Auttakaa erittain vasynytta aitia! Vastasyntynyt nukkui 45min viimekin yona..+Imemisesta ja tuteista
Nukkuu KOKO paivan, heraa vain syomaan ja yolla ei asetu mihinkaan eika mitenkaan kuin tissi suuhun ja aidin kainalossa. En uskalla nukkua vauva ihan vieressa koska pelkaan etta litistan pienen. Mitenkaan muuten ei asetu ja ihmettelee vain silmat suurina joka yo. Nyt uni maistuu tuolla oikein erinomaisesti mutta minulla on 2 isompaa lasta tassa hoidettavana joten en voi edes nukkua vauvan kanssa samaan aikaan paivisin.
Vauva tayttaa huomenna viikon. Viime yona nukkui 3h yhteensa, kuten minakin... Alkaa vahan paassa humista. Vinkkeja????
Ja viela voinko pumpata rinnoista maitoa jota pakkautuu, vai pitaisiko rinnat viela jattaa rauhaan etta vauva saa "tilata" maitoa tarvitsemansa maaran? Ja milloin tuti kuvioihin, onko sekin liian aikaista tassa vaiheessa imuotteiden yms suhteen???
Kommentit (40)
siksi valvotaan yöllä ja kaikki on väsyneitä. Ei äiti joka on terve, ei ole lääkitystä eikä päihteitä litistä vauvaa. Jos sitä pelkää niin vauvan voi laittaa tosiaan kantokoppaan, pinnasängyn voi laittaa ihan teidän sängyn viereen, voi laittaa esim. tyynyjä tai peiton vauvan ja sinun väliin, mutta tässä pitää muistaa se etti tyynyt pääse tulehduttamaan vauvaa.
Keinoja on monia.
Monet pääsisivät vauva-ajasta helpommalla, kun sitä vauvaa ei väkisin yritettäisi aina siirtää ja nukuttaa yksin omaan sänkyynsä.
Tosta yöllä nukkumisesta.
Laita vauvan ja itsesi väliin peitto, tyyny tms. joka vähän estää sinun kääntymisen. Ja imetä sillein että itse olet melkein mahallaan (et vauvan päällä) "vastakkaisesta" rinnasta et siis siitä rinnasta joka on patjan puolella, ymmärrätkö?? Ja sitten yöllä kun vauva lopettaa hekeksi imemisen menet itse alemmas että vauvan kasvot ovat omallakasvojen korkeudella.
Kestää hetken kun vauva rytmittää itsensä, joten tsemppiä.
Torku edes päivällä, laita lapsille leffoja tms.
Anna tutti, se ei vaikuta imetykseen jos kerran on täysimetyksellä. Voin lohduttaa että tarpeeksi väsynyt kun on niin oppii nukahtamaan vauva tississä kiinni. En ainakaan itse kierähdä vauvan päälle vaan automaattisesti varoo.
Voimia sinne! Ei paljon lohduta mutta aika pian tilanne muuttuu jo taas ihan erilaiseksi. Laita mies nukkumaan muualle että voit itse levätä päivisin.
katsoisiko ne vaikka jonkun kivan videon rauhassa, niin saisit hetken nukkua päivällä?
halaus ja voimia! vauva-aika on usein rankkaa. itsellä täällä kohta 3kk vauva...
itse aloittaisin kevyellä vauvojen vyöhyketerapialla, ihan siis ammattilaisen tekemänä. sen lisäksi kyllä ottaisin tuttia sun muuta apuvälinettä käyttöön.
tsemppiä ja kevätauringon iloa sinne, kyllä se helpottaa!
Jos mummo ei osaa kulkea bussilla, onko paras tukiverkko?
Miksette ole palkanneet hoitajaa? Sellaisia kyllä saa ihan joka paikassa.
En yöllä huudattamalla, vaan herättelisin päivällä syömään vähintään parin tunnin välein. Sitten aina vaipanvaihdot ja pitkät lepertelyt kehiin, jotta vauva pysyisi hereillä mahdollisimman pitkään. Ja sisarusten antaisin meluta ihan vapaasti, vaikka vauva siihen heräiskin. Kun päivällä syö paljon ja nukkuu vähän niin öistä voi toivoa parempia.
