Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ SINULTA KYSYTTIIN TYÖHAASTATTELUSSA???

Vierailija
23.02.2010 |

Mulla on huomenna työhaastattelu, laatuaan ihka ensimmäinen "oikea" haastattelu. Olen jo vuosia opiskellessani yrittänyt tähän firmaan harjoitteluun, tuloksetta. Haluaisin TODELLA tämän työn ja nyt kysyisinkin, että minkälaisiin kysymyksiiin minun kannattaisi varautua =)

Kyseessä on suunnittelu ala.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jotain kysyttävää?

Ja ehdottomasti oltava varalla ainakin yksi hyvä kysymys joka osoittaa sinun olevan aidosti kiinnostunut työpaikasta. Ja ei sitten kysytä lomia, palkkoja tms. työetuuksia heti ekana!

Vierailija
22/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä ovat arvoni ja millainen käsitys minulla on haettavasta tehtävästä sekä koko "firmasta". Joskus on kysytty myös, miksi minua EI kannattaisi valita sekä mitä menetän, jos lähden nykyisestä työstäni. Suosittelijoitakin on kysytty.

Kannattaa miettiä valmiiksi, mitä haluat heiltä kysyä jo on tilaisuus, se osoittaa aktiivisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kerro itsestäsi - miksi hait tätä paikkaa, mitä annettavaa sinulla olisi meille? - mitä haluaisit itsessäsi vielä kehittää? - mitä ovat vahvuutesi? - mitkä asiat stressaavat sinua ja kuinka niitä käsittelet? - millainen työtoveri/tiimin jäsen olet? - mitä odotat esimieheltäsi?

Vierailija
24/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kerro itsestäsi - miksi hait tätä paikkaa, mitä annettavaa sinulla olisi meille? - mitä haluaisit itsessäsi vielä kehittää? - mitä ovat vahvuutesi? - mitkä asiat stressaavat sinua ja kuinka niitä käsittelet? - millainen työtoveri/tiimin jäsen olet? - mitä odotat esimieheltäsi?

pitää tietysti vastata niin kuin asia on! Eri ihmisillä on eri vahvuudet, eri asiat stressaa, ei noihin ole mitään vakiovastauksia!

Vierailija
25/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä kaverisi ajattelevat sinusta?

- Miksi hait juuri tähän paikkaan?

- Pystytkö matkustamaan (työ saattaa sisältää matkustamista, josta ei etukäteen kerrottu mitään)?

- Kerro harrastuksistasi ja perheestäsi!

Vierailija
26/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienovaraista huumoriakin saa käyttää...

Vahvuus voisi olla vaikka: toimin hyvin myös kiireessä ja paineen alla.

Heikkous voisi olla vaikka: jos on hiljaisempaa, en saa niitä vähiäkään töitä tehtyä.

Huumori on vaarallista... Heikkous-kysymystäkin voi käyttää itsekehuun tyyliin "Teen liikaa töitä" tai "Saatan ottaa työtehtävät liian vakavasti ja puurran sitten pitkin öitä" : )

Vierailija
27/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleisesti hyväksyttävä ja ympäripyöreä tapa vastata näihin kysymyksiin? Näihin vahvuuksiin ja heikkouksiin esim.? Kun tuskin kukaan ihan rehellisesti totuutta sanoo. Ellei osaa siitä muotoilla jollain tavalla positiivista "heikkoutta".

Vierailija
28/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseltiin millainen olen työyhteisössä ja muutenkin kyseltiin, mitä tehtäviin kuuluu yms. Sitten kysyttiin, olenko sosiaalinen vai? Johon vahingossa suoraan totesin, että en ehdi, kun teen niin paljon töitä.

:)

Vierailija
29/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi vastata, että oletteko niin tyhmiä, että uskotte, jos joku henkilö kertoo vahvuudekseen hyvän työmoraalin ja sinnikkyyden, ja "heikkoudekseen" jotain tyyliin "rakastan liikaa työntekoa, en voi lopettaa sitä vapaa- ajallakaan, haluan aina vain olla parempi ja parempi!"? Kai te nyt näette tuollaisten itsekehuheikkouksien läpi?

Vierailija
30/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko raskaana? Aionko hankkiutua raskaaksi?

