kun kielet ja matematiikka taas tuottivat suuria ongelmia. eikös numerot sitten pitäisi poistaa kaikista aineista? miksi toisessa aineessa lahjakas saa kiitosta ja olla ylpeä hyvistä numeroistaan, mutta liikunnallisesti lahjakas ei välttämättä saa olla ylpeä mistään ?!

tosi kurja juttu! voin kuvitella kuinka koululiikunnan taso lässähtää kuin lehmänhäntä. ketä kiinnostaa enää yrittää tunnilla jos siitä ei edes nuemroa saa!

Vierailija
4/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kannustaisi kaikkia liikuntaan. Ei tulisi elinikäistä liikuntainhoa. Kansakunnan etu siis poistaa liikuntanumero.

Vierailija
5/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestäni tuo on huono ehdotus: samalla perusteella pitäisi moni muukin aine (muusiikki, kuvaamataito) jättää ilman arvosanaa - kokonaisarvostelu olisi hyvin epäreilu jos pelkistä lukuaineista muodostuisi todistuksen arvosanat. Nyt ne lukuaineissa heikommat pystyvät hiukan nostamaan keskiarvoaan esim. liikunnan numerolla.

Vierailija
6/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa antaa numeroa, kun niille osalla paksukaisista tulee paha mieli, kun liikunta numero on 6.

Kyllä mullekin tuli yläasteella pahamieli, kun jouluna luvattiin, että jos pidät yllä samaa tasoa niin päästötodisyukseen tulee 10. Taso pysy ja samaten numero 9!

Vierailija
7/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niinkään taidoista.

Vierailija
8/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin yritin ala-asteella siksi että liikunta oli kivaa ja yläasteella siksi, että halusin huolehtia kunnostani. Yläasteella numeroon vaikutti tosi paljon myös harrastuneisuus eikä pelkästään liikuntatuntien sisältö.

Liikuntanumeroni on ollut pääsääntöisesti 9, enkä edes ole mikään huippulahjakas himoliikkuja, vaan ihan tavallinen kuntoilija.

Vierailija
9/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin yritin ala-asteella siksi että liikunta oli kivaa ja yläasteella siksi, että halusin huolehtia kunnostani. Yläasteella numeroon vaikutti tosi paljon myös harrastuneisuus eikä pelkästään liikuntatuntien sisältö. Liikuntanumeroni on ollut pääsääntöisesti 9, enkä edes ole mikään huippulahjakas himoliikkuja, vaan ihan tavallinen kuntoilija.

pidin liikunnasta ja olisin varmasti tehnyt tunnilla tarvittavat asiat ilman numeroakin, mutta tuskin niin hyvin. eiköhän sama päde muihinkin aineisiin...jos matikasta ei saisi numeroa eikä olisi kokeita, niin kyllähän sitä tehtäisiin läksyt, mutta tuskin ylitettäisiin itseään ja opittaisiin kovalla innolla, että saataisiin hyvä numero!

Vierailija
10/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta myös kaikista taito- ja taideaineista voisi poistaa numeroarvostelun. Arvostelu voisi olla aktiivisuudesta, kiinnostuksesta ja yrittämisestä, ei suorituksesta.

Vierailija
11/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niinkään taidoista.

jos osallistut historiantunneille aktiivisesti ja osallistut tunilla, niin hyvä numero! ei sen niin väliä mitä tiedät tai osaat!

tasa-arvoa! lahjakkuus on yhtä arvokasta, oli se laji mikä tahansa.

Vierailija
12/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niinkään taidoista.

jos osallistut historiantunneille aktiivisesti ja osallistut tunilla, niin hyvä numero! ei sen niin väliä mitä tiedät tai osaat! tasa-arvoa! lahjakkuus on yhtä arvokasta, oli se laji mikä tahansa.

Pistää vihaksi oikein tämmöset ehdotukset! Ja käy sääliksi lapsia joilla lukuaineet tuottaa ongelmia, jos tulevaisuudessa keskiarvo tulisi pelkästään niiden aineiden perusteella :(

Vierailija
13/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla periaatteella pitäisi kaikista taito- ja taideaineistakin poistaa numerot. Kaikki eivät osaa piirtää tai laulaa...

Jokaisella pitää olla tilaisuus näyttää osaamistaan! Jollekin se hyvä liikuntanumero voi olla tosiaan se ainoa kiitettävä.