Päivällä oli valoisaa, vauva sai runsaasti huomiota, ääniä, jne. Yöllä pimeää, hiljaista ja syöttämiset yms. tehtiin mahdollisimman eleettömästi. Ei ole ollut nukkumisvaikeuksia ja edelleen on hyvä nukkuja.
Ongelmia tuossa ap:n tilanteessa vielä tulee, jos et saa rytmiä käännettyä. Tottakai vauvan rytmiä saa muokata - hellästi ja varovaisesti.
anna vaan nukkua vierssä ja nuku itsekin.
tee sille torkkupeitosta tms. sellainen turvamakkara. Kierrät peiton rullalle pötköksi ja taitat siitä sellaisen kaaren vauvan pään yli ja sivuille. Sen pitäisi kyllä riittää estämään päällekierähdykset.
otettiin tutti käyttöön reilun viikon ikäiselle kun olis imeny vaan koko ajan vaikka maitoa tuli jo ihan reippaasti. Sen jälkeen on nukkunu. Yöllä oon tehny niin että en anna tissiä kun aikasintaan 2 tunnin välein. Nyt on vajaat 2 kk vanha ja vetelee yöt sikeitä normaalisti kahdella syötöllä läpi. Olen kait sitten jonkun mielestä julmuri äiti kun en anna roikkua tississä kiinni ja jos syöttöjen välillä heräilee yöllä, niin annan tutin suuhun ja iskän kainaloon koko vauvan. Siellä jatkaa uniaan. Eikä ikinä ole yöllä itkeskellyt. Mulla myös esikoinen vasta 1v. ja 5kk joten pakko olis yöllä saada nukuttua.
Ota se tutti käyttöön. Kun vauva yöllä syö ja alkaa näyttämää, että vauva vain käyttää rintaa huvituttina otat nännin varovasti suusta ja vaihdat sen tuttiin. Eikä varmasti vaikuta imetykseen myöhemmin. Vauvoilla on ensimmäisinä viikkoina isompi imemisen tarve, jota voi korvata tutilla.
Jos vauva valvoo yöllä, mutta on muuten tyytyväinen eli ei tarvitse kantelua itkuisuuden takia: pistä mies vaikka sohvalle nukkumaan ja nuku itse vauvan vieressä. Et sinä sen päälle kierrähdä, työnnät vain tuttia aina välissä suuhun. Ja jos univajetta yöllä tulee niin onpahan ainakin sohvalla nukkunut mies katsomassa lapsia. Ei ole mitään järkeä, että molemmat kärsivät yöunien kustannuksella.
Järki käteen myös rintojen pumppaamisen kanssa. Käytä sitä pumppua, jos tuntuu, että vauva ei tyhjennä rintoja tarpeeksi usein tai kokonaan. Tukkeutuneet rinnat eivät ole kivat. Pumppaaminen ei vaikuta mitenkään siihen, että miten maitoa riittää. Ja ainahan on se pumpattu maito, jos vauva tuntuu nälkäiseltä.
Niin ja tässä vaiheessa kannattaa tehdä selväksi yön ja päivän ero. Mahdollisimman vähän seurustelua yöllä, himmeät valot jne. Päivällä voi myös kokeilla, että laittaa vauvan nukkumaan vaikka olohuoneeseen leikkivien vanhempien lasten kanssa. Takaan että unien määrä vähenee.
ja mummin piti juuri tänään lähteä? Ja ainoa keino on miehen kyytiä? Asutte jossakin takahikiän peränurkassa, anoppi on liikuntakyvytön? Vai kammoaako hän julkisen liikenteen bakteereja?
vaivaudun sinulle vastaamaan, en tieda.