Milloin voisin aloittaa?

Ja kaikki loput oli kysytty edelliseltä työnantajalta.

Vierailija
31/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi vastata, että oletteko niin tyhmiä, että uskotte, jos joku henkilö kertoo vahvuudekseen hyvän työmoraalin ja sinnikkyyden, ja "heikkoudekseen" jotain tyyliin "rakastan liikaa työntekoa, en voi lopettaa sitä vapaa- ajallakaan, haluan aina vain olla parempi ja parempi!"? Kai te nyt näette tuollaisten itsekehuheikkouksien läpi?

Vierailija
32/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotat esimieheltäsi että "odotan ammattitaitoa ja kommunikointikykyä". Ainakin nykyiseltä esimieheltä ne puuttuu... vai miten ton voisi muotoilla?

Vierailija
33/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö edellinen työhaastattelusi pahasti mönkään? Seuraavassa rekrytointitilanteessa sinäkin voit loistaa, kun pystyt välttämään yleisimmät virheet. Lue työhaastattelujen kymmenen pahinta mokaa ja kuinka korjaat ne, jos vahinko on jo sattunut.

1. Puhut liikaa edellisestä työnantajastasi.

Voit toki mainita, miksi olet lähtenyt tai saanut potkut edellisestä työstäsi, mutta keskity nykyiseen työnantajaasi ja mitä voit tehdä uudessa työpaikassasi.

2. Näytät tunteesi avoimesti.

Irtisanomisen jälkeen on oikeutettua tuntea surua ja vihaa, mutta nämä fiilikset eivät kuulu työhaastatteluun. Ne antavat sinusta helposti epävakaan vaikutelman – et pysty ehkä ehkä tekemään päätöksiä, haastattelijasi voi tulkita avoimista tunteistasi.

3. Sinulla ei ole huumorintajua etkä tuo esille persoonallisuuttasi.

Oletko liian hermostunut haastattelun aikana? Viekö jännittäminen sinusta kaikki positiiviset puolesi, koska keskityt vastaamaan vain "oikein"? Ymmärrä, että pomon täytyy saada vaikutelma miellyttävästä työntekijästä, jonka kanssa hän ja tiimi haluaa viettää koko päivän.

4. Et ole osoittanut riittävää kiinnostusta ja innostusta.

Yhtiöt etsivät työntekijöitä, jotka haluavat työskennellä heidän leivissään.

5. Olet unohtanut tehdä taustatyösi.

Muista lukea työpaikasta kertovat tuoreimmat uutiset ja tehdä koko alasta nettihakuja ennen haastatteluasi.

6. Keskityt liikaa siihen mitä haluat.

Varmista, että kuuntelet mitä haastattelija sanoo ja vastaat hänen kysymyksiinsä.

7. Liioittelet omia taitojasi.

Hyvä nyrkkisääntö on se, että älä hae töitä, ellei sinulla ole vähintään 75 prosenttia vaadittavasta pätevyydestä.

8. Et ole valmistautunut haastatteluun.

Valmistaudu edes 1,5 minuutin suulliseen esittelyyn itsestäsi ja vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin.

9. Unohdit korostaa itseäsi ja kykyjäsi muita hakijoita vastaan.

Kerro työhaastattelussa miksi juuri sinä olisit paras valinta tähän työhön. Anna näyttöjä edellisistä töistäsi.

10. Et kysynyt mitään itse työstä.

Jos utelet tulevasta työtehtävästäsi, sinulla on paremmat mahdollisuudet saada pesti. Päätä haastattelu yhteenvetoon, jossa kerrot mitä voit antaa firmalle ja pyydä mahdollisuutta osoittaa taitosi.

Vierailija
34/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kerro itsestäsi: Olen 30-vuotias, valmistuin X yliopistosta vuonna X, olen opiskelun ohella ollut töissä yrityksessä X jossa olen tehnyt X, X ja X töitä.

- miksi hait tätä paikkaa, mitä annettavaa sinulla olisi meille? Työpaikka kuulostaa tosi mielenkiintoiselta ja uskon että opiskeluni ja työkokemukseni tukee juuri tämän tehtävän haasteet.