Sitä paitsi nykykoulujen arvosanojen perusteet ovat niin monipuoliset, että liikunnassa otetaan huomioon esimerkiksi lapsen myönteinen asenne, halu yrittää ja vaikkapa kyky toimia osana ryhmää, konkreettisten taitojen lisäksi.

Tuosta kapteenijaoista ja julkisesta nöyryyttämisestä sen verran, että eivätköhän ne ala olla historiaa. Olen ollut parina kesänä vetämässä leirejä, joissa oli myös liikunnan opeiksi opiskelevia. Heillä oli kyllä melkoinen arsenaali keinoja jakaa ryhmiä ja kannustaa kaikkia osallistumaan leikkeihin, ilman kilpailuhenkisyyttä.

Vierailija
14/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroarvioinnin antaa niille, jotka sitä haluavat ja tarvitsevat - esim. jotka aikoo hakeutua liikunnalliselle alalle tai sitten pitäisi muuttaa arvostelukriteerit sellaisiksi, että ne ottaa huomioon muutkin asiat kuin sentit ja sekunnit.

Vierailija
15/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

numeroarvioinnin antaa niille, jotka sitä haluavat ja tarvitsevat - esim. jotka aikoo hakeutua liikunnalliselle alalle tai sitten pitäisi muuttaa arvostelukriteerit sellaisiksi, että ne ottaa huomioon muutkin asiat kuin sentit ja sekunnit.

sitten esimerkiksi äidinkielessä nuemro annettaisiin kaikille? Eikös niissäkin aineissa pitäisi saada itse valita haluaako numeron, tarvitseeko äidinkielen numeroa mihinkään jatkoopiskeluja ajatellen!

Minusta olisi tärkeää olla tasapuolinen. On olemassa matemaattisesti lahjakkaita lapsia, liikunnallisesti lahjakkaita lapsia ja musikaalisesti lahjakkaita lapsia. Miksi jonkin lahjakuuden kustannuksella jätetään numerot antamatta? Minusta todella epäreilua!

Vierailija
16/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin täällä huutelee?

Monella on omalta kouluajalta huonoja muistoja, mutta onneksi liikunnan opetus on muuttunut siitä. Arvioinnissa eivät painotu sentit ja sekunnit, vaan mm. se, että on valmis yrittämään kaikissa lajeissa ja ymmärtää liikunnan merkityksen terveydelle.

5-9 luokkien liikunnan opetuksen tavoitteet:

Oppilas

• kehittää edelleen motorisia perustaitoja ja oppii liikunnan lajitaitoja

• oppii ymmärtämään liikunnan merkityksen hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämisessä

• oppii kehittämään ja tarkkailemaan toimintakykyään

• kehittää uimataitoaan ja opettelee vedestä pelastamisen taitoja

• oppii toimimaan turvallisesti ja asianmukaisesti liikuntatilanteissa

• oppii toimimaan itsenäisesti ja ryhmässä

• opettelee hyväksymään itsensä ja suvaitsemaan erilaisuutta

• tutustuu liikunnan harrastusympäristöihin ja osaa etsiä tietoa liikunnan harrastamismahdollisuuksista.

http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf

Eivätköhän nuo ole sellaisia taitoja, joita jokaisella on syytä olla?

Vierailija
17/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että jo nyt ihan aktiivisella ja reippaalla osallistumisella voi hyvinkin saada 8-9:nkin arvosanoja. En usko, että niinkään tuijotetaan taitoja.

Sinänsä Matikaisen ehdotus ihan selvittelyn arvoinen. Voisi toimiakin.

Vierailija
18/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kannustaisi kaikkia liikuntaan. Ei tulisi elinikäistä liikuntainhoa. Kansakunnan etu siis poistaa liikuntanumero.

Vierailija
19/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osallistut aktiivisesti, pärjäät esim. lihaskuntotesteissä mutta et osaa potkaista palloa oikeaoppisesti tai osaa koripallon heittoja (vaikka koriin osaisit heittääkin) niin turha haaveilla edes numerosta 9.

Mä luulen, että jo nyt ihan aktiivisella ja reippaalla osallistumisella voi hyvinkin saada 8-9:nkin arvosanoja. En usko, että niinkään tuijotetaan taitoja.

Sinänsä Matikaisen ehdotus ihan selvittelyn arvoinen. Voisi toimiakin.

Vierailija
20/37 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein eniten pitäisi niitä heikkolahjaisempia kannustaa liikkumaan. Siksi liikunnasta heti arvostelu pois ja kaikki kuntoliikunta kunniaan.