Kuitenkin mummi sai vain tietyn ajan lomaa tyoelamassa kun viela on, ja koska asumme eri maissa niin han tuli hyvissa ajoin etukateen jotta oli hoitamassa lapsia kun menin synnyttamaan. Koska meilla ei ole taalla minkaanlaista tukiverkkoa, viela.ap
...täynnä tämäntyyppisiä kirjoittajia jotka vain haluavat provosoida. Tuskin ovat itse edes äitejä. Joukosta voi löytyä teinejä tai ketä tahansa joilla ei ole parempaa tekemistä kuin häiritä keskustelupalstojen dynamiikkaa. Älkää tämmösistä välittäkö :D
Tuo valvominen on ihan kamalaa. Kokeile tuttia, ja tosiaan, niinkuin joku kirjoittikin, yöllä pidä huone pimeänä, älä vaihda vaippoja ellei pakko äläkä juttele isommin vauvalle. Päivällä valoa ja ääntä. Itse olen alusta asti näin "lempeästi" muokannut vauvan rytmiä.
Itse pelkäsin myös, että litistän nukkuessa pienen, mutta se riski on kyllä pieni, jos et ole humalassa. Eli jos tuntuu helpoimmalta, että nukutte vierekkäin, niin sitten nukutte. Ja tosiaan, voithan laittaa noita tyyny virityksiä.
ja hormonisotkut siihen vielä päälle. Voi sua raukkaa! Mutta nyt tuon kaiken sumun keskelläkin, yritä vähän organisoida. Ensinnäkin, on ihan järjetäntä että kaksi aikuista valvoo yhden vauvan takia. Jompikumpi teistä menee toiseen huoneeseen nukkumaan ja vaihdatte vuoroja yöllä. Vaikka vauva ei rauhoittuisi muuten kuin imettämällä, mieskin voi aluksi vauvan herättyä hyssytellä sen parikymmentä minuuttia ennen kuin tuo sen sinulle.
Niin kauan kuin mies on isyyslomalla, sinä nukut päivisin silloin kun vauvakin. Ja senkin jälkeen joka viikonloppu.
Yritä sitä tuttia. Parin viikon päästä yrität opettaa pullolle, jos yöt ei ole rauhoittuneet. Vauvalle ei aiheudu mitään hirveää siitä, että se imee joskus muutakin muutakin kuin rintaa.
Jaksamista. Sulla kun kaksi lasta aiemmin, tiedät varmaan jo, että tämäkin helpottaa ennen pitkää. Pidä se koko ajan mielessä!
Mä olen alusta asti niin tehnyt ja välttynyt yöllä nousemisilta ja pahemmalta väsymykseltäkin. Vauva kainalossa on kiva nukahtaa, etkä sä sen päälle pyörähdä jos et mitään stimulantteja käytä.
Mun keskimmäisellä oli sama vika alkuunsa. Nukkui koko päivän ja sitten valvoi yön. Ajan myötä yö ja päivä löytyivät kyllä. Kannattaa nukuttaa vauva päivisin jossain vilkkaassa paikassa, mä otin kopan olohuoneeseen kotona niin ei turhan rauhassa pääse nukkumaan. Yöllä en sytytellyt valoja enkä alkanut seurustelemaan. Kyllä siinä jokunen viikko vierähti mutta ei ihan kuukautta. Ja isompi sisarus heräsi aamulla kuudelta. Olin hiukan väsy ja kaiken aikaa oli kamala päänsärky väsymyksestä johtuen. Mutta aikansa kaikkea, kyllä se vuorokausirytmi löytyy ja elämä helpottuu!
Rauhoittuisiko/ tyytyisikö vauva siihen yöllä vanhemman viereen. Sellaisen päälle ei aikuinen ihan heti kierähdä.
Voisiko vauvalla on kylmä? Meillä vastasyntynyt rauhoittui lämmitetyn ja pyyhkeesen käärityn kauratyynyn viereen.
Voitteko palkata lastenhoitajan muille lapsille, jotta saisit päivällä nukkua?
meillä molemmat lapset on nukkuneet minun vieressä vauvoina ja meillä on nukuttu oikein hyvin, mitään tietoakaan vauva-ajan väsymyksesta ei minulla ole :)
Laita vauva esim. sinun ja seinän väliin nukkumaan, niin mies ei kierähdä vauvan päälle (miehillä ei ole sellaista vaistoa)