- mitä haluaisit itsessäsi vielä kehittää? Uskon jatkuvan oppimisen elämänkaareen ja ihminen ei ole koskaan valmis. Voisin vielä syventää opintojani osa-alueella X ja hankkia vielä lisätietoja uudesta X-alasta joka liittyy hyvin läheisesti tähän työhön.

- mitä ovat vahvuutesi? Olen pitkäjänteinen, nopea oppimaan ja tunnollinen työskentelijä.

- mitkä asiat stressaavat sinua ja kuinka niitä käsittelet? Välillä saattaa iskeä stressin poikasta kun on paljon asioita päällekkäin, mutta siinä auttaa sitten vaan priorisointi.

- millainen työtoveri/tiimin jäsen olet? Olen tunnollinen ja kun olen saanut omat työni tehtyä, autan myös mielellään työkavereitani että saamme projektin yhdessä saatettua loppuun mahdollisimman hyvin. En kaihda tehdä töitä jotka eivät varsinaisesti kuulu minulle, vaan tartun työhön kun työhön. Tiimissä saatan ottaa johdon käsiini jos ei kukaan muu sitä tunnu ottavan, saadakseen työt hoidettua mahdollisimman tehokkaasti.

- mitä odotat esimieheltäsi? Ammattimaista otetta johtamiseen, työntekijöiden tasaisen ja reilun kohtelun.

Esimerkiksi jotain tämän tyyppistä voit vastata. Nämä nyt oli vaan esimerkkejä, jotka voit räätälöidä oman persoonasi mukaan.

Vierailija
35/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä auttoivat jo paljon ja yritänkin tässä allkaa "hillitysti" valmistautumaan huomiseen! Ehkä kuitenkin pahin oli tuo "mitkä ovat heikkoutesi?" Toivottavasti eivät sitä kysy...

ap

Vierailija
36/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun heikkous on liika innostuneisuus aiheesta. Saatan unohtaa että muut eivät ole aiheesta ihan yhtä innostuneita. Ja tää on totta.

Vierailija
37/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heikkous olla liian innostunut jostain asiasta? Ei mielestäni. Jos kysytään heikkoutta, niin pitäisi voida oikeasti sanoa heikkous eikä mikään mukamas "heikkoudeksi" muokattu itsekehun siemen.

Vierailija
38/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiallinen levottumuus, joka onneksi lääkityksellä saatu kuriin. Hajamielisyys, johon auttaa yksinkertaiset työtehtävät. Aamu-unisuus, johon kaipaat työantajan ymmärrystä ja joustoa. Jne. Siinä kunnon, rehellisiä heikkouksia..

Vierailija
39/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä auttoivat jo paljon ja yritänkin tässä allkaa "hillitysti" valmistautumaan huomiseen! Ehkä kuitenkin pahin oli tuo "mitkä ovat heikkoutesi?" Toivottavasti eivät sitä kysy...

ap

Multa kysyttiin kerran työhaastattelussa 3 hyvää ja huonoa puolta itsestä. En voinut sanoa muuta kun että en keksi kolmea, kun en ollut niin moneen heikkouteen varautunut. Sain silti paikan :)

Jatkossa olen kyllä miettinyt kolme heikkoutta valmiiksi. Mieti sellaisia heikkouksia, jotka eivät tässä kyseisessä tehtävässä ole kovin oleellisia. Esim. itse ajattelin sanoa, että olen huono delegoimaan töitäni, puurran mieluummin itse kuin pyydän apua (en hae esimiestehtäviin)

Kielitaito (ei tarvita nykyisissä tehtävissä)

Aamu-unisuus (jos on liukuma)

Kannattaa aina miettiä sellainen heikkous, johon voi jatkaa MUTTA eli esim. saatan olla ulkopuolisen mielestä epäjärjestelmällinen, MUTTA itse kyllä löydän haluamani tavarat.

En itsekään käyttäisi tuota teen liikaa töitä -fraasia, aika kulunut. Tai sitten ainakin lievemmin. Vien helposti työhuolet kotiin tms.

Älä kuitenkaan valehtele työhaastattelussa, siitä jää äkkiä kiinni

Tsemppiä!

Vierailija
40/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha sinulle merkitsee? Mun mielestä aika typerä kysymys mutta noh, sellasta on